V těhotenství a při kojení je třeba zvýšit příjem tekutin

Zatímco dospělý člověk by měl v běžném životě podle odborníků každý den vypít zhruba dva litry vody, v těhotenství a při kojení je nutné příjem tekutin významně navýšit. Nedodržování pitného režimu může totiž ohrožovat správný vývoj plodu, způsobovat vyčerpání organismu a zhoršovat životní funkce matky i dítěte. Dostatek tekutin je klíčový i při kojení. Mateřské mléko tvoří voda z 87 %, a právě voda je podle lékařů pro maminky nejvhodnějším nápojem i co do složení. Ideálně by to měla být voda pramenitá či přírodní minerální s nízkým obsahem minerálů.  

Právě klíčová role pitného režimu v těhotenství a při kojení stojí za osvětovou kampaní Voda základ života, v níž se pražský Ústav pro péči o matku a dítě (ÚPMD) stal garantem pitného režimu maminek.

„Během těhotenství dochází v organismu k mnoha změnám zajišťujícím správný vývoj plodu. Jedná se například o vyšší míru zadržování vody v těle, zvýšení množství cirkulujícího objemu krve či její průtok ledvinami,“ objasňuje MUDr. Petra Hanulíková, Ph.D., lékařka z ÚPMD v Praze – Podolí. Ženy by proto podle ní měly z nápojů přijmout 2,3 litru tekutin denně. A tekutiny přijaté ze stravy by měly tvořit dalších 0,7 litru, takže ideálně by těhotná žena měla z nápojů a ze stravy přijmout tři litry tekutin denně.

Existuje i studie, podle níž problém s přísunem tekutin v třetím trimestru může mít vliv na porodní parametry novorozence, jako je hmotnost, délka apod. Navíc se ukazuje, že vysoké procento těhotných vykazuje známky dehydratace, takže osvěta ohledně pitného režimu je na místě.

Nejen v těhotenství je ale příjem tekutin důležitý. Při kojení se totiž potřeba přijímat dostatečné množství tekutin ještě zvyšuje. Mimo jiné proto, že mateřské mléko je takřka z devíti desetin tvořeno vodou. V prvním půlroce po porodu by proto ženy měly jen formou nápojů denně vypít 2,7 litru vody. A stejně jako v těhotenství by pak měly v potravě přijmout dalších 0,7 litru. Celkově by tak kojící žena měla denně přijmout 3,4 litru tekutin. „Nedostatečný příjem vody v době kojení vede k lehké dehydrataci matky se všemi nepříznivými důsledky, jež z toho vyplývají,“ uvádí doktorka Hanulíková s tím, že snížený příjem tekutin sice neomezí tvorbu mléka, čímž je dítě chráněno před nedostatkem potravy, o to většímu riziku dehydratace ale čelí matka.

Nejen objem i složení je důležité

Nastávající i kojící maminky by ale měly věnovat pozornost nejen množství tekutin, které přijmou, ale i jejich složení. Ideální je totiž pít vodu pramenitou či přírodní minerální vodu s nízkým obsahem minerálů. „Obsah minerálů ve slabě mineralizovaných vodách je v rozmezí od 50 do 500 miligramů na jeden litr. V silně mineralizované vodě může být rozpuštěno i více než 5 000 miligramů minerálů. Hranice pro kojeneckou vodu je na úrovni zmíněných 500 miligramů. Proto je kojenecká voda vhodná pro každodenní pití těhotných i kojících žen stejně jako pro přípravu kojenecké stravy,“ popisuje Ing. Jiří Pražan, prezident Svazu výrobců nealkoholických nápojů. Zároveň upozorňuje na to, že kromě nízké mineralizace musí voda vhodná pro těhotné a kojící ženy splňovat také přísné limity pro obsah dusičnanů či sodíku.

 

Pomocníci v podobě aplikace a lahve

Věnovat pozornost dostatečnému přísunu tekutin doporučují výživoví poradci v rámci zdravého životního stylu každému člověku. V období těhotenství a kojení to ale platí dvojnásob, a tak při hlídání pitného režimu mohou pomoci například speciální mobilní aplikace, v nichž lze nastavit ideální denní příjem tekutin. Aplikace pak uživateli s pravidelnou frekvencí formou notifikací v telefonu či v chytrých hodinkách připomínají, že by měl tekutiny doplnit. Pokročilejší aplikace dokonce dokážou rozlišovat mezi jednotlivými druhy nápojů. „Ne všechny nápoje jsou ale pro hydrataci organismu vhodné. Například kofein a alkohol naopak tělo o tekutiny připravuje, čímž ho zároveň ochuzuje o důležité minerály,“ říká MUDr. Marcela Křížová, lékařka ÚPMD.

Zajímavou alternativou k technologickým pomocníkům pro hlídání pitného režimu jsou také „chytré“ odečítací lahve, které pomocí rysek a popisků znázorňují objem tekutiny, jenž by měl v danou denní dobu v nádobě zbývat. Jejich výhoda spočívá jednak v tom, že lze dodržování pitného režimu kdykoliv ověřit jediným pohledem, a jednak z nich lze tekutiny v případě potřeby rovnou doplnit. Odborníci však tyto lahve doporučují umisťovat na viditelné místo, jinak se dá na pití snadno zapomenout.

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail