Prodeje přípravků na imunitu stále ve vysokých obrátkách

Po loňských nevídaně rostoucích prodejích se i letos těší kategorie s názvem Imunita velkému zájmu ze strany spotřebitelů a nadále jede na plný plyn. Tím spíš, že ke stále nekončící hrozbě nákazy covidem-19 začaly letos na podzim mezi lidmi řádit loni absentující nachlazení, kašel a rýma.

Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 43/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.

Covid-19 a vitamin D se v souvislosti s kategorií přípravků na podporu imunity vyslovují v posledních mnoha měsících nejčastěji. Právě imunita byla hlavním tématem průzkumu, který pro značku Biopron letos v červenci zpracovala agentura Nielsen Admosphere. Z průzkumu vyplynulo, že sedm z deseti Čechů si uvědomuje důležitost imunity, a čtyři z deseti přiznali, že se o ni začali více zajímat v návaznosti na pandemii koronaviru.

„Průzkum nám potvrdil, že téma zdraví a imunity ve společnosti výrazně rezonuje a tento trend ještě umocnila pandemie koronaviru. Pro posílení zdraví se nejčastěji snažíme nestresovat se a být v dobré psychické pohodě a často také bereme vitaminy. V čem ale mají Češi rezervy, je prevence, které se pečlivě věnují jen dva z deseti respondentů,“ říká Michaela Baštová, brand manager Biopron ze společnosti Stada Pharma CZ, a dodává: „V průzkumu nás mile překvapilo, že hned polovina účastníků správně označila střeva za nejdůležitější orgán pro funkční obranyschopnost, ve kterém se nachází až 70 procent imunitních buněk. Z těch, kteří vědí, jak o střeva vhodně pečovat a jak pečovat o střevní mikroflóru, užívá probiotika celá polovina dotázaných.“

 

Podzimní návrat do starých kolejí

Že loňské prodeje přípravků na podporu imunity trhaly rekordy, je známo. A neméně známý je fakt, že loni v této kategorii neplatil známý model, tedy že by zájem o uvedené produkty začal růst v podzimních a zimních měsících s nástupem období nachlazení a chřipek. Pandemie covidu-19 zapříčinila, že poptávka po doplňcích stravy na podporu imunity minulý rok výrazně vzrostla bez ohledu na sezonu. A lockdown, během nějž se zavřely školy a mnoho lidí pracovalo z domova, byl zase hlavní příčinou toho, že minulý podzim a zimu prakticky nikoho netrápilo nachlazení a už vůbec ne chřipka. Tento podzim ale nastala změna spojená s návratem k tradičnímu modelu sezonního výskytu nachlazení, kašle, škrábání v krku apod.

„Loni se v souvislosti s rozvojem nemoci covid-19 zvýšila potřeba našich klientů posílit svou imunitu. Letos na podzim se opět vracíme spíše k tradiční prevenci a léčení respiračních onemocnění typických pro toto období,“ podotýká Lenka Hlaváčová, farmaceutická asistentka z brněnské Chytré lékárny na Slovákové.

Podobné zkušenosti popisuje také Mgr. Kateřina Jelínková, vedoucí Alphega lékárny Herba v Hradci Králové: „Velký boom nákupů přípravků na podporu imunity byl loni na podzim při vzrůstu počtu nakažených covidem-19. Letošní podzim je zase spíše ve znamení nástupu klasických virových a bakteriálních infektů u dětí a prodávají se přípravky na podporu imunity určené hlavně pro ně.“

I Mgr. Markéta Debefová, jednatelka a odborná zástupkyně Lékáren Cyrmex, poukazuje na rozdíl mezi letošním a loňským podzimem, který se svými kolegy zaznamenává: „V předešlém roce na podzim zákazníci sami žádali nějaký přípravek na podporu imunity, letos je situace odlišná. Do našich lékáren chodí v současné době hlavně nemocní lidé, kteří poptávají přípravky proti příznakům nachlazení, nosní spreje, přípravky na snížení teploty či proti kašli. Je tedy na nás, abychom v rámci komplexní péče takovému klientovi doporučili ještě i přípravek na posílení imunitního systému. Volbu v těchto případech nechávají zákazníci většinou na nás lékárnících.“

 

Mimořádné období i prodeje

Nejen lékárníci a výrobci, ale také statistické údaje naznačují, že s nástupem covidu-19 začal zájem spotřebitelů o přípravky na podporu imunity stoupat do závratných výšin. Patrné to bylo především loni. Ani letos ovšem prodeje jmenovaných produktů neklesají, i když jisté zklidnění je na lékárenském trhu přece jen znát.

„Zvýšený zájem o přípravky na podporu imunitního systému jsme zaregistrovali především v první vlně tohoto onemocnění. Mnoho z nás si uvědomilo, že imunitní systém není jen fráze, ale je třeba se o něj dlouhodobě starat, a že pouhý vitamin C užívaný při chřipkách nestačí,“ říká Radek Sajvera, předseda představenstva společnosti Rapeto.

Díky nebývalé poptávce ale měli – a stále mají – napilno nejen výrobci vitaminových přípravků a dalších produktů s obsahem nejrůznějších látek, které mají vliv na fungování imunitního systému, ale jak upozorňuje Ing. Miroslav Korábečný, výkonný ředitel společnosti Mediate vyrábějící čaje Apotheke, covidem-19 byla jednoznačně ovlivněna i čajová sezona 2020/2021: „Výrazně posilovaly prodeje výrobků na podporu imunity jak u čajů, tak u bylinných sirupů. S ohledem na naši primární působnost v segmentu lékáren, které zůstaly po celou dobu pandemie otevřeny, nebyl dopad na prodeje negativní.“

Miroslav Korábečný dále potvrzuje, že v tomto období docházelo ke značnému poklesu poptávky v případě čajů na nachlazení, dýchací cesty a průdušky kvůli omezenému setkávání lidí a eliminaci respiračních onemocnění. „V současnosti po rozvolnění nejrůznějších opatření zaznamenáváme, že tyto produkty získávají opět na významu. A zejména v zimním období se k tomu přidává také zvýšená poptávka po zázvorových čajích a bylinných směsích s přídavkem rakytníku,“ popisuje.

O rozdílech mezi loňským a letošním podzimem se zmiňuje také Mgr. Romana Žatecká, ředitelka komunikace společnosti Pears Health Cyber, která provozuje e-shop Lékárna.cz: „Prodeje přípravků na podporu imunity jsou v našem e-shopu zhruba na 70 procentech loňských obratů. Loňský a letošní podzim se ale od sebe významně liší. Loni byla tato kategorie výrazným tahounem prodejů, protože hrozba nákazy covidem-19 byla citelně silnější než letos, kdy se u zákazníků zřejmě v důsledku jarního očkování projevuje v nákupech ,covidového´ sortimentu jisté zklidnění. Přesto se s prvním ochlazením na konci srpna oživil zájem našich zákazníků o přípravky na podporu imunity, zejména o vitaminy C a D a hlívu ústřičnou.“

Kategorie Imunita se loni co do hodnoty prodejů nejen vyšvihla na pozici jedničky mezi lékárenskými kategoriemi, ale kdyby se v jejím rámci vyhlašoval „skokan roku“, o vitaminu D coby vítězi by zřejmě nebylo pochyb. A zásadní vliv na to měla média. „Velký zájem o produkty na podporu imunity nastal s nástupem první a druhé covidové vlny v roce 2020, kdy vzrostla zejména poptávka po vitaminech C a D3. Tento zájem se zvýšil hlavně po zveřejnění článku o tom, že nízká hladina vitaminu D3 má vliv na průběh onemocnění covid-19,“ říká Mgr. Miroslava Lacinová, product manager pharma OTC společnosti Dr. Theiss CZ.

O vlivu médií se zmiňuje i Radek Sajvera: „Především během první pandemické vlny zde panovala situace skutečně blízká panice, kdy zákazníci ve velkém nakupovali to, o čem se dočetli či nějak jinak dověděli. Kde tyto informace byly zveřejněny, nehrálo zásadní roli.“ V souvislosti se stoupající popularitou vitaminu D3 ještě doplňuje: „Naší poslední novinkou je Pangamin imunita s biologickou formou vitaminu D2, selenem v organické vazbě a betaglukany z kvasnic. Potěšilo nás, nakolik měla příznivý ohlas. Na českém trhu jde opravdu o jedinečný výrobek, který uvítali i vegani, kteří vitamin D3 neakceptují.“

Také Tereza Kušková, product manager značky Möller´s, poukazuje na spojitost covidu-19 a vitaminu D: „Kvůli koronavirovému onemocnění se lidé začali více zajímat především o to, jak zlepšit svoji imunitu. Proto častěji vyhledávají potraviny a doplňky stravy, které obsahují právě vitamin D a omega-3 nenasycené mastné kyseliny EPA a DHA, aby měli jejich dostatečný přísun a více pečovali o své zdraví.“

 

Momentálně vládne silná trojka

Pokud jde o nabídku produktů na podporu imunity a jejich oblibu, už nějaký ten rok z trhu zaznívá, že přece jen opadá zájem o klasické multivitaminové přípravky. Naopak stálicí co do obliby a prodejnosti je vitamin C, který loni doplnil vitamin D. Podle toho, co popisují lékárníci, lze konstatovat, že se během posledních měsíců utvořila jakási silná trojka zahrnující tyto dva vitaminy a zinek, které spotřebitelé kvůli podpoře své imunity žádají velmi často.

Podle ředitele EUC Lékáren PharmDr. Tomáše Lukše zákazníci na základě zkušeností z minulého roku kupují zejména přípravky s vitaminem C a D, zinkem a také s hořčíkem. Mgr. Petra Nováková, vedoucí pražské Lékárny Těšnov, mezi nejčastěji kupovanými produkty také vyjmenovává vitamin C v tabletách i šumivé formě, zinek, selen a od loňska velmi žádaný vitamin D.

Uvedené produkty se teď sice těší velké oblibě, ale zájem je i o další přípravky na bázi nejrůznějších látek. Z vyjádření lékárníků vyplývá, že některé lze označit za stálice, jiné oproti předchozím letům už nejsou takovým megahitem a další – obrazně řečeno – zas nabývají dřívějšího lesku.

„Kromě vitaminu C a D se standardně nejvíc prodávají přípravky s betaglukany a enzymy,“ podotýká e-commerce manager společnosti Benu Česká republika PharmDr. Jaroslav Kušnír.

Podle Mgr. Daniely Vondráčkové, vedoucí lékárny Dr. Max v OC v Praze-Letňanech, covid-19 vnímání uvedené kategorie obecně změnil: „Lidé se mnohem víc zajímají o prevenci, vitaminy se staly nezbytnou součástí každé domácnosti, nejoblíbenější jsou stále vitamin C a D, betaglukany a probiotika. Popularita probiotických produktů roste a totéž platí pro zelené potraviny, jako je například zelený ječmen či chlorella.“

Také Lenka Hlaváčová podotýká, že vedle stálic v podobě vitaminu C, B-komplexu, zinku a nově velmi žádaného vitaminu D jsou v souvislosti s podporou imunity oblíbená probiotika. A Romana Žatecká připojuje: „Pozorujeme, že letos se opět nastartoval zájem o probiotika, selen a zinek.“

Z trhu ovšem přicházejí zprávy i o opačných tendencích. „Vitamin C lze označit za stálici, ale v jeho případě je větší zájem o přípravky ve formě tablet, lidé méně kupují variantu šumivou. A také hlíva ústřičná už nemá tak hvězdné postavení jako dříve,“ podotýká Tomáš Lukš.

Podobně se vyjadřuje i Kateřina Jelínková: „Zdá se, že nyní – hlavně u dospělých – ustoupil zájem o přípravky na bázi betaglukanů a s obsahem hlívy ústřičné.“

Petra Nováková zase pozoruje, že do pozadí ustoupily například Echinacea kapky a Preventan, a dodává: „U těchto přípravků je z hlediska prodejů velmi důležitá reklama.“

 

Mocná síla internetu a reklamy

Jak výrobci, tak lékárníci prohlašují, že reklama a informace získané na internetu zájem spotřebitelů o konkrétní produkty významně ovlivňují. Jak ale zároveň dodávají, odborné poradenství má stále obrovskou váhu. Potvrzuje to mimo jiné Miroslava Lacinová: „Na výběr doplňku stravy má určitě vliv televizní i on-line reklama, ale konečné rozhodnutí probíhá v lékárně, kde hraje zásadní roli odborná rada lékárníka.“

Jak vyzdvihuje Zuzana Rajčániová, obchodní ředitelka společnosti Benepharma CZ, spotřebitelé zkušenostem a profesionalitě lékárníků důvěřují: „Při výběru doplňků stravy často žádají o radu farmaceuta, který jim pomůže zorientovat se v široké nabídce produktů a správně si vybrat ten, jenž je vhodný s ohledem na jejich zdravotní stav, věk a životní styl.“

Podle Petry Novákové reklama a informace z internetu značně ovlivňují nákup především těch zákazníků, kteří si do lékárny chodí pro konkrétní přípravek. Další postřeh připojuje Tomáš Lukš: „Zákazníci většinou chtějí to, o čem se dočetli na internetu, v časopisech, co jim poradili známí a příbuzní. Mladší klienti chodí s konkrétní představou, co si chtějí koupit, starší se s našimi lékárníky radí.“

O vlivu reklamy mluví i Kateřina Jelínková: „Dost často si zákazníci přijdou pro konkrétní přípravek na imunitu. Právě kvůli reklamám v nejrůznějších médiích jsem ale zvyklá s nimi probrat problém, kvůli němuž si poptávaný produkt chtějí koupit. Poměrně často se pak stává, že skončíme u úplně jiné varianty doplňku stravy, která je na daný problém konkrétního klienta vhodnější.“

Také Markéta Debefová uvádí, že v jejich lékárnách se běžně setkávají s klienty, kteří žádají to, co viděli v reklamě. V souvislosti s tím poukazuje na potřebu mít dokonalý přehled o stávajících i nových produktech na trhu. „Proto se snažíme sledovat novinky a být takříkajíc v obraze. S tím nám velmi pomáhají také obchodní zástupci výrobních firem, kteří nás o nových produktech informují ještě dříve, než se objeví v reklamě. Ohledně zavedení nového sortimentu se vždy radím se svými kolegy, kteří jsou za tárou denně a znají potřeby našich klientů. Většinu zákazníků naši magistři dobře znají, protože k nám chodí opakovaně. A díky tomu pak klienti dají na jejich doporučení.“

 

V hlavní roli příroda

Faktorů, o něž se lidé při koupi přípravků na podporu imunity zajímají, je celá řada. Prakticky jednohlasně z trhu zaznívá, že čím dál víc zákazníci sledují složení přípravků. „Běžný spotřebitel doplňků stravy se rozhodně zajímá o poměr ceny a výkonu. V posledních letech je však čím dál více těch, kteří podrobněji sledují složení, zajímají se o původ jednotlivých složek a jsou ochotni do kvalitnějších doplňků stravy více investovat,“ popisuje Ing. Soňa Remová, produktová manažerka společnosti Vitar.

Podobně se vyjadřuje také Miroslav Korábečný: „U koncových zákazníků nakupujících čaje na imunitu a respirační onemocnění hraje kromě preference konkrétní značky významnou roli i jejich funkčnost a složení jednotlivých směsí. Nakupující si tak stále více hlídají receptury, zastoupení konkrétních bylin, obsažené účinné látky a jejich procentuální podíl ve směsích.“ Jak dále upozorňuje, pokud mají spotřebitelé funkčnost čaje dlouhodobě ověřenou, jsou pak připraveni poskytnout kladné reference v okruhu svých známých či na sociálních sítích.

Zákazníci se také samozřejmě dotazují na dávkování přípravku, jak dlouho je třeba ho užívat a podobně. „Nejčastěji zákazníkům radíme a zodpovídáme otázky týkající se dávkování, užívání přípravků a také lékových interakcí,“ vyjmenovává Lenka Hlaváčová a dodává: „Při výběru naši klienti hodně dají na doporučení našich farmaceutů. Velkou roli hraje i případná zkušenost lékárníka s konkrétním přípravkem. Až pak následují faktory, jako je cena, případně způsob užívání.“

Jak uvádí Petra Nováková, kromě složení přípravku a způsobu jeho užívání se zákazníci dotazují, zda v případě vybraného produktu nevznikne interakce s léky, které užívají. „Samozřejmě se také ptají, jestli je přípravek vhodný například pro těhotné, kojící či diabetiky,“ dodává.

Daniela Vondráčková také uvádí chuť ve výčtu kritérií, kterých si zákazníci při výběru všímají: „Zajímají se o způsob uvolňování v případě long formy vitaminu C, o vstřebatelnost, velikost tablet i balení a také o chuť.“

Podobně jako v mnoha dalších kategoriích i v případě přípravků na podporu imunity je znát, že čím dál víc spotřebitelů vyhledává produkty na přírodní bázi. Poukazuje na to i Radek Sajvera a dodává: „Kromě toho, že si lidé začínají všímat, zda je obal ekologický či naopak, přibývá těch, kteří stále pečlivěji hlídají, co konzumují. Rozhodně se ještě nebavíme o většině, ale začíná to být stále zásadnější kritérium výběru a trend.“

Že je zájem o čistě přírodní produkty s garancí použitých vstupních surovin, potvrzuje rovněž Miroslav Korábečný: „Proto je i celé naše portfolio dětských čajů již vyráběno v certifikovaném biorežimu, včetně čajů na imunitu a obranyschopnost. Uvedený fakt se nám potvrzuje i v rámci interních průzkumů a hodnocení ambasadorek. Preference biočajů postupně stoupá a zákazníci jsou ochotni si za tyto výrobky připlatit, protože vnímají, že vyšší cena je vyvážena vyšší kvalitou.“

Další pohled připojuje Zuzana Rajčániová: „Lidé upřednostňují přípravky bez syntetických konzervačních látek a chemických přísad. Také se dotazují, zda produkt nemá alergizující účinky a zda je vhodný například pro diabetiky, vegetariány a podobně.“

Své zkušenosti se stoupajícím zájmem o přírodní produkty má také Petra Nováková, v jejíž lékárně mohou klienti vybírat i ze sortimentu čínské medicíny. Jak podotýká, na popularitě získávají přípravky s obsahem housenice čínské, reishi a podobně.

Nejen na složení samotných výrobků, ale i na obaly a jejich šetrnost vůči přírodě je zaměřena čím dál větší pozornost společnosti. A výrobci se to snaží u svých produktů zohlednit. „V rámci produktové inovace jsme loni uvedli na trh novou produktovou řadu Vitar EKO Friendly, u které jsme se zaměřili na co nejmenší produkci zbytkového odpadu. Krabičky jsou ze stoprocentně recyklovatelného materiálu, použili jsme i ekologické barvy potisku. Blistry byly nahrazeny papírovými sáčky, které lze znovu uzavírat pomocí dřevěných kolíčků,“ vysvětluje Soňa Remová.

 

Déčková vlna mezi novinkami

Pokud jde o nové produkty na trhu, lze konstatovat, že výrobci v podstatě hromadně reagují na loni odstartovaný enormní zájem o vitamin D. Hned čtveřici novinek s obsahem vitaminu D3 připravila pro letošní sezonu společnost Dr. Theiss CZ. Jednou z nich je D3 direkt-spray, o němž Miroslava Lacinová říká: „Jde o inovativní formu s praktickým dávkováním. Vstřikuje se přímo do úst, není nutné ho zapíjet, a navíc má příjemnou svěží příchuť.“

Pro letošní podzim připravila novinku i společnost Orkla Foods Česko a Slovensko. Nabídku svých doplňků stravy rozšířila o produkt s názvem Möller´s Omega-3 D+ s citronovou příchutí. „Tento rybí olej z tresčích jater z Norska s vysokým obsahem vitaminu D je vhodný i pro děti od tří let,“ podotýká Tereza Kušková.

Vitamin D je součástí i dalších novinek. Například společnost Vitar letos na jaře uvedla na trh kapsle Vitar EKO Vitamin D 1 000 IU, které jsou navíc obohacené o betaglukany s garantovanou čistotou až 80 %, selenem a zinkem.

Ačkoliv nových produktů obsahujících populární déčko je takřka nepřeberné množství, nelze konstatovat, že nic jiného by se na trhu nově neobjevilo. Jamieson Kurkumin je název nového doplňku stravy s rostlinným výtažkem v balení o 60 kapslích, který na trh uvedla společnost Benepharma CZ. „Kurkuma coby antioxidant mimo jiné přispívá k udržení činnosti imunitního systému,“ upozorňuje Zuzana Rajčániová.

K další novince Soňa Remová uvádí: „Vitar Zinek v balení po 90 tabletách nabízíme v organické, tedy lépe vstřebatelné formě. Jedna tableta obsahuje 15 mg této důležité minerální látky.“

Od letošního října je bohatší také nabídka probiotik, kterou rozšířila společnost Stada Pharma CZ o nový probiotický komplex Biopron 9 Immunity. Doplněk stravy je určen pro každodenní péči o střevní mikrobiotu a díky obsaženému vitaminu D také na podporu imunitního systému. Obsahuje devět probiotických kmenů v denní dávce devíti miliard bakterií, prebiotika a vitamin D3.

Nejen v souvislosti s představením novinek mají výrobci připravené různé kampaně. „Již několik let opakovaně realizujeme televizní spotové kampaně a plánujeme zvětšit záběr v on-line prostředí. Reagujeme tak logicky na nové marketingové možnosti,“ říká Radek Sajvera.

Také Miroslava Lacinová uvádí, že z hlediska dlouhodobého budování značky se jim osvědčuje televizní reklama, a za významné také označuje cenové promoce a on-line aktivity.

Tereza Kušková se rovněž zmiňuje o tom, že se jim osvědčují především prezentace přes sociální média a webové stránky, a dodává: „Zároveň však také oslovujeme pacienty u pediatrů či praktických lékařů a využíváme možnosti edukovat odbornou veřejnost na konferencích.“

Na význam edukace poukazuje i Soňa Remová: „Spotřebitele je nezbytné neustále edukovat o důležitosti vitaminů, poradit jim, po jakém množství sáhnout, a mluvit také o výhodách konkrétních produktů.“

Ačkoliv on-line komunikace je hojně zmiňovaná jako osvědčený marketingový nástroj, nelze opomíjet ani další vyzkoušené metody, které rozhodně neztrácejí na své účinnosti. „Z hlediska podpory prodeje se nám kromě standardních nástrojů, jako jsou letákové akce, POS v místech prodeje a podobně, osvědčuje přímý sampling. Nákup výrobků naší značky podporujeme poskytnutím edukačních materiálů a mixovaných vzorků čajů pro konkrétní cílové skupiny,“ popisuje Miroslav Korábečný.

Markéta Grulichová

marketa.grulichova@atoz.cz

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail