Opalovací kosmetice vládnou multifunkční přípravky

Obecně platí, že tuzemští spotřebitelé preferují opalovací kosmetiku s vyššími ochrannými faktory bez ohledu na to, zda si ji pořizují v lékárně nebo v drogeriích a jiných typech prodejen. Zároveň od přípravků na opalování požadují víc než jen ochranu před negativními účinky UV záření. Proto stoupá zájem o multifunkční produkty, jejichž nabídka se neustále rozšiřuje.

 

Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 60/2025. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.

 

Porovnáme-li loňské prodeje solární kosmetiky co do hodnoty s těmi předloňskými, na základě dat Euromonitoru International zjistíme, že vzrostly o 6,5 %. Hodnota prodejů dosáhla loni částky 531,9 mil. Kč. Zmíněna data také ukazují, že nadprůměrně se vedlo segmentu opalovací kosmetiky určené pro děti, u níž vzrostla meziročně hodnota prodejů o 8,7 %.

 

Osvěta nese své ovoce

Lidé jsou ohledně nutnosti chránit svou pokožku před nežádoucími účinky slunečních paprsků přece jen informovanější, než tomu bývalo v minulosti. „Většina spotřebitelů již chápe důležitost ochrany před UV zářením a vybavuje se opalovací kosmetikou nejen na dovolenou k moři. Informovanost zákazníků se za poslední tři roky výrazně zvýšila. Osvěta ohledně nutnosti chránit pokožku před negativními účinky UV záření nese své ovoce, což se projevuje rostoucím zájmem o přípravky s vyššími ochrannými faktory. Zákazníci jsou nyní více informováni o důležitosti pravidelné aplikace opalovacích přípravků a o správném množství, které je třeba použít,“ říká Mgr. Daniela Pokorná, vedoucí lékárny Dr. Max v OC v Praze-Letňanech. Zároveň ale upozorňuje: „Přestože se povědomí spotřebitelů o správném používání opalovacích přípravků zvyšuje, stále je ale potřeba další edukace. Řada lidí si stále ještě neuvědomuje, že je nutné aplikovat dostatečné množství přípravku, aby bylo dosaženo ochrany odpovídající faktoru uvedenému na obalu přípravku. Také je třeba spotřebitelům neustále zdůrazňovat, že se dostatečná vrstva přípravku musí pravidelně obnovovat, zejména po koupání nebo při pocení. A že se doporučuje aplikovat opalovací přípravek alespoň 30 minut před vystavením pokožky slunečním paprsků.“

Také PharmDr. Kateřina Nesejtová, vedoucí lékárny Benu na Poliklinice Viniční v Brně, poukazuje na to, že čím dál víc spotřebitelů je informováno o tom, jak svou pleť chránit a pečovat o ni v období slunění. Jak dále uvádí, spotřebitelé znají základní fototypové rozlišení a umějí i svůj fototyp určit. „Mezi velmi dobře informovanou skupinu zákazníků patří maminky s dětmi,“ dodává.

To, že se informovanost tuzemských spotřebitelů v oblasti fotoprotekce přece jen zlepšila, zmiňují i výrobci. „V posledních letech je patrný rostoucí zájem o ochranu pokožky před slunečním zářením. Lidé si stále více uvědomují důležitost používání opalovacích krémů a jejich pravidelné opakované aplikace,“ říká Ondřej Šereda, key account manager společnosti Mark Distri.

Zdeňka Hráčková, product manager Avène společnosti Pierre Fabre, zase vyzdvihuje, že poměrně vysokou edukovanost ohledně nutnosti kvalitní a účinné fotoprotekce prokazují spotřebitelé nakupující opalovací přípravky v lékárnách. „Hledají přípravky s vysokým SPF vhodné i pro citlivou kůži včetně zranitelné pokožky malých dětí,“ podotýká.

Také Mgr. Romana Žatecká, tisková mluvčí Lékárna.cz, potvrzuje stoupající poptávku po přípravcích s vyššími ochrannými faktory: „Loňská sezona byla z hlediska prodeje opalovacích přípravků v našem e-shopu Lékárna.cz velmi silná. Nejčastěji vyhledávaným ochranným faktorem sezony byl SPF 50, zatímco v minulosti dominoval SPF 30.“

 

Zaostřeno na vysokou ochranu a šetrnost

Jak už bylo řečeno, většina spotřebitelů dnes už volí sluneční kosmetiku s vyššími ochrannými filtry. A kromě toho se také zajímá, jaký typ filtru přípravek obsahuje a jaké je obecně jeho složení. Ing. Marie Rottová, marketing manager ve společnosti 4 Life Pharma, která na českém a slovenském trhu zastupuje farmaceutickou společnost Galderma, k tomu říká: „Více se mluví o ochraně životního prostředí i o havajském zákoně na ochranu mořských ekosystémů a korálů, který zakazuje použití některých kontroverzních a diskutovaných chemických filtrů, zejména oktocrylenu.“

I tato osvěta nese své ovoce projevující se větší informovaností spotřebitelů. „V posledních letech zákazníci ve většině případů volí přípravky s SPF 50 a zajímají se také o typy i bezpečnost použitých ochranných filtrů,“ potvrzuje Mgr. Eva Burianová, vedoucí Chytré lékárny na brněnské České ulici.

Podle Kateřiny Nesejtové rozdíly mezi minerálním a chemickým filtrem zná už většina zákazníků jejich lékárny. „Uvědomují si rizika, která sluneční paprsky pleti přinášejí, takže v posledních letech je snadné této skupině zákazníků doporučit kvalitní přípravek. Bohužel se zvyšuje počet lidí s alergií na používané solární filtry. Zvolit kvalitní přípravek pro tuto malou skupinu pacientů není snadné,“ popisuje.

Rovněž Ing. Kateřina Korbelová, product manager pro značku Bioderma, zmiňuje, že spotřebitelé jsou dnes výrazně informovanější: „Sledují nejen SPF, ale i typy filtrů, původ složek, kompatibilitu s make-upem, šetrnost k přírodě. Trendem je celostní přístup k ochraně pleti, v jejímž rámci už nestačí pouze vysoký ochranný faktor. Moderní spotřebitelé, především generace Z, hledají produkty, které chrání jejich pleť před všemi negativními vnějšími vlivy – UV zářením, znečištěním a modrým světlem. Je znát, že roste poptávka po čistém složení a udržitelnosti.“

 

Cení se snadná aplikace

Při volbě opalovací kosmetiky je jedním z významných kritérií textura přípravku. „Pro spotřebitele je důležité, aby byl přípravek snadno vstřebatelný a nezanechával bílé stopy, a to hlavně u přípravků určených na obličej. Ženy pak požadují, aby bylo rovněž možné přes sluneční ochranu aplikovat make-up,“ uvádí Zdeňka Hráčková.

V tomto ohledu jsou trendem přípravky s lehkou texturou. „V posledních letech spotřebitelé preferují lehčí fluidní textury na obličej i na celé tělo,“ potvrzuje Eva Burianová. Další postřehy připojuje Romana Žatecká: „Během loňské sezony byla největší poptávka po sprejích a mlhách, které není třeba po aplikaci roztírat a které předčily krémy a mléka. Spotřebitelé u nich oceňují rychlost a pohodlí při používání během letních aktivit. Jejich prodej vzrostl v porovnání s předchozím dvouletým obdobím až osminásobně. Dále jsme zaznamenali zvýšený zájem o přípravky s přírodním složením a minerálními filtry. Jejich prodej vzrostl oproti minulým letům až o 40 procent.“

Také Daniela Pokorná zmiňuje, že zákazníci často dávají přednost fyzikálním filtrům, které jsou vhodné i pro citlivou pokožku a je u nich menší riziko podráždění. „A pokud jde o texturu, preferují mléka, spreje, mlhy a dvoufázové přípravky, které se snadno aplikují a rychle vstřebávají,“ dodává.

I Helena Pecková Vorlíčková zastupující značku Eucerin zdůrazňuje, že jednoznačným trendem v kategorii opalovací kosmetiky je zájem o přípravky s odlehčenou konzistencí a zároveň o tónované varianty přípravků na obličej a přípravky se zmatňujícím efektem na pleti.

 

Pouze chránit nestačí

Primární funkcí solární kosmetiky sice je ochrana pokožky před nežádoucími vlivy UV záření, ale pouze s touto funkcí se spotřebitelé už zdaleka nespokojí a od přípravků na opalování požadují mnohem víc. Proto vyhledávají multifunkční produkty a také očekávají, že v případě nějakého kožního problému bude k mání přípravek, který jim bude takzvaně šitý na míru.

„Od opalovací kosmetiky se kromě základní funkce očekává i další přidaná hodnota. Tou může být obsah regeneračních a hydratačních složek, látek proti stárnutí a pigmentovým skvrnám a podobně. U přípravků pro děti zase hloubkově vyživujících látek, jelikož dětská pokožka mívá tendenci k suchosti,“ shrnuje Vendula Krejčová, MA, product manager společnosti Stada Česká republika.

Daniela Pokorná potvrzuje, že roste obliba opalovacích přípravků obsahujících pečující složky, jako jsou kyselina hyaluronová a antioxidanty, které nejen chrání pokožku, ale také ji vyživují a hydratují.

Ondřej Šereda zase upozorňuje, že se zvyšuje poptávka po specializovaných opalovacích přípravcích určených pro citlivou pokožku nebo produktech bez parfemace.

Nabídka opalovací kosmetiky na lékárenském trhu je bohatá, ale ne každý produkt je vhodný pro každého. „Naše společnost má v portfoliu přípravky zahrnující komplexní léčbu kožních onemocnění, doplňkovou dermokosmetickou péči Cetaphil a k tomu vhodnou sluneční řadu při onemocněních, jako jsou například akné, rosacea, ekzém a další. Pro pacienty s těmito potížemi ale není vhodné vše. U akné například potřebujete nemastné textury a vysoký ochranný faktor, aby nedocházelo k trvalým pigmentacím,“ objasňuje Marie Rottová.

V souvislosti s tím, že někteří spotřebitelé potřebují specifické přípravky, je zcela zásadní odborné poradenství, které farmaceuti poskytují. „Při výběru vhodné fotoprotekce je nezastupitelná úloha expedienta, který by měl zjistit, pro koho bude přípravek určen. Zda to je pro dítě či dospělého, jestli vybíráme přípravky pro atopika či pleť s akné. A kam se dotyčný za sluníčkem chystá. Nabídka dermatologických firem je velmi široká a umíme najít fotoprotekci na míru všem klientům,“ konstatuje Eva Burianová.

Když je řeč o spotřebitelských nárocích na opalovací přípravky a o popularitě multifunkčních produktů, je třeba také zmínit, že stranou zájmu v lékárnách nezůstávají ani přípravky určené k ošetření pokožky po opalování. Vyplývá to i z dat YouGov Shopper panelu za rok 2024. „Zatímco v případě prodejů rychloobrátkového zboží hrají prim hypermarkety, supermarkety a diskonty, tak za nákupy opalovací kosmetiky vyrážejí české domácnosti zejména do drogerií, které z výdajů ´ukrojí´ téměř polovinu. A nemalý díl útraty končí také v lékárnách, které jsou pak ještě důležitější pro nákup přípravků po opalování,“ říká Richard Piluša, client service team leader společnosti YouGov.

Jak uvádí Daniela Pokorná, spotřebitelé si stále víc pořizují i další přípravky související s opalováním, jako jsou přípravky k ošetření pokožky po opalování: „Tyto produkty, které často obsahují panthenol, aloe vera a další zklidňující a regenerační složky, jsou velmi žádané. Péče po opalování je důležitá nejen v případě, že se pokožka spálí, ale také pro její celkovou regeneraci a hydrataci po vystavení slunci.“

PharmDr. Nesejtová na základě svých zkušeností zmiňuje, že zákazníci vítají kompletní řady přípravků pečujících o pokožku při i po slunění. „Obvykle si na letní sezonu nakoupí vše potřebné – přípravky s OF, přípravky po slunění i přípravky, které pečují o pleť, která je nadměrným sluněním poškozena,“ vyjmenovává a dodává ještě další postřeh: „V menší míře se dnes prodávají přípravky s betakarotenem, a pokud ano, jsou doplněny o antioxidační komplex minerálů a vitaminů.“

PharmDr. Tomáš Arndt, Ph.D., vedoucí Lékárny Benu v Praze na Smíchově, má zkušenost, že k ošetření pokožky po opalování je největší zájem o spreje, pěny nebo mléka s panthenolem, v menší míře pak s aloe vera.

 

Nejen velká balení jdou na odbyt

Sluneční kosmetika stále zůstává sezonní kategorií s tím, že průběh sezony se přece jen trochu mění v závislosti na počasí. Podle již zmíněného YouGov Shopper panelu připadlo loni 85 procent výdajů na tuto kategorii na období pěti měsíců od dubna do srpna. S tím koresponduje i vyjádření Romany Žatecké: „Zákazníci začali loni s nákupy už v dubnu, přičemž vrchol sezony tradičně nastal v červenci.“

Prodeje opalovacích přípravků ovšem neklesají takříkajíc na nulu ani v zimních měsících. Podle Tomáše Arndta se nákupní trendy příliš nemění: „Zájem o opalovací kosmetiku je hlavně během sezony. Pokud jde o prodeje mimo sezonu, prodává se u nás spíše výjimečně. Kupují ji hlavně ti, kdo jezdí do exotických krajin. Nicméně si myslím, že ve větších lékárnách bude zájem o tuto kosmetiku poměrně velký i mimo klasickou sezonu.“

Sluneční kosmetiku ale mimo sezonu nenakupují pouze lidé, kteří míří na dovolenou do exotických destinací. „Opalovací přípravky a přípravky spojené s péči o pleť po slunění se dnes již prodávají celoročně. Je pravda, že v lékárnách zaznamenáváme v jarním období nárůst prodejů zejména v době, kdy se poprvé objeví první sluneční paprsky a zákazníci tráví čas venku v přírodě a na zahrádkách. Přibývá ovšem pacientů, zejména žen, kteří podstupují korektivní dermatologické zákroky a po nich pak potřebují kvalitní ochrannou péči i mimo letní sezonu. Mimo sezonu se tedy nejvíce prodávají přípravky určené k ochraně pleti obličeje s ochranným faktorem 50,“ popisuje Kateřina Nesejtová.

Přestože se značné oblibě těší velká balení a velmi populární jsou takzvaná rodinná balení opalovacích přípravků, zájem je i o miniatury, tedy malá balení takzvaně do kabelky. „Zaznamenáváme zájem o menší cestovní balení opalovací kosmetiky,“ potvrzuje Tomáš Arndt.

 

Akční slevy jsou tahákem 

Není sporu o tom, že povědomí tuzemských spotřebitelů o nutnosti chránit pokožku před negativními účinky UV záření se zvýšilo stejně jako ochota investovat do kvalitních přípravků, které takovou ochranu zajistí, budou bezpečné a šetrné. Podle Kateřiny Korbelové měla ekonomická situace vliv na spotřebitelské chování, ale v případě ochrany pokožky zákazníci méně ustupují z kvality. „Zdraví a bezpečnost zůstávají prioritou,“ dodává.

Kateřina Nesejtová zase konstatuje, že pro děti se vybírají kvalitnější přípravky s vyšším ochranným faktorem: „Jejich vyšší cena a větší balení pro zákazníky nejsou překážkou.“

Navzdory tomu ale i u „opalováků“ platí, že nebývale populární jsou různé akce a slevy. Vendula Krejčová na dotaz, podle jakých kritérií se spotřebitel při výběru přípravků na a po opalování rozhoduje, odpovídá: „Určitě hraje roli typ spotřebitele, nelze to paušalizovat. Obecně ovšem každý rok vnímáme čím dál větší tlak na slevy a akce, které jsou na hraně profitability. Významným faktorem při rozhodování je tedy i co největší úspora.“

Podobně se vyjadřuje i Marie Rottová: „Bohužel vidíme stále častější cenové promoce typu 1+1 a různé společnosti už se předhánějí, kdo s nimi začne dříve. U našich produktů Cetaphil Daylong jsou zatím nemyslitelné, nerentabilní a podle mého názoru z dlouhodobého hlediska ošemetné a poškozují značku. Jedna věc je, že spotřebitel získá kvalitní produkty výhodně a nakoupí jich více, druhá věc je cenová politika, rentabilita a vnímání značky. U těchto akcí se může zdát, že původní cena neodpovídá kvalitě výrobku a výrobce vydělá i s poloviční cenou, což u kvalitních dermokosmetických značek není pravda. Použité filtry, technologie, farmaceutická výroba, patenty, klinické studie a podobně jsou velmi nákladné a při těchto akcích jsou sice krátkodobě zvýšené prodeje, ale s minimálním ziskem či dokonce se ztrátou. V našem případě takový typ aktivit nepodporujeme a není pro nás možný. Tím ale neříkám, že neplánujeme žádné slevové akce. O nich bohužel trh opalovacích přípravků je a bez nich to není možné.“

Jak moc jsou prodeje v akcích intenzivní, lze doložit na datech z YouGov Shopper panelu, podle nichž se meziročně výrazně zvýšil podíl výdajů realizovaných v akci, který v loňském roce atakoval hranici šedesáti procent.

Přestože kamenné lékárny neztrácejí v rámci prodejů solární kosmetiky svou důležitost, není sporu o tom, že posiluje e-commerce. „Opalovací kosmetika není kategorií akutní potřeby. Proto si běžný spotřebitel často objedná svůj oblíbený produkt na internetu, kde si vyhledá e‑shop s nejlepší nabídkou,“ podotýká Vendula Krejčová. A Zdeňka Hráčková dodává: „Podíl internetových prodejů každoročně výrazně stoupá.“

Ondřej Šereda připouští, že internetové obchody a sociální sítě získávají stále větší vliv na nákupní chování a rozhodování zákazníků. Jak ale vyzdvihuje, významným distribučním kanálem pro prodej opalovací kosmetiky jsou stále kamenné lékárny, a to díky své důvěryhodnosti a odbornému poradenství.

„Nejvýznamnějšími kanály zůstávají kamenné lékárny a e-shopy s dermokosmetikou. On-line prostředí hraje zásadní roli nejen v prodeji, ale i při budování povědomí o značce a produktech. Mladší cílová skupina využívá on-line nejen k nákupu, ale i ke vzdělávání a porovnávání produktů,“ míní Kateřina Korbelová.

 

Sezona spojená nejen s novinkami

Každým rokem přicházejí výrobci na trh s novými a inovovanými produkty, které odpovídají všem popsaným trendům. Jde o produkty s vyššími ochrannými faktory, specifickými vlastnostmi a mnoha benefity.

Výrobci a také samotné lékárny jsou ale aktivní i na poli osvěty a prevence, zejména pokud jde o nejrůznější akce na kontrolu mateřských znamének, které si za uplynulé roky získaly velkou oblibu. „Dr. Max se aktivně zapojuje do prevence melanomu prostřednictvím projektu Stan proti melanomu, v němž si během jara v různých městech mohou zájemci nechat bezplatně zkontrolovat mateřská znaménka. Odborníci v rámci této akce provádějí nejen vyšetření, ale poskytují rovněž informace o rizicích spojených s UV zářením a prevenci melanomu,“ popisuje Daniela Pokorná.

Na prevenci melanomu se letos zaměřila i společnost Benu. „V průběhu dubna probíhaly v našich Centrech prevence s poradenstvím v Brně, Praze a Ostravě ve spolupráci s lékaři akce zaměřené na kontrolu a posouzení kožních znamének. Tato osvětová akce je zákazníky velmi vítána. Pozitivně hodnotí jak samotné vyšetření, tak zajištěnou odbornou péči,“ pochvaluje si Kateřina Nesejtová.

Na tradiční akci, do níž se zapojuje Chytrá lékárna, člen skupiny lékáren Lemon, poukazuje Eva Burianová: „Každoročně jsme hlavním partnerem velmi úspěšné akce Skinchecker, kdy ve spolupráci s firmou L´oréal mají zájemci během dvou květnových dnů v Brně i v Praze možnost nechat si od dermatologů ve stanech zkontrolovat zdarma problematická znaménka. Loni bylo v Brně za dva dny zkontrolováno více než 650 zájemců a u každého třináctého byl objeven rizikový kožní nález. I toto je pro nás velká výzva k edukaci klientů o ochraně před negativními vlivy slunečního záření.“

Angažují se samozřejmě i výrobci. „Letošní rok věnujeme i osvětě v oblasti prevence kožních nádorů. Na několika místech České republiky jsme partnery festivalů, jako jsou například festival Mezi Ploty v Praze, Prima Fresh Festival v Brně či festival Barvám neutečeš v Olomouci, kde budou dermatologové ve stanu Eucerin kontrolovat kožní znaménka a budeme také doporučovat vhodnou solární péči široké veřejnosti,“ přibližuje Helena Pecková Vorlíčková.

Zdeňka Hráčková uvádí, že se značkou Avène jsou pravidelným partnerem Evropského dne melanomu stejně jako akce Stan proti melanomu. „Podporujeme i menší lokální akce organizované například dermatology,“ doplňuje.

„Jako farmaceutická společnost spolupracujeme s předními odborníky v dermatologii a důležitou součástí našich aktivit je zaměření na edukaci. Velmi si ceníme spolupráce s paní profesorkou Arenbergerovou, s níž pořádáme odborný webinář pro lékaře, plánujeme i krátký vstup v rámci Snídaně s Novou, který bude naopak zaměřen na spotřebitele,“ vyjmenovává Marie Rottová.

Také značka Bioderma je partnerem různých akcí na podporu prevence rakoviny kůže. „Každoročně se zapojujeme do osvětových aktivit v jednotlivých regionech, které se zaměřují především na kontrolu mateřských znamének a edukaci veřejnosti o rizicích UV záření,“ říká Kateřina Korbelová.

Pokud jde o kampaně a prezentaci produktů, velmi rozšířená je spolupráce výrobců s influencery. „V současnosti klademe důraz na kampaně realizované ve spolupráci s influencery, přičemž paralelně spolupracujeme s různými on-line magazíny,“ podotýká Ondřej Šereda.

Spolupracují s nimi i další výrobci, stejně jako k prezentaci svých výrobků hojně využívají i sociální sítě. Jak ale zdůrazňuje Helena Pecková Vorlíčková, samostatnou kapitolou je prezentace v místě prodeje a promoční nabídky. „Primárně se opíráme o novinky letošního roku, do promočních akcí ovšem zahrnujeme celý sortiment solární péče,“ uzavírá.

Markéta Grulichová

 marketa.grulichova@atoz.cz

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail