
Cestovní kanceláře hlásí obrovský zájem o letní zájezdy. Velká poptávka je letos hlavně po dovolené v přímořských letoviscích v Chorvatsku, Turecku, Řecku a v Egyptě. A protože na dovolenou k moři takřka žádný našinec nejede bez opalovacích přípravků, lze předpokládat, že letošní sezona bude kategorii opalovací kosmetiky přát a že prodeje se vrátí na předcovidovou úroveň.
Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 46/2022. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.
Uplynulé dva roky kvůli omezeným cestám na zahraniční dovolené k moři kategorii opalovacích přípravků výrazně poznamenaly. Co se ale ani v těchto letech nezměnilo, je fakt, že fotoprotekce je vysoce sezonní záležitost, což se ukazuje i na datech Spotřebitelského panelu GfK, z nichž vyplývá, že většina nákupů uvedené kategorie se realizuje v období od dubna do srpna. „V letech 2019 a 2020 činily výdaje za kategorii během těchto pěti měsíců bezmála 90 procent celoročních výdajů. V roce 2021 to bylo dokonce přes 90 procent, což znamená, že výdaje za kategorii mimo hlavní sezonu činily méně než 10 procent,“ vypočítává Hana Paděrová, konzultantka jmenované společnosti, a dodává, že červen je vůbec nejdůležitější měsíc pro nákupy prostředků na opalování. Loni v červnu spotřebitelé za opalovací prostředky zaplatili 5,5krát více, než je celoroční měsíční průměr.
Loňský odraz ze dna
První rok pandemie jmenovanou kategorii tvrdě zasáhl. V porovnání s tím byly její prodeje v roce 2021 přece jen lepší. „Podle dat společnosti IQVIA se loni začal trh opalovací kosmetiky ve srovnání s prvním rokem pandemie pomalu vzpamatovávat. Nicméně čísla se stále nevrátila na původní hodnoty,“ uvádí Vendula Krejčová, MA, product manager společnosti Stada Pharma CZ. Podobně se vyjadřují i další. Například PharmDr. Jana Ulvrová, vedoucí Pilulka Lékárny na Senovážném náměstí v Praze, říká, že nejslabším obdobím v prodeji sluneční kosmetiky bylo první pandemické léto roku 2020 a že od té doby křivka prodejů stále stoupá.
Podle dat společnosti GfK nejvíc domácností nakupuje opalovací kosmetiku v drogeriích. Na tom nic nezměnila ani pandemie. Jak například upozorňuje Mgr. Klára Badalová z Magistra lékárny U Polikliniky v pražských Modřanech, v lékárně zákazníci obecně vyhledávají dražší značkové produkty. Zároveň platí, že do lékárny přicházejí spotřebitelé nakoupit opalovací přípravky s nejvyšším faktorem. Pak tam také směřují lidé požadující přípravky vysoké kvality, produkty speciálně určené pro problematickou pleť, případně produkty s benefitem. A nemalou skupinu tvoří i ti, kteří se do lékárny přicházejí poradit.
Pokud jde o jednotlivé distribuční kanály, nelze přehlédnout vliv pandemie a určité změny, které vyvolala. „Jak jistě většina výrobců zaznamenala, chování spotřebitele se v posledních dvou letech změnilo a významná část prodejů se i v této kategorii přesunula do e-shopů,“ podotýká Vendula Krejčová.
Také Mgr. Andrea Vaníčková, PR & marketing director společnosti La BiOrganica, poukazuje na to, že pandemie covidu-19 přesunula nemalou část klientů kamenných obchodů a lékáren do e-commerce: „I lidé, kteří do té doby nenakupovali on-line, se kvůli omezením naučili tento kanál používat a řada z nich u tohoto typu nákupu zůstala. Na druhou stranu jsme po ukončení přísných opatření zaregistrovali, že řada lidí po dlouhých dvou letech sociální izolace vítá možnost osobního kontaktu a možnosti vyzkoušet si produkty na místě, poradit se a podobně. Proto využíváme oba tyto kanály, jen možná došlo k částečné obměně konkrétních skupin zákazníků.“
Na poli osvěty stále hodně práce
Nelze popřít, že povědomí veřejnosti o tom, že pokožku je nezbytné před slunečním zářením chránit, a to nejen na dovolené u moře, ale i kdekoliv jinde, roste. „Určitě je znát, že lidé jsou ohledně ochrany pokožky před UV zářením informovanější než dříve a o svoji pleť více pečují. Pořizují si jak opalovací prostředky, tak přípravky po opalování, ale i hydratační a regenerační přípravky. Je také znát, že maminky jsou čím dál informovanější a o pokožku svého dítěte se snaží pečovat opravdu kvalitně a bezpečně. Vyhledávají speciálně dětské opalovací produkty, které jsou dobře roztíratelné, bez parabenů, vhodné pro citlivou pokožku a zároveň pokožku miminka nevysušují,“ popisuje Mgr. Petr Mašát, generální ředitel řetězce Lékáren IPC.
PharmDr. Petra Sokolová, manažerka lékáren EUC Kliniky Praha, se také zmiňuje o tom, že zákazníci jsou určitě více informováni o rizicích spojených s nadměrným vystavováním UV záření. „Projevuje se to i ochotou více investovat do kvalitních přípravků. Sice i nadále platí, že nejvíce opalovacích přípravků se prodá v období na začátku léta před prázdninami, ale čím dál víc klientů přichází již s prvním jarním sluníčkem,“ doplňuje.
Určitým signálem, že si lidé začínají uvědomovat, že fotoprotekci není radno podceňovat i v místních podmínkách, je informace Mgr. Romany Žatecké, ředitelky komunikace společnosti Pears Health Cyber: „Nyní v dubnu lze konstatovat, že čas pro nákupy opalovacích přípravků letos teprve přijde, ale v našem e-shopu Lékárna.cz pozorujeme, že se již nyní významně daří krémům na obličej s ochranným faktorem, kterých jsme zatím prodali o třetinu víc než loni touto dobou.“
Bez ohledu na to, že část veřejnosti už je s negativními účinky UV záření dobře obeznámena a zodpovědně se před nimi chrání, praxe ukazuje, že velké rezervy v tomto ohledu ještě existují. Mnoho lidí v souvislosti se slunečními paprsky stále věří některým mýtům – například tomu, že opálená pokožka je symbolem zdravého vzhledu. Na další mýty poukazuje odborná konzultantka Lékáren Benu PharmDr. Ivana Lánová: „Pokožku je třeba chránit po celý rok, a to i v našich zeměpisných šířkách. Většina lidí se ovšem domnívá, že SPF faktor je potřeba jen u moře a v exotických krajinách, ale i u nás jsou sluneční paprsky velmi silné a člověk se může snadno spálit i s prvním jarním slunkem. Nejrozšířenější mýtus, co se používání opalovacích krémů týká, je, že krém stačí nanést jen jedenkrát denně. Zde ale platí čím více, tím lépe.“
Jistým potvrzením obecně rozšířeného názoru, že v tuzemsku není třeba používat tak vysoké ochranné faktory jako u moře, může být i poznatek, o kterém se zmiňuje Romana Žatecká: „Loni se opalovací přípravky prodávaly výrazně lépe, konkrétně o 75 procent než v prvním covidovém roce, kdy byly jejich prodeje takříkajíc na bodu mrazu. Všimli jsme si ale, že loni většinou lidé nakupovali kosmetiku s nižšími ochrannými faktory a v menším než rodinném balení. Soudíme, že se před sluncem chránili víc v tuzemsku než na rodinné dovolené v zahraničí.“
Důležitost neustávajícího budování povědomí o škodlivosti UV záření vyzdvihuje Helena Pecková Vorlíčková zastupující značku Eucerin: „Rakovina kůže je jednou z nejrozšířenějších forem rakoviny a edukace jak laické, tak i odborné veřejnosti je na místě. Problematiku fotoprotekce tedy komunikujeme směrem k novinářům, lékařům, ale i laické veřejnosti.“
Stěžejním tématem je šetrnost
Podobně jako u jiných kategoriích i u opalovací kosmetiky nabývá na síle trend týkající se udržitelnosti a šetrnosti jmenovaných přípravků jak vůči zdraví, tak vůči životnímu prostředí. Projevuje se to jak na spotřebitelském chování, tak samozřejmě u výrobců samotných přípravků i jejich obalů. „Vzrůstá zájem o opalovací přípravky, které obsahují co nejméně vyloženě chemických složek. Stejně jako v jiných odvětvích i zde vzrůstá zájem o produkty obsahující pouze nebo převahu přírodních látek,“ říká PharmDr. Tomáš Arndt, Ph.D., vedoucí Lékárny Benu na pražském Smíchově.
Také Andrea Vaníčková mluví o zájmu spotřebitelů o přírodní produkty: „Pandemie sice způsobila, že lidé méně cestovali, což vedlo k nižší spotřebě opalovacích přípravků, ale objevila se i pozitiva. Spotřebitelé se začali více zajímat o své zdraví a preferovat přírodní produkty, což se týká i opalovacích přípravků. Mnoho lidí se také začalo zajímat o složení kosmetiky.“
V posledních letech se v duchu udržitelnosti a šetrnosti stalo jednoznačným trendem používání přírodních UV filtrů. „Řada dovolenkových destinací totiž již zakázala dovoz, prodej i používání opalovacích krémů s konkrétními syntetickými UV filtry a konzervanty, které se fatálním způsobem podílejí na likvidaci korálových útesů, fauny a flóry oceánů a celkově životního prostředí. Také některé národní parky a chráněné oblasti například v Mexiku už na daném území vyžadují používaní ekologických opalovacích krémů. Mnoho klientů tak začalo vyhledávat opalovací krémy s obsahem přírodních UV filtrů, které jsou označovány za takzvaně bezpečné korálům,“ shrnuje Andrea Vaníčková a dodává, že k nejčistším opalovacím krémům bez negativního dopadu na životní prostředí patří přípravky značky Butterbean Organic i Naturalis Organic.
Rovněž Zdeňka Hráčková, product & PR manager společnosti Pierre Fabre Dermo-Cosmétique Tchequie, se zmiňuje o ekologickém trendu: „Jasný je požadavek na neškodnost filtrů vůči mořskému systému. Značka Avène se může pochlubit četnými studiemi provedenými nezávislou oceánologickou observatoří, které prokazují nulový vliv jejích filtrů na korály, fytoplankton a zooplankton. Rovněž obaly produktů jsou nyní šetrnější k přírodě, protože u nich ubylo 63 procent plastů, a naopak přibylo využití již recyklovaných plastů.“
Víc než jen ochrana
Základní údaj, o který se spotřebitelé u fotoprotekce zajímají, je logicky výše ochranného faktoru. Zdaleka ale nejde o jediné kritérium, které při výběru hraje roli. „Zákazníci se rozhodují na základě způsobu aplikace přípravku a výše ochranného faktoru, zajímá je rovněž, zda je přípravek voděodolný,“ podotýká Ondřej Šereda, key account manager společnosti Mark Distri, a dodává, že za poslední roky se rozšířila informovanost veřejnosti ohledně důležitosti ochrany pokožky před UV zářením nejen při přímém vystavení pokožky na slunci.
Lidé, kteří pro opalovací přípravky zamíří do lékáren, na ně mají většinou vyšší nároky a požadují produkty s benefitem, tedy takové, které poskytují víc než jen ochranu před negativními vlivy UV záření. „Zákazníci nejčastěji přicházejí do lékárny pro přípravek s nejvyšším ochranným faktorem. Jejich požadavky se týkají i textury, aby se produkt dobře roztíral, nezanechával lepivý pocit a bílé skvrny, aby byl odolný proti vodě a potu, lehce hydratoval a aby byl hypoalergenní, eventuálně lehce parfémovaný,“ vyjmenovává Jana Ulvrová. Zároveň se zmiňuje o tom, že letos již od brzkého jara zaznamenali enormní zájem o nejnovější varianty mezi „opalováky“, a to technologie face mist a shaka fluid.
Že kromě výše UV faktoru se klienti zajímají také o formu aplikace přípravku, potvrzuje Petr Mašát: „Zájem ze strany zákazníků je hlavně o opalovací spreje nebo pěny, které se dobře roztírají a nejsou mastné. Lidé preferují, aby pokožka v létě na sluníčku takříkajíc dýchala. Také velmi často rozlišují přípravky na obličej a na tělo, hlavně ti s problematickou pletí. Mohu říct, že po letech lze pozorovat preferenci vyšších nebo nejvyšších UV faktorů, což je při dnešních ostrých slunečních paprscích určitě dobře.“
Podobné zkušenosti má také Tomáš Arndt: „Zájem je přirozeně o co nejvyšší UV filtr, ale kromě ceny také zákazníky zajímá, zda se jedná o minerální nebo přírodní opalovací přípravek. Zájem je také o přípravky na citlivou pokožku nebo přípravky na samoopalování. Pokud jde o texturu, lidé požadují, aby byla lehká, nemastná a nelepivá. Z aplikačních forem většinou dávají přednost sprejům, k novějším typům patří například opalovací mlha.“
Je také obecně známo, že vysoké nároky mají na sluneční kosmetiku rodiče malých dětí a lidé s kožními problémy. „Zákazníci se pochopitelně zajímají, jestli si správně vybrali typ přípravku, aby odpovídal jejich požadavkům. O filtry se zajímají zejména tehdy, když jde o dětskou kosmetiku a možnosti použití vzhledem k věku. Výběru filtrů se věnují i u atopické nebo ekzematické pokožky. Klienti jsou určitě více informovaní o rizicích spojených s nadměrným vystavováním UV záření, což se projevuje i v ochotě více investovat do kvalitních přípravků,“ popisuje Petra Sokolová a připojuje: „U nás v lékárně stále patří k nejoblíbenějším velká balení opalovacích mlék pro děti i celé rodiny, fluidní přípravky na obličej a poslední dobou i sprejové formy, tedy přípravky typu mlhy.“
Kvůli korektnosti je ale třeba dodat, že vše není vždy růžové a leckde mají i jiné zkušenosti. „Typ filtrů většinou zajímá maminky, které kupují přípravky pro své miminko. Ostatní na to moc nehledí. Největší zájem je o přípravky se snadným roztíráním, což jsou mléka či oleje s aplikační formou v podobě spreje. Zákazníci obvykle nechtějí moc velké balení a také je zajímá výše UV faktoru. Většinou chtějí nižší UV faktor, protože mezi nimi převládá názor, že s vysokým faktorem se neopálí. V tomto směru jsme žádnou velkou změnu v přístupu zákazníků nezaznamenali,“ vysvětluje Klára Badalová a doplňuje další zkušenost: „Pokud si klient kupuje opalovací přípravek k moři či k vodě, často si přikoupí i přípravek po opalování. Pokud si ale kupuje jen přípravek do města, většinou o péči po opalování zájem nemá.“
Jana Ulvrová naopak poukazuje na to, že hodně zákazníků, převážně žen, se snaží svou péči o tělo nastavit komplexně, takže k nákupu přidává i vhodný přípravek k ošetření pokožky po opalování, aby výsledek jejich péče byl co nejlepší.
Obliba akčních cen nepolevuje
Pokud jde o novinky na trhu, spotřebitelé je obyčejně rádi zkoušejí, ale má to své hranice. „Novinky jsou většinou přijímány kladně, ovšem najdou se i tací, kteří si přijdou pro svůj oblíbený krém a jiný zkoušet nechtějí,“ naznačuje Klára Badalová.
Jak uvádí Petra Sokolová, pokud je zákazníkům přípravek dobře doporučen, rádi vyzkoušejí novinky, které mohou mít i nějakou další přidanou hodnotu. V případě dětské kosmetiky ale zůstávají často u osvědčených produktů.
Podle Tomáše Arndta o nové produkty zákazníci mají zájem, což se projevuje například u krémů či emulzí proti pigmentovým skvrnám s UV filtrem. Jana Ulvrová zase poukazuje na konkrétní souvislosti: „O novinky v kategorii opalovacích přípravků je zájem velký, zvláště pokud se firmám podaří získat podporu směrem k zákazníkovi na YouTube, Instagramu a dalších sociálních sítích.“
Když je řeč o sociálních sítích, dlužno podotknout, že sice mají velký vliv, ale jak upozorňuje Vendula Krejčová, tuzemští spotřebitelé takříkajíc slyší i na doporučení odborníků, tedy lékařů a lékárníků, ale také svých známých. A pochopitelně nezastupitelnou roli hrají rovněž vlastní dobré zkušenosti s přípravkem či určitou značkou.
I další poukazují na to, že vedle doporučení odborníků mají u opalovací kosmetiky velký vliv sociální sítě, a navíc také cenové promoce. „V této kategorii jistě fungují cenové promoce, výrazná vizibilita v místě prodeje, kredibilní značka a doporučení odborníkem,“ vyjmenovává Helena Pecková Vorlíčková. Také Zdeňka Hráčková se vyjadřuje v tom smyslu, že pro spotřebitele je samozřejmě stále důležitá cena opalovacích přípravků: „Osvědčily se nám sezonní slevy jak v kamenných, tak on-line lékárnách.“
Že promoce ovlivňují trh prostředků na opalování nemalou měrou, potvrzují i data Spotřebitelského panelu GfK, z nichž vyplývá, že 52 procent z celkových výdajů na kategorii připadá právě na akční nákupy.
Se sezonou přicházejí kampaně
Ke každé nové sezoně patří i nové produkty, s nimiž výrobci přicházejí na trh. Obecně lze konstatovat, že jde o výrobky v duchu současných trendů, tedy o přípravky šetrné, s benefitem a velmi často také o produkty vysoce specializované. Výrobci stejně jako lékárníci a další odborníci jsou ale v souvislosti se sezonou aktivní i na poli osvěty a preventivních akcí. „Dermatologické laboratoře Avène navázaly před několika lety spolupráci s Evropskou nadací proti rakovině kůže, která má za cíl informovat a zvýšit povědomí veřejnosti o rizikových faktorech, které ovlivňují vznik kožních nádorů. Značka Avène je letos hlavním partnerem Evropského dne melanomu, do kterého se každoročně zapojuje na 100 kožních lékařů z celé České republiky. V tento den dermatologové nabízejí vyšetřování kožních znamének bezplatně ve svých ordinacích,“ popisuje Zdeňka Hráčková.
Andrea Vaníčková zase naznačuje, že společnost La BiOrganica se zaměřuje na osvětu ohledně principů fungování UV filtrů a složení opalovacích krémů: „V našem případě velmi dobře fungují sociální sítě, ale aktuálně také akce s přednáškami. A již druhým rokem máme atraktivním způsobem zpracovaný edukační materiál s praktickými radami a tipy k opalování. Nejdeme cestou démonizace slunění, které má pro zdraví lidí řadu prokazatelných benefitů, ale snažíme se apelovat na zdravý rozum a vědomý přístup k opalování a opalovací kosmetice. Klienty učíme číst složení přípravků, vypočítat dobu sluneční ochrany dle SPF a podobně.“
Společnost Mark Distri, jak uvádí Ondřej Šereda, největší podporu značky sebamed na lékárenském trhu spojila se Dnem kůže.
Pozadu v různých aktivitách nezůstávají ani lékárníci. „V lékárnách Benu v minulých letech v souvislosti s květnovým Evropským dnem melanomu probíhala akce Dny slunce, během níž dermatologové nabídli možnost preventivního vyšetření kožních znamének. Kromě vyšetření poskytli odborníci i poradenství ohledně opalovacích krémů a dermokosmetiky,“ říká Tomáš Arndt. Vyšetření znamének v rámci Dnů slunce je ve vybraných lékárnách Benu naplánováno i na letošní rok.
Rovněž Jana Ulvrová poukazuje mimo jiné na akci spojenou s Evropským dnem melanomu: „V našich lékárnách máme velké množství akcí na opalovací kosmetiku nastavených od
výrobců, téměř všechny solární přípravky je možné zakoupit s určitou slevou a výběr je
opravdu široký. Během 30. května bychom chtěli zákazníkům připomenout Evropský den melanomu a při té příležitosti nabídnout k vyzkoušení různé varianty fotoprotekce.“
Co plánují v IPC lékárnách, naznačuje Petr Mašát. „Na marketingové podpoře úzce spolupracujeme s předními výrobci dermokosmetiky, kteří jsou našimi dlouhodobými partnery. Osvětové akce spojené s ochranou pokožky před UV zářením a s kontrolou mateřských znamének chystáme v našich vybraných lékárnách s dermokosmetickými centry.“
Petra Sokolová vyzdvihuje také důležitost edukace personálu: „Farmaceutické asistentky a někteří z magistrů na začátku sezony procházejí školením a seznamují se s novými produkty, abychom našim klientům dokázali co nejlépe poradit s výběrem.“
Markéta Grulichová





