Jsou známi držitelé ocenění Mastercard Obchodník roku. Dr. Max obhájil absolutní vítězství
Zdroj foto: Mastercard Obchodník roku

Během slavnostního večera byly vyhlášeny výsledky již 22. ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku. Dr. Max slaví triumf jako absolutní vítěz uvedeného ocenění. Více než 85 tisíc lidí se zapojilo do internetového hlasování v kategorii Cena veřejnosti, aby vybrali svého oblíbeného obchodníka. Vítězství v této kategorii úspěšně obhájil Lidl. Vítězi sortimentních kategorií jsou Alza, Bambule, Datart, Deichmann, dm drogerie markt, Dr. Max, IKEA, Knihy Dobrovský, Lidl, OBI, Rohlík, Sportisimo, Super zoo, Tank ONO a Zalando.

„Již přes dvě dekády vyzdvihuje prestižní ocenění Mastercard Obchodník roku ty nejlepší obchodníky českého maloobchodu. Spokojený zákazník je pro každého obchodníka tou největší hodnotou a úspěch v soutěži potvrzuje jejich výjimečnou práci,“ řekl Martin Dolejš, ředitel rozvoje obchodu ve společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko. „Maloobchodní trh se neustále vyvíjí a podnikatelé na tyto změny reagují zaváděním inovativních řešení. Skvělým důkazem je letošní rekordní počet inspirativních projektů přihlášených do kategorie odborné poroty Inovátor v obchodě,“ doplnil.
Vítězové sortimentních kategorií a absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku 2024 byli určeni na základě reprezentativního průzkumu. Hodnocení vycházelo ze dvou klíčových skupin faktorů: pozice na trhu a důvěry zákazníků. Celkový index spolu s těmito faktory odrážejí aktuální situaci na trhu a postavení obchodníka v konkurenčním prostředí.

Absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku 2024
1. místo
Absolutním vítězem ocenění se stává obchodník, který dosáhne v rámci reprezentativního výzkumu nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi. Absolutního vítěze ocenění Mastercard Obchodník roku 2024 obhájil Dr. Max. Síť lékáren vyniká v parametru zapamatovatelnosti a jeho zákazníci prokazují nejvyšší míru loajality napříč všemi kategoriemi.

„Všem zákazníkům, kteří se v průzkumu vyslovili v náš prospěch, bych chtěl poděkovat nejen za sebe, ale především za své kolegy, protože to oni tím, co do své práce vkládají, mají zásluhu na úspěchu naší značky. Není to poprvé, co se z vítězství v prestižní soutěži Mastercard Obchodník roku těšíme, ale právě proto, že jde o opakované potvrzení klientské spokojenosti, si ho vlastně ceníme stále výš,“ řekl Jan Žák, generální ředitel sítě Dr. Max.

2. místo
Stříbrnou pozici v kategorii Absolutní vítěz obsadila společnost dm drogerie markt. Na druhé místo se dostává především díky parametru důvěry – je obchodníkem, kterého jsou jeho zákazníci velmi často ochotni dále doporučit, opětovně u něj nakupovat a velmi dobře se mu daří naplňovat zákaznická očekávání.

3. místo
Na třetím místě se v celkovém pořadí umístila společnost IKEA. Na špici žebříčku nejlepších obchodníků na trhu se drží především díky silné loajalitě svých zákazníků. Dosahuje zároveň vysokého skóre i v parametru důvěry.

 

Cena veřejnosti – hlasování zákazníků
V kategorii Cena veřejnosti hlasovalo celkem 85 358 zákazníků a své loňské vítězství úspěšně obhájila společnost Lidl Česká republika. Každý hlasující měl možnost rozdělit celkem 6 bodů mezi své tři nejoblíbenější obchodníky. Vítěz kategorie Lidl získal celkem 100 329 bodů. Na druhé příčce se umístila společnost Kaufland se 74 891 body a na třetím Penny Market s 60 499 body.
„Ocenění Mastercard Obchodník roku je s podnikáním Lidlu v České republice již pevně spjato. Letos jsme opět získali Cenu veřejnosti a bude to již naše 34. cena v podobě malého nákupního košíku. Jak ale všichni víme, člověk snadno může přijít o něco, s čím jistojistě počítá nebo co považuje za samozřejmost. Proto nás nesmírně těší, že jsme důvěru a loajalitu našich zákazníků nezklamali. Jsme přesvědčeni o tom, že si Lidl nevybaví jako první volbu jen proto, že máme v republice přes 320 prodejen. Věříme, že spontánní znalost a obliba našich prodejen souvisí především se skvělým zákaznickým zážitkem, kvalitními výrobky, nízkými cenami, ochotnými zaměstnanci i naším zaměřením na zdravé a udržitelné produkty,“ řekl jednatel společnosti Lidl Česká republika Petr Krula.

 

Kategorie odborné poroty – Inovátor v obchodě
Tato kategorie oceňuje společnosti, které v roce 2024 přinesly na český trh nejodvážnější a nejprogresivnější inovace. Ať už se jednalo o nové využití technologií s přínosem pro zákazníky i pro firmu, inovativní prodejní koncepty, revoluční platby nebo projekty zaměřené na inovace s praktickým využitím principů ESG. Klíčovou roli hrál také velký posun v technologiích. Ty přispívají k rozvoji retailu a pomáhají obchodníkům v mnoha aspektech – od řízení podniku až po zlepšení zákaznického zážitku.
Odborná porota pečlivě posoudila všechny projekty a vybrala tři finalisty: Nesnězeno – Udržitelný retail v praxi: PENNY & Nesnězeno, NFCtron – Festivalové lesy a grid.online. Ti se utkali o hlavní cenu při veřejné prezentaci na největší obchodní konferenci ve střední Evropě Retail Summit. Vítěze zvolili účastníci konference svým hlasováním. Stala se jím společnost grid.online.

 

Finalisté kategorie odborné poroty – Inovátor v obchodě
Nesnězeno – Udržitelný retail v praxi: PENNY & Nesnězeno
Penny pokračuje v boji proti plýtvání potravinami zapojením se do platformy Nesnězeno. Projekt propojuje ekologickou odpovědnost s efektivním podnikáním, šetří zákazníkům peníze a zároveň snižuje ekologickou stopu. Dokazuje, že udržitelné podnikání může být nejen ziskové, ale i přínosné pro společnost.
NFCtron – Festivalové lesy
NFCtron umožňuje pořadatelům festivalů vytvářet tzv. festivalové lesy, kde mohou návštěvníci přispět a symbolicky zasadit strom. Příspěvek na výsadbu je možné provést buď přímo v aplikaci, nebo během nákupu vstupenky na festival. Tento způsob zapojení veřejnosti pomáhá zvyšovat povědomí o ochraně přírody a klimatu.
grid.online
grid.online je unikátní městská přepravní síť, která propojuje kurýry s volnou kapacitou a obchodníky, čímž pomáhá optimalizovat náklady na doručení zboží koncovým zákazníkům. Obchodníci tak získávají flexibilnější a efektivnější doručovací řešení.

 

Cena za dlouhodobý přínos k rozvoji retailu
Společnost Mastercard se v letošním roce rozhodla udělit historicky první speciální cenu. Za dlouhodobý přínos k rozvoji retailu ocenila společnost COOP, ČSOB a Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ze jejich společný projekt automatizovaných prodejen COOP 24/7. Nový koncept prodejen umožňuje zákazníkům nakupovat doslova kdykoliv a výrazně zlepšuje dostupnost základního sortimentu zejména v regionech, které se potýkají s odlivem prodejen. Kromě potravinových pouští zařazuje COOP tyto prodejny i do specifických lokalit, například do rekreačních oblastí, na letiště či do nemocnic.
Mastercard podporuje nové obchodní modely a bezkontaktní platby a je dlouhodobým partnerem těchto inovativních prodejen. Díky nim je nakupování rychlé, bezpečné a dostupné i mimo běžnou otevírací dobu. „Toto speciální ocenění je výrazem uznání a poděkování za dlouhodobě úspěšný projekt, který přispívá ke zkvalitnění života lidí a má velký potenciál další expanze i za hranice České republiky,“ řekl Tomáš Večerek, manažer pro vztahy s obchodníky ze společnosti Mastercard pro Česko a Slovensko.

 

Mastercard Obchodník roku – SOCR ČR Zodpovědný obchodník
Kategorie Zodpovědný obchodník, garantovaná Svazem obchodu a cestovního ruchu ČR, se letos zaměřila na spolupráci s regionálními dodavateli, podporu tradičních českých řemesel a kvalitu místních potravin. Obchod v těchto oblastech hraje stále větší roli – hledá nové příležitosti, posiluje vazby s lokálními producenty a vzdělává zákazníky i dodavatele. Odborná porota ocenila hned dva obchodníky. Kaufland ČR získal uznání za projekt „Z lásky k regionům“, který podporuje spolupráci s místními dodavateli. Tesco Stores ČR bylo oceněno za projekt „Pekařina v Tesco“ zaměřený na zachování a rozvoj tradičního českého pekařství.
„Obchodníci dnes hrají klíčovou roli v podpoře regionálních dodavatelů, kvalitních lokálních potravin i tradičních řemesel. Jsem rád, že ocenění v této kategorii převzali právě ti, kteří pomáhají rozvíjet místní výrobu a přibližují zákazníkům hodnotu české řemeslné tradice,“ řekl Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail