Jubilejní 20. kongres Pharma Profit nabídl nejen tradiční odborný program
Foto: Pharma Profit

Na 300 účastníků se sešlo na 20. kongresu Pharma Profit, který se konal 1.-2. dubna v Aquapalace Hotelu Prague v Čestlicích. Pro jubilejní kongres připravili organizátoři speciální program, jehož součástí kromě odborných prezentací byly netradičně dvě exkurze a večerní party. Kongres se konal za podpory 37 partnerů.

 

V úterý 1. dubna měli zájemci v rámci exkurze možnost navštívit a seznámit se s fungováním PLV laboratoře, v níž se zabývají soustředěnou přípravou, a poloautomatického distribučního centra společnosti Phoenix – lékárenský velkooobchod, kde si prohlédli, jak fungují moderní linky a logistika, díky nimž se léky a doplňky stravy dostanou do všech lékáren v České republice.

Druhým navštíveným místem pak byla nová prodejna Bjut by Dr. Max. Jde o inovativní koncept propojující lékárenskou péči s luxusní kosmetikou a dermokosmetikou.


Po skončení exkurzí se pak večer konala večerní party s rautem a zábavním programem, během nějž byl pro účastníky připraven také kvíz, v němž ti nejlepší a nejrychlejší získali hodnotné ceny.


Ve středu 2. dubna pak následoval odborný program, jehož motto znělo Lékárník: Potenciál, který čeká na využití a který se nesl v tradičním duchu.


Jako první vystoupila PharmDr. Jana Matušková, která se ve své prezentaci věnovala takříkajíc jarní problematice, k níž bezesporu patří alergie, atopická dermatitida apod. Zmínila nejen možnosti doplňkové terapie u alergických pacientů, ale uvedla konkrétní příklady, například nejúčinnější dostupné probiotikum s prokázaným účinkem při léčbě alergické rýmy. Dále se věnovala potížím spojeným s atopickou dermatitidou a možnostem její léčby, v níž významné místo vedle farmakoterapie zaujímá korneoterapie. Kromě toho ale poukázala také na možnost využití nejúčinnějšího dostupného probiotika s prokázaným účinkem při léčbě atopické dermatitidy u dětí. Následně mluvila také o aktinické keratóze a závěrem se věnovala problematice hořčíku, jehož nedostatkem trpí většina populace.


Další řečník, Mgr. Libor Štajer, advokát z advokátní kanceláře KMVS, seznámil účastníky s novými právními předpisy, které se týkají například individuálně připravovaných léčivých přípravků s obsahem konopí pro léčebné použití, doplňků stravy a složení potravin. Mluvil také o novele zákona o potravinách a veterinárního zákona a novele zákona o návykových látkách. Upozornil rovněž na zákon o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, který se vztahuje mimo jiné na e-shopy včetně internetových lékáren. V druhé části své přednášky se pak zaměřil na chystané právní předpisy, kupříkladu na novelu zákona o zdravotních službách či návrh novely zákona o veřejném zdravotním pojištění a návrhu zákona o kategorizaci zdravotnických prostředků. Zároveň poukázal i na návrh novely zákona o regulaci reklamy, který přinese změny v oblasti reklamy včetně reklamy na léčivé přípravky.


Započitatelné doplatky byly tématem prezentace ředitele IT společnosti Apatyka servis Mgr. Jana Šípka, jenž hlavně přiblížil největší změny týkající se započitatelných doplatků, které nastaly od letošního 1. ledna. Účastníky seznámil se zkušenostmi s fungováním Centrálního úložiště limitu doplatků (CÚLD) i problémy, které mohou v novém systému nastat a které jsou v řešení.


Proč Dr. Max vyhlásil válku diabetu? zněl název prezentace Ing. Michala Petrova, vedoucího komunikace Dr. Max, který nejdříve mluvil o nové roli lékáren a lékárníků v 21. století, kdy už lékárna není jen místem výdeje a prodeje léčiv, ale nejdostupnějším zdravotnickým zařízením a součástí primární péče. Dále nastínil, jak se do prevence zapojily lékárny Dr. Max a proč se centrem jejich zájmu stal diabetes. A také popsal, na jakém principu je založena jejich DiaTour, která začala 17. 3. 2025 na severní Moravě. Během prvních pěti zastávek speciálního auta, kde mohou zájemci na základě rezervace absolvovat selfmonitoring hladiny cukru v krvi, se ukázalo, že lidí s vyššími hodnotami cukru v krvi, než je norma, kteří nevědí, že možná mají prediabetes nebo už dokonce diabetes, je více, než se obecně uvádí. Pouze na dvou místech byl totiž počet lidí s hodnotami přesahujícími normu pod 10 % ze všech vyšetřených, při dalších třech zastávkách překročil 10 %, přičemž na jednom místě počet lidí s nadlimitními hodnotami cukru v krvi činil 16,5 %.


Velké pozornosti se těšilo vystoupení PharmDr. Kristýny Pilátové a Mgr. Filipa Škardy z lékárny ve Voticích, kteří představili unikátní program na záznam preskripčních chyb, který v lékárně používají. V rámci tohoto programu sledují například duplicity, chyby preskripce, kontraindikace, záměny a řadu dalších chyb. Data týkající se preskripčních chyb sbírají díky speciální aplikaci ve votické lékárně od března roku 2023, přičemž za období do konce loňského roku činila chybovost 1,82 %. Konkrétně šlo o 1 660 chyb. Oba řečníci také popsali metodiku a technické řešení sběru dat.


Odpoledne pak přišla na řadu tradiční panelová diskuse s názvem Zdravotnictví na rozcestí, v níž její účastníci Jakub Hlávka, Ph.D., M.A., vedoucí Institutu pro zdravotní ekonomii, politiku a inovace Masarykovy univerzity, Mgr. Aleš Krebs, Ph.D., prezident České lékárnické komory, Mgr. Irena Storová, MHA, výkonná ředitelka Asociace provozovatelů lékárenských sítí a Mgr. Filip Vrubel, výkonný ředitel České asociace farmaceutických firem, debatovali o největších problémech tuzemského zdravotnictví, které dle slov Jakuba Hlávky už nějakou dobu jede na autopilota. Jak dále zdůraznil, české zdravotnictví je skutečně na rozcestí a dalších pět let rozhodne o jeho dlouhodobém osudu. Řeč byla také o tom, že stále takříkajíc ladem zůstává ležet potenciál lékáren například v preventivní péči, což je s podivem, zejména když se vezme v úvahu, že podle posledních údajů kvůli nedostatečným kapacitám až milion našinců včetně dětí nemá svého praktického lékaře.


Po panelové diskusi následovalo vystoupení PhDr. Lenky Mynářové, ředitelky společnosti Datamar International, která představila výsledky exkluzivního výzkumu zaměřeného na značky lékáren. Tento výzkum byl realizován exkluzivně pro Pharma Profit letos v únoru a jeho výsledky bylo možné porovnat s výsledky stejného výzkumu z konce roku 2016. Ukázalo se, že se výrazně změnilo konkurenční pole značek lékáren a že pro výběr lékárny, ve které nakoupí volně prodejné léky, doplňky stravy a zdravotnické potřeby, jsou pro spotřebitele důležité čtyři klíčové aspekty ̶ dobrá dostupnost, personál na vysoké odborné úrovni, nízké ceny a blízkost bydliště.


Po přednáškách odborných následovalo na závěr kongresu zábavné stand-up vystoupení komičky a moderátorky Adély Elbel, po němž přišla na řadu i tradiční tombola.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail