Obchodníkem roku 2021 se stala síť lékáren Dr. Max, a obhájila tak své loňské absolutní vítězství. Vítězi sortimentních kategorií jsou Alza.cz, Bonprix, Datart, Decathlon, Deichmann, dm drogerie markt, Dráčik, Dr. Max, IKEA, Knihy Dobrovský, Lidl, OBI a Tank ONO. Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku 2021 – Cena veřejnosti se stal Lidl. O umístění obchodníků v této kategorii rozhodují zákazníci v internetovém hlasování. Celkem hlasovalo téměř 75 tisíc lidí. Skokanem roku se stala společnost Bonprix, která se ve své kategorii meziročně posunula o 15 příček na první místo.
„Výsledky ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 vycházející z reprezentativního průzkumu mezi zákazníky přináší několik změn na prvních místech. Vítězem kategorie Obchodník roku s elektrem a elektronikou se stal Datart, který tak na druhé místo s velmi těsným výsledkem posunul vítěze pěti předchozích ročníků společnost Alza.cz. Nováčkem na stupni vítězů je společnost Bonprix, která obsadila první příčku v kategorii Obchodník roku s oděvy. Po čtyřech letech se na vedoucí místo v kategorii Čerpací stanice s prodejnou vrátila společnost Tank ONO,“ komentoval výsledky průzkumu Michal Čarný, generální ředitel Mastercard pro Českou republiku a Slovensko.
„Jedním z určujících trendů maloobchodního trhu je posilování e-shopů. Pandemie urychlila změnu nákupních zvyklostí, zákazníci nakupují přes internet daleko více produktů z kategorií, které dříve byly tradičně doménou kamenných obchodů. Převládalo přesvědčení, že například obuv nebo oděvy je potřeba si před nákupem ‚osahat‘. Současná situace přiměla část zákazníků myšlení změnit a e-shopy, které se přizpůsobily zvyšující se poptávce na trhu, výrazně posilují. Svědčí o tom i data společnosti Mastercard. V roce 2021 narostl obrat v sektoru e-commerce o 33 procent, v roce 2020 to bylo 29 procent. Nejde tedy jen o výkyv způsobený předloňskými lockdowny, ale začátek dlouhodobého trendu. Podle nedávného průzkumu společnosti Mastercard má v České republice zkušenosti s online nákupem již 94 procent lidí,“ doplnil Michal Čarný.
Vítězové sortimentních kategorií a absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 byli určeni na základě výsledků reprezentativního průzkumu. Při vyhodnocení výsledků byly zohledněny dvě skupiny faktorů:
- faktory pozice na trhu (zapamatovatelnost firmy, loajalita zákazníků),
- faktory důvěry zákazníků (ochota doporučit prodejnu, ochota k opakovanému nákupu, naplnění očekávání od nákupu v prodejně, odlišnost prodejny od konkurence),
- celkový index i faktory pozice na trhu a důvěry zákazníků ve výsledku zohledňují celkovou situaci na trhu a pozici obchodníka v rámci konkurenčního prostředí.
Absolutní vítěz ocenění Mastercard Obchodník roku 2021
- místo
Absolutním vítězem se každoročně stává obchodník, který dosáhne v rámci reprezentativního výzkumu nejvyššího celkového skóre napříč všemi kategoriemi. Absolutním vítězem devatenáctého ročníku ocenění Mastercard Obchodník roku 2021 se staly lékárny Dr. Max. Tento obchodník obhájil své prvenství získané v minulém roce a stejně jako loni si vedení získává jak díky parametru zapamatovatelnosti, tak díky loajalitě svých zákazníků.
- místo
Společnost IKEA obsazuje v celkovém hodnocení druhé místo. Na prvenství jí, stejně jako loni, chybí pouze pár bodů celkového skóre. Na stříbrnou pozici se dostává především díky vysoké důvěře, které se u široké základny svých zákazníků těší, a je obchodníkem, kterého jsou zákazníci ochotni nejčastěji doporučit, a to napříč všemi kategoriemi.
- místo
Na třetím místě se v celkovém pořadí umístila společnost dm drogerie markt. I tento obchodník se drží dlouhodobě na špici žebříčku nejlepších obchodníků na trhu. Patří do TOP 5 obchodníků ve všech třech základních parametrech – společnost má vysokou zapamatovatelnost, její zákazníci jsou loajální a těší se velké důvěře. Vyniká především v ochotě zákazníků znovu v obchodech dm drogerie markt nakoupit – v tomto atributu získává prvenství napříč sledovanými kategoriemi. Hned na druhém místě je v ochotě zákazníků tohoto obchodníka doporučit.
Vítězové sortimentních kategorií
Cenu Mastercard Obchodník roku s potravinami získal Lidl Česká republika. Lidl bodoval mimo jiné v parametru zapamatovatelnosti – spontánně jej jmenovalo 58 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci Lidlu v dané kategorii deklarují rovněž vysokou míru loajality. Druhé místo připadlo Kauflandu a na třetím místě je Rohlik.cz.
Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s drogerií a parfumerií se stala dm drogerie markt, a to především díky nejvyšší míře loajality deklarované zákazníky v dané kategorii – podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je více než polovina – 58 %. Na druhém místě se umístila TETA drogerie a na třetím Rossmann.
Společnost Bonprix se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s oděvy díky nejvyšší míře loajality deklarované zákazníky – podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 36 %. Oproti minulému roku zároveň téměř dvojnásobně narostl parametr zapamatovatelnost. Na druhém místě je společnost Pepco a na třetím H&M.
Ocenění Mastercard Obchodník roku s obuví získala společnost Deichmann. Společnost bodovala v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenoval každý druhý respondent nakupující sortiment. Zákazníci v dané kategorii deklarují k obchodníkovi Deichmann také vysokou míru loajality. Druhé místo obsadil Rieker a třetí CCC.
Vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku se sportovními oděvy a potřebami je Decathlon. Jeho zákazníci deklarují nejvyšší míru loajality v dané kategorii. Podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 56 %. Druhé místo obsadilo s velmi těsným výsledkem Sportisimo a třetí Adidas.
Společnost OBI se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku pro dům, zahradu a chovatele díky výborným výsledkům v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 54 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti OBI deklarují v kategorii také vysokou míru loajality. Na druhém místě se umístil Zoohit.cz a na třetím Hornbach.
V kategorii Mastercard Obchodník roku s nábytkem a bytovými doplňky zvítězila IKEA Česká republika, především díky nejlepším výsledkům v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenovalo 58 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci IKEA v dané kategorii deklarují také nejvyšší míru loajality. Na druhém místě je JYSK a na třetím Möbelix.
Společnost Datart se stala vítězem kategorie Mastercard Obchodník roku s elektrem a elektronikou především díky tomu, že zabodovala v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 54 % respondentů nakupujících sortiment. Na druhém místě se umístil s těsným výsledkem loňský vítěz Alza.cz a na třetím CZC.cz.
Vítězem kategorie Mastercard Čerpací stanice s prodejnou se stala společnost Tank ONO díky míře loajality deklarované zákazníky, která v posledním roce výrazně stoupla – podíl zákazníků, pro které je prodejna v rámci kategorie hlavním nákupním místem, je 66 %. Také z hlediska souhrnného indexu důvěry zákazníků je Tank ONO jedničkou v kategorii. Na druhém místě je loňský vítěz Benzina ORLEN a na třetím Shell.
Ocenění Mastercard Obchodník roku s knihami získala společnost Knihy Dobrovský mimo jiné proto, že bodovala v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 61 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Na druhém místě je společnost Megaknihy.cz a na třetím Knizni-klub.cz.
V kategorii Mastercard Obchodník roku s hračkami zvítězila společnost Dráčik především díky výborným výsledkům v parametru zapamatovatelnosti – spontánně ji jmenoval téměř každý druhý respondent nakupující sortiment. Zákazníci ke společnosti Dráčik deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Druhé místo obsadila Bambule a třetí Hracky-4kids.cz.
Společnost Dr. Max se vedle získaného titulu Absolutní vítěz stala také vítězem kategorie Mastercard Lékárna roku mimo jiné díky výborným výsledkům v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 78 % respondentů nakupujících sortiment. Zákazníci ke společnosti Dr. Max deklarují také nejvyšší míru loajality v kategorii. Druhé místo obsadily lékárny Benu a třetí Pilulka.cz.
Titul Mastercard E-shop roku získala Alza.cz. Jedničkou mezi e-shopy se stala mimo jiné díky tomu, že bodovala v parametru zapamatovatelnost – spontánně ji jmenovalo 44 % respondentů. Zákazníci k e-shopu Alza.cz deklarují v dané kategorii také nejvyšší míru loajality – podíl zákazníků, pro které je prodejna hlavním nákupním místem pro daný sortiment, je 38 %. Na druhém místě je Rohlik.cz a na třetím Zoohit.cz.
Mastercard Obchodník roku 2021 – Cena veřejnosti
V kategorii Mastercard Obchodník roku 2021 – Cena veřejnosti zvítězil Lidl Česká republika s 57 522 hlasy. Na druhém místě se umístila společnost Kaufland, která získala 30 519 hlasů a na třetím společnost Albert s 22 028 hlasy. Veřejné hlasování probíhalo prostřednictvím internetových stránek www.obchodnik-roku.cz od 18. října 2021 do 9. ledna 2022. Celkem hlasovalo 74 590 osob a hlasující rozdělili mezi nejrůznější obchodníky 310 300 platných hlasů.
Skokan roku
Titul Skokan roku získal prodejce oděvů Bonprix. Společnost Bonprix se oproti roku 2020 ve své kategorii Obchodník roku s oděvy posunula o 15 příček a stala se tak vítězem kategorie. Společnost Bonprix posiluje především v parametru důvěry, kde dochází ke zlepšení o 27 procentních bodů, posiluje ale také loajalitu u svých zákazníků.