
Skupina Pilulka, která v roce 2022 vstoupila na rakouský a maďarský trh, dosáhla v roce 2022 dle auditovaných výsledků konsolidovaných tržeb ve výši téměř 2,5 miliardy korun a dokázala překonat tržby předchozího rekordního roku. Franšízová síť lékáren Pilulka pak k tržbám přidala další miliardu korun.
„Rok 2022 byl po dvou letech prvním, který můžeme označit za ´post-covidový´. Srovnávací hladina tržeb z let 2020 a 2021 byla velmi vysoko především v kategoriích antigenních testů, ochranných pomůcek, dezinfekcí a dalších zdravotnických prostředků, které zaznamenaly obrovský růst zájmu zákazníků s nástupem celosvětové pandemie koronaviru SARS-CoV-2 začátkem roku 2020. I přes řadu negativních událostí, které ovlivnily maloobchodní tržby (začátek války na Ukrajině, růst cen energií, vysoká inflace a obecné utlumení spotřebitelské poptávky), se nám v roce 2022 podařilo dosáhnout růstu, a to na trhu, který oproti předchozím dvěma letům klesal dvouciferným tempem. V následujících letech očekáváme, že se trh vrátí k obvyklému růstu z let „před-covidových”. V roce 2023 očekáváme, že se budeme pohybovat okolo 15 % nad trhem”, říká Petr Kasa, člen představenstva Pilulka Lékárny a.s.
Významné ukazatele roku 2022 skupiny Pilulka
- Celkové skupinové tržby vč. franšíz 3,5 mld. Kč
- Auditované konsolidované tržby (bez partnerských lékáren) 2 465 mil. Kč
- Meziroční růst online tržeb o 6 %
- Konsolidovaný ukazatel EBITDA 0,0 % (-0,8 mil. Kč)
- Pilulka obsloužila 750 tisíc unikátních zákazníků, kteří udělali téměř 1,5 milionu objednávek
Hlavní trhy
Většinu tržeb doposud Pilulka realizuje na trzích Česka a Slovenska. Zde působí bezmála deset let a dosáhla EBITDA marže +1,5 % (+36,5 mil. Kč). V roce 2023 se bude Pilulka na těchto trzích soustředit především na další zvyšování profitability. Již v závěru roku 2022 Pilulka významně optimalizovala nákladovou stránku s cílem připravit se na obtížný rok 2023. Významné škrty se týkaly bezmála 20 procent zaměstnanců pražské a bratislavské centrály, kde došlo především k zeštíhlení manažerské struktury.
Rozvíjející se trhy
Jako své rozvíjející se trhy Pilulka označuje Rumunsko, Rakousko a Maďarsko. Rakousko je obsluhováno tzv. cross-border modelem z nově otevřeného olomouckého skladu s plochou 3600 m2. Na lékárenském trhu, který podléhá v každé zemi významné regulaci, je cross-border komplexní model vyžadující náročné logistické, technické, spotřebitelské a provozní řešení. Maďarský trh je obdobně jako v případě Rakouska obsluhován cross-border, tentokrát ze slovenského skladu v Bratislavě. Společnost Pilulka plánuje v následujících letech model cross-border dále rozvíjet.
V roce 2022 došlo v rumunské dceřiné společnosti k několika významným změnám. Nový management optimalizoval skladbu portfolia, procesy i nákladovou stránku businessu. Na všech zahraničních trzích se Pilulka soustředí především na růst tržeb a tržního podílu, akvizici nových zákazníků a jejich následnou retenci.
Vstupem na další trhy, zejména pak zcela nově DACH, si Pilulka otevřela potenciál v četných příležitostech lokálního nákupu pro celou mezinárodní skupinu. Centralizace nákupů pro celou skupinu je i jedním z několika pilířů, které chce Pilulka významně využívat v následujících letech.
Projekty v oblasti e-health
V roce 2022 pokračovala společnost v e-health aktivitách v rámci projektů Plus Care a Pilulka Lab. Výchozí myšlenka Plus Care je postavena na aplikaci, která pokrývá spolupráci mezi pacientem, lékařem, farmaceutickou firmou a zdravotní pojišťovnou a nazývá se digitálním asistentem zdraví. Ke konci roku 2022 byly spuštěny první spolupráce s farmaceutickými firmami, významnými zaměstnavateli a veřejnými i soukromými zdravotními pojišťovnami. Počet aktivních uživatelů v tomto roce poprvé přesáhl 10 tisíc. V portfoliu Pilulka Lab aktuálně jsou dva velmi inovativní projekty – Carebot (AI projekt v oblasti analýzy rentgenových snímků) a Vitadio (eHealth projekt v oblasti léčby diabetes).
Plánovaný sekundární úpis akcií na trhu START BCPP
Když na podzim roku 2020 vstupovala Pilulka na Pražskou burzu jako první e-commerce firma, měla tržby ve výši 1,3 mld. Kč. Nyní po třech letech má Pilulka tržby téměř dvojnásobné. Působí na dvou nových trzích, což je dokonce o jeden více než v původním prospektu deklarovala. Růstový příběh Pilulky tímto však nekončí. Ke konci prvního pololetí roku 2023 plánuje Pilulka v pořadí druhou emisi cenných papírů. Výnos z emise bude použitý především na další růst rozvíjejících se trhů, na investice do e-health platformy Plus Care, na investice do unikátního IS/IT řešení a na případné další sektorové akvizice.





