Udržovat mozek v kondici je potřeba v každém věku
Foto_Pixabay

Mozek jako řídicí orgán lidského těla ovládá veškeré jeho funkce od činnosti srdce přes pohyb, dýchání, řeč až po paměť, myšlení či vnímání emocí. Pracuje nepřetržitě celý život, a to i během spánku. Vojenská zdravotní pojišťovna u příležitosti Evropského dne mozku, který si letos připomínáme 11. března, zdůrazňuje význam správné péče i prevence.

Lidský mozek spotřebuje pětinu celkové tělesné energie a stejný objem kyslíku, denně jím proteče zhruba tisíc litrů krve. Na kyslíku je závislý, pouhých pět minut bez příjmu kyslíku vede k odumírání mozkových buněk. Aby náš mozek správně pracoval, je potřeba mu věnovat dostatečnou péči. V první řadě je proto nutné dbát na pestrou a vyváženou stravu a dostatečný příjem tekutin.

„Ke správné funkci mozku přispívá zdravý životní styl včetně vhodné stravy, která zahrnuje například vejce a ořechy. Ty vlašské jsou pro mozek prospěšné zejména díky obsahu zdravých tuků a vitaminů E, B1, B2 a B6. Dále například borůvky obsahují velké množství flavonoidů s antioxidačními účinky, které ovlivňují funkci cév, zlepšují průtok krve a zároveň snižují krevní tlak. Tento účinek na cévy v mozku následně zlepšuje poznávací funkce tohoto orgánu, pomocí nichž člověk vnímá svět kolem sebe, reaguje, zvládá různé úkoly,“ říká MUDr. Kristina Slavíková, revizní lékařka Vojenské zdravotní pojišťovny.

Největší růst mozku nastává v prvním roce života, kdy ztrojnásobí svoji velikost. Osmdesátiprocentní velikosti mozku dosáhneme už ve věku dvou let, následně roste výrazně pomaleji až do 18 let. Vyvíjí se však i poté – i u čtyřicátníků. „Průměrná hmotnost lidského mozku je přibližně 1 300 až 1 400 gramů. Mozek vykonává nejsložitější nervové funkce, které jsou spojeny s inteligencí, vědomím, instinkty atd. Tyto funkce však nejsou závislé na jeho velikosti,“ vysvětluje doktorka Slavíková.

Kromě již zmíněné výživy má na funkci mozku zásadní vliv spánek. Nedostatek spánku, obzvláště jeho chronický nedostatek, může negativně ovlivnit naše rozhodování, paměť nebo reakce.

„Udržovat mozek v kondici v každém věku a starat se o něj stejně jako například o srdce se rozhodně vyplatí. Pro jeho správnou činnost je kromě dostatečného kvalitního spánku důležitý pravidelný pohyb, ale také trénování mozkových buněk mj. prostřednictvím luštění křížovek, čtení či malování,“ dodává revizní lékařka Slavíková.

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail