
Nejrůznější bandáže, náplasti, ortopedické vložky, ale i tonometry, teploměry, osobní váhy nebo chytré náramky a všemožné testy – to vše zahrnuje kategorie zdravotnických potřeb, které už dávno nenabízejí jen specializované prodejny. Své pevné místo našly i v kamenných lékárnách, odkud se ovšem v poslední době do značné míry přesouvají na e-shopy. Nabídka tohoto sortimentu se přitom dále rozšiřuje, a to i o velmi sofistikované přístroje, jejichž technologické vychytávky se samozřejmě odrážejí i na jejich ceně. Přesto zájem o ně mezi spotřebiteli stále roste – a to zvláště před Vánocemi, kdy v nich mnoho zákazníků vidí vhodný dárek pro své příbuzné.
Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 58/2024. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.
Zdravotnické potřeby nejsou samozřejmě žádné sezonní zboží, většinou se prodávají průběžně po celý rok, jejich jednotlivé segmenty však své špičky přece jen mají. Různé náplasti a jiný obvazový materiál nakupují lidé ve zvýšené míře v období před letní dovolenou, u teploměrů, inhalátorů a různých antigenních testů (ať už na covid nebo na jiné sezonní onemocnění) se prodeje zvyšují s přicházejícím sychravým počasím a pro tonometry znamená špičku především advent.
„Tonometry se opravdu těší nebývalé popularitě v období Vánoc,“ potvrzuje Mgr. Daniela Pokorná, vedoucí lékárny Dr. Max v OC v Praze-Letňanech, a podobnou zkušenost má i PharmDr. Ivana Lánová, lékárník a odborný konzultant lékáren Benu. „Tonometry se sice víc prodávají přes e-shop, kde je větší výběr, ale i v kamenných lékárnách jsou běžně k dostání a je pravda, že je někdy zákazníci vybírají jako vánoční dárek,“ říká a dodává, že měření krevního tlaku se už také v lékárnách běžně provádí, čehož pacienti rovněž využívají. Typickou sezonu pro tlakoměry představují Vánoce i podle Šimona Petera ze společnosti Celimed, přestože konstatuje, že dobře se prodávají také po nich, začátkem roku. „Důležitým parametrem pro jejich nákup jsou klinicky ověřená zařízení, jimiž naměřené hodnoty pak také akceptují lékaři pro další léčbu,“ zdůrazňuje přitom Šimon Peter.
Stálicí jsou náplasti i těhotenské testy
Pokud jde o celkovou poptávku po zdravotnických potřebách, ta se v lékárnách příliš nemění, i když určitý vývoj je zde samozřejmě možné pozorovat – v souvislosti s tím, jaké novinky se na trhu objevují a jak široký tento sortiment daná lékárna má. „Stabilní poptávka je především po obvazovém materiálu, tedy po náplastech jak s polštářkem, tak bez polštářku, obvazech a obinadlech. Stále se také hodně prodávají teploměry a těhotenské či ovulační testy. V poslední době se pak zvyšuje i zájem o testy na covid, což samozřejmě souvisí s jeho vyšším výskytem v tomto ročním období. Testy na drogy zákazníci požadují také, ale ne tak často,“ uvádí Ivana Lánová a dodává, že ani poptávka po testech zjišťujících hladinu cholesterolu není v její lékárně příliš vysoká. To je podle ní dáno i tím, že Benu v osmdesáti Lékárnách s prevencí a jedenácti Centrech prevence s poradenstvím poskytuje screeningy těchto hodnot. „Právě do těchto provozoven si pacienti opakovaně chodí kromě jiného přeměřit i svoji hladinu cholesterolu a nemají tak potřebu kupovat si testy na cholesterol,“ soudí Ivana Lánová.
Podobně i síť lékáren Dr. Max nabízí ve vybraných provozovnách program preventivní péče, kde pacient může absolvovat odborný screening zahrnující orientační měření vybraných ukazatelů, a rychle tak zjistit, zda se vysoký tlak, zvýšená hladina cholesterolu, cukru nebo kyseliny močové v krvi týká i jeho. „Lékárna tak může být pro klienta místem, kde jsme schopni se o něho komplexně odborně na jednom místě postarat,“ je přesvědčena Daniela Pokorná. I přes tyto možnosti odborného screeningu ovšem vidí, že poptávka po domácích testech rychle stoupá – zejména po CRP a covid testech, ale i testech na zánět močových cest či okultní krvácení. „Domnívám se, že dlouhé čekací doby na alergologii či u jiných lékařů motivují pacienta konat provizorně v domácím prostředí. Při našem screeningu je navíc pacient vždy zároveň edukován o možnostech domácího sledování některých z těchto parametrů,“ vysvětluje jednu z příčin rostoucího zájmu o tento sortiment Daniela Pokorná, kterou v poslední době ještě zaujala zvyšující se poptávka po pomůckách při problémech s chodidly, jakou jsou různé korektory, podpatěnky, srdíčka, vložky, chrániče prstů a kloubů a další.
Prodeje v e-shopech se zvedají
S rostoucím zájmem o nákup zdravotnických potřeb v lékárnách roste poměrně výrazně i poptávka po nich v e-shopech. „Stejně jako v jiných segmentech si také v této kategorii klient často objedná výhodnější produkt z e-shopu, ale nepochybně zde hraje svou roli i širší sortiment nabízený on-line,“ je přesvědčená Daniela Pokorná a Ivana Lánová jí dává za pravdu: „Pokud jde například o sortiment bandáží a vložek, běžně ho kvůli nedostatku prostoru v lékárnách nemáme a pacienti jsou zvyklí si ho objednávat přes náš e-shop. Ale i tonometry, které jsou v lékárnách běžně k dostání, se více prodávají přes e-shop, kde je samozřejmě větší výběr.“ K tomu pak Šimon Peter doplňuje, že nákupy v lékárnách jsou stále trendy pro běžné modely tlakoměrů, zatímco modely připojitelné k aplikaci Omron Connect jsou velmi úspěšné zvláště v on-line segmentu.
Zvyšující se zájem o on-line nákupy zdravotních potřeb, a to ve všech jejich kategoriích, potvrzuje i Mgr. Romana Žatecká, ředitelka komunikace společnosti Pears Health Cyber, která provozuje internetovou Lékárnu.cz. „Mezi dlouhodobě populární produkty u nás patří tlakoměry na zápěstí, jejichž prodeje se stále zvedají. Meziročně se zvýšily téměř o 50 procent, přičemž před loňskými Vánocemi jsme zaznamenali další skokový růst – prodeje vzrostly o 75 procent. Výrazný posun jsme také zaznamenali u chytrých hodinek, kde prodeje stouply o 85 procent, zatímco zájem o chytré náramky se vyšplhal výš jen o 11 procent, což může být způsobeno právě rostoucí popularitou hodinek s širším spektrem funkcí. Dalším zajímavým trendem je i nárůst prodejů zápěstních a kolenních bandáží, které meziročně vzrostly o 1,5násobek,“ konstatuje Romana Žatecká.
Mírný, ale stabilní růst prodejů, a to o 12 % oproti loňskému roku, pak podle ní vykazují oxymetry, a také antigenní testy se letos v meziročním srovnání prodávají víc, přestože nárůst činí pouze tři procenta. „Nejprodávanější z nich je rychlý antigenní test na covid-19 určený pro samotestování. Největší nárůst jeho prodejů jsme zaznamenali v lednu a únoru, a poté v srpnu až září, kdy prodeje oproti stejnému období v loňském roce stouply až osmkrát,“ uvádí detaily Romana Žatecká.
Na rozdíl od výše jmenovaných produktů se celková poptávka po těhotenských testech v Lékárně.cz rok od roku příliš nemění, i když zvýšeného zájmu o tento sortiment si zde letos povšimli v lednu, květnu a červnu. K výraznějšímu posunu ovšem došlo uvnitř kategorie: „Největší zájem teď naši zákazníci mají o test pro zjištění těhotenství z jedné kapky krve. Oproti minulému roku se poptávka po těchto testech zvedla o 100 procent,“ konstatuje Romana Žatecká.
Teploměr musí jít dobře sklepat
Ne všichni zákazníci ale dávají přednost nákupům z pohodlí domova, přestože při nich mohou obvykle ušetřit – jedním z důvodů, proč raději zamíří do kamenné lékárny, je skutečnost, že se zde mohou při výběru konkrétního produktu poradit či si ho případně i vyzkoušet. Na co se vyptávají nejvíc?
„U teploměrů zajímá klienty především spolehlivost, ale také obtížnost při sklepávání – to je běžný problém především u starší generace, která už mívá zhoršenou motoriku. V takovém případě doporučujeme zakoupení digitálních teploměrů, jejichž cena je srovnatelná s klasickými teploměry se stupnicí,“ prozrazuje Ivana Lánová, co zákazníky v lékárnách při nákupu zdravotnických potřeb nejčastěji zajímá a s čím potřebují poradit.
Také Daniela Pokorná se při nákupu teploměrů nejčastěji setkává s dotazy na jejich přesnost a spolehlivost, zároveň však podle ní u této zdravotnické pomůcky zákazníci vyžadují i jednoduchost měření a zkoumají velikost displeje. Jejich nárokům by tak mohl vyhovovat nedávno na trh uvedený digitální bezkontaktní teploměr microlife NC 200, určený především pro měření teploty u dětí. „Tento teploměr je vybavený modrým naváděcím světelným paprskem, takže je možné změřit dítěti teplotu i v noci, aniž bychom ho museli budit. Ke komfortu měření pak přispívá i červené podsvícení displeje při horečce a zelené při normální teplotě nebo teplotní alarm, který je ale možné třeba při měření teploty spícího dítěte vypnout,“ upozorňuje Zuzana Rajčániová, obchodní ředitelka společnosti Benepharma CZ, na přístroj, který umožňuje i přesně změřit teplotu mléka v dětské lahvi nebo vody v koupeli, stejně jako teplotu okolního prostředí.
Dalším sortimentem, jehož nákup v lékárnách doprovázejí časté dotazy, jsou tlakoměry a různé testy. „U tonometrů doporučujeme pažní a také ty, které jsou schopné odhalit případné arytmie,“ říká Ivana Lánová a Daniela Pokorná ze své zkušenosti doplňuje, že u tonometrů se svými klienty řeší především jejich záruční dobu, způsob napájení, flexibilitu manžety a v neposlední řadě paměť přístroje, zatímco u testů pacienti zkoumají jejich citlivost, a hlavně jednoduchost provedení a srozumitelnost návodu.
Nejnovější přístroje podporují telemedicínu
Srozumitelnost návodu a podrobné, jasné zodpovězení případných dotazů je ještě důležitější při nákupu složitější zdravotnické elektroniky, která dokázala Čechy oslovit, přestože její cena nebývá zanedbatelná. Nabídka těchto přístrojů tak na našem trhu rok od roku stoupá – a to jak ve specializovaných prodejnách, tak i v kamenných lékárnách a e-shopech. Zároveň se zvyšuje i množství funkcí, kterými tyto přístroje disponují. „Elektronická zařízení pro domácí zdravotní péči se vyznačují stále se zvyšující popularitou. Vděčí za to především svému zaměření na prevenci, sledování tělesných funkcí i na úlevu od bolesti bez nutnosti léků,“ je přesvědčen Michal Kinter, country manager CZ/SK společnosti Borgy CZ. Zároveň přitom vyzdvihuje produktové inovace, které mohou zahrnovat bezdrátovou technologii, více režimů stimulace nebo intuitivní ovládání, případně přenos dat přes bluetooth do aplikace v mobilním zařízení – právě to dnes dokáže řadu zákazníků oslovit. „Spotřebitelé si tyto přístroje obvykle vybírají na základě ceny, efektivity, značky a záruky. S rostoucím důrazem na technologie se ale objevuje také zájem o produkty, které se snadno integrují s chytrými zařízeními nebo aplikacemi,“ shrnuje Michal Kinter.
Rostoucí zájem o možnost připojit tyto přístroje třeba k chytrému telefonu potvrzuje i Šimon Peter. „Současný trend v naší nabídce představuje rozšiřování portfolia o přístroje připojitelné k aplikaci Omron Connect, nově je to M2 IT v economy řadě,“ říká a vysvětluje, že aplikace Omron Connect je otevřena pro vývojáře tak, aby umožňovala přenos dat naměřených doma do ordinací a nemocnic a jejich implementaci do tamějších informačních systémů – s cílem dosáhnout maximálně flexibilní podpory telemedicíny. Další trend pak vidí Šimon Peter v měření a vyhodnocování více zdravotních parametrů. „Aktuálně jde o síňové fibrilace (AFib), a to z hodnot naměřeného krevního tlaku nebo z EKG u Omron Complete, které umí EKG automaticky interpretovat,“ uvádí a dodává, že jiným připojitelným výrobkem k této aplikaci je oxymetr P300, který je od dob covidové pandemie stále oblíbenější i pro domácí použití.
Také Zuzana Rajčániová konstatuje, že spotřebitelskou důvěru si v Česku stále víc získávají přístroje s integrovanými moderními technologiemi: „Klienti lékáren si zvláště v postcovidovém období mnohem více uvědomují význam prevence a typ přístrojů tohoto charakteru se stává stále častěji součástí dárků ´pro zdraví´ rodiny či jejích jednotlivých členů, a to nejen o Vánocích,“ tvrdí. Při nákupu těchto přístrojů, podobně jako při výběru dalších produktů zdravotnické techniky, je pak podle ní u českých spotřebitelů důležitým kritériem jednoduché ovládání, přesnost a spolehlivost měření nebo ergonomické faktory. „Češi se často zajímají o prodlouženou záruku a dostupný záruční i pozáruční servis, zároveň ale svoji pozornost soustřeďují na rychlost a bezpečnost měření i na jeho komfort,“ říká Zuzana Rajčániová.
Všem těmto kritériím může odpovídat například kompresorový inhalátor microlife NEB 210, který je zvlášť užitečný pro pacienty s nemocemi horních i dolních dýchacích cest, a to i alergického původu. „Přístroj se ovládá lehce, jedním tlačítkem, a jeho předností jsou i malé rozměry, pohodlné hygienické používání, nízká hlučnost a snadná údržba,“ vysvětluje Zuzana Rajčániová.
Krize pokrok nezastaví
Nejnovější výkřiky zdravotnické techniky s mnoha zajímavými a užitečnými „vychytávkami“ ovšem nepatří k nejlevnějším – jak už ostatně bylo výše řečeno. Jakou roli zde hraje cena a nemá na jejich prodeje negativní vliv současná ekonomická situace, kdy se podle statistik české rodiny snaží šetřit, kde se dá? Zatím to tak zřejmě nevypadá. „Ekonomická krize může ovlivnit nákupní chování tak, že lidé více investují do prevence či domácí péče a snaží se šetřit na návštěvách lékařů nebo na drahých léčebných postupech,“ domnívá se Michal Kinter. Rovněž podle Zuzany Rajčániové si stále více Čechů uvědomuje, že šetřit na zdraví, a zvláště na prevenci není to nejlepší. „Pro každého člověka, kterému záleží na jeho zdravotním stavu i zdraví celé jeho rodiny, znamená používání sofistikovaných moderních přístrojů dostatečný důvod, proč zvážit včasnou domácí prevenci, a zároveň představuje i cestu k ulehčení některých činností spojených s péčí o zdraví a dosažení vysokého komfortu v jejich rámci,“ uzavírá.
I dobře promyšlený marketing ovšem hraje u prodejů této techniky svou roli. „Osvědčené formy prezentace zahrnují vystavení v obchodech, on-line videa a recenze. Český spotřebitel často reaguje na důvěryhodnost značky a doporučení od zdravotnických profesionálů, stejně jako na recenze od ostatních uživatelů. Užitečné jsou také informační kampaně, které vysvětlují přínosy používání těchto prostředků,“ vypočítává Michal Kinter některé z postupů, kterými je možné v této kategorii rozhodování spotřebitelů ovlivnit, a Šimon Peter se s ním shoduje. „Podstatné je co nejširší oslovení pacientů jak v elektronických, tak tištěných médiích. Žádané jsou zejména edukační materiály, kde je například srozumitelně vysvětlováno, proč si doma měřit tlak a proč vysoký krevní tlak a atriální fibrilace představují nejrizikovější faktory pro vznik mozkové mrtvice,“ konstatuje a dodává, že současný spotřebitel slyší na kvalitu přístrojů a dokáže ocenit klinicky ověřené hodnoty, na které se může on i lékař při diagnóze a případné léčbě spolehnout.
Jana Dulíková
jana.dulikova@atoz.cz





