Phoenix lékárenský velkoobchod ukončil loňský rok s tržbami ve výši 27,5 miliardy Kč. Obrat jeho dceřiné společnosti Benu vzrostl meziročně o více než pětinu ze 7,6 na 8,7 miliardy Kč a společně s franšízou již přesáhl 10 miliard. Vyplývá to z výročních zpráv za fiskální rok od 1. února 2021 do 31. ledna 2022. Obě společnosti patří do skupiny Phoenix, významného poskytovatele zdravotní péče a provozovatele největší evropské sítě lékáren.
„Naším primárním cílem je přispět k dostupnosti zdravotní péče, což se našim kolegům v lékárnách, distribuci a logistických službách dařilo prokazovat i ve výrazně ztížených podmínkách posledních dvou let. Vnímáme sami sebe jako součást systému zdravotnictví, a proto cítíme odpovědnost i za prevenci a včasné zachycení častých zdravotních problémů. Laskavý, profesionální a osobní přístup našich lékárenských týmů je hlavní přidanou hodnotou pro 1,5 milionu našich věrných zákazníků, kteří se podílí již na 60 procentech našich tržeb,“ říká Ing. Petr Doležal, generální ředitel společností Phoenix lékárenský velkoobchod a lékáren Benu.
Phoenix jako velkodistributor léčiv spolehlivě zajišťuje na českém trhu zásobování téměř 4 000 lékáren, nemocnic, výdejen zdravotnických potřeb a dalších zákazníků, kterým nabízí téměř 25 000 sortimentních položek. S tržním podílem 43 % si i nadále drží pozici nejvýznamnějšího českého distributora léčiv. V květnu 2021 otevřel v Praze nejmodernější distribuční sklad ve střední Evropě. „V roce 2022 plánujeme zkvalitňovat služby pro lékárny a podpořit úzkou obchodní spolupráci s našimi partnery ve sdružení PharmaPoint, které má aktuálně 200 aktivních členů,“ dodává Petr Doležal.
Benu lékárny
V roce 2021 otevřelo Benu 29 nových lékáren. Celkem jich nyní provozuje 228 vlastních a 83 franšízových. Společnost zapsala do výsledků i historické tržby 8,7 miliardy Kč, což je o pětinu více než v roce 2020. Benu, a to nejen díky expanzi, roste v posledních dvou letech s velkým odstupem nejdynamičtěji na českém lékárenském trhu. „Z výsledků studie zákaznické zkušenosti, kterou zastřešovala firma KPMG, vychází, že v očích českých zákazníků patříme mezi sedm nejoblíbenějších maloobchodních značek. I proto chceme naším zákazníkům být zase o kousek blíž. V roce 2022 plánujeme otevřít řádově dalších 20 vlastních a 35 franšízových lékáren,“ říká ředitel Doležal.
Internetový prodej
K celkovému pozitivnímu výsledku skupiny pomohly také on-line prodeje, které vlivem pandemie a změny chování zákazníků zaznamenaly nárůst o 30 % a dosáhly tržeb v hodnotě 1,3 miliardy Kč. E-shop Benu si tak stále drží čtvrtinový podíl na trhu. „Zákaznická hodnocení na internetu jsou velmi pozitivní, až 98 procent zákazníků by náš e-shop doporučilo. Naše spolupráce s Rohlik.cz byla také úspěšná, zákazníci čím dál častěji využívají unikátní kombinaci on-line nákupu v supermarketu a v lékárně s rychlým doručením až domů, a to již ze tří lokací v Praze a Brně,“ popisuje Petr Doležal.
Konzultační centra
V roce 2021 spustila společnost Benu do provozu další Alzheimer konzultační centra a pokračuje v poskytování preventivních programů pro pacienty. „V loňském roce jsme otevřeli v krajských městech další Alzheimer konzultační centra. Celkem jich provozujeme již 10 z plánovaných 14. Konzultace a testování paměti jsou zákazníky z mnoha důvodů mimořádně vyhledávané. Přes náš on-line rezervační systém je máme zaplněné na několik týdnů dopředu. Dostupnost, kvalita práce našich lékárenských týmů, prevence, včasný záchyt onemocnění a v budoucnosti pravděpodobně i sezonní očkování jsou bezesporu to, co od nás naši zákazníci očekávají,“ shrnuje inženýr Doležal.