Pacienti mohou ke zjištění migrény využít nový online dotazník
Zdroj foto: Freepik

Lidé potýkající se s dlouhodobými bolestmi hlavy mohou používat nový nástroj, který jim pomůže s identifikací migrény. Sebediagnostický dotazník nazvaný Migréna test vyvinula ve spolupráci s lékaři pacientská organizace Migréna-help. Na konečnou diagnózu čekají pacienti s tímto onemocněním často léta, průzkumy potvrzují, že u čtvrtiny z nich navíc trvá i přes pět let, než je u nich nasazena první léčba. Problémem je často i fakt, že se lidé za své bolesti stydí. Až 32 procent respondentů v letošním průzkumu Migréna vs. stigma uvedlo, že z těchto důvodů lékařskou pomoc dlouho odkládalo. Sebediagnostický dotazník je zdarma dostupný na webu www.migrena-help.cz.

Dotazník pomůže urychlit celý léčebný proces. Je součástí online bezplatné lékařské poradny Migréna-help, jejíž odborníci nasměrují pacienta na správnou léčbu, poradí
s nežádoucími účinky léků a jinými dotazy. Poradna také ulehčuje práci neurologů
v terénu a šetří jim čas. Jak také ukázal průzkum Migréna vs. stigma, až 48 procent pacientů občas naráží na odklady a nepochopení ze strany zdravotníků a dalších 18 procent lidí se setkalo dokonce s velkými problémy. Pouze třetina oslovených neměla se získáním adekvátní léčby problém. Z průzkumu z roku 2022 – Socioekonomické dopady migrény – také vyplynulo, že 39 procent oslovených trpělo nežádoucími účinky léků.

„Dotazník jsme spustili před měsícem a od té doby si jej vyplnilo přes 1700 lidí. U 77 procent z nich se potvrdilo, že se pravděpodobně potýkají s migrénou. Věříme, že tento nový nástroj pomůže pacientům s tímto onemocněním urychlit přístup ke správné léčbě a zlepšit tak své životy – aby nemuseli jen přežívat, ale opravdu žít,“ říká zakladatelka Migréna-help Rýza Blažejovská, která se sama s migrénou potýká přes 12 let.

„Často se v rámci poradny setkáváme s pacienty, kteří nikdy nebyli u neurologa a s nikým bolesti hlavy dosud neřešili. My jako lékařky poradny tyto pacienty informujeme o správném postupu. Jindy se setkáváme s pacienty, kteří jsou sice sledováni u neurologa, ale s migrénou se i přesto trápí a neví, že jim může být poskytnuta i specifická léčba jako např. léčba biologická,“ vysvětluje MUDr. Lubica Joppeková, specialistka na migrénu z Centra bolesti hlavy v Brně a lékařka poradny Migréna-help.

Pacienti poradnu Migréna-help ocenili v anonymním dotazníku spokojenosti. Mimo jiné vyzdvihli především krátkou objednací dobu a možnost položit veškeré své dotazy bez toho, aby se cítili pod časovým tlakem. „Díky videohovoru s lékařkou jsem se zorientovala v možnostech řešení, dalším postupu a věděla jsem, co vše řešit a kde začít. Pomohlo mi to se po roce pohnout z místa a cítím se jako nový člověk,“ napsala jedna z respondentek.

„Je to úplně skvělá služba. Jsem na mateřské, dostat se k doktorovi je pro mě logistická noční můra. Navíc jsem ocenila, že jsem svoje dotazy mohla probrat velmi brzy,“ uvedla další uživatelka.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail