Kategorii přípravků na nachlazení loni ovlivnily hlavně výpadky léků

Donedávna platilo, že prodeje přípravků na nachlazení, kašel, rýmu a chřipku zásadně ovlivňovala skutečnost, do jaké míry v sezoně „řádila“ chřipka a jak moc se lidé potýkali s respiračními onemocněními. V posledních letech jsme ale svědky poněkud pozměněného vývoje, na kterém se nejdříve podepsala pandemie covidu-19. A loni pak trhem zejména na počátku roku pořádně zacloumaly výpadky některých léčiv.

Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 54/2024. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.

Nenarazit u lékárníků i výrobců při hodnocení loňského roku na zmínku o výpadcích léků je takřka nereálné. „Na trhu přípravků na bolest v krku se výpadky léčivých přípravků a zdravotnických prostředků také projevily. Pacienti v lékárnách nenacházeli svoje oblíbené produkty a byli nuceni přecházet k jiným příchutím nebo značkám,“ říká Ing. Petra Buřičová, brand manager CZ&SK společnosti MagnaPharm.

Podobně se vyjadřuje i Eva Křížová, manažerka oddělení CHC společnosti Stada Pharma CZ, podle níž má většina spotřebitelů své oblíbené přípravky a formy, které dlouhodobě preferuje. „Zcela určitě nevidím razantní přesun preferencí mezi formami, příchutěmi, složením a podobně ve srovnání s krátkým obdobím předchozího roku. Pokud se podíváme čistě na data a prodejní čísla, může se to tak možná jevit. Na druhou stranu je zapotřebí si uvědomit, že přelom let 2022 a 2023 byl poznamenán výpadky mnoha léčivých přípravků a doplňků stravy. Dostupnost pak pochopitelně ovlivnila volbu spotřebitele,“ popisuje.

Na další souvislosti týkající se zmíněných výpadků upozorňuje s využitím IMS Sell out dat Ing. Barbora Bartoňová, product manager společnosti Angelini Pharma ČR: „Kategorie jako celek rostla, meziročně o 11,95 procenta v kusech, což bylo dáno stále relativně vysokou nemocností. Pokud bychom se podívali na prodejní data za rok 2023 bez znalosti kontextu, mohli bychom mylně nabýt dojmu, že dochází ke spontánnímu nárůstu prodejů v absolutním vyjádření v segmentu doplňků stravy. Nicméně se znalostí kontextu, kdy řada výrobců léčiv čelila loni problémům s výpadky, je za tímto nárůstem spíše dočasná snaha jednotlivých výrobců nahradit prodeje chybějících léčiv. Je třeba brát v potaz, že doplněk stravy nemá potřebný léčebný efekt.“

Své si kvůli výpadkům takříkajíc užili lékárníci. Jak vyzdvihuje Mgr. Eva Burianová, vedoucí Chytré lékárny na České v Brně, v případě výpadků se ukazuje nezastupitelná úloha lékárníka, který zákazníkovi poradí vhodný a dostupný přípravek a svou profesionalitou ho rovněž uklidní a ubezpečí, že vždy pro něj najde řešení, čímž přispívá k vybudování důvěry.

PharmDr. Zora Zoubková, vedoucí Alphega lékárny U Sv. Anny ve Znojmě, na základě svých zkušeností s výpadky doufá, že se nebude opakovat situace z loňského roku, kdy nebyly sirupy na horečku pro děti: „Celé rodiny vyrážely ´na lov´ a muselo se jim doma sejít i několikero balení. A nám pak nezbylo pro ostatní.“

Ředitelka komunikace společnosti Pears Health Cyber Mgr. Romana Žatecká tvrdí, že výpadek léků na začátku roku 2023 byl tak rozsáhlý, že předčil i výpadky z období druhé covidové vlny. „O dodávky jsme na začátku loňského roku museli v našem e-shopu Lékárna.cz doslova bojovat, skladové zásoby mizely před očima a abychom mohli našim zákazníkům nabídnout řešení pro jejich zdravotní obtíže, na krátký čas jsme počátkem roku měli nastavené i nákupní limity pro některé přípravky pro děti i dospělé,“ vysvětluje a připojuje i další zkušenost: „Výpadky zejména léčivých přípravků pro děti poznamenaly i naši on-line poradnu, kde se téměř každý druhý dotaz týkal toho, čím lze nahrazovat léky ve výpadku, případně jak jinak zdravotní obtíže, zejména u dětí, řešit.“

 

Žádné velké změny

Necháme-li stranou výpadky léčiv, lze v podstatě konstatovat, že v uvedené kategorii nedošlo během minulého roku k žádným velkým změnám. Stále platí, že někdo přijde do lékárny a žádá konkrétní přípravek, jiný přichází se žádostí o radu.

„Pacienti přicházejí přibližně v polovině případů se žádostí o radu a v druhé polovině s požadavkem konkrétního přípravku. Po konzultaci si ale často rádi nechají poradit a klidně svoji volbu změní. Nejednou se také stává, že zákazník nechce nic konkrétního, ale když s ním probereme jeho zdravotní stav a nabídneme nejvhodnější variantu, řekne, že má s daným produktem dobrou zkušenost,“ konstatuje Mgr. Zuzana Polášková z Chytré lékárny na Mendlově náměstí v Brně.

Její kolegyně Mgr. Regina Kožušníková ještě doplňuje, že při nákupu pro někoho jiného přicházejí klienti s podrobným seznamem produktů s tím, že pokud nejsou skladem, volají dotyčnému a domlouvají se s ním, nebo přípravek chtějí objednat, ale málokdy si nechají nabídnout alternativu.

K nákupním zvyklostem a ochotě nechat si poradit připojuje několik postřehů Zora Zoubková: „Lidé si dají nejvíce poradit u nákupu přípravků pro dítě, v jejichž případě také většinou nešetří. Ale pokud předtím byli u lékaře, chtějí přesně to, co jim napsal na papírek. Někdy se s nimi o tom ale ještě dá diskutovat a dají i na naši radu.“

Zároveň zmiňuje, že na nachlazení se prodávají ty ´nejsilnější´ značky: „Lidé jsou ovlivněni reklamou a pak samozřejmě také vidí konkrétní produkt u nás v regálu přímo v úrovni svých očí.“

Také PharmDr. Kateřina Nesejtová, vedoucí brněnské Lékárny Benu na Poliklinice Viniční, tvrdí, že se nákupní zvyklosti nijak nezměnily. „Lidé změnili styl nakupování pouze v covidových letech, kdy nemoc nebyla pod kontrolou. Mělo to pozitivní přínos zejména v tom, že se naučili pečovat o své zdraví a přemýšlet nad prevencí onemocnění a respirační i virová onemocnění nebrat na lehkou váhu,“ vysvětluje a připouští, že při nákupu přípravků na nachlazení, kašel a podobně, pacienty často ovlivňuje reklama, která je výrobci velmi dobře cílena. „Zákazníci si pak chodí pro přípravek, který má zrovna reklamní kampaň,“ podotýká.

 

Prioritou je účinnost

Ani pokud jde o požadavky na samotné přípravky, nedošlo v poslední době k žádným zvratům. „Hlavním kritériem, které spotřebitel při výběru přípravků na nachlazení, kašel a chřipku zohledňuje, je jejich účinek,“ říká PharmDr. Marcela Kaňková, obchodní ředitelka společnosti Dr. Müller-Pharma.

Její názor není ojedinělý. „Na první místo při výběru vhodného přípravku staví zákazníci účinnost. A samozřejmě je pozitivním bonusem, pokud tento přípravek můžeme nabídnout za akční zvýhodněnou cenu,“ podotýká Eva Burianová.

Také Petra Buřičová poukazuje na to, že v případě bolesti v krku hledá pacient řešení, které mu od ní co nejrychleji pomůže: „Hlavní je pro něj tedy rychlá účinnost, ale také regenerace a zvlhčení suché sliznice.“

Stejně se vyjadřuje i Barbora Bartoňová, když zdůrazňuje, že člověk hledající úlevu od bolesti v krku volí primárně léky, které mu ji poskytnou. A zároveň upozorňuje, že v segmentu přípravků na bolest v krku zůstávají i nadále nejoblíbenější formou pastilky. „Je to především dáno jednoduchostí jejich aplikace i skutečností, že podporují tvorbu slin, což je v případě bolesti v krku žádoucí. Těší nás, že léčivé přípravky Tantum Verde jsou dlouhodobě lídrem zmiňovaného segmentu. Jejich účinná látka benzydamin hydrochlorid totiž pacientům přináší citelnou úlevu, má protizánětlivý účinek a zároveň výborný bezpečnostní profil, takže je vhodná v případě kloktadla už pro děti od čtyř let. Tato kombinace účinků v rámci jedné molekuly je zcela výjimečná,“ vysvětluje.

Pastilky stojí sice vysoko na žebříčku oblíbenosti mezi přípravky na bolest v krku, ale v celé kategorii je k dispozici daleko víc lékových forem, jejichž obliba záleží i na věku pacienta. „Přípravky na nachlazení pro dospělé zahrnují různé formy od tablet, kapek, přes spreje až po sirupy. Největší důraz u nich pacienti kladou zejména na rychlost účinku a pohodlí při užívání. V případě léků na nachlazení pro děti je čím dál větší důraz kladen na jejich bezpečnost, přesnost dávkování a příjemné formy podání, jako jsou sirupy nebo kapky,“ popisuje Milana Kadlčíková, pharmaceutical marketing manager společnosti Boiron CZ.

Kateřina Nesejtová na základě svých zkušeností zase uvádí, že v současnosti jsou oblíbené kombinované přípravky, které současně ovlivňují teplotu, rýmu i kašel. „Tento typ přípravků kupují zejména dospělí a pracující pacienti. Mezi stálice patří Coldrex a Paralen Grip,“ dodává.

Rovněž Zuzana Polášková připouští, že se pacienti zajímají o účinnost přípravků a o srovnání s ostatními produkty. Mimo jiné také naznačuje, že dospělá populace velmi často požaduje, aby byl léčivý přípravek co nejefektivnější a rychle zabral.

Ne všude se ale prodeje kombinovaných přípravků vyvíjely loni stejně. „Kategorie přípravků na chřipku, kašel a rýmu nám v rámci e-commerce rostla o 10 procent. Meziroční růst v této kategorii jsme zaznamenali až v posledních třech měsících roku 2023. Celoročně byl menší zájem o přípravky na suchý kašel a kombinované léčivé přípravky k úlevě od příznaků chřipky. Naopak meziročně vyšší obraty zaznamenáváme u nosních sprejů, mořských vod a léčivých přípravků na vlhký kašel,“ vyjmenovává PharmDr. Matyáš Palan, business development manager společnosti Benu ČR.

 

 

Obliba přírodních produktů roste

Trendem, o kterém se už nějaký ten „pátek“ mluví, je stoupající obliba přípravků na přírodní bázi. „Obecně je možné pozorovat vzrůstající popularitu přírodních a šetrných přípravků na nachlazení jak pro dospělé, tak pro děti. Přípravky obsahující rostlinné složky získávají na oblibě díky zvýšenému povědomí spotřebitelů o přírodních zdrojích léčby a snaze minimalizovat vedlejší účinky léků. Cena produktu sice při výběru léků zůstává významným faktorem, s rostoucím zájmem o přírodní produkty ale stoupá i ochota pacientů zaplatit vyšší cenu za kvalitní přírodní přípravek s minimem vedlejších účinků,“ říká Milana Kadlčíková.

A jaké jsou v tomto ohledu zkušenosti lékárníků? Eva Burianová potvrzuje, že se obliba přírodních produktů a důvěra vůči nim zvyšuje: „Získávají si své pevné místo v léčbě. Máme již nyní širokou škálu přípravků na zklidnění kašle, vykašlávání, úlevu při příznacích nachlazení, zkrácení doby nemoci a posílení imunity.“

Kateřina Nesejtová zase zmiňuje, že obecně lze říct, že pro dětského pacienta je častěji volena šetrnější přírodní léčba jak příznaků nachlazení, tak i bolesti v krku a kašle. „Jednoznačně vedou bylinky nebo bylinné přípravky,“ tvrdí.

Podobně se vyjadřuje i Regina Kožušníková: „Především maminky malých dětí se hodně zajímají o složení přípravků a mají zájem o přírodní produkty.“

Ještě jeden postřeh připojuje Zora Zoubková: „Obliba určitých produktů na přírodní bázi se velmi mění, každý rok pak má svůj vlastní hit. Momentálně mám pocit, že je patrný odliv od přípravků s hlívou, a příklon k produktům, které obsahují již standardizovaný výtažek. Snažím se všem, kteří požadují přírodní přípravky, vyhovět, protože je nechci vyhnat do víru sociálních sítí se zaručenými radami a přípravky s pochybným složením, zato s nemalou cenou.“

 

Kolik to stojí?

Ekonomická situace zapříčinila, že cena hraje při výběru a nákupu zboží obecně významnou roli. Projevuje se to samozřejmě i v lékárnách. Eva Křížová k tomu říká: „V roce 2023 se projevila očekávaná změna chování spotřebitelů v přístupu k ceně. Více než kdy předtím sledují ceny, jejich vývoj a více srovnávají s cenami konkurenčními.“

Nelze ovšem tvrdit, že chování spotřebitelů je ve vztahu k ceně produktů takříkajíc jako přes kopírák. „S cenou je to jak u koho. Někdo začíná nákup dotazem, kolik to stojí, a někdo se po celou dobu na cenu nezeptá,“ říká Zora Zoubková.

Zuzana Polášková zase v souvislosti s cenou, kterou označuje za jeden z rozhodujících parametrů při nákupu, uvádí, že posiluje význam nákupů v akci.

Další postřeh, který má co do činění s cenou, nabízí Kateřina Nesejtová: „Prodeje v kategorii nachlazení, kašel, chřipka a rýma se mění v závislosti na sezoně. Při výrobním výpadku některého z přípravků si lidé dělají zbytečně nadměrné zásoby pouze tehdy, když je tato skutečnost hodně medializovaná. V současnosti sice lidé situaci s výpadky sledují, vědí o nich, ale finanční situace mnohým nedovoluje dělat si přílišné zásoby. Uvědomují si, že exspirace léků je omezená.“

U přípravků na bolest v krku mají pacienti mimo jiné na výběr nejrůznější příchutě, podle Petry Buřičové ovšem velkou roli při jejich rozhodování a volbě produktu určitě hraje cena.

 

Nezastupitelné poradenství

Sice už padla zmínka, že na výběr produktu mívá vliv například reklama stejně jako leckdy i cena, ale stále platí, že nezastupitelnou roli hraje odborné poradenství, a to nejen při výpadcích léků. „Český pacient ´slyší´ na doporučení lékaře či lékárníka,“ konstatuje Petra Buřičová a dodává, že si ale také rád informace vyhledává on-line.

Kateřina Nesejtová k otázce poradenství podotýká, že pacienti nejčastěji očekávají rady při různých formách kašle. „Vyškolený personál umí poradit velmi dobře i nerozhodnému pacientovi a dispenzační minima jsou již standardem každého lékárníka.“

Svůj názor, v němž je také zmínka o odborných radách, připojuje i Marcela Kaňková: „V poslední době stoupají počty nemocných s respiračními infekcemi, hlavně pak s covidem. Pozorujeme, že dříve převažovala samoléčba, ovšem dnes pacienti právě kvůli covidu více navštěvují lékaře a dávají na jejich rady stejně jako na rady lékárníků. Pokud si nakupují léky a doplňky stravy, pak to jsou hlavně přípravky na posílení imunity. Ale všeobecně a z obavy z covidu lidé více dbají na zdravý životní styl, spánkovou hygienu, otužování, tedy prevenci.“

Ne všichni, pokud jde o imunitu, jsou ale stejného mínění. „Oproti předchozímu období je menší zájem o přípravky na prevenci a imunitu. Klienti přicházejí většinou již se zdravotními potížemi, které chtějí vyřešit. Ze strany lékárníka je proto vždy důležité nabídnout i přípravky na posílení imunity, které mohou při pravidelném dlouhodobém užívání zmírnit příznaky onemocnění,“ říká Eva Burianová.

Zora Zoubková konstatuje, že v období pandemie covidu-19 se prodalo prakticky cokoliv. „Nyní lidé zvažují a spíše odmítají koupi vitaminů a doplňků stravy na podporu imunity.“

Není sporu o tom, že lékárníci dokážou poradit prakticky komukoliv. Jak se ale lidé k jejich radám postaví a zda dokážou ke svému zdraví přistupovat zodpovědně, je věc jiná. Nabídka přípravků, které lze využít k prevenci i léčbě nachlazení, kašle, rýmy a chřipky, je bohatá a jako každý rok se rozšiřuje o nové i inovované produkty. Je také naděje, že se do portfolia vrátí i některé přípravky, které kvůli výpadku nebyly nějakou dobu k mání.

Navíc se zdá, že letošní rok nebude v uvedené kategorii poznamenán podobnými výpadky, jako tomu bylo loni. „Na přelomu loňského a letošního roku se situace z ledna 2023 už neopakuje, volně prodejné léky na chřipku, nachlazení a bolest jsou běžně dostupné. Dodávky léků na horečku jsou stabilní,“ potvrzuje Romana Žatecká.

Markéta Grulichová

marketa.grulichova@atoz.cz

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail