Přestože asi většina Čechů pokládá za nejdůležitější součást výbavy na dovolenou plavky, jen málokdo z nich zapomene do svých zavazadel přibalit i mnohem prozaičtější předměty: repelenty, náplasti a prostředky proti nevolnosti. Při jejich nákupu mají přitom zákazníci čím dál vyšší nároky, postupně se stále více zajímají o složení těchto produktů i o ekologičnost jejich výroby a sami aktivně vyhledávají poslední novinky či inovace, přinášející ve srovnání se staršími výrobky nové benefity.
Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 56/2024. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.
Mnohé z prostředků, které si berou na prázdninové cesty pro případ náhle vzniklých zdravotních potíží, sice lidé mívají běžně i ve své domácí lékárničce, před letní sezonou však zájem o ně výrazně stoupá. Zákazníci nejenže začínají nakupovat výrazně sezonní zboží, jako jsou repelenty nebo prostředky pro ošetření po bodnutí hmyzem, ale zároveň se dovybavují i takovými produkty, jako jsou náplasti či obvazový materiál, na které navíc před létem kladou specifické požadavky.
„Prostředky do cestovní lékárničky si zákazníci vybírají podle destinace, do které se chystají, a také v závislosti na roční době. V létě k nim patří především produkty k ošetření úrazu – dezinfekce, obvazový materiál, různé náplasti a také repelenty. Na sportovní dovolenou si pak lidé do lékárničky přidávají třeba i novější kohezivní elastická obinadla, která nepotřebují fixaci, nealergizují a neomezují pohyb,“ říká PharmDr. Kateřina Nesejtová z Lékárny Benu na Poliklinice Viniční v Brně.
Repelentům pomáhá zdravotní osvěta
Zatímco náplasti a obvazový materiál se stejně jako prostředky proti nevolnosti a průjmům nakupují (i když v menším množství) v průběhu celého roku, repelenty jsou ze své podstaty výrazně sezonní zboží.
„Repelent by měl být během sezony, tedy od jara do podzimu, povinnou výbavou každého z nás, protože všichni trávíme čas venku – v přírodě, v parcích nebo na zahradách. Tam všude se můžeme setkat s infikovaným klíštětem, na řadě dalších míst nás pak mohou otravovat komáři. Nejde jen o obtěžování, i v tomto případě se jedná o potenciální přenašeče nejrůznějších nemocí,“ zdůrazňuje Ing. Iveta Čechová, produktová manažerka společnosti Vitar.
Tato nebezpečí spojená s přisátím klíštěte či s bodnutím komára zvláště v jižních zemích chápe díky zdravotnické osvětě stále více lidí. „Obecně mezi spotřebiteli roste povědomí o potřebě používání repelentů při pobytu v přírodě. Stále více z nich si uvědomuje, že očkovat se lze pouze proti klíšťové encefalitidě, přitom klíšťata přenášejí řadu dalších nebezpečných chorob včetně lymské boreliózy, která může vést až k těžkým revmatickým a nervovým obtížím. Používání repelentů se jim tedy jeví jako nejlepší obrana proti nakaženým klíšťatům,“ objasňuje Ing. David Glogar, associate manager společnosti SC Johnson fakt, že užívání repelentů je mezi Čechy stále běžnější. Nezapomíná k tomu ale dodat, že z velké části má na nákup repelentů vždy dopad konkrétní jarní a letní počasí – to totiž zásadně ovlivňuje množství obtížného hmyzu, proti kterému se spotřebitelé chtějí chránit. PharmDr. Katarína Hrivňáková, ředitelka Chytré lékárny, jeho tvrzení dokládá na příkladu letošního roku: „Zájem o repelenty nastal letos o něco dřív než loni kvůli brzkému výskytu klíšťat a komárů, k němuž došlo v důsledku nečekaně vysokých teplot už na začátku jara.“
Žádaná je univerzálnost a přírodní báze
S rostoucí poptávkou po repelentech roste i jejich nabídka – a rozhodně se nedá říct, že by byly jeden jako druhý. Například ucelená řada Predator zahrnuje několik typů repelentů od lehkých až po ty, které obstojí při maximální zátěži, například v tropech. „Dnes má zákazník možnost vybrat si ze široké škály výrobků určených jak pro malé děti, tak pro osoby s citlivou pokožkou, z repelentů na přírodní bázi nebo repelentů s extrémní účinností, určených do oblastí s výskytem nebezpečných nákaz přenosných bodnutím hmyzem jako malárie nebo zika. Liší se i mechanismem svého působení – některé jen odpuzují, jiné díky dalším účinným látkám hmyz či klíště i zabijí,“ konstatuje Iveta Čechová a dodává, že právě pro orientaci spotřebitelů ve světě repelentů vydala společnost Vitar speciální brožurku. Tu jistě nakupující uvítají – jejich snaha mít při výběru produktu co nejvíce informací a na jejich základě se pak rozhodnout, začíná už totiž být v podstatě pravidlem.
„Obecně platí, že spotřebitelé jsou mnohem ´zvídavější´ než dřív a zjišťují si o výrobcích maximum dostupných informací. Zvláště u produktů, které se aplikují na pokožku. V kategorii repelentů vyhledávají především informace o druhu účinné látky a její koncentraci, případně proti jakému druhu hmyzu repelent působí a jaká je doba jeho účinnosti. Současně stoupá počet zákazníků, kteří vyhledávají repelenty na přírodní bázi,“ shrnuje David Glogar současné spotřebitelské chování a Kateřina Nesejtová k tomu podotýká, že repelentů na přírodní bázi, které používají aromatizované látky odpuzující hmyz, v nabídce výrobců přibývá. „Jsou vhodnější pro malé děti, chemické repelenty naopak více vyhledávají dospělí zákazníci pro sebe,“ říká.
Zvýšenou poptávku po prostředcích na přírodní bázi pak potvrzuje i Mgr. Regina Kožušníková z Chytré lékárny na Mendlově náměstí v Brně, která zaznamenala velký zájem o přírodní produkty s obsahem silic včetně například repelentních náramků; zároveň podle ní klienti od repelentů vyžadují dlouhou výdrž účinku a univerzálnost – tak, aby je mohla používat celá rodina včetně malých dětí.
Nejdražší nemusí být nejlepší
David Glogar ovšem nezapomíná dodat, že jedním z důležitých parametrů rozhodování zákazníků při nákupu repelentů je samozřejmě také cena, což potvrzuje i PharmDr. Petra Sokolová, provozní manažerka EUC Lékáren. Nejvíce repelentů se podle ní prodá bezesporu v období, kdy je prodej podpořen letákovými akcemi a kdy jsou tedy tyto prostředky za zvýhodněnou cenu.
Stejně tak si význam ceny uvědomují i další výrobci a ve své obchodní politice to berou v potaz. „Pro sezonu 2024 jsme se rozhodli vyjít zákazníkům vstříc a výrobky značky Predator nezdražovat, držíme tedy ceny loňské sezony,“ upozorňuje například Iveta Čechová a zdůrazňuje, že uživatelé preferují spolehlivý výrobek v praktickém obalu za odpovídající cenu. Říká k tomu: „Každoročně vstupují na trh noví hráči. Na samotném zákazníkovi pak již je rozhodnutí, kterou značku či druh repelentu zvolí. Zde pak záleží na síle reklamy, tedy na kvalitním marketingovém mixu, ceně repelentu, ale zejména na referencích samotné značky. Ne vždy vysoká cena produktu je zárukou kvalitního výrobku. Čas vždy ukáže, ke kterému repelentu se zákazník další sezonu vrátí.“
Velkou roli ovšem hraje ve výběru repelentu i lékárník. Ten, kdo chce s výběrem vhodného výrobku poradit, jde do lékárny – shodují se oslovení farmaceuti. „Zejména se radí u výběru repelentů vhodných pro děti a pro citlivou pokožku,“ konstatuje Petra Sokolová.
Štípnutí dlouho svědit nemusí
Když už ale nepříjemný hmyz člověka přece jen bodne, hledají se obvykle prostředky, jak alespoň zmírnit nepříjemné průvodní jevy štípnutí (přestože se tím riziku nákazy některou z tímto způsobem přenosných nemocí nezabrání.) I tady se ovšem v posledních letech spotřebitelské preference poněkud mění. „V současnosti je v péči o tělo důležitým trendem šetrnost a přírodní přístupy, a letní cestování v tom není výjimkou,“ tvrdí Lucie Kafková, PR manažerka společnosti Boiron. Tato společnost v kategorii přípravků na ošetření po bodnutí hmyzem nabízí kosmetický přípravek Dapis® Gel, který těmto trendů zcela odpovídá. „Přípravek obsahuje extrakt z byliny rojovník bahenní – latinsky Ledum palustre – a je bez konzervačních látek, parabenů a parfemace. Gel je velmi praktický na cesty, dobře se roztírá, rychle se vstřebává a nezanechává na kůži mastný film. Úleva od projevů svědění nastává přitom už pět minut po první aplikaci gelu, jak nám potvrdil spotřebitelský test účinnosti po štípnutí komárem u 101 osob,“ poukazuje na přednosti přírodního produktu Lucie Kafková.
Novinky v náplastích mají zelenou
Náplasti a obvazový materiál nejsou tak výrazně sezonní zboží jako repelenty, nicméně léto a letní dovolené pro ně vždy znamenají špičku jejich prodejů. „U náplastí je sezonnost velmi silná a je přímo závislá na počasí, tedy na pohybu na čerstvém vzduchu,“ říká k tomu Ing. Luděk Ogoun, senior brand manager CZ/SK společnosti Hartmann-Rico, a Helena Pecková Vorlíčková zastupující značku Hansaplast doplňuje, že sezona nastává v tomto sortimentu obecně v jarních a letních měsících, kdy se lidé chystají na letní dovolené, děti na tábory a podobně. „Tehdy jsou spotřebitelé aktivnější a vybavují si své lékárničky,“ říká. S tím souhlasí i Regina Kožušníková, která rovněž očekává zvýšený zájem o náplasti před odjezdy dětí na tábory, a zároveň upozorňuje, že už v dubnu nastala obrovská poptávka po náplastech na puchýře, protože lidé začali nosit jinou obuv než v předchozích měsících.
Při doplňování svých lékárniček se přitom spotřebitelé rozhodně nebojí různých novinek, zvláště pokud přinášejí různá technologická vylepšení. „Segment náplastí a obvazového materiálu je komoditní zboží, a pokud je takový druh zboží spojen s nějakou inovací, spotřebitel si rád produkt koupí a vyzkouší,“ je přesvědčená Ing. Petra Buřičová, brand manager CZ&SK společnosti MagnaPharm, která má ve svém portfoliu náplasti Urgo Burns na popáleniny s profesionální inovativní technologií TLC. „Tato lipidokoloidní technologie je určena na ošetření popálenin 1. stupně, povrchových popálenin 2. stupně a povrchových ran. Náplasti zmírňují bolest ihned po aplikaci a urychlují hojení rány díky kombinaci hydrokoloidních částic a vazelín,“ vysvětluje Petra Buřičová princip této technologie, zdůrazňuje ovšem přitom, že se jedná o zdravotnické prostředky, a je proto nutné si pečlivě přečíst návod k použití.
Také podle Luďka Ogouna jsou spotřebitelé nakloněni technologickým novinkám, zvláště pokud vylepšují komfort při používání a zjednodušují aplikaci náplasti. „Důležitý je výrazný design s informacemi na ‚první dobrou‘,“ říká o jejich prezentaci, zároveň ale připomíná, že tradičně zůstávají populární i tzv. metrové náplasti, a to celoročně. Tuto jeho zkušenost rozebírá podrobněji Helena Pecková Vorlíčková: „Trh se obecně stále více diferencuje. Dnes je tento segment charakteristický rozdělením na takzvaný core sortiment, tedy na základní náplasti, a na náplasti, které jsou určené na specifická poranění – patří sem například XL náplasti, voděodolné náplasti, náplasti na prsty, kuří oka, křehkou pokožku a podobně,“ uvádí a Kateřina Nesejtová to potvrzuje: „U náplastí vnímáme změny – začaly se prodávat více náplasti se specifickým použitím, jako jsou náplasti na puchýře, opary, různé typy voděodolných náplastí nebo obrázkové pro děti.“
Obecně jsou pak podle všech oslovených trendem udržitelné materiály, šetrné k pokožce samotné i k životnímu prostředí, a ekologické hledisko bývá zohledňováno nejen u samotných náplastí, ale i u jejich obalů.
Cena ani značka nejsou u náplastí určující
Výběr konkrétního produktu samozřejmě i v kategorii náplastí ovlivňuje také jeho cena, její výše ale nehraje takovou roli jako funkčnost, kvalita a spolehlivost. „Lidé jsou určitě na cenu senzitivnější než v minulosti, ale opět se vrací trend, že kvalita je důležitá a lidé jsou ochotni si za ni připlatit. Velký význam zde má osobní zkušenost, ta dokáže eliminovat i vyšší cenu,“ má jasno Luděk Ogoun. S tím souhlasí i Petra Buřičová: „Zákazník, který má s náplastí dobrou zkušenost, je ochoten si za její kvalitu připlatit. Lidé chtějí náplasti, které vyhovují jejich potřebám a které hlavně dobře drží. V oblibě stále zůstávají voděodolné náplasti nebo náplasti na citlivou pokožku. Při procházkách do přírody či výletech do hor pak spotřebitelé ocení hojivé náplasti na puchýře s hydrokoloidní technologií.“
Ani podle Petry Sokolové u náplastí a obvazů značka (na trhu je i několik ´privátek´) a cena nehrají tak velkou roli: „Tady se pacienti spíše zajímají o druh a vlastnosti produktu, například o určení pro citlivou pokožku, voděodolnost a podobně. Spíše než podle značky si přitom klienti vybírají podle druhu náplasti. Někdy se stane, že si vyžádají konkrétní značku, protože s ní mají dobrou zkušenost, ale většinou dají na doporučení lékárníka či farmaceutického asistenta,“ uvádí své poznatky z praxe.
V přípravcích proti nevolnosti se na trendy moc nehraje
K lékům, které si před dovolenou zvláště do zahraničí málokterý z Čechů zapomene přibalit, patří samozřejmě i prostředky proti nevolnosti a průjmu. Sezonnost se však – na rozdíl od repelentů a náplastí – v této kategorii příliš neprojevuje. „Prodeje jmenovaného sortimentu jsou v průběhu roku takřka srovnatelné. Je to proto, že se jimi lidé velice často ‚zásobují‘ jak před cestami do exotických destinací v průběhu chladnějších období roku, tak před cestami do obvyklých dovolenkových destinací v létě,“ vysvětluje Mgr. Veronika Piepenhagen, lékárnice z EUC Lékárny Praha Plaňanská.
Podobně jako v průběhu roku se výše prodejů příliš nemění ani v meziročním srovnání. Podle Veroniky Piepenhagen je letos zájem o přípravky na zažívací a střevní potíže srovnatelný s předchozím kalendářním rokem a Regina Kožušníková s ní souhlasí. Obě se pak shodují, že nejčastěji si zákazníci pořizují přípravek známý jako živočišné uhlí. „I přes některé své nevýhody zůstává tento prostředek velmi populární, především z důvodu ceny,“ dodává k tomu Mgr. Kožušníková.
Podle Veroniky Piepenhagen může být setrvalá obliba živočišného uhlí způsobena i tím, že celý sortiment přípravků na zažívací a střevní potíže není příliš ovlivňován trendy, resp. častými změnami nákupních zvyklostí spotřebitelů. „Jakékoliv novinky v tomto segmentu mají zpravidla pomalý nástup a jejich etablování bývá složitější. Lidé si zde zpravidla pořizují produkty, se kterými již mají sami předchozí pozitivní zkušenost, nebo ji má někdo z jejich okolí. Zpravidla si tak chodí do lékárny pro konkrétní prostředek a o nějaké rady nebo konzultace obvykle nežádají. Cena a ani reklama nehrají, na rozdíl od jiných kategorií sortimentu, až takovou roli. Případné dotazy pak zpravidla cílí na podání dětem, případně na rychlost nástupu žádoucích účinků. Při dlouhodobém výpadku kloroxinu bývají také často konzultovány možné alternativy,“ říká.
Regina Kožušníková má ale trochu jinou zkušenost. „U klientů převažuje obecná žádost o něco na průjem a od lékárníka si rádi nechají poradit nejúčinnější a nejvhodnější variantu,“ tvrdí. Pro cestovní lékárničku pak podle ní pacienti nejčastěji požadují univerzální produkt, který mohou využít dospělí i děti, a pokud se chystají do exotických krajin, přejí si jako prevenci účinná probiotika a často i střevní dezinfekci. Přitom většinou upřednostňují kapsle před rozpustnou variantou.
Kategorii výrazně ovlivnil výpadek léků
Mnoho zákazníků, kteří rádi chodí do lékáren ‚pro to své jisté‘, muselo ale v posledních dvou letech své nákupní zvyklosti přece jen trochu pozměnit. „Největším problémem v této kategorii je dlouhodobý výpadek Endiaronu a Hylaku. Pacienti se těchto produktů stále dožadují a často ani nic jiného nechtějí,“ přiznává Regina Kožušníková a také Veronika Piepenhagen vidí jako největší problém celé kategorie dlouhodobý výpadek kloroxinu, tedy látky, kterou obsahuje právě oblíbený Endiaron. „Kloroxin je ze strany veřejnosti obvykle hojně pořizován a nelze ho nahradit jiným totožným ekvivalentem. Alternativou je sice nifuroxazid, nicméně ten je v tuzemsku – na rozdíl od vybraných zahraničních destinací, například Egypta – možné pořídit výlučně ‚na předpis‘. Navíc se k jeho užití vztahují některá omezení, z nichž lze uvést například jeho možný mutagenní potenciál. Proto není vhodný v těhotenství a u lidí ve fertilním věku, kteří nepoužívají účinnou antikoncepci,“ vysvětluje Veronika Piepenhagen a v souvislosti s určitými limitacemi některých léků zároveň upozorňuje na skutečnost, která podle ní není veřejnosti příliš známá, a to na nevhodnost užívání loperamidu v případě infekčních průjmů.
Na náplasti platí akce
Jak už bylo výše řečeno, prodej náplastí, obvazového materiálu a prostředků na zažívací potíže reklama příliš neovlivňuje. „Reklama hraje roli pouze u repelentů, ty se v médiích sezonně objevují, ale náplasti a obvazový materiál nejsou zatím v marketingovém hledáčku. Pacienti ale rádi využívají akce 1+1 či nějakou podobnou nabídku,“ shrnuje situace Kateřina Nesejtová a rovněž Petra Buřičová potvrzuje, že nějakých velkých kampaní se u náplastí nedočkáme. „Jak už jsem zmiňovala, náplasti jsou komoditní zboží, u kterého je důležitá především visibilita v místě prodeje. Soustředíme se tedy na správné vystavení prostřednictvím stojanů a informovanost zákazníka. K dispozici máme vzorkovník náplastí, na kterém si je naši zákazníci mohou prohlédnout a osahat. Důležité je ale mít také aktuální webové stránky a aktivně rozvíjet naši komunikaci na sociálních sítích, protože český pacient si stále více informací vyhledává on-line,“ říká a prozrazuje, že právě online kampaň plánuje společnost MagnaPharm spustit na hojivé náplasti, kde se spotřebitelé dozví o výhodách této technologie a také místu, kde si mohou náplasti opatřit.
Cílem je rybář i turista
Jiná situace je u repelentů, kde se spotřebitelé reklamou nechávají rádi ovlivnit zvláště u novinek – i kdyby jen pro jednou, aby produkt vyzkoušeli. „U novinek hodně záleží na tom, jakým způsobem jsou inzerovány. Pokud je na přípravek velká televizní kampaň, potom se zákazníci sami zajímají a chtějí ho vyzkoušet,“ konstatuje Petra Sokolová. To si producenti dobře uvědomují a před sezonou využívají všechny možné marketingové prostředky.
„Letos naše marketingová kampaň počítá kromě televize i s tištěnými a zejména online médii. Soustředit se budeme na nejúspěšnější druhy – repelenty Predator Forte, Junior a také Bio, prostor ale věnujeme samozřejmě i dalším vychytávkám v našem portfoliu,“ uvádí Iveta Čechová a prozrazuje cílovou skupinu, na kterou kampaň míří. „Soustřeďujeme se zde nejen na běžného zákazníka, ale oslovujeme prostřednictvím vybraných webových stránek i rybáře, myslivce, zahrádkáře či turisty. Cílíme na všechny spotřebitele, kteří kladou vysoké požadavky na účinnost repelentu při pohybu v oblastech se zvýšeným rizikem přenosu nákaz nebezpečným hmyzem. A protože český zákazník slyší velmi dobře na recenze, i letos jsme se – už potřetí – zapojili do testování našich repelentů v projektu Testuj.to,“ říká a dodává, že nezapomínají ani na podporu v místě prodeje, konkrétně na propagační materiály ve výlohách vybraných lékáren či nemocničních zařízení.
Důležité jsou i letáky
Printovou kampaň spojenou s on-line aktivitami, především na Facebooku, pro své repelentní značky plánuje také společnost SC Johnson – a nezapomene ani na podporu v místě prodeje. „Spotřebitelé velmi pozitivně reagují na promoční aktivity, například na letákové promoce, které realizujeme jak v obchodních řetězcích, tak ve vybraných lékárenských sítích. Velmi důležitá je také edukace spotřebitelů, v čem je přínosné používání repelentů,“ vysvětluje David Glogar.
Letákové akce oceňují i lékárny, které k nim často přidávají své vlastní aktivity. „Tradičně jako každý rok využíváme akce výrobců a celou řadu přípravků nabízíme za výhodné ceny v rámci letákových akcí. Současně na stránkách e-shopu zveřejňujeme vlastní články, které se věnují vybavení letní lékárničky a doporučení, jak ji správně připravit na léto. Propagaci se věnujeme i v rámci naší aplikace mailingovou kampaní,“ vyjmenovává Petra Sokolová. Rovněž další lékárenské sítě postupují podobně – Chytrá lékárna například v rámci edukace a zároveň prodeje daného sortimentu využívá sociální sítě, blogové články, mailing svým klientům i různé akce typu leták a výhodnější nákupy.
Jana Dulíková