
Tuhé zimy jsou v posledních letech spíše vzácností, což se mimo jiné odráží na časnějším startu pylové sezony. Mnoha lidem tím začíná období zarudlých očí, rýmy a kýchání, což se samozřejmě projevuje i v lékárnách, kam řada alergiků, jichž v populaci navíc přibývá, kvůli řešení svých potíží směřuje.
Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 45/2022. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.
Letošní pylová sezona nastoupila zejména kvůli mírné zimě dříve než obvykle a alergologové hlásí plnící se ordinace. „Na jižní Moravě už vidíme kvést lísku, což je první pylový alergen. Brzy budou následovat olše nebo břízy. Postupně s rostoucí teplotou se pásmo kvetoucích stromů bude posouvat z jižních regionů na sever. Pyly z těchto stromů působí citlivým jedincům nepříjemné potíže, jako jsou alergická rýma nebo zánět spojivek – v tom jsou jarní pyly specifické, že způsobují větší nepříjemnosti,“ popisuje únorovou situaci MUDr. Božena Kalabusová, alergoložka z Přerova. Podle ní mohou pyly způsobovat také takzvané alergické astma. Na jaře tak pyly v roli převládajícího alergenu v ovzduší střídají roztoče z prachu, převládající zimní alergen z domácího prostředí.
Rub a líc respirátorů
Časnější start pylových sezon zmiňují i lékárníci. „Sice jsme na počátku března, ale pylové alergeny se v důsledku mírné zimy již v ovzduší začaly objevovat. Pacienti zmiňují pyly olše a lísky, následovat budou břízy,“ uvádí PharmDr. Jana Ulvrová, vedoucí Pilulka Lékárny na Senovážném náměstí v Praze, a Kateřina Schotliová, specialistka PR a marketingu společnosti Pilulka, připojuje: „Za poslední dva roky, tedy v období pandemie covidu-19, evidujeme zvýšený zájem zákazníků o nákup přípravků na alergie on-line. Nejvyšší frekvence nákupů těchto léků je v jarních měsících, nicméně prodeje se nám začínají generovat již v dřívějším období, jako například letos už v únoru, čemuž nahrává teplé počasí.“
Přestože pylová sezona potrápí alergiky každý rok, v době pandemie byly znát určité změny. „Protože kvalitní respirátor omezuje vstup alergenů do dýchacích cest, s příchodem covidu-19 došlo v případě alergií k útlumu. Bude zajímavé sledovat, jestli po skončení pandemie zůstane u pacientů s těžšími formami alergií zájem nosit respirátor nebo šátek s nanovlákny v období, kdy mají nejsilnější alergické projevy, tedy na jaře,“ říká Mgr. Marián Michalides, manažer e-shopu Chytrá lékárna.
Také vedoucí Lékárny Chrastava PharmDr. Zdeňka Močárková zmiňuje, že během pandemie se zpočátku zdálo, že alergie podobně jako mnoho jiných onemocnění ustoupila covidu-19: „Na jaře v roce 2020 se projevil evidentně efekt nošení roušek coby ochrany dýchacích cest a alergická sezona byla minimální. Loni se již situace vracela, co se týče frekvence alergií, k normálu, ale přibylo pacientů s očními symptomy, jako je pálení a slzení. Mnohdy se jednalo nejen o alergie, ale také o postcovidový syndrom.“
Že mohou některé pacienty proti pylům chránit roušky a respirátory, připouštějí i lékaři, ale zdůrazňují, že pouze za určitých okolností. „Jedna skupina pacientů mi opravdu potvrdila, že díky všeobecné povinnosti nosit ochranu dýchacích cest pozorovali v minulých pylových sezonách slabší projevy alergie. Ovšem jakmile to bylo možné, většina z nich je raději odložila a sáhla po lécích,“ popisuje alergoložka Božena Kalabusová. Ochranné prostředky však mohou alergikům způsobovat i komplikace, zejména pokud používají delší dobu opakovaně jednu roušku nebo respirátor. „Pokud ochranu nemění, a je celá řada lidí, kteří respirátor používají i měsíce, zachycení roztoči nebo částečky pylu mohou alergické projevy významně zhoršovat. Starý respirátor se také může stát živnou půdou pro různé plísně, které mohou způsobovat to samé,“ varuje doc. MUDr. Milan Sova, Ph.D., přednosta kliniky Plicních nemocí a tuberkulózy ve Fakultní nemocnici Brno.
Jak známo, každý líc má svůj rub, a tak nošení roušek a respirátorů mnoha lidem přivodilo kožní problémy, což potvrzuje například Marián Michalides: „V segmentu dermokosmetiky na ekzémy registrujeme obecně stabilní prodeje s meziročním nárůstem, který vychází také z nošení respirátorů, neboť se ve větší míře než dřív objevuje u klientů dermatitida okolo úst.“
Podobně se vyjadřuje také Mgr. Petra Nováková, vedoucí pražské Lékárny Těšnov: „V předchozích letech jsem zaznamenala mírný pokles v kategorii alergie, ale zase se zvýšil počet lidí s ekzémy a vyrážkami na obličeji z nošení roušek během pandemie.“
Lékárna jako první volba
V podstatě nic se nemění na tom, že zákazníky lékáren trpící alergiemi a ekzémem je možné rozdělit do dvou skupin. Jednu tvoří pacienti, kteří mají dlouhodobé problémy, navštěvují ordinace alergologů a obyčejně mají osvědčené určité přípravky, jimž zůstávají takříkajíc věrní. „Co se týká přípravků na alergie a ekzém, jsou pacienti většinou vybaveni léky předepsanými od lékařů, protože se jedná o chronická onemocnění, takže do lékárny své zdravotní problémy příliš řešit nechodí. Spíše se radí, když se chystají na dovolenou do ciziny, co si s sebou mají vzít. A pro perorální antihistaminika také přicházejí pacienti, když jim lék dojde a nemají čas jít k lékaři,“ popisuje PharmDr. Ivana Lánová, vedoucí lékárnice a odborná zástupkyně pražské Lékárny Benu v ulici K Pérovně.
Druhou skupinu pak tvoří lidé, pro které je lékárna první místem, kam kvůli svým alergickým potížím zajdou. „Alergici představují v lékárně velkou zákaznickou skupinu. Čím dál častěji se setkáváme s klienty, pro které je její návštěva první volbou při řešení alergických potíží. Jsou to v mnoha případech lidé, kteří se setkali s alergií poprvé v životě. A nezřídka také ti, kteří nepomýšlejí na to, že by jejich potíže mohly být alergického původu,“ shrnuje Zdeňka Močárková.
Vzhledem k tomu, že jsou projevy, jako je například svědění, slzení očí a další potíže doprovázející alergii a ekzémy, velmi obtěžující, není divu, že když najde pacient přípravky, které mu pomohou potíže zmírnit, takzvaně se jich drží. A také dá na rady odborníků. „V případě výběru přípravků uvedené kategorie se alergik či ekzematik rozhoduje podle doporučení odborníků. A pokud je s přípravkem spokojen, zůstává mu loajální,“ podotýká Helena Pecková Vorlíčková zastupující značku Eucerin. Její slova potvrzuje i Marián Michalides: „Alergik nebo člověk trpící ekzémem hledá v lékárně pomoc či radu. Pokud jde o klienta, který již má své oblíbené přípravky, zůstává věrným zákazníkem a k inovacím u svých produktů je opatrný. Klient, který nemá zkušenosti, si naopak v mnohem větší míře nechá poradit s výběrem.“
Také Zuzana Rajčániová, obchodní ředitelka společnosti Benepharma CZ, poukazuje na to, že tuzemští pacienti při výběru dermokosmetiky žádají profesionální radu lékárníků a jejich profesionalitě důvěřují. A lékárníci unisono poukazují na to, že u alergiků a lidí trpících ekzémy je důležité komplexní poradenství.
Podle Ivany Lánové v případě ekzému záleží na tom, zda se jedná o akutní či opakující se problém. „V případě chronického onemocnění pacienti přicházejí s receptem od lékaře. Důležité ale je, aby se v lékárně také dověděli, jaká mají dodržovat režimová opatření. Pokud se tak stane a je zdůrazněna i doplňková léčba spočívající v důsledném promašťování pokožky, velmi často si kupují i doporučenou dermokosmetiku,“ vysvětluje.
Také Zdeňka Močárková upozorňuje na význam pečlivé edukace zákazníků, v níž by neměly chybět informace o farmakoterapeutických možnostech léčby, případné eliminaci alergenů a v neposlední řadě také informace o komplikacích neléčené alergie.
Kortikoidy stále budí obavy
Že se alergici a lidé s kožními problémy při koupi léčivých přípravků a dermokosmetiky zajímají především o jejich účinnost, není nic překvapivého. „U dětských přípravků se dbá nejen na účinnost, ale i kožní snášenlivost. Tyto přípravky musí být extra šetrné k citlivé dětské pokožce. Tento faktor rodiče velmi zajímá a hraje roli při výběru produktu,“ říká Helena Pecková Vorlíčková.
Jak uvádí Petra Nováková, zákazníky také zajímá, jak dlouho mají přípravky používat či užívat. Stranou zájmu nezůstává ani cena. Je ovšem třeba uvést, že při koupi přípravků pro děti ale bývá obvykle upozaděna. „Všeobecně platí, že pro děti koupí rodiče téměř cokoliv, ale na sobě někdy šetří,“ podotýká Ivana Lánová.
Na to, že rodiče u přípravků pro děti na nějakou tu korunu příliš nehledí, upozorňuje i Zdeňka Močárková, která uvádí širší souvislosti: „V případě dětských atopiků se setkáváme s přehnanou obavou rodičů z kortikoidní léčby nastavené lékařem. Maminky žádají na trhu dostupné alternativy kortikoidní terapie a jsou ochotné vynaložit nemalé finanční částky za nákup těchto přípravků. I zde se snažíme s výběrem pomoci, vyvrátit nesprávné domněnky o závažných nežádoucích účincích správně nastavené kortikoidní terapie a doporučit spíše vhodné emolientní krémy a promazávadla.“
Když je řeč o ceně produktů, o kterou se zákazníci při jejich výběru a koupi zajímají, Mgr. Denisa Bolomová, jednatelka společnosti Dr. Pharma, která na tuzemský trh distribuuje bio kosmetické přípravky značky Jonzac, ještě upozorňuje: „Jelikož spotřeba emoliencií je při atopické dermatitidě velmi vysoká, důležitým kritériem při jejich koupi zůstává i nadále cena. Zákazníci preferují větší, cenově výhodnější balení přípravků. Nejprodávanější balení emoliencií jsou v rozmezí od 400 do 500 mililitrů.“ Zároveň dodává, že zásadním kritériem je to, nakolik daný přípravek dokáže zklidnit průvodní projev atopické dermatitidy v podobě nadměrné svědivosti. „Moderní emoliencia zaručují proti svědivosti až 48hodinový účinek,“ doplňuje.
Syntetika není v kurzu
Jak výrobci, tak lékárníci potvrzují, že u dermokosmetiky jsou čím dál patrnější rostoucí preference přípravků s co nejnižším obsahem syntetických látek. Podle Zuzany Rajčániové se spotřebitelé hlavně zajímají o to, zda jde o dermokosmetiku s obsahem syntetických nebo přírodních složek. „Při koupi přípravků na ochranu pleti čím dál víc upřednostňují výrobky bez minerálních olejů a parabenů. Všímají si také certifikátů kvality a samozřejmě kladou důraz na poměr ceny a kvality,“ vyjmenovává.
Také Denisa Bolomová poukazuje na jednoznačný trend v podobě příklonu pacientů trpících atopickým ekzémem a obecně suchou kůží k přípravkům s minimálním podílem syntetických látek. „Pacienti vyhledávají zejména alternativy k léčbě kortikoidy. Přední výrobci dermokosmetických přípravků na to reagují tím, že uvádějí na trh přípravky s minimalistickým složením, kdy syntetické látky častěji nahrazují látkami přírodními,“ říká a dodává, že přípravky značky Jonzac jsou z 99 procent složeny z přírodních účinných látek a mají nejvyšší celosvětově uznávané bio certifikáty Ecocert a Cosmos Organic.
Že se v současnosti čím dál víc spotřebitelek zajímá o přírodní nebo bio kosmetiku, potvrzuje i Michaela Husáková, product manager A-Derma společnosti Pierre Fabre Dermo-Cosmétique Tchequie: „Právě pro ty, kteří mají jednak citlivou pleť, a jednak hledají dermatologické přípravky bez parfemace nebo jiných kontroverzních látek a zároveň mají zájem o přírodní či bio produkty, může být řešením naše nová řada péče o pleť A-Derma Biology s bio certifikací, jež obsahuje sedm hydratačních, pečujících a čisticích přípravků.“
Také v lékárnách zaznamenávají, že zákazníci se zajímají o složení produktů a kloní se k těm takříkajíc přírodnějším, zejména když kupují přípravek pro děti. „Ekzematické stavy řeší zákazníci koupí zpravidla kvalitního a účinně promašťujícího přípravku, často vylepšeného o nějakou z moderních sloučenin pro mírnění svědění a zarudnutí kůže. Pro dětskou pokožku rodiče rádi volí výrobek s co nejmenším obsahem dalších pomocných látek,“ říká Jana Ulvrová a Petra Nováková připojuje: „U pacientů již několik let evidujeme vzrůstající zájem o přírodní léčbu včetně homeopatik.“
Také Zdeňka Močárková připouští, že homeopatie a další alternativní léčebné metody zůstávají ve velké oblibě podobně jako u jiných chronických potíží, a to zejména u dětí. Pokud jde konkrétně o homeopatické přípravky, ne všichni ale potvrzují, že by o ně zaznamenali zvýšený zájem. „V naší lékárně řeší alergii pomocí homeopatie minoritní skupina pacientů,“ podotýká Jana Ulvrová. A rovněž Ivana Lánová naznačuje, že o homeopatika u uvedených diagnóz příliš velký zájem není.
Nabídka se neustále rozšiřuje
Kategorie přípravků na alergie a ekzémy je bohatá na inovace nejrůznějšího druhu. Sortiment se rozšiřuje o nové produkty i aplikační formy. Všeobecně vítanou změnou pak bylo rozšíření nabídky volně prodejných přípravků o produkty, které byly dříve pouze na recept. I když v tomto segmentu by leckterý pacient uvítal mnohem rozsáhlejší změny. „Klienti někdy s nelibostí přijímají fakt, že svůj osvědčený preparát mohou většinou zakoupit jen v balení s malým počtem tablet, větší balení jsou dostupná pouze na lékařský předpis. Ale v posledních letech jsou již zaregistrována k volnému prodeji i větší balení cetirizinu, zatímco levocetirizin a desloratadin zůstávají k volnému prodeji v menších baleních. Doufám, že se i antihistaminikum bilastin dočká možnosti prodeje bez lékařského předpisu, neboť se velmi osvědčuje nejen v léčbě alergické rýmy, ale i kopřivky,“ říká Zdeňka Močárková.
Pokud jde o inovace, Helena Pecková Vorlíčková upozorňuje, že řady dermokosmetických přípravků se stále rozšiřují, ať už o nové aplikační formy, jako jsou například spreje, nebo z hlediska zacílení na užší skupiny pacientů. „Přípravky jsou stále specializovanější, tedy určené například pro konkrétní fázi atopického ekzému nebo pro určitý věk. Samozřejmě i obaly obecně stále více reflektují udržitelnost, což platí i pro samotné složení přípravků,“ naznačuje Helena Pecková Vorlíčková.
Právě popsaným kritériím odpovídá poslední novinka v segmentu péče o atopickou pokožkou, kterou společnost Beiersdorf uvedla na trh. „Jedná se o přípravky pro novorozence, tedy o Eucerin AtopiControl Sprchový olej, který dětskou pokožku jemně čistí a zároveň podporuje její přirozenou bariérovou funkci. Eucerin AtopiControl Lehká tělová emulze je pak určena na zklidnění a výživu namáhané pokožky miminek,“ vysvětluje Helena Pecková Vorlíčková.
Marián Michalides k tématu inovací zase uvádí: „Vývoj se poslední dobou výrazně posunul, došlo k objevu mikrobiomu kůže, na trhu jsou nové formy přípravků jako gel-krém či per os formy, které mají posílit imunitu kůže.“
Své portfolio rozšířila také společnost La BiOrganica. Po loňském úspěchu s Bio bylinkovou lékárničkou Inlight v cestovním balení, které obsahuje pětici SOS balzámů určených na nejrůznější kožní problémy, uvedla na trh další značku. „Do České republiky jsme přivezli novou značku bio kosmetiky Vielö z Rakouska, jejíž základ namísto vody tvoří syrovátka. Tento vedlejší produkt výroby sýra se po staletí používá ke koupelím při různých kožní neduzích, protože velmi příznivě působí na kožní mikroflóru. Uplatnění nachází i v mnoha luxusních spa. Krémy na tělo i ruce, sprchový gel i vlasová péče jsou mimořádně šetrné a vyhovují právě lidem s reaktivní pokožkou,“ objasňuje Mgr. Andrea Vaníčková, PR & marketing director společnosti La BiOrganica, a zároveň poukazuje na obalové trendy, které se stejně jako v případě jiných kategorií projevují i u dermokosmetiky: „U obalů se klade důraz na materiálovou udržitelnost. V současnosti značka Vielö uvádí na trh větší, takzvaná refill, balení v ekologickém sáčku určená na doplňování produktů do již použitých dóz.“
K obalům se vyjadřuje i Denisa Bolomová, která uvádí, že obaly přípravků značky Jonzac jsou buď recyklovatelné, nebo z přírodního PVC vyráběného z cukrové třtiny bez chemického bělení. Během letošního jara se navíc na tuzemském lékárenském trhu rozšíří portfolio jmenované značky o dvě řady přípravků. Nejdříve to bude řada Jonzac CICA + určená na hojení drobných kožních poranění, jizev, zánětů a rovněž na regeneraci pokožky oslabené po dermoestetických výkonech. Jedná se o řadu přípravků na hojení kůže s obsahem termální vody v certifikované bio kvalitě. „Díky exkluzivnímu patentu Cicathermale® spojujícím v sobě hojivé a revitalizační účinky termální vody Jonzac a rostliny Centella Asiatica odstraňují přípravky z kůže bakterie a zanechávají na ní ochranný film napomáhající hojení kůže a obnově epidermis. Extrakt rostliny Centella Asiatica obsahuje čtyři hlavní aktivní složky, o nichž je známo, že stimulují syntézu kolagenu a elastinu a regulují zánět. A právě díky regulaci zánětu souvisí tato nová řada bezprostředně s atopickou pokožkou, protože přípravky CICA + účinkují při fázi vzplanutí u atopického ekzému,“ popisuje Denisa Bolomová a dodává, že bio certifikované multifunkční krémy CICA + jsou vyrobené z 99 % z přírodních složek, bez alkoholu, minerálních olejů, silikonu nebo syntetických vůní a barviv.
V dubnu pak bude na trh uvedena další řada s názvem Jonzac Nutritive, která je přímo určená na řešení všech obtíží souvisejících s atopickým ekzémem a kterou tvoří pětice přípravků. „I tyto přípravky obsahují termální vodu v certifikované bio kvalitě,“ podotýká Denisa Bolomová.
Kromě léků a dalších přípravků dostupných v lékárně mohou alergici také využívat moderní technologie. K lepší kontrole nemoci lze využít speciální mobilní aplikaci, která pomáhá s mapováním alergenů. Aplikaci MASK-air využívají alergici po celém světě, v ČR si ji dosud stáhly stovky lidí. Podle docenta Sovy tato moderní technologie pomáhá alergikům se sledováním převládajících pylů. Umožňuje zaznamenávat průběh alergie v kalendáři, sledovat, které pyly jsou zrovna na vzestupu, a pomáhá lépe nastavit léčbu. „Když přesně víme, co a kdy pacient prožívá, snáze určíme, který konkrétní alergen může mít potíže na svědomí. Aplikace zároveň člověka upozorní, co se na něj v přírodě ,chystá‘ v dalších týdnech a měsících,“ popisuje lékař.
Markéta Grulichová





