Probiotika jsou v lékárnách čím dál žádanější

Větší zájem o očistné kúry a také rostoucí povědomí o funkci probiotik, které se promítá do jejich vyšších prodejů, hlásí lékárníci a připouštějí, že po vánočním hodování zaznamenávají více zákazníků, kteří si potřebují takříkajíc srovnat zažívání.

Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 32/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.

 

Na novoroční předsevzetí týkající se změny životního stylu mnoho našinců nevěří, a navíc řada z těch, kteří si nějaké dají, ho brzy přestane plnit. Přesto bývá v lékárnách zkraje roku přece jen patrný zvýšený zájem o produkty kupříkladu na podporu trávení, očistu organismu a podobně. „Je pravda, že začátkem roku a poté také v průběhu nastupujících jarních měsíců stoupá zájem našich klientů o doplňky stravy určené k podpoře trávení, k redukci hmotnosti a detoxikaci organismu, který byl v době vánočních svátků mnohdy vystaven stresu a nadměrnému příjmu potravy,“ potvrzuje PharmDr. Eliška Vencovská z Magistra lékárny U Polikliniky v pražských Modřanech.

Podobně se vyjadřují také výrobci, i když upozorňují na to, že během roku přicházejí i další silná údobí, kdy je znát zvýšený zájem o uvedené přípravky. „Leden až březen patří v případě přípravků na očistu a detoxikaci organismu mezi velmi silné prodejní měsíce,“ říká Ing. Radovan Seibert, obchodní ředitel společnosti Topnatur a Ing. Martina Orságová z marketingu společnosti Noventis doplňuje: „V posledních letech vidíme zvýšený zájem o detoxikaci organismu, očistu jater a celého trávicího systému, a to hlavně v období po Vánocích, na jaře a v létě v době grilování.“

Ještě podrobněji popisuje situaci marketingová ředitelka společnosti Rapeto Martina Pupcsiková: „V lednu si spotřebitelé více všímají produktů na snížení nadváhy, případně na snížení cholesterolu, a zhruba v březnu či dubnu, jakmile začnou klíčit bylinky, si lidé vzpomenou na jarní očistu organismu.“

 

Úskalí nereálných garancí

Podobně jako ve všech kategoriích i v segmentu přípravků na podporu trávení, očistu organismu či hubnutí hraje svou roli reklama. Patrné jsou ovšem i další vlivy. Podle PharmDr. Kateřiny Nesejtové, vedoucí Lékárny Pilulka Brno-Cejl, v posledních dvou letech vzrůstá zájem lidí o zdravý životní styl a s tím souvisí i zájem o správnou a vyváženou stravu a péči o zdraví. „V návaznosti na to mají zákazníci zájem o různé očistné kúry a detoxikaci organismu. Obvykle jsou motivačně i informačně podpořeni ze strany výživového poradce,“ říká a doplňuje, že klienti nepodléhají ani tolik reklamě, ale spíše nátlaku firem, které garantují, a to mnohdy i neprávem, nereálné výsledky, případně přisuzují přípravku vyšší účinnost.

Také PharmDr. Tomáš Arndt, Ph.D., vedoucí Lékárny Benu v ulici Stroupežnického 6 na pražském Smíchově, mluví o menší roli reklamy: „Pokud jde o zmíněný sortiment a nákupní zvyklosti spotřebitelů, velkou roli zde hrají informace získané na internetu. Lidé si spíše chodí pro konkrétní produkty, tedy přesněji řečeno pro konkrétní přírodní látku. Pak už se někteří chtějí poradit ohledně určitého doplňku stravy, co se týče značky, velikosti balení nebo ceny. Reklama zde hraje menší roli.“

A svůj názor připojuje i PharmDr. Michaela Švarcová, vedoucí Chytré lékárny na Kobližné v Brně: „Produktů na očistu organismu je celá řada a je dobré přímo v lékárně s klientem probrat, co od očisty očekává, případně jaké má další problémy. Reklama v tomto případě hraje také svoji roli, ale spíše okrajovou.“

 

Informovanost roste, prodeje stoupají

Jak potvrzují nejen lékárníci, osvěta týkající se významu probiotik pro lidský organismus nese své ovoce. Například Tomáš Arndt uvádí, že informovanost o probioticích je už velká a zákazníci je běžně požadují při léčbě antibiotiky nebo před cestou do zahraničí. „Mezi lidmi se zvyšuje povědomí o tom, že stav střev ovlivňuje nejen trávení, ale i imunitu, a proto si někteří zákazníci kupují probiotika celoročně,“ podotýká Kateřina Nesejtová. Také Eliška Vencovská se připojuje k potvrzení rostoucí informovanosti laické veřejnosti o důležitosti probiotik a dodává: „Na lékárníkovi coby odborníkovi však stále zůstává výběr vhodného probiotika tak, aby u konkrétního zákazníka splnilo daný účel.“

Že si čím dál více lidí uvědomuje, jak jsou probiotika pro zdraví důležitá, se promítá i do jejich prodejů. Z údajů společnosti IQVIA o prodeji kategorie probiotik v lékárnách vyplývá, že se v roce 2019 v České republice prodala probiotika za 650 milionů Kč, což je o 15 % více než v předchozím roce. A zmíněná data také potvrzují, že probiotika se nyní řadí v lékárnách mezi nejprodávanější doplňky stravy.

Na zvýšenou poptávku v uvedeném segmentu reagují výrobci neustálým rozšiřováním své nabídky o nové produkty. Například společnost Generica Bohemia uvedla na trh probiotikum nové generace s názvem Probicus Premium. „Jde o přípravek vyrobený takzvanou technologií bio-support s garancí živých přátelských bakterií až do konce exspirace. Složení výrobku je cílené jak k užívání společně s antibiotiky, tak k využití při cestování i při dalších problémech, jako jsou například potíže vaginální,“ popisuje Eva Broučková, country manager jmenované společnosti.

Hned dva nové výrobky uvedla loni v prosinci na trh společnost Walmark. Jde o přípravek Biopron ProEnzymes, o kterém Eva Kokaislová, expert marketing manager zmíněné firmy, říká: „Jedná se o originální probiotický komplex, který rozšiřuje portfolio značky Biopron o inovativní produkt určený pro specifické potřeby v oblasti trávicího traktu. Unikátní složení s trávicími enzymy, devíti prověřenými probiotickými kmeny a navíc s bylinnými extrakty podporujícími zažívání přispívá k úlevě při zažívacích obtížích a pomáhá udržovat rovnováhu trávicích plynů v normálu. Kombinace probiotik s prebiotiky pomáhá podporovat obnovu rovnováhy střevní mikroflóry.“ Druhou novinkou je pak Biopron ProGastro. Opět jde o probiotický komplex, který je určený k normalizaci produkce žaludečních kyselin. „Unikátní přípravek s karobem, velmi potentní kombinací probiotických kmenů a s extraktem z vachty trojlisté přispívá k normalizaci kyselosti žaludku. Kombinace sedmi prověřených probiotických kefírových kmenů zároveň podporuje rovnováhu střevní mikroflóry,“ popisuje Eva Kokaislová.

Další novinka se objevila zkraje tohoto roku, kdy společnost Topnatur uvedla na trh produkt Probiotics 20. „Toto dvacetikmenové probiotikum s prebiotiky bylo vyvinuto ve spolupráci se švédskou společností Pro­bi a díky svému složení je vhodné i pro vegany,“ říká Radovan Seibert.

 

Zelené mají zelenou

U jmenovaných segmentů jsou podobně jako u dalších kategorií znát zvyšující se preference přírodních produktů. „Zájem je o takzvané zelené potraviny, jako jsou chlorella, mladý ječmen nebo spirulina. Někteří mají také zájem o yuccu shidigeru,“ podotýká Tomáš Arndt. Také Zuzana Rajčániová, obchodní ředitelka společnosti Benepharma CZ, zdůrazňuje, že spotřebitelé čím dál víc důvěřují „zeleným“ vitaminům.

Lékárníci i výrobci opakovaně poukazují kupříkladu na velkou oblibu ostropestřce mariánského. „Mladší generace se více zajímá o správné fungování organismu a snaží se více ovlivňovat své zdraví příjmem kvalitnějších potravin. Takto nastavení zákazníci si pak často kupují různé detoxikační a čisticí čaje. Obvykle si také kupují přípravky s obsahem sladkovodních řas, jako jsou chlorella a spirulina, kterým je mimo jiné přisuzován i vliv na normální funkci střev. Zájem je rovněž o přípravky s obsahem silymarinu – extraktu z plodů ostropestřce mariánského. A stále je ze strany klientů zájem o šťávu z aloe vera,“ vyjmenovává Kateřina Nesejtová.

Rovněž Michaela Švarcová poukazuje na očividný zájem o produkty s obsahem ostropestřce mariánského a také o přípravky na dlouhodobou úpravu střevní mikroflóry, a to především o různé formy vlákniny. „V posledních letech se zvýšila informovanost veřejnosti nejen o probioticích, ale také právě o účincích zmiňovaného ostropestřce mariánského. Naopak zaznamenáváme, že zákazníci méně často řeší doplňky stravy na snížení hladiny cholesterolu,“ doplňuje.

A ještě jeden postřeh připojuje Kateřina Nesejtová: „V posledním roce se zákazníci více zajímají o detoxikační – očistné – kúry než o hubnutí pomocí různých přípravků. Prodej produktů na hubnutí už je za zenitem.“

Popularitu přípravků s obsahem výtažku ostropestřce mariánského si pochvalují i výrobci. „Z naší nabídky se těší oblibě doplněk stravy Jamieson Silybum marianum – ostropestřec mariánský, jehož semena obsahují komplex bioflavonoidů, které přispívají k ochraně jaterní tkáně, stejně jako doplněk stravy z přírodních zdrojů Jamieson Trávicí enzymy NutrisentialsTM, který pomáhá neutralizovat žaludeční kyseliny,“ říká Zuzana Rajčániová.

Nicméně výrobci využívají i jiné přírodní látky. Například společnost Noventis u své novinky s názvem Simethicon 80 mg použila olej z kmínu kořenného. „Je to jedno z nejstarších koření na světě. Kmín kořenný je známý právě i díky svým účinkům spojeným s podporou trávení,“ vysvětluje Martina Orságová.

 

Objevují se nové segmenty

Reakcí na nové spotřebitelské zvyklosti týkající se životního stylu je i vznik nových segmentů výrobků. „Většina výrobců se čím dál víc snaží uvádět na trh nejen vysoce moderní produkty, ale také produkty, které přinášejí komplexní řešení. Zvláště u trávení je to cesta, jak pozitivně ovlivnit celkovou tělesnou pohodu. Dále se poměrně razantně rozvíjí přesně definovaná a cílená zdravá strava, což znamená, že jsou již k dostání přímo hotová jídla či dokonce celodenní strava pro podporu zdravého životního stylu. Jakkoli se můžeme domnívat, že domácí příprava zdravé stravy je nejlepší, zrychlený styl života a nedostatek času podporuje tento nový trend a získává si čím dál víc příznivců. Samozřejmostí je pak postupná výměna umělých sladidel za nová, zdravější či rovnou přírodní, a to i u běžných produktů, jako jsou například vitaminy a podobně,“ popisuje Eva Broučková.

A právě například produkt značky Mana, který nabízí společnost Heaven Labs, patří do výše popsaného segmentu „hotových“ jídel. Ředitel společnosti Jakub Krejčík uvádí, že se jedná o nutričně kompletní potraviny ve formě nápoje: „U drinku i prášku Mana jde o rostlinné jídlo s vitaminy a minerály, které člověka zasytí a dodá mu potřebné živiny. U drinku stačí otočit víčkem a rychle a efektivně se najíst. Prášek se jednoduše smíchá s vodou. V obou případech člověk dostane do těla prakticky totožné složení a přesně 400 kcal energie.“ Pokud jde o lékárenských trh, uvedené produkty jsou zatím k dostání pouze v lékárenských e-shopech, ale jak upozorňuje Jakub Krejčík, v současnosti probíhá jednání s největšími lékárenskými řetězci: „Zvažujeme, že bychom Manu uvedli na trh v exkluzivní spolupráci s některou z lékáren.“

Kromě nových segmentů a produktů se inovace objevují i u obalů a občas také u výrobních technologií. „V posledních letech se inovují převážně obaly a jen výjimečně dochází k větším technologickým inovacím, mezi něž se ovšem řadí výroba našeho produktu s názvem Pangamin® přírodní B komplex. Dosud nebylo možné takříkajíc nesynteticky garantovat doporučenou denní dávku komplexu vitaminů B v dostatečném množství podle nařízení EU tak, aby měl přípravek povolená zdravotní tvrzení. Tedy pokud se k pivovarským kvasnicím nepřidal například vitamin C, který umožnil u produktu deklarovat některá zdravotní tvrzení. Řešení jsme ale našli díky modernímu technologickému postupu v podobě řízené fermentace kvasnic ve vodní lázni nasycené vitaminy skupiny B. Kvasničné buňky je vstřebávají přes buněčnou stěnu, takže sušená kvasniční biomasa pak obsahuje standardizovanou hladinu vitaminů B,“ objasňuje předseda představenstva společnosti Rapeto Radek Sajvera.

Pokud jde o obaly, Radovan Seibert zase zdůrazňuje, že spotřebitelé jsou na formu a kvalitu balení čím dál náročnější: „Velmi zřetelný důraz je kladen na to, aby obal byl ekologický a bylo možné ho recyklovat. V posledních letech je také patrné, že spotřebitelé preferují balení, které lze vzít s sebou do kabelky, aniž by člověk musel nosit celé balení produktu. A čím dál větší oblibě se těší balení ve formě ready to eat.“

 

On-line marketing na vzestupu

Když přijde řeč na kritéria, podle nichž si spotřebitelé produkty vybírají, lze konstatovat, že jich existuje více. Například Eva Broučková uvádí, že pokud se pomine osobní zkušenost a cena produktu, která je v tuzemsku stále častým rozhodujícím ukazatelem, a to mnohdy na úkor kvality, stále častěji se lidé řídí složením výrobků a referencemi ostatních spotřebitelů. „V současnosti, kdy jakoukoli informaci, byť ne vždy relevantně vyhodnocenou, získáme na internetu, je zvláště pro mladší ročníky daleko jednodušší si vše předem zjistit včetně uvedených hodnocení a na základě toho se rozhodnout. A je třeba také říct, že stále se velké důvěře těší doporučení samotných lékárníků,“ popisuje. Také Jakub Krejčík poukazuje na to, že lidé inklinují k výrobkům, na které není obtížné získat recenze a doporučení, a také ke značkám českého původu. Na vysokou důvěru v doporučení lékárníků upozorňuje i Zuzana Rajčániová, která dodává, že spotřebitelé také čím dál víc u produktů sledují případné certifikáty kvality a rovněž poměr ceny a kvality, přičemž preferují cenově výhodnější rodinná balení.

Samotní lékárníci připouštějí, že se setkávají jak s klienty, kteří si přijdou pro určitý produkt, tak s těmi, kteří se jdou o výběru poradit. Eliška Vencovská nicméně uvádí: „Velmi často si zákazníci přicházejí pro konkrétní přípravek, ale je pravda, že jsou na druhé straně ochotni volbu přehodnotit, navrhneme-li jim coby odborníci vhodnější alternativu, ať už z hlediska rizika nežádoucích účinků nebo podpory splnění jejich cílů například v případě hubnutí, očisty organismu a podobně.“

Pokud jde o způsoby prezentace uvedených produktů, je zcela patrné, že vedle tradičních metod, jako je reklama televizní či v tištěných médiích, je stále používanější on-line marketing. „U produktů, které jsou náročnější na odbornou komunikaci a prezentaci, je stále funkční prezentace v tištěných médiích. Naopak takzvané trendy a life style produkty již vyžadují moderní formu prezentace prostřednictvím sociálních sítí a internetu. Vždy je ovšem třeba v rámci komunikace a propagace co nejlépe určit a zacílit na danou spotřebitelskou skupinu,“ objasňuje Radovan Seibert.

Podle Martiny Pupcsikové, marketingové ředitelky společnosti Rapeto, jsou čeští spotřebitelé spíše konzervativní, takže jim ještě stále výborně funguje TV reklama. „Hlavně u mladší cílové skupiny se ovšem čím dál více uplatňuje prezentace prostřednictvím on-line. Musí se ovšem vhodně načasovat na správnou fázi rozhodovacího cyklu spotřebitele. On-line je ale zároveň přesycený reklamní prostor, že vyniknout a zaujmout není zcela snadné. Tuzemský spotřebitel má také rád osobní doporučení a zkušenosti někoho, komu důvěřuje. Méně již věří internetovým diskusím, protože ví, že může jít o řízenou placenou diskusi. Na druhé straně sílí vliv internetových blogerů a influencerů. Ti jsou momentálně v oblibě,“ vyjmenovává Martina Pupcsiková.

Markéta Grulichová

marketa.grulichova@atoz.cz

 

VÝBĚR NOVINEK

Generica Bohemia

Silybin Active complex – doplněk stravy pro správnou funkci jater s jedinečným složením Silybin-fosfatidylcholin Komplex + S-adenozyl-L-metionin; Duo Detox herbal – doplněk stravy pro komplexní detoxikaci organismu přírodní cestou s obsahem extraktu z artyčoku a patentovaného extraktu z brokolice BroccoRaphanin®; Probicus Premium – probiotikum nové generace, výrobce deklaruje složení cílené pro užívání k antibiotikům a při cestovatelských problémech a garantuje množství živých bakterií až do konce exspirace

Heaven Labs

Mana prášek Origin s recepturou Mark 6 – nutričně kompletní jídlo ve formě prášku, složené z rostlinných surovin, smícháním s vodou vznikne porce jídla s hodnotou 400 kcal

Noventis

Simethicon 80 mg s olejem kmínu kořenného – doplněk stravy s obsahem simetikonu a oleje z kmínu kořenného pro dobré trávení

Rapeto

Pangamin® přírodní B komplex – doplněk stravy obsahující ve 2×2 tbl. denně 100% RHP vitaminů B komplexu od B1 po B12 a také B15

Topnatur

Probiotics 20 – probiotikum s obsahem 20 probiotických kmenů s koncentrací 20 mld. CFU v denní dávce, vhodné i pro vegany

Walmark

Biopron ProEnzymes – doplněk stravy, originální probiotický komplex, určený pro specifické potřeby v oblasti trávicího traktu, obsahuje trávicí enzymy, 9 probiotických kmenů a navíc i bylinné extrakty z fenyklu, anýzu, koriandru a máty; Biopron ProGastro – doplněk stravy s karobem, velmi potentní kombinací probiotických kmenů a s extraktem z vachty trojlisté pro normalizaci kyselosti žaludku, kombinace sedmi prověřených probiotických kefírových kmenů zároveň podporuje rovnováhu střevní mikroflóry

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail