Alergiků přibývá a v lékárnách je to znát

Pacienti trpící alergiemi a ekzémy tvoří velkou část klientely lékáren. Pro některé je lékárna vůbec prvním místem, kam jdou své potíže řešit. Na tom se ani v uplynulém roce nic nezměnilo. Nadále také platí, že lidí, kteří se potýkají s pylovými alergiemi a kteří řeší problémy s citlivou, suchou a ekzematickou pokožkou, stále přibývá. A v případě dermokosmetických přípravků platí, že preferují produkty bez konzervantů, parfemace a dalších syntetických látek.

Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 55/2024. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.

U alergií pylových je patrné, že se kvůli teplým zimám začínají projevovat čím dál dřív, a to v podstatě již v zimních měsících. „Letos někteří alergici například zaznamenali potíže již počátkem února,“ potvrzuje PharmDr. Zdeňka Močárková, vedoucí Lékárny Chrastava. Nicméně připouští, že pylové alergie mají svoji top sezonu v brzkých jarních měsících. „Letní alergické potíže zahrnují nejčastěji oční potíže, tedy pálení, zarudnutí, a čím dál víc přibývá alergických reakcí na bodnutí hmyzem, a slunečního ekzému. S potravinovou alergií se setkáváme u dětských pacientů celoročně, rovněž suchý kašel alergického původu již není pouze podzimní záležitostí. Jak již bylo řečeno, vlivem klimatických změn propukají alergie kdykoliv během roku, a tak i pacienti užívající antihistaminika celoročně nejsou vzácností,“ popisuje.

Navzdory určitým časovým posunům u pylových alergií je stále možné mluvit o tom, že na prodejích řady produktů se viditelně projevuje vliv sezony. Poukazuje na to mimo jiné Mgr. Jiřina Huthová, odborná zástupkyně a vedoucí lékárny Pilulka v Horních Počernicích v Praze: „V jarním období, kdy se projevují hlavně alergie na pyly a senná rýma, se nejvíce prodávají tablety, nosní spreje a oční kapky. V létě pak jde na odbyt nejvíce Fenistil gel používaný na lokální snížení reakce po bodnutí hmyzem, na svědění a podobně. Na podzim a v zimě je zájem o antihistaminika minimální.“

Svůj postřeh k vlivu sezony připojuje i Mgr. Daniela Pokorná, vedoucí lékárny Dr. Max v OC v pražských Letňanech: „Senná rýma a konjunktivitidy umí potrápit od jara až do podzimu, v tomto čase vydáváme velké množství antihistaminik jak ve formě tablet, tak i lokálních kapek a sprejů.“

PharmDr. Milan Rydrych z pražské EUC Lékárny – Šustova k vlivu sezony na zájem o jednotlivé typy přípravků uvádí: „U tabletových antihistaminik dochází shodně k nárůstu spotřeby mezi únorem a červencem. U lokálních přípravků s livostinem je nárůst poptávky výraznější. Naopak roztok s dimetindenem a různé přípravky na suchou pokožku jsou populární především v zimních měsících.“

 

Pro první pomoc do lékárny

Nejen statistické údaje naznačují, že alergiků v populaci přibývá. A jak naznačuje například Zdeňka Močárková, pro leckteré z nich je návštěva lékárny první volbou při řešení alergických potíží. „Kromě každoročních alergiků jsou to v mnoha případech i lidé, kteří se setkali s alergií poprvé v životě či tací, kteří nepomýšlejí na to, že by jejich potíže mohly být alergického původu.“

Zároveň doplňuje, že v porovnání s předchozími roky přibývá lidí, kteří přicházejí do lékárny tyto potíže řešit. „Jedná se nejen o klasické, tedy ´pylové´ alergiky, ale také o pacienty s kožními projevy alergií. Dostupnost kvalitní lékárenské péče přispívá k tomu, že je lékárna vnímána jako zdravotnické zařízení první linie, kde se pacientům dostane odborné pomoci, a to daleko rychleji, než je může přijmout kožní lékař či alergolog,“ říká.

Milan Rydrych zase zmiňuje, že postupně přibývají starší pacienti, kteří se rozhodli řešit své potíže s alergií: „Někdy přiznávají, že své občasné potíže začali s alergií spojovat až v dospělosti.“

Zdeňka Močárková v souvislosti se zákazníky, kteří se setkali s alergií poprvé v životě, případně zatím nepomýšleli na to, že by jejich problémy mohly s alergií souviset, vyzdvihuje důležitost jejich edukace jak z hlediska farmakoterapeutických možností léčby, tak případné eliminace alergenů. „U pylové alergie úplná eliminace alergenu samozřejmě většinou není možná, ale zásadní je upozornit na režimová opatření spočívající například ve správném načasování větrání místností, umístění protipylových sítí do oken, využití čističky vzduchu a podobně. Důležité je upozornit na vhodnou délku léčby, tedy nezbytnost užívat přípravky po celou dobu pylové alergie. A v neposlední řadě informujeme o komplikacích neléčené alergie, jako jsou chronická rýma, chronické záněty spojivek a nosních dutin a další. Zároveň je třeba pacienta uklidnit, že alergie nemusí být celoživotní záležitostí, ale že svou epizodu mohou prožít třeba jen jednou či párkrát v životě,“ popisuje.

 

Někdo zkouší novinky rád, jiný naopak

Lékárníci se v podstatě shodují v tom, že někteří alergici se, pokud jde o terapii, takříkajíc drží ´staré dobré klasiky´ a novinky většinou vyzkoušet nechtějí, ale jsou i tací, kteří po nich rádi sáhnou.

„Pokud přijde pacient do lékárny a potřebuje perorální antihistaminikum, obvykle má svůj vyzkoušený přípravek a například v případě výpadku přechází na jiný jen velmi nerad. Paradoxně pokud přichází do lékárny pacient s alergickými obtížemi poprvé, velmi ochotně si nechá lékárníkem vybrat účinnou látku i výrobce produktu. Tyto zvyklosti byly patrné při zavedení přípravku s obsahem bilastinu na volný prodej, kdy pacienti nechtěli dát novince šanci. Situace se změnila ve chvíli, kdy bilastin začali doporučovat lékaři,“ vysvětluje Milan Rydrych a připojuje ještě další zkušenost: „V případě topických přípravků zákazníci tak konzervativní nejsou. Většina z nich nemá dobrou zkušenost s dražšími produkty. Rádi ale střídají například navážený ambidermanový krém s levnějšími HVLP variantami a zajímají se o zkušenosti lékárníků.“

Jiřina Huthová se zase setkává s tím, že když je zajímavá reklama v televizi, zákazníci rádi vyzkoušejí nový produkt, ale nesmí být výrazně dražší než ´stará dobrá klasika´.

„Novinky na trhu si rádi vyzkoušejí pacienti, kteří nebyli se svým ´starým´ přípravkem zcela spokojeni či jejich potíže přetrvávají,“ konstatuje Zdeňka Močárková.

Pokud jde o nákupní zvyklosti pacientů s alergií či atopickým ekzémem, PharmDr. Tomáš Arndt, Ph.D., vedoucí Lékárny Benu v Praze na Smíchově, na základě svých dlouholetých zkušeností říká: „Lidé si kupují nejčastěji antihistaminika ve formě tablet. Výjimečně jsou k dispozici ještě oční kapky a nosní spreje, antihistaminika pro menší děti jsou pouze na předpis. Zákazníci spíše mají zájem o topické přípravky v podobě mastí, gelů, krémů a podobně v případě atopických ekzémů a podobných kožních nemocí, kde vzhledem k tomu, že je to pro dermatologa jistý druh ´alchymie´, mívají zájem o nové přípravky, například o bílý ichthamol nebo masti s takzvaným technickým konopím bez THC.“

U pacientů s alergií či atopickým ekzémem samozřejmě hrají při výběru a koupi přípravků velkou roli i rady odborníků. „Zákazníci jednak volí takříkajíc klasiku, často ale zvolí přípravek, který jim z různých důvodů doporučím třeba i proto, že ten původně požadovaný se mi zdá méně vhodný,“ podotýká Mgr. Jitka Junová z lékárny Hvězda na pražských Petřinách.

Na adresu pacientů, kteří se potýkají s citlivou pokožkou a atopickým ekzémem, Daniela Pokorná říká: „Nechají si poradit, zajímají se o léčbu celkově. Mají zájem o přípravky na mytí, promazávání, řešení akutního stavu, nechají si doporučit doplňky stravy vhodné na tyto potíže a podle mého i rádi experimentují. Často přicházejí od dermatologa s řešením akutního stavu, my se pak postaráme o celoroční péči o atopickou pokožku. A také jsou velmi často přístupní novinkám. Je třeba zmínit, že v tomto segmentu je vývoj rychlý, dermokosmetické produkty jsou čím dál komfortnější na aplikaci, příjemnější i účinnější.“

 

A co vedlejší účinky?

Když přijde řeč na to, o co se alergici a atopici při koupi příslušných léčiv zajímají, stále ještě zaznívá, že se obávají účinků kortikoidní léčby a u antihistaminik je zajímá, zda jim nenavodí ospalost. A samozřejmě se zajímají i o cenu, která ale v řadě případů při výběru přípravku není rozhodující. „Zákazníci se zajímají zejména o vedlejší účinky doporučeného přípravku, jako je sedace či sucho v ústech, o délku účinku a rychlost jeho nástupu. Zejména sedace bývá velmi limitující,“ říká Zdeňka Močárková a dodává, že cena produktu není rozhodující: „V tomto případě všichni jednoznačně volí jistotu úlevy od velmi nepříjemných projevů alergie. Ekonomická krize, řekla bych, nemá na toto rozhodování vliv.“

Jak dále upozorňuje, v případě dětských atopiků se ještě občas setkává s přehnanou obavou rodičů z kortikoidní léčby nastavené lékařem. „Maminky žádají na trhu dostupné alternativy kortikoidní terapie a některé jsou ochotné vynaložit nemalé finanční částky na nákup těchto přípravků.  I zde se snažíme s výběrem pomoci, vyvrátit nesprávné domněnky o závažných nežádoucích účincích správně nastavené kortikoidní terapie a doporučit spíše vhodné emolientní krémy a promazávadla,“ popisuje.

Tomáš Arndt naznačuje, že pacienty zajímá cena v případě víceméně zaměnitelných léků, jako jsou antihistaminika ve formě tablet. „U přípravků na atopický ekzém, dermatitidu a podobně jsou klienti ochotni si připlatit, pokud s produktem mají dobrou zkušenost či ho mají doporučený od lékaře. Pokud jim ho poradí v lékárně, tak pravděpodobnost, že si koupí i dražší přípravek, bych odhadoval tak půl na půl,“ říká.

Podle Jiřiny Huthové se o cenu produktů zajímají zákazníci stále. „Není to otázka poslední doby, spíše posledního desetiletí. Pokud jde o produkty pro děti, jsou maminky velmi opatrné a poslední roky také již velmi dobře informované. Všechno mají předem nastudované z internetu a v podstatě jen chtějí, abychom jim potvrdili správnost jejich výběru,“ konstatuje.

Jitka Junová poukazuje na to, že cena produktů v této kategorii byla bohužel vysoká vždy, a nyní je to ještě markantnější. „K prodeji po zjištění ceny často ani nedojde,“ připouští.

 

Zaostřeno na složení

I když je cena nezpochybnitelným faktorem, který ovlivňuje výběr, je třeba také vyzdvihnout, že v centru pozornosti, zejména u dermokosmetických přípravků pro alergiky a ekzematiky, je jejich složení. A dlužno podotknout, že hlavní roli v něm hraje šetrnost, bezpečnost, udržitelnost a samozřejmě účinnost.

„S atopickým ekzémem se potýká stále více miminek. Je tedy nutné vyvíjet produkty, které jsou vhodné i pro novorozence či kojence. Protože se snižuje věk ´malých spotřebitelů´, složení produktů tomuto faktu musí odpovídat. Přípravky musí být maximálně šetrné, zároveň je ale u nich vyžadována vysoká účinnost,“ říká Helena Pecková Vorlíčková zastupující značku Eucerin a připojuje: „Jak u dětí, tak u dospělých platí, že přípravky tohoto typu musí přinášet spotřebiteli především úlevu – to je to, co nejčastěji zmiňují v komentářích.“

Podle ní dále obecně platí, že přípravky nejen této kategorie jsou čím dál udržitelnější: „A to nejen z hlediska složení, ale i obalů. To platí i pro značku Eucerin, která má udržitelnost jako důležitou charakteristiku produktů napříč kategoriemi.“

Mgr. Denisa Bolomová, jednatelka společnosti Dr. Pharma, jež na náš trh distribuuje bio kosmetické přípravky značky Jonzac, zmiňuje, že citlivá a suchá pokožka je velké téma a že spotřebitelé se čím dál víc zajímají o složení přípravků a také o to, kde si takový přípravek koupí, zda v lékárně, v prodejně s bio produkty a podobně. „Zaznamenáváme větší poptávku po přírodních produktech bez obsahu chemických látek a bez parfemace,“ podotýká a upozorňuje, že spotřebitelé se často vracejí k dermokosmetice, kterou již mají vyzkoušenou, takže se kritéria jejího výběru ani v důsledku ekonomické krize příliš nemění.

Také Zuzana Rajčániová, obchodní ředitelka společnosti Benepharma CZ, vyzdvihuje, že se spotřebitelé zajímají o to, zda jde o dermokosmetiku s obsahem syntetických, nebo přírodních látek, přičemž čím dál víc preferují produkty na přírodní bázi bez obsahu parabenů a podobně. „Je také znát návrat k používání klasických přírodních mýdel,“ dodává.

Daniela Pokorná na základě svých zkušeností vyjmenovává celou řadu kritérií, o která se pacienti s atopickým ekzémem při výběru přípravků zajímají: „Je to hlavně konzistence a rychlost vstřebávání a způsob jeho aplikace. Někdo preferuje lehčí fluidní formy, někdo oleobalzámy a hutnější formy, případně tuhé tyčinky na akutní promazání, které lze snadno dát do kabelky, jiný upřednostňuje SOS spreje na svědivá místa pro rychlou pomoc během dne. Dále se pacienti zajímají o složení produktů, například zda obsahují konzervanty a jsou parfémované. Mnoho otázek se týká také velikosti balení a typu obalu, zda má pumpičku, hermetický uzávěr a podobně.“

Zároveň připouští, že také cena je faktor, o který se zákazníci zajímají. „Je třeba zmínit, že využívají různé akce, při nichž produkty nakupují, případně preferují větší balení,“ dodává.

Na oblibu velkých balení poukazuje rovněž Ing. Marie Rottová, brand manager Avène společnosti Pierre Fabre: „Osvědčují se prodeje velkoformátových balení a sezonní slevy na vybrané produkty.“

O velikosti balení, i když v souvislosti s antihistaminiky, se zmiňuje také Zdeňka Močárková: „Klienti někdy s nelibostí přijímají fakt, že svůj osvědčený přípravek mohou většinou zakoupit jen v balení s malým počtem tablet, větší balení jsou dostupná pouze na lékařský předpis. V posledních letech ale přibyla k volnému prodeji i větší balení cetirizinu, zatímco levocetirizin a desloratadin zůstávají k volnému prodeji v menších baleních. Velmi žádané je antihistaminikum bilastin, který byl loni uvolněn do prodeje bez lékařského předpisu, konkrétně jde o Xados v balení po deseti tabletách, neboť se velmi osvědčuje nejen v léčbě alergické rýmy, ale i kopřivky a svědění.“

 

Běh na dlouhou trať

Péče o suchou, citlivou a ekzematickou pokožku je takříkajíc náročná disciplína, a navíc dlouhodobá záležitost. Jedna věc je vybrat vhodné přípravky k ošetření pokožky, ale jak zdůrazňují lékárníci, neméně důležité je pak poradenství týkající se používání jednotlivých přípravků a celkové péče o pokožku.

„Atopickou dermatitidou trpí zhruba každé páté dítě a každý desátý dospělý. Za posledních 30 let došlo k trojnásobnému nárůstu tohoto onemocnění, proto je základem správná a včasná péče. Podle Evropských guidelines pro léčbu atopické dermatitidy je nezbytná pravidelná emolienční péče, která doplňuje pokožce chybějící lipidy, aby se obnovila její správná funkce a ochranná kožní bariéra. U miminek, jejichž rodiče jsou atopici, je důležité začít správně pečovat o pokožku již od narození. Je-li jeden rodič atopik, je 50procentní pravděpodobnost, že stejné onemocnění bude mít i jejich potomek, u obou rodičů-atopiků je pak pravděpodobnost 70procentní. Při správné péči o pokožku lze vzplanutí onemocnění oddálit či významně zmírnit,“ vysvětluje Marie Rottová.

Jak už zmínila Daniela Pokorná, pacienti často přicházejí od dermatologa, který doporučí řešení akutního stavu. „My se postaráme o celoroční péči o atopickou pokožku. Zatímco v zimním období a chladnějších jarních měsících preferují klienti k pravidelné péči o atopickou kůži spíše mastnější krémy, masti a balzámy, v teplých jarních dnech a následně v letních měsících doporučujeme používat spíše lehké, méně mastné krémy a hydratační mléka a pěny,“ popisuje a dodává: „Největší zájem zaznamenáváme o emoliencia na promazávání jako nezbytný doplněk k léčbě od dermatologa a mycí přípravky, protože šetrné mytí bývá základem léčby, přináší úlevu a urychluje zklidnění akutní fáze ekzému.“

Také Zdeňka Močárková poukazuje na to, že pacientům, případně rodičům dětí trpících ekzémem, zdůrazňují nutnou trpělivost a kázeň v léčbě a nutnost trvalé péče o ekzematickou pokožku.

Nikoliv shodné zkušenosti mají lékárníci, pokud jde o zájem, řekněme, o méně tradiční způsoby léčby a přípravky. Například Daniela Pokorná říká: „Klienti vyhledávají alternativní metody léčby, ustupují od kortikoidů, v případě alergické rýmy od dekongestantů a podobně. Pozoruji z jejich strany zájem o homeopatii, bylinky a čínskou medicínu. Řada z nich se snaží řešit problém komplexně, takže se zaměřují na zdravou výživu, zelené superpotraviny, detoxikaci organismu a podobně.“

Podle Zdeňky Močárkové v posledních letech neustále stoupá všeobecná informovanost veřejnosti týkající se zdraví a léků. „Homeopatie a další alternativní léčebné metody zůstávají u alergií a ekzému v oblibě stejně jako u každých jiných chronických potíží, a to zejména u dětí,“ podotýká.

Naopak Milan Rydrych konstatuje: „Pacientů, kteří by své potíže chtěli řešit homeopaticky, je mizivé množství.

Zajímavý postřeh připojuje Tomáš Arndt: „Hodně z přípravků či léků v této oblasti se prodává mimo lékárny. Jde o takzvané zelené lékárny, které mají i vlastní poradny. Homeopatie, řekl bych, už obecně celkem lékárny míjí. Správně by alergici, kteří mají zájem o homeopatickou léčbu, měli vše podrobně konzultovat s lékařem či farmaceutem – homeopatem, ale obávám se, že se sami léčí podle rad svých známých, kteří nejsou odborníky, či podle článků na Googlu.“

 

Je z čeho vybírat

Alergie a atopický ekzém způsobují nepříjemné problémy, ale pacienti mají možnost vybírat z neustále se rozšiřující nabídky přípravků, které jim jejich potíže zmírní. Inovace se ale zdaleka netýkají pouze složení produktů, ale například i obalů.

Pokud jde o antihistaminika, na trhu je jich už několik generací, přičemž ty nové nejsou sedativní. Jiřina Huthová zase poukazuje na výrazně se rozšiřující portfolio volně prodejných léků na alergické potíže: „Začalo to účinnou látkou cetirizin a loratadin, nyní jsou již dostupné bez receptu i přípravky obsahující levocetirizin a desloratadin, a dokonce i bilastin. Také je širší nabídka lokálně působících antihistaminik – očních kapek a nosních sprejů. Zde byl jeden z prvních levokabastin, pak přibyl azelastin a v poslední době i natrium cromoglykát.“

Novinky samozřejmě přibývají i u dermokosmetiky. „Pod značkou Avène jsme na trh nově uvedli řadu Xeracalm Nutrition, která je určena pro péči o suchou pokožku celé rodiny. Je vhodná již od narození, má vysoké procento přírodních složek a její výhodou je, že i přes vysoké hydratační a vyživující schopnosti má velmi lehkou texturu, nelepí, okamžitě se vstřebává a bezprostředně po aplikaci je možné se obléknout. Řada obsahuje mycí gel a hydratační mléko s delikátní květinovou parfemací a neparfemovaný balzám, který je vhodný i jako alternativa v horkých letních měsících nebo při mírné suchosti kůže i pro atopické pacienty v případě remise onemocnění,“ vysvětluje Marie Rottová.

Jonzac Nutritive Mycí relipidační olej AP+ je název další novinky na trhu, o které Denisa Bolomová říká: „Relipidační olej je vhodný pro extrémně suchou až atopickou pokožku, neobsahuje mýdla ani sulfáty a je možné se s ním také odličovat, protože neštípe v očích. Je dermatologicky i gynekologicky testován.“

Kromě toho upozorňuje, že se na trhu také objevují takzvané náplně, takže zákazník si ponechá původní obal, do kterého doplní přípravek z náplně. „Nejčastěji se to týká sprchových gelů a čisticích gelů na obličej. Samozřejmě to přispívá k nižší spotřebě plastů,“ konstatuje a dodává, že obaly přípravků značky Jonzac jsou z přírodního PVC, jsou recyklovatelné a nejsou chemicky bělené.

Když přijde řeč na to, jaké formy prezentace se výrobcům osvědčují a na jaké tedy sázejí, vždy padne zmínka o komunikaci s odborníky a o digitálních kampaních.

„Komunikace musí být velmi cílená, osvědčuje se spolupráce s odborníky. Pokud výrobek takzvaně funguje, spotřebitelé bývají loajální a u značky zůstávají. Budeme tedy pokračovat v úzké spolupráci s odborníky a také v cílené podpoře v digitální oblasti, a to zejména v období, které je pro ekzematiky nejhorší, tedy na podzim a v zimě. Komunikaci ještě umocníme POS materiály v místě prodeje, případně akčními nabídkami či speciálními promocemi,“ vyjmenovává Helena Pecková Vorlíčková.

Denisa Bolomová vyzdvihuje důležitost jak komunikace s odborníky například na kongresech, tak osobní poradenství poskytované spotřebitelům v lékárnách. „Základem plánu pro letošní rok bude detailnější představení jednotlivých řad, abychom dokázali cíleněji oslovit konkrétní skupiny spotřebitelů. Zároveň plánujeme marketingovou podporu na Instagramu, Facebooku i nově TikToku. Podle dat z Francie se totiž díky TikToku velmi daří cílit právě na mladší generace,“ říká.

V podpoře svých produktů prostřednictvím dermatologů a pediatrů hodlá pokračovat společnost Pierre Fabre Dermo-Cosmétique Tchequie. „V segmentu atopie se nám každoročně osvědčuje 360stupňová kampaň – inzerce nejen v časopisech určených pro maminky, ale také spolupráce s porodnicemi formou vzorkování a vkladů do těhotenských brožurek, on-line a digitální kampaň a spolupráce s influencery,“ popisuje Marie Rottová.

Markéta Grulichová

marketa.grulichova@atoz.cz

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail