Zdravotnické potřeby ve znamení digitalizace a telemedicíny

V uplynulých dvou letech kategorii zdravotnických potřeb výrazně ovlivnila pandemie covidu-19, což se projevilo na pomyslném žebříčku nejprodávanějších produktů, na jehož špici se náhle ocitly například teploměry, žádané byly oxymetry či antigenní testy. Sice se po zklidnění epidemiologické situace prodávají nadále, ale jejich prodeje již nejsou rekordní. Naopak se u uvedené kategorie čím dál víc prosazují moderní technologie a výrobci na trh uvádějí novinky s nejrůznějšími vychytávkami.

Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 48/2022. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.

V turbulentních dobách, jako je ta současná, představuje péče o zdraví pro velkou část populace absolutní prioritu. Mnozí lidé si uvědomili, že podcenění vysokého krevního tlaku nebo vysoké hladiny krevního cukru může mít fatální důsledky. Někdo má osobní zkušenosti s těžkým průběhem covidu-19, jiní se setkali se smutným osudem u svých blízkých. Jak se tedy změnily požadavky spotřebitelů v posledních měsících?

 

Domácí testy aneb Vstříc požadavkům pandemie

„Jako celek do tohoto data (říjen 2022) v kategorii zdravotnických potřeb zaznamenáváme pokles obratu o cca osm procent, a to především z důvodu výrazně nižší poptávky po antigenních testech na covid, teploměrech a oxymetrech. Rostly kategorie spojené s první pomocí zejména kvůli válce na Ukrajině, kdy zdravotnický materiál jako obinadla, bandáže, náplasti a dezinfekce stoupl v desítkách až stovkách procent s maximem růstu v jarních měsících. Zajímavý růst jsme zaznamenali v kategorii ostatních diagnostických testů kromě covidového sortimentu,“ popisuje PharmDr. Matyáš Palan, business development manager společnosti Benu Česká republika.

Jeho slova potvrzuje i Mgr. Věra Šperglová, majitelka Lékárny U Zlatého anděla v Podbořanech: „Během pandemie samozřejmě dominovaly prodeje testů na covid, roušek, respirátorů, bezkontaktních teploměrů a oxymetrů. Na počátku války na Ukrajině se zvedla obrovská vlna solidarity a klienti začali ve velkém nakupovat obvazový materiál.

V segmentu domácích testů vidím potenciál spíše do budoucna, až se sníží jejich cena a zvýší se nedostupnost lékařské péče, pokud stát nevyřeší tento problém hlavně na venkově. V posledních letech kraluje v prodejích samozřejmě test na covid. Druhý největší zájem je o těhotenské testy. Na třetím místě je samotestování glykemie. Testy na drogy prodáváme stále stejně, ale prodeje testů na cholesterol či alergii jsou prakticky nulové.“

Mgr. Markéta Debefová, jednatelka a odborná zástupkyně Lékáren Cyrmex, k segmentu testů uvádí: „Testy pro domácí diagnostiku jsme vedli v plném rozsahu, ale zjistili jsme, že největší zájem je stejně jen o ty ovulační, těhotenské a v menší míře o testy okultního krvácení a CRP testy, proto jsme nechali ve svém sortimentu jen úzký sortiment tohoto segmentu.“

Že je stabilní zájem o těhotenské testy a v menší míře pak o testy ovulační, potvrzuje PharmDr. Tomáš Arndt, Ph.D., vedoucí Lékárny Benu na pražském Smíchově, a dodává: „Okrajově, avšak pravidelně, je také zájem o nákup testů na zjišťování přítomnosti drog v těle. A pochopitelně doba koronavirové epidemie přinesla ve všech lékárnách obrovský zájem o antigenní testy, ale také o nákup oxymetrů.“

Mgr. Daniela Pokorná, vedoucí lékárnice a odborná zástupkyně Dr. Max v OC v Praze-Letňanech, na základě svých poznatků uvádí, že poptávka po domácích testech rychle stoupá. „Zákazníci chtějí zejména CRP testy, testy na zánět močových cest, okultní krvácení, což zřejmě souvisí se zhoršenou dostupností preventivních vyšetření během pandemie covidu,“ popisuje.

„Vzhledem k výskytu koronaviru stále registrujeme zvýšený zájem o testy na covid. Během pandemie byla extrémní poptávka také po bezkontaktních teploměrech a oxymetrech, což způsobilo dokonce i dočasné výpadky na trhu. Zájem o samodiagnostické produkty je kromě testů na covid a těhotenských testů malý. V sezoně chřipek a respiračních onemocnění opět očekáváme zvýšený zájem o CRP testy,“ tvrdí Mgr. Marián Michalides, manažer e-shopu Chytrá lékárna.

 

Domácí zdravotní středisko

Trendem doby, který nám pandemie doslova vnutila, je selfmonitoring zdravotního stavu, tedy nezbytná součást pro distanční lékařskou péči. K tomu uvádí Marián Michalides: „Přetrvává stabilní zájem o tonometry a glukometry. Chytré náramky jsou stále oblíbenější, ovšem na lékárenském trhu jsou často nedostupné, vyjma některých velkých prodejců, kteří je z důvodu velkého zájmu trhu zavedli do sortimentu ve svém e-shopu.“

„V poslední době se sortiment zdravotnických prostředků přesouvá z prodejen zdravotnických potřeb i do lékáren, a to kvůli lepší dostupnosti a příznivější otevírací době lékáren. Proto jsme v mnoha lékárnách rozšířili sortiment o koutky prostředků zdravotnické techniky. Většinou se jedná o lékárny s víkendovým provozem, v obchodních centrech a podobně. Osobně mě překvapil zájem o pomůcky při problémech s chodidly, tedy o korektory, podpatěnky, srdíčka, vložky či chrániče prstů a kloubů,“ vyjmenovává Daniela Pokorná.

„V našich lékárnách Cyrmex stále hledáme nové kategorie a produkty, které by mohly oslovit naše klienty. Proto jsme v roce 2020 rozšířili náš sortiment v kategorii diagnostiky o osobní váhy a fitness náramky značky Honor a Xiaomi. Překvapilo nás, že o tento sortiment měli velký zájem i starší klienti. V dalším roce, kdy k nám vstoupil covid-19, jsme zavedli do sortimentu pulsní oxymetry, o které byl v době prvních variant covidu obrovský zájem. Tento zájem však v posledních měsících z důvodu zlepšení epidemiologické situace značně opadá. V sortimentu jsme je však ponechali,“ vysvětluje Markéta Debefová a RNDr. Jiří Hytych, odborný konzultant společnosti Cyrmex, doplňuje, že zcela odlišná je situace u tonometrů, o které je zájem v podstatě celoroční, protože klienti chtějí mít pod kontrolou své zdraví i v době mimo návštěvy svých lékařů.

„Prodeje chytrých náramků se již dávno ujaly organizace mimo zdravotní sektor. Myslím, že je jich v domácnostech již dostatek. Tady jistě hrála roli dobře mířená reklama. Avšak za celý svůj profesní život se mi žádný klient nezmínil, že by ho k nákupu tonometru vedla osvětová kampaň. Největší motivací k nákupu tonometru je podle mé zkušenosti zjištění zvýšeného krevního tlaku při návštěvě lékaře. V těchto případech se nediskutuje tolik o ceně. Klient si přeje rychlý a dokonalý servis,“ říká Věra Šperglová.

 

Zdravotnická technika je čím dál sofistikovanější

Ještě před třemi lety se považovala za bláznivou sci-fi vizi kompletní distanční zdravotní péče: pacient si naměří zvýšenou glykemii, přes mobilní aplikaci pošle výsledek svému lékaři, ten obratem pošle eRecept a pacient si objedná lék. Šlo o představení projektu zahraniční IT společnosti. Dnes jde o realitu i u nás. Dokonce i jeden lékárenský řetězec doručí po telefonické konzultaci farmaceuta z kamenné lékárny a ověření pravosti receptu a pacienta lék na předpis až domů. Pandemie nás přinutila k urychlení pokroku v digitalizaci, e-health a v telemedicíně.

Podle kardiologů lze určitým spolehlivým zařízením na dálku monitorovat stav pacienta a predikovat výskyt komplikací u nemocných se srdečním selháním ještě dříve, než dojde k jeho dekompenzaci. Záchytem varovných signálů lze včas nastavit terapeutickou intervenci, takže k dekompenzaci vůbec nemusí dojít, pacient není hospitalizován a není ohrožen na životě. Podobně lze monitorovat terapeutické účinky u diabetiků nebo v léčbě hypertenze.

Nyní jde jen o to mít spolehlivé diagnostické domácí nástroje.

Na tuto poptávku trhu reaguje i společnost Borgy CZ. „Stoupá zájem lidí o péči o vlastní zdraví, a s tím souvisí zájem vybavit se odpovídajícími monitorovacími zařízeními pro domácí použití. Spotřebitelé požadují kvalitní produkty, které umí komunikovat se smartphony a využívají aplikace, které umožní dlouhodobě sledovat vývoj vlastního zdraví. V letošním roce jsme na trh uvedli řadu novinek od značky Beurer, například dva tlakoměry/pulsoměry na zápěstí s pamětí, detekcí arytmie i signalizací chyby,“ sděluje Michal Kinter, key account manager jmenované společnosti, a dále komentuje: „Český spotřebitel u těchto produktů upřednostňuje zejména kvalitu, jednoduchý a srozumitelný popis funkcí, kterými přístroje disponují. Prezentují je především naši vyškolení partneři. Fungují prémiové popisky produktů, videa na webech a zákaznické recenze. Nejlepší ovšem je, když si zákazník produkty může na vlastní oči prohlédnout, případně vyzkoušet. K tomu nabízíme partnerům náš ukázkový stánek s odborným personálem, který u partnera předvede naše top produkty.“

Společnost Celimed obohacuje nabídku o dva tonometry Omron. „Tonometry jsou stále žádané bez ohledu na krizi, představují důležitý nástroj pro péči o zdraví, ale i v prevenci,“ popisuje Milan Černý z marketingu společnosti Celimed, která na trh nově uvedla tonometr Omron M2 Intelli IT s bluetooth připojením na Android/iOS. Toto zařízení obsahuje technologii Intellisense, která kontroluje nafouknutí manžety. Bezhlučný tonometr Omron NightView zase umožňuje noční měření krevního tlaku (noční hypertenze). Oba uvedené přístroje signalizují výskyt arytmie. Díky vzdálenému připojení mohou být informace sdíleny s lékařem, což v případě arytmií může předejít vážným komplikacím.

„Lékaři stále častěji požadují zaslání naměřených hodnot přes Omron Connect přímo do ordinace, čímž odpadá nutnost návštěvy. Pro výběr tonometru je důležité doporučení lékaře nebo lékárníka, výsledky musejí být přesné a lékař se na ně při léčbě může spolehnout. Proto by měla být hlavním kritériem klinicky ověřená přesnost podle mezinárodních standardů, to znamená, že přístroj měří stejně přesně jako lékař poslechovou metodou,“ upozorňuje Milan Černý.

„V segmentu zdravotnické techniky nabízíme digitální tlakoměry Microlife se zabudovanou certifikovanou funkcí AFIBsens, které využívají inteligentní řešení špičkových švýcarských technologií,“ vysvětluje Zuzana Rajčániová, obchodní ředitelka společnosti Benepharma CZ. Screening a včasnou diagnostiku rizikových faktorů umožňuje podle Zuzany Rajčániové například klinicky ověřený digitální automatický tonometr Microlife BP B6 Favourite AFIBsens, který dovede přesně a spolehlivě měřit krevní tlak, sledovat puls a rozpozná výskyt fibrilace síní, velkého rizika vzniku mozkové příhody.“

 

Žádané jsou nejen tonometry

Relativní novinkou, alespoň v některých lékárnách, jsou ortopedické pomůcky.

„Nejvíce nás překvapil v posledních letech zájem o sortiment z řady ortopedických vložek, stélek a dalších pomůcek určených pro nohy, jako jsou podpatěnky, srdíčka, nejrůznější korektory, chrániče, v zimě pak nesmeky. Je to další kategorie, kterou má smysl v lékárně mít zavedenou, obzvláště pokud není v dosahu prodejna, která by tyto pomůcky také nabízela. Velmi úzce spolupracujeme s firmou Svorto, která se nám líbí, protože neustále rozšiřuje a zlepšuje sortiment. Potřebujeme-li se na cokoliv zeptat, je nám k dispozici obchodní zástupce. V lékárnách máme samostatný stojan s tímto sortimentem, který je umístěný přímo v oficíně. Dalším poměrně značně vyhledávaným sortimentem jsou bandáže a ortézy, které máme vystavené také na samostatném stojanu. Klienti, kteří již nějakou zkušenost s produktem mají, si vyberou pomůcku sami, ale mnozí z nich se za námi přijdou poradit,“ uvádí magistra Debefová

Na ortopedické pomůcky se specializují také v lékárně v Podbořanech. „Při vstupu do lékárny se každý setká s figurínou sportovce v životní velikosti s tělem ověšeným ortézami. Je to zdroj mnoha vtipů a úsměvných narážek. Od té doby, co mohou chodítka předepisovat i obvodní lékaři, se nám zvýšily jejich výdeje. Skládáme je a klienty náležitě edukujeme,“ říká Věra Šperglová.

 

Spolehlivost a jednoduché ovládání hrají prim

„Zatím bych neřekl, že by obecně lidé výslovně šetřili, fronty v lékárnách na volný prodej jsou stále velké. Pokud se týká vánočních dárků pořizovaných v lékárnách, je z nich největší zájem o tonometry. Z mé dlouholeté zkušenosti bych řekl, že se ale nakupující vánočních dárků spíše orientují na jiný druh sortimentu, než jsou zdravotnické potřeby,“ naznačuje Tomáš Arndt a připojuje: „Ze zdravotnických potřeb, které jsou běžně k dispozici v lékárně, si myslím, že zákazníky zajímá cena, případně jestli jsou v akci. Někdy je také zajímá spolehlivost přístroje. Málo platné, nejlevnější nebývá obvykle nejspolehlivější.“

Marián Michalides se vyjadřuje v tom smyslu, že pozorují, že čím víc informací klient k danému produktu získá, tím jsou prodeje úspěšnější. Významnou úlohu u rozhodování zákazníků sehrává například i prodloužená doba záruky na konkrétní produkt či třeba adaptér v balení u tonometrů jako bonus. Jak dále uvádí, pro zákazníka je také velmi důležitá jednoduchá manipulace s výrobkem.

„U přístrojové techniky se klienti nejvíce zajímají o to, jak s přístrojem zacházet, zda jsou spolehlivé, jak dlouhá je záruka, zda lze dokoupit různá přídavná zařízení. Také se ptají na naše osobní zkušenosti. U jiných, například kompresivních punčoch, se zajímají o to, jak o ně pečovat, aby vydržely co nejdéle, nepadaly atd. U berlí po zraněních často padá otázka, kam je mohou vrátit, aby posloužily někomu jinému. U inkontinenčních pomůcek prvoklienti rádi využívají vzorky zdarma a zajímají se, na kolik pomůcek mají vlastně nárok. U testů se často ptají na spolehlivost a jak mají postupovat po zjištění výsledku.

Novinka, která slouží ke zlepšení komfortu klienta, si místo v našem sortimentu vždy najde. Bohužel někdy pozorujeme inovace u zavedených produktů, které dlouhodobé uživatele až znechutí, a pak musíme společně hledat nová řešení,“ popisuje PharmDr. Lucie Stankovičová z podbořanské lékárny U Zlatého anděla.

Podle Daniely Pokorné se požadavky klientů v jednotlivých skupinách zdravotnických prostředků liší: „U testů zkoumají nejen citlivost, ale hlavně jednoduchost provedení, srozumitelnost návodu. U tonometrů řešíme záruční dobu, způsob napájení, flexibilitu manžety, paměť a u teploměrů přesnost, spolehlivost, jednoduchost měření, velikost displeje.“

Zuzana Rajčániová zase poukazuje na to, že u zdravotnické techniky se tuzemští spotřebitelé rovněž zajímají o dostupnost a spolehlivost záručního a pozáručního servisu.

„U našich výrobků, vyznačujících se prodlouženou zárukou, se zákazník rozhoduje zejména podle ceny. Nabízíme širokou škálu výrobků, ze které si může každý vybrat, od základních modelů až téměř po ty profesionální disponující aplikací a připojením k PC nebo telefonu. Určité produkty se prodávají více podle sezony a jsou oblíbené jako tipy na vánoční dárky,“ míní Michal Kinter.

 

Krize? Zatím jen počátky

Názory na to, jak se v uvedené kategorii projevuje ekonomická krize, nejsou zcela jednotné. Například Matyáš Palan upozorňuje, že pokles prodejů je znát u tonometrů a diagnostických vah, přestože celkově prodeje elektroniky významně rostly. „Bohužel i v investicích do vlastního zdraví začínají lidé šetřit a je patrné, že současná ekonomická situace ovlivňuje řadu obyvatel EU,“ podotýká Michal Kinter.

Naopak Milan Černý uvádí, že tonometry jsou stále žádané bez ohledu na krizi a že představují důležitý nástroj pro péči o zdraví, ale i v prevenci.

Vliv krize zatím nepozoruji, ale tak jako v jiných segmentech i v tomto si klient často objedná cenově výhodnější produkt z e-shopu,“ podotýká Daniela Pokorná.

Markéta Debefová poukazuje na to, že často se s kolegy v poslední době baví v souvislosti s nekončícím zdražováním, co lze v lékárenství očekávat v dalších měsících. „Diskutujeme o tom, jestli se krize projeví právě i v lékárně. A co lidi přestanou nakupovat? Rozhodně to nebudou přípravky, které slouží k uzdravení z akutního onemocnění. Spíše se budou klienti v lékárně dívat po cenově dostupnějších produktech,“ říká.

MUDr. Marta Šimůnková

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail