
Ze společného průzkumu lékárenské skupiny Pilulka a výzkumné agentury Behavio na vzorku 1 000 respondentů vzešlo, že Češi patří v pití alkoholu v rámci Evropy mezi špičku, a to jak v tom dlouhodobém nestřídmém, tak i jednorázovém, kdy se jedná o vypití pěti a více drinků za sebou.
Dokonce zhruba 1,3 milionu Čechů je na hranici rizikového pití. „To je v porovnání s nealkoholovými drogami nesrovnatelné a alarmující,“ zdůrazňuje český adiktolog a ředitel institutu Origanum Mgr. Aleš Kuda. Navíc alespoň občas pije alkohol 82 % Čechů.
Z nedávného průzkumu Pilulka.cz a Behavio vyplynulo, že intenzita pití alkoholu dosáhne vrcholu už ve věkové skupině 25–44 let a drží se až do 54 let. Avšak nejvíce rizikovou skupinou jsou padesátníci, kterým do života vstupují změny týkající se mužského přechodu a klimakteria u žen, zhodnocuje ze své praxe Mgr. Aleš Kuda.
Nastartujete s námi zdravější životní styl!
Pilulka sdílí myšlenku Suchej únor ̶ 12. ročník téměř kultovní kampaně Suchej únor už je v plném proudu a hlásí zapojení více než 900 000 lidí, kteří chtějí udělat něco pro své zdraví a zjistit, zda mají alkohol pod kontrolou nebo ovládá on je. Třiapadesát procent z nich podle průzkumu pití alkoholu zvolní i po skončení kampaně. „Uvědomujeme si, že alkohol patří v Česku mezi těžké a nejzávažnější drogy, i když podle společného průzkumu Pilulky a výzkumné agentury Behavio holdují v České republice pití více muži než ženy, přesto pití alkoholu vnímáme jako celospolečenský problém a rádi bychom s podporou této kampaně vyvolali v lidech potřebu nastartovat zdravější životní styl,“ komentuje rozhodnutí přidat se k projektu Suchej únor tisková mluvčí Pilulky.cz Andrea Babicová.
„Tato kampaň neznamená, že bychom neměli chodit do restaurací a hospod,“ vzkazuje organizátor akce Suchej únor Petr Freimann skeptikům. „Právě naopak! Chceme s restauračními zařízeními spolupracovat, aby nabízela atraktivnější nabídku nealkoholických nápojů. Nechceme lidi držet mimo kolektiv aneb držím #sucháč, a tak raději budu sedět doma a do restaurace s přáteli nepůjdu. Naopak. Vídejte se, sportujte a žijte úplně stejně jako před Suchým únorem, jen vědoměji a zdravěji. “, vysvětluje myšlenku akce Petr Freimann.
Suchej únor nastartoval změnu životního stylu i u frontmana kapely Nebe Petra Harazima Bývalý „úspěšný“ alkoholik, textař a frontman havířovské kapely Nebe a také nedávný ambasador Suchýho února, může být inspirací pro všechny odhodlané „sucháče“. Když se do výzvy Suchej únor zapojil poprvé, držel se natolik sveřepě, že mu 1. března došlo, že má tak silnou touhu „se zlejt“, že má doopravdy problém. „Díky Suchýmu únoru a uvědomění si, jak na tom je, nastoupil do léčby a nepije. Postavilo ho to opět na nohy a jsme za to rádi. Toto je pro mě hezký příběh člověka, který si díky, Sucháči‘ uvědomil, že pití nemá pod kontrolou, a nastartoval velmi úspěšnou změnu,“ vzpomíná Petr Freimann.
A proč dodržet Suchej únor a dát si od alkoholu pauzu? Na to odpovídá zakladatel kampaně Suchej únor Petra Freimann:
- Ušetříte peníze.
- Budete mít čistou hlavu a více energie.
- Bude se vám lépe spát.
- Více sportujete.
- Kuřáci méně kouří!
- Odbouráváte tuky.
- Zlepší se vám pleť a mnoho dalšího.
Statistika posledního kvantitativního výzkumu skupiny Pilulka a výzkumné agentury Behavio nabízí i povzbudivá čísla ve vnímání a v pití alkoholu v české pupulaci:
- 48 % respondentů pití alkoholu v zaměstnání vnímá jako alkoholovou závislost. Během pracovní doby pije v ČR 3 % mužů a 1 % žen. Ti to považují za společensky běžnou věc.
- 20 % žen obdivuje, když někdo večer v hospodě s kamarády nepije alkohol.
- S přibývajícím věkem lidé inklinují k abstinenci.
- 38 % dotazovaných nad 65 let nepije alkohol vůbec.
- Mezi další nejvíce abstinující skupiny patří vdovy a vdovci (39 %) a rodiče se třemi a více dětmi (29 %).





