Řada Čechů netuší, že v lékárně lze koupit opalovací kosmetiku

Některé chladné květnové dny tomu sice nenasvědčují, ale letní dovolené se kvapem blíží. A v souvislosti s tím se naplno rozjíždějí prodeje opalovací kosmetiky. Ne každý spotřebitel pro ně zamíří do lékárny a zdaleka ne každý ví, že opalovací přípravky může v lékárně zakoupit.

Z nového průzkumu společností Nielsen a ATOZ Marketing Services pro časopis Pharma Profit, který byl realizován letos v dubnu, vyplývá, že přípravky na opalování a po opalování nakupuje 84 % osob starších 14 let. Zmíněný průzkum potvrdil, že nejčastějšími nákupními kanály těchto přípravků jsou drogerie (59 %) před druhými supermarkety a hypermarkety (29 %). Pětina osob nakupuje uvedené produkty v kamenných lékárnách. Internetové lékárny stejně jako různé internetové obchody shodně k nákupu opalovacího sortimentu využívá 8 % populace.

Průzkum také ukázal, že lidé nakupují opalovací sortiment v klasické kamenné lékárně zejména z důvodu možné odborné konzultace a rady (50 %) nebo proto, že považují přípravky nakoupené v lékárně za kvalitnější (30 %). Z dalších důvodů lze uvést vlastnictví věrnostní kartičky lékárny (24 %), zvyk (24 %), blízkost lékárny u místa bydliště nebo zaměstnání (20 %), nákup opalovacího sortimentu zejména pro děti (18 %), spojení nákupu opalovacích přípravků s jiným nákupem v lékárně nebo vyzvednutím si léku na předpis (16 %) či dostupnost daného zboží pouze v lékárně (12 %). Desetinu respondentů motivuje i široký výběr produktů a dobré ceny.

A proč spotřebitelé opalovací kosmetiku v kamenných lékárnách naopak nenakupují? „Je to jednak zvyk kupovat dané produkty prostřednictvím jiných nákupních kanálů (38 %) a jednak pocit, že nákup přípravků na opalování a po opalování v lékárně je zbytečný (23 %). Pro část zákazníků je bariérou i vyšší cena prodávaného zboží (35 %), případně skutečnost, že zboží si nelze prohlédnout (9 %), menší výběr produktů (9 %) a nižší frekvence různých bonusových a slevových akcí na daný sortiment (8 %),“ vyjmenovává RNDr. Barbora Večerková, vedoucí zdravotnického výzkumu Nielsen, a připojuje jeden zajímavý údaj, který z průzkumu také vyplynul: „Sedm procent osob vůbec netuší, že se opalovací přípravky v lékárně prodávají.“

A co na to, že sedm procent osob vůbec netuší, že se v tuzemských lékárnách prodávají opalovací přípravky, říkají lékárníci?

Mgr. Josef Nejedlý, Pilulka Lékárna, Břeclav: „Sedm lidí ze sta je podle mého názoru velmi dobře vzdělaná laická veřejnost. Myslím, že to odpovídá i dnešní době, kdy lidé mohou veškeré portfolio zakoupit on-line.“

PharmDr. Tomáš Arndt, lékárna Aurelis, Praha: „Nepřekvapuje mě to, nepřekvapilo by mě ani vyšší procento. Lidé jsou bohužel dosti špatně informováni o sortimentu lékárny. Je to podle mě dáno i různými pseudolékárnami – jen u nás v okolí máme takzvanou Astrologickou apatyku, a také k nám chodí zákazníci s ,recepty´ na tradiční čínskou medicínu, protože kousek od nás je Centrum tradiční čínské medicíny. Na druhé straně je celkem běžné, že u nás lidé shánějí suchary nebo toaletní papír. Je to také dáno širokým sortimentem lékáren, který se navíc může v různých lékárnách i výrazně lišit.“

Lenka Dvořáková, dermoporadkyně, Chytrá lékárně na Kobližné, Brno: „Osobně se domnívám, že sedm procent je docela málo vzhledem k tomu, že si opalovací přípravky v lékárně kupují především klienti, kteří trpí citlivou pokožkou nebo již řeší nějaké dermatologické onemocnění. Jelikož lze opalovací přípravky zakoupit i v drogeriích nebo supermarketech, tak mě neznalost nepřekvapuje. Také záleží na tom, jaký byl průměrný věk dotazovaných respondentů. Pokud to byli mladí lidé, tak je celkem pochopitelné, že to nevědí. Případné kožní projevy ze sluníčka se zhoršují hlavně věkem.“

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail