Internetový obchod drmax.cz vykazuje meziroční růst ve stovkách procent, dynamiku ještě akcelerovala předvánoční poptávka. Pokud jde o podíl na celkovém obratu lékáren Dr. Max, resp. jejího provozovatele, společnosti Česká lékárna holding (ČLH), řádově jde sice o jednotky procent na celkových tržbách, ale v meziročním srovnání vykazuje e-shop největší lékárenské sítě v ČR růst takřka 300 procent.
„Dr. Max je tak nejrychleji rostoucí platformou na trhu – tento způsob distribuce se nám velmi osvědčuje, proto zároveň stále rozšiřujeme rejstřík nabízených produktů. Ještě loni v lednu to bylo necelých osm tisíc druhů položek, koncem roku 2017 bezmála dvanáct tisíc,“ říká generální ředitel ČLH Daniel Horák. E-shop Dr. Max nabízí podstatně pestřejší portfolio produktů než tradiční kamenné lékárny, které si zejména z prostorových důvodů nemohou dovolit držet srovnatelnou šíři sortimentu. „Na e-shopu se smějí zatím prodávat jen léky bez předpisu, které se na celkových tržbách podílejí asi dvěma procenty,“ upozorňuje Daniel Horák.
Jak uvádí Jiří Navrátil, ředitel e-shopu Dr. Max, v roce 2017 otevřela ČLH nové logistické centrum v Brně-Heršpicích, což umožňuje vyřizovat rostoucí počet objednávek. Z brněnského centra expeduje e-shop Dr. Max řádově tisíce objednávek denně, při zvláštních nabídkách, jako je doprava zdarma nebo předvánoční adventní akce, to může být o řád výš. Jako odběrných míst využívá e-shop Dr. Max výhradně své sítě lékáren (cca 420 poboček), jako výdejna e-shopu slouží téměř všechny. Naprostá většina zákazníků e-shopu, a to 85 procent, využívá právě možnosti vyzvednout si objednávku v nejbližší lékárně. „O jiných odběrných místech neuvažujeme. Hustota naší sítě lékáren je dostatečná a dokážeme tak garantovat dodržování správné distribuční praxe,“ podotýká ředitel Horák.
Podle Jiřího Navrátila jsou v jejich e-shopu nejžádanější kategorií produkty Health & Beauty (necelých 30 % tržeb), následované doplňky stravy (25 %) a kategorií Mother care (20 %). Takříkajíc skokanem roku mezi kategoriemi je sportovní výživa a dieta (2 %). „Jde o jiné podíly, než které zaznamenáváme v tradičních lékárnách. Například přípravky pro péči o pleť se v e-shopu prodávají desetkrát úspěšněji než v kamenných pobočkách sítě,“ doplňuje J. Navrátil. Dále poukazuje na to, že přestože počet klientů e-shopu roste, zájem o tradiční lékárny nijak neklesl. Je zřejmé, že tento typ expedice přitahuje zcela novou klientelu. Průměrný věk návštěvníka e-shopu Dr. Max je 29 let, v drtivé převaze se jedná o ženy.
„Neustále zkracujeme dobu cesty objednávky ke klientovi. Nový systém umožňuje už dnes ve vybraných pobočkách – pokud jde o zakázky, které si chce klient vyzvednout v lékárně – tuto dobu zkrátit na hodiny či desítky minut. Většina objednávek se expeduje obvykle do druhého dne. Permanentně zlepšujeme internetové prostředí e-shopu, aby bylo maximálně intuitivní,“ popisuje ředitel Navrátil.