
Češi se cítí stále víc pod tlakem událostí a stres, úzkost a strach řeší léky. Ty volně prodejné na tyto potíže nakupují od vypuknutí války na Ukrajině dvojnásobně víc než loni. Vyplývá to z prodejních dat lékárenského e-shopu Lékárna.cz.
Nákupy uklidňujících přípravků nastartoval konflikt na Ukrajině a hrozba jaderných zbraní, křivka prodejů ale zřetelně odráží i obavy z rostoucích cen energií a inflace vůbec. „Současná situace budí v lidech strach z budoucnosti, valí se na ně negativní informace ze všech stran. Rostoucí nákupy volně prodejných léků jsou vážným signálem, že přibývá lidí, kteří se se stresem vážně potýkají a sahají po lécích. Obavy z budoucnosti ale nabývají na síle, proto v nákupních trendech těchto léčivých přípravků neočekávám v dohledné době změnu,“ konstatuje PharmDr. Vladimír Finsterle, majitel a zakladatel e-shopu Lékárna.cz.
Lékárna.cz porovnala meziroční prodeje volně prodejných přípravků na nervy, spánek, stres a úzkost: zatímco loni (v době covidu-19) řešili lidí víc potíže se spánkem, letos významně častěji zklidňují nervy. Zatímco prodeje volně prodejných léčivých přípravků na podporu spánku meziročně klesly na polovinu, prodeje v kategorii „stres“ jsou meziročně dvojnásobné.
Problémy s psychikou se odrážejí i v dotazech zákazníků v on-line poradně Lékárna.cz. „Přibylo zákazníků, kteří od nás, lékárníků, chtějí poradit, co na stres a úzkosti. Uklidňuje je leckdy i to, že se o svých pocitech mohou s námi pobavit. Stres a úzkost jsou ale v naší internetové poradně už několik měsíců jeden z nejčastějších dotazů od žen i mužů,“ potvrzuje lékárnice Mgr. Pavla Horáková, která má uvedenou on-line poradnu na starosti.
Na Slovensku je situace dramatičtější. Potvrzují to data z partnerské internetové lékárny MojaLekáreň.sk. Slováci se cítí ještě více ohrožení a vystresovaní než Češi. „Zde prodeje léčivých přípravků na stres stouply víc než v Čechách. Slovensko řeší stejné existenční potíže jako Češi, ale je blíž Ukrajině a možnému jadernému ohrožení,” uvádí Ing. Karel Klodner, výkonný ředitel.





