Na únavu za volantem si dává pozor jen necelá třetina řidičů
Zdroj foto: Pixabay

Únava za volantem je nebezpečný jev, s nímž není radno si zahrávat. Odborníci z Evropské spánkové společnosti varují, že únava je pro řidiče stejně riziková jako alkohol – unavený řidič dělá chyby, ztrácí pozornost, má pomalejší reflexy a celkově hůře vnímá. O riziku mikrospánku nemluvě. Z odhadů BESIPu vyplývá, že únava, ospalost a pokles pozornosti mají za vinu až třetinu dopravních nehod.

Zatímco riziko řízení pod vlivem alkoholu si velmi dobře uvědomuje téměř každý řidič, únavu řada lidí stále podceňuje. Z nejnovějšího průzkumu farmaceutické společnosti Stada, který realizovala letos v březnu agentura STEM/MARK na reprezentativním vzorku české dospělé populace o velkosti 1 000 respondentů, vyplývá, že pouze necelých 30 % českých řidičů se snaží vyhýbat řízení, když jsou unavení. Zodpovědnější jsou v tomto ohledu ženy – 40 % řidiček se snaží neřídit unavené, u mužů je to pětina. Unavení bychom přitom za volant vůbec sedat neměli.

 

Pomáhají zastávky a pitný režim, krátkodobě také káva a energetické nápoje

Riziko únavy za volantem roste při jízdě na delší vzdálenosti, při řízení v noci a také v době po obědě. Únava však může nastoupit kdykoliv během jízdy. Odborníci proto doporučují dělat pravidelné přestávky, ideálně alespoň každé dvě hodiny, v případě potřeby i častěji. Zastavení a rozptýlení od řízení funguje nejen jako prevence únavy, ale také jako vzpruha, když už únava nastupuje. Právě pauzy s odpočinkem či drobnou fyzickou aktivitou představují nejčastější způsob boje s únavou za volantem mezi českými řidiči a řidičkami – uchyluje se k nim 48 % z nich.

Dalším vyhledávaným prostředkem v boji proti únavě za volantem jsou káva a energetické nápoje, které ovšem dodají energetickou vzpruhu pouze krátkodobě. Sahá po nich až 41 % českých řidičů. Zatímco u kávy nejsou mezi konzumenty příliš velké rozdíly, energetické nápoje jsou populární spíše u mužů, především pak u těch mladších. V případě únavy se jimi posilňuje čtvrtina řidičů, a to mužů pod 30 let. S věkem preference energetických nápojů výrazně klesá, ve skupině řidičů nad 60 let je volí jen čtyři procenta lidí. Velmi důležité je však neplést si kávu a energetické nápoje s doplňováním pitného režimu a nezapomínat během řízení dostatečně pít, ideálně čistou vodu. K doplnění hydratace a energie během řízení se hodí také izotonické nápoje.

Oblíbenými způsoby vypořádávání se s únavou za volantem jsou také poslouchání oblíbené hudby (34 % řidičů) či konverzace se spolucestujícími nebo přáteli/rodinou přes handsfree (18 % lidí). Řada řidičů pro případ únavy vozí také žvýkačky. Žvýkání jako prostředek boje proti únavě je oblíbené především mezi řidiči do 40 let, v této věkové kategorii se k němu uchyluje každý pátý.

Bdělost a pozornost za volantem je možné podpořit také vhodnými doplňky stravy. Jedním z nich je například hořčík, který přispívá k normální činnosti svalstva, vyrovnané psychice, k normálnímu energetickému metabolismu a snižuje míru únavy a vyčerpání.

Energetickou vzpruhu pro tělo i mysl přináší guarana. Tato rostlina pocházející z pralesů Amazonie je populárním energetickým doplňkem díky obsahu kofeinu. Pomáhá zvýšit bdělost a soustředění, podporuje fyzickou aktivitu a povzbuzuje tělo. Podporuje též normální duševní výkonnost a snižuje duševní únavu.

Základním prostředkem boje proti únavě za volantem však zůstává především kvalitní a dostatečný spánek a odpočinek před jízdou. Nesmírně důležité je také její nepodceňování. Jste-li unavení, snažte se jízdu odložit.  A v případě, že se únava za volantem projeví, neriskujte a udělejte si alespoň krátkou přestávku hned, jak to bude možné, nebo se nechte za volantem vystřídat.

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail