Podle lékárníků chyby v péči o zdraví Češi stále opakují

Lékárenská péče má ve zdravotnickém systému nezastupitelné místo, což se mimo jiné hodí připomenout při příležitosti Světového dne lékárníků, který připadá na 25. září. Důležitou součástí práce lékárníků je odborné poradenství. Že je v této oblasti stále co dělat, dokazují i zkušenosti lékárnice Mgr. Pavly Horákové.

V péči o zdraví se Češi opakovaně dopouštějí stejných chyb, což zmiňuje i Mgr. Pavla Horáková, kterou najdou pacienti za tárou v chrudimské lékárně Prima, ale nejčastěji u počítače nebo s telefonem na uchu, kdy e-shopu Lékárna.cz odpovídá na dotazy, které postupně naskakují v systému on-line poradny.  Má k ruce 14 spolupracujících lékárníků a společně zodpoví víc než 7 000 pacientských dotazů ročně. A to po telefonu, nebo prostřednictvím mailu. Dotaz může pacient položit kdykoli, odpověď dostane nejpozději do 24 hodin. Pavla Horáková se svým týmem reprezentuje moderní tvář odborného poradenství, které může využít každý – odkudkoli, kdykoli. Jejich empatický přístup, snaha o komplexní, srozumitelné odpovědi pacientům a hluboké odborné znalosti jsou rozhodujícími faktory pro spokojenost těch, kdo si pro radu touto cestou přijdou.

 

Nepoučitelnost Čechů v péči o zdraví

Pavla Horáková, která pracuje pro on-line poradnu Lékárna.cz již 15 let, zmiňuje jistou nepoučitelnost Čechů v péči o své zdraví: „Nekonečnou story je dlouhodobé používání nosních dekongestiv a riziko návyku. Často si lidé myslí, že když si vyberou spreje a kapky do nosu s různými účinnými látkami, tak je mohou stříkat nebo kapat do nosu libovolně dlouho. Většina léků na rýmu s účinnou látkou ale pochází ze stejné skupiny a výměna za jinou účinnou látku riziko návyku nesnižuje.“  Tímto řetězením různých přípravků tedy často vzniká nebezpečný návyk, sanorinismus.

Dalším problémem je podle ní podcenění potřeby domácí lékárničky. „Pro akutní případy je vhodné mít doma vždy po ruce léky na bolest, horečku či dezinfekci. Velmi často je zákazníci shánějí až na poslední chvíli a v poslední době se jim to nejednou vymstilo. Živě si pamatuji na stres minulý podzim a zimu, kdy bylo mnoho léků ve výpadku.”

 

Prevence jako velká neznámá

Otázky spojené s preventivní péčí o zdraví naopak Pavle Horákové v poradně chybějí, podle ní se Češi o ni moc nezajímají. „Výjimkou je imunita. Tady se pomalu učí a začínají s prevencí během srpna, kdy se mnohé rodiny chystají na nástup dětí do školy a školky,” říká. Stále to však není dostatečné. Prevence je základ ke kvalitnímu životnímu stylu. Mentální nastavení Čechů ale stále směřuje až k hašení vzniklého problému.

 

Pandemie, důvěra a zpětná vazba

S pandemií covidu-19 přišla podle lékárnice i vyšší míra sounáležitosti. Pandemie nastartovala budování důvěry v on-line prostředí i pro starší generace, což není vůbec jednoduché. On-line lékárník byl najednou nový odborník, který ale do současnosti přináší benefit okamžité rady z pohodlí domova či práce. V Lékárna.cz pracuje tým lékárníků, u něhož je budování důvěry ještě poněkud složitější, protože individuální důvěra se buduje snadněji. „Mnohdy volají zákazníci, že doporučený produkt měl efekt. Jedna paní pravidelně volá s prosbou o radu a nikdy nezapomene zmínit, jak je vděčná, že se jí věnuji, prý takových lidí je dnes málo. Volal také pán, který si prý chodí pro rady už jen k nám, protože je šťastný, že zařídíme i objednávku,“ popisuje s radostí Pavla Horáková, která by podle vlastních slov profesi lékárnice neměnila.

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail