Roste obliba analgetik s rychlým nástupem účinku

V lékárnách patří k jednomu z nejžádanějších artiklů a obecně lze konstatovat, že lidé v jejich případě sázejí na vyzkoušenou klasiku.  Je ale také znát, že roste i obliba moderních forem analgetik a že pacienty v podstatě vždy v první řadě zajímá, jak rychle začnou účinkovat.

Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 44/2022. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.

Jako přes kopírák. Takový komentář se nabízí při pohledu na hodnotu prodejů analgetik v roce 2021 ve srovnání s rokem předchozím. Z údajů společnosti IQVIA je patrné, že pokud jde o celý lékárenský trh, rozdíl mezi uvedenými roky činil pouze pět milionů korun, což je při ročních obratech kolem 3,5 miliardy korun v podstatě zanedbatelná částka. Co je také zřejmé, že prodeje přípravků na bolest, které předloni v souvislosti s nástupem pandemie covidu-19 rekordně stouply, byly vysoké i loni a nevrátily se na předcovidové hodnoty.

 

Změny nákupních zvyklostí? Prakticky žádné

Stejně jako se meziročně nezměnily hodnoty prodejů analgetik, nedošlo u této kategorie ani k velkým změnám nákupních zvyklostí. Farmaceuti se shodují v tom, že část zákazníků si do lékárny přichází pro konkrétní přípravek na bolest, další naopak očekávají odbornou radu a odnášejí si to, co jim lékárník doporučí. A jak také z lékárenského trhu opakovaně zaznívá, velmi často jsou lidé při výběru ovlivněni reklamou. „Pacienti častěji přicházejí s tím, že již mají vybraný přípravek, který mají ověřený, a mají s ním dobré zkušenosti.  A je jedno, zda potřebují řešit bolest zubů, hlavy, svalů nebo kloubů. V případě uvedené kategorie je také značná část pacientů při výběru ovlivněna reklamami, čemuž se nelze vzhledem k četnosti jejich uvádění v médiích divit,“ říká Mgr. Petr Mašát, marketingový ředitel řetězce Lékáren IPC, a vedoucí Lékárny Benu na pražském Proseku PharmDr. Tomáš Arndt, Ph.D. ještě upřesňuje, že vliv reklamy se hlavně projevuje při výběru analgetik lokálních.

„U přípravků na bolest lidé obyčejně sázejí na tradiční, prověřené a známé preparáty s účinnou látkou paracetamol či ibuprofen. Zákazníci, kteří řeší chronickou bolest, často a rádi experimentují, nechají se ovlivnit reklamou a nenechají si vymluvit, že se u produktu z reklamy jedná o stejnou účinnou látku, kterou už dlouhodobě užívají,“ popisuje Mgr. Daniela Vondráčková, vedoucí lékárny Dr. Max v OC v Praze-Letňanech.

Také Mgr. Klára Badalová z Magistra lékárny U Polikliniky v pražských Modřanech uvádí, že klienti jsou velmi často ovlivněni reklamou nebo také akční cenou, což potvrzuje rovněž Ing. Kamila Peremská, marketingová managerka Magistra lékárny, když popisuje zvyklosti zákazníků nakupujících analgetika v e-shopu magistra.cz: „Sahají po stálicích, kupují známé a léty osvědčené přípravky spíše než novinky. Často nakupují větší balení nebo více balení do zásoby. Důležitá je pro ně cena. V případě akce reagují klienti velmi aktivně.“

Další postřehy připojuje vedoucí Pilulka Lékárny na Senovážném náměstí v Praze PharmDr. Jana Ulvrová: „Pacienti si rádi nechají poradit a doporučit přípravek s ohledem na povahu svých obtíží, tedy míst zatížených bolestivostí, a se zohledněním případných dalších užívaných nebo již vyzkoušených medikamentů. Na přípravky z reklamy se zákazníci obyčejně také informují.“ Zároveň Jana Ulvrová ještě poukazuje na to, že populace postupem doby začala bolestivé stavy vnímat intenzivněji, takže zákazníci hledají silněji působící volně prodejné analgetické látky.

 

Tradiční přípravky hrají prim

Ibuprofen a paracetamol si stále drží pozici nejžádanějších účinných látek. Samozřejmě ale existují výkyvy, během nichž enormně vzroste zájem o analgetika i s jiným typem účinné látky. Na takový případ poukazuje Ing. Zuzana Zemanová, product manager OTC společnosti Glenmark Pharmaceuticals Distribution: „Pandemie covidu-19 trh s volně prodejnými léky na bolest výrazně ovlivnila. Nejprve se ve velkém kupovaly přípravky s obsahem paracetamolu, takže jednu dobu jich byl nedostatek. A vysoká poptávka způsobila značné výkyvy v prodejích. Následovalo období, kdy se zvýšila poptávka po kyselině acetylsalicylové, která byla i mediálně velmi zvýhodňována v léčbě příznaků covidu-19.“

Pokud se ale nechají stranou mimořádné situace, během nichž z lékáren doslova před očima mizí určitý typ léčivého přípravku, je možné trh analgetik označit za ustálený, protože pacienti se většinou drží takříkajíc staré dobré klasiky. „Zákazníci preferují analgetika s ibuprofenem nebo paracetamolem. Zájem o přípravky s kyselinou acetylsalicylovou je malý. O něco větší, ale stále poměrně malá skupina zákazníků upřednostňuje analgetické směsi. O novější analgetika, jako jsou například Nalgesin nebo Dexoket, není zvlášť velký zájem. Představují alternativu, pokud zejména ibuprofen nepomáhá,“ popisuje své zkušenosti Tomáš Arndt.

Také Daniela Vondráčková potvrzuje, že prověřené a známé přípravky s obsahem paracetamolu a ibuprofenu se mezi lidmi těší výsadnímu postavení, ale zároveň připouští, že přece jen na popularitě získávají i nové přípravky s kombinacemi účinných látek, jako je například paracetamol s ibuprofenem či ibuprofen s kofeinem.

Právě takových přípravků se na trhu od konce roku 2020 nově objevilo několik, byť i v této kategorii platí, že s novinkami se kvůli pandemii rozhodně neroztrhl pytel. „Pokud jde o novinky, které se koncem předminulého a počátkem loňského roku objevily na trhu, většinou se jednalo o nové formy klasických analgetik nebo kombinace účinných látek,“ říká Zuzana Zemanová a dodává: „Právě na kombinaci dvou účinných látek je založen Cetalgen 20 tbl. 500/200 mg paracetamol/ibuprofen, který jsme do prodeje uvedli v prosinci 2020. Je to jediná kombinace na českém a slovenském trhu v tomto unikátním složení a v režimu OTC. Díky kombinaci paracetamolu a ibuprofenu je zaručena silnější analgezie při akutní bolesti s délkou působení až devět hodin a rychlejším nástupem účinku již za 18,3 minuty oproti samotné dávce paracetamolu, nebo ibuprofenu.“

Vyloženě žhavou novinkou jsou pak Paracetamol/kofein Dr. Müller Pharma 500 mg/65 mg, tablety kombinující dvě léčivě látky, a to paracetamol a kofein. Jak uvádí PharmDr. Marcela Kaňková, obchodní ředitelka společnosti Dr. Müller Pharma, tento lék je vhodný mimo jiné k úlevě od bolesti hlavy, migrény, bolesti zad a zubů a od menstruačních bolestí. Po doporučení lékařem lze přípravek užívat k potlačení bolesti u revmatických onemocnění, jako jsou artróza a neuralgie.

 

Roste obliba náplastí

Nejsou to ale jen celková analgetika, o která je v lékárnách setrvale vysoký zájem. Na odbyt jdou dobře také analgetika lokální. Jak už bylo řečeno, v jejich případě poptávku po konkrétním produktu výrazně ovlivňuje právě vysílaná televizní reklama.

Pokud jde o obecné zvyklosti, Jana Ulvrová podotýká: „U lokálních forem analgetik pacienti většinou volí kombinace mastí či gelů a náplastí, nebo kombinaci několika účinných látek v přípravcích.“

Daniela Vondráčková zase poukazuje na to, že populární jsou náplasti na bolest, ať už jde o ty hřejivé, nebo o ty s účinnou látkou. „Z lokálních analgetik trochu vzrostl zájem o Voltaren Emulgel Forte,“ doplňuje ze své zkušenosti Tomáš Arndt, zatímco Petr Mašát poukazuje na rostoucí oblíbenost lokálního Dolgitu.

Svůj postřeh týkající se lokálních analgetik připojuje také Mgr. Markéta Debefová, jednatelka a odborná zástupkyně Lékáren Cyrmex: „V předvánočním období zákazníci velmi často kupují topické přípravky na bolest pro své blízké jako vánoční dárek. Farmaceutické firmy připravují pro tuto příležitost vždy výhodné duo balíčky v dárkové tašce.“

Kromě toho také připouští, že v lékárně zaznamenávají stoupající oblibu topických léčivých přípravků a náplastí proti bolesti. „Klienti se s námi ohledně výběru přípravku proti bolesti radí a dají na naše doporučení. Vždy s kolegy přistupujeme k léčbě bolesti komplexně. Snažíme se zákazníka takříkajíc rozpovídat, protože jedině tak potom dokážeme na zvládnutí bolesti najít správné produkty,“ vyzdvihuje Markéta Debefová.

Právě v segmentu zmiňovaných náplastí se před rokem objevila na trhu speciální novinka v podobě Urgo Elektroterapie proti bolesti. Jde o bezdrátovou náplast fungující na principu elektroterapie, která je určena na bolavá záda, svaly a klouby.

„Elektroterapie jako technologie, která pomáhá snižovat bolest, je známá již dlouho. Jsme rádi, že ji můžeme nabídnout pacientům v podobě velmi snadno použitelné dobíjecí ´náplasti´, u níž je možné nastavit pět různých programů, z nichž každý má 15 úrovní intenzity působení proudu na bolestivou oblast. Elektroterapie aplikovaná prostřednictvím náplasti přispívá okamžitě i dlouhodobě k úlevě od bolesti a snižuje spotřebu analgetik, což vnímáme společně s lékárníky jako vysokou přidanou hodnotu,“ vysvětluje Ing. Kateřina Klancová, business unit manager společnosti Urgo Healthcare CZ. Zároveň dodává, že k prezentaci uvedené novinky zvolili hlavně on-line kanály: „Natočili jsme například pět videí, v nichž profesionální tanečníci Jan Tománek a Jan Onder, kteří jsou známí z populárního soutěžního pořadu StarDance, vysvětlují, jak dobíjecí ´náplast´ použít a jak elektroterapie funguje.“

 

Žádaná je účinnost i šetrnost

V podstatě unisono z trhu zaznívá, že pacienti se u analgetik v první řadě zajímají o jejich účinnost a také o to, jak rychle jim úlevu od bolesti přinesou. „Při výběru přípravků proti bolesti je pro zákazníka nejdůležitější, aby mu lék spolehlivě a rychle ulevil,“ podotýká Jana Ulvrová.

I další lékárníci potvrzují, že dotaz na účinnost konkrétního přípravku je nejfrekventovanější, a připojují i další kritéria, která při výběru analgetik hrají roli. „Zákazníci se zajímají o rychlost nástupu účinku a délku působení analgetika, frekvenci užívání nebo aplikace, interakci s jinými léčivy,“ vyjmenovává Daniela Vondráčková a dodává, že řeší i nežádoucí účinky: „Vyhledávají ´šetrnější´ přípravky, které nedráždí žaludek, nezatěžují játra a podobně.“

„Často pacienty zajímá složení přípravku, aby bylo vhodné s ohledem na jejich konkrétní bolest. Obzvlášť je zajímá v případě, když některé látky nesmějí užívat,“ říká Klára Badalová a Tomáš Arndt ještě zmiňuje, že dotazy se také týkají toho, jaká analgetika se mohou užívat při kojení a v těhotenství. Zároveň upozorňuje, že zákazníky také zajímá cena přípravků a velikost jejich balení.

Rovněž Markéta Debefová potvrzuje, že klienti se velmi často ptají, jak rychle jim konkrétní přípravek zabere, kdy se zbaví bolestí, a v neposlední je zajímá i cena. Nemalou roli hraje i určitý komfort při užívání či použití analgetik, jak naznačuje magistra Debefová: „Zákazníky samozřejmě také zajímá dávkování přípravků. Preferují ty, které se užívají nebo aplikují na kůži jednou, maximálně dvakrát denně. A všímají si i velikosti tablet kvůli jejich snadnému polykání.“

Nejeden z výše uvedených faktorů, které hrají významnou roli při výběru analgetik, je důvodem rostoucí obliby určitých typů přípravků. „V poslední době jsou takzvaně in rapid formy s rychlejším nástupem účinku, u topických forem zase forte přípravky s vyšším obsahem účinné látky,“ říká Daniela Vondráčková a Jana Ulvrová potvrzuje: „Preferovány jsou přípravky modernějších technologických lékových forem, kupříkladu softgel capsules či effervescent tablets, které obecně mají lepší farmakokinetický profil, a účinná látka se tak lépe dostává na místo působení.“

Petr Mašát také poukazuje na to, že většinou jsou upřednostňované kapslové lékové formy s rychlým nástupem účinku a rovněž stoupá obliba přípravků balených v sáčcích a rozpustných ve vodě. Zároveň ovšem zdůrazňuje: „Každopádně platí, že preference analgetik jsou u každého pacienta velmi individuální záležitostí.“

Markéta Grulichová

marketa.grulichova@atoz.cz

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail