Nejrůznější věrnostní programy ovlivňují zákaznické chování tří čtvrtin české populace. Průměrný dospělý Čech či Češka využívá 12 různých věrnostních programů. Mezi nejznámější se řadí především programy potravinářských řetězců a lékáren. Ukázaly to výsledky rozsáhlého výzkumu „Věrnostní programy a zákaznické portály 2021“, který uskutečnila výzkumná agentura Incomind.
Průměrný dospělý Čech či Češka využívá 12 různých věrnostních programů, více než čtvrtinu z toho představují potravinářské obchodní řetězce. Desetina z nás využívá dokonce více než 20 programů. Ženy jsou v tomto směru aktivnější než muži (13,3 versus 9,8 využívaných věrnostních programů). Typickou zákaznicí je žena ve věkové skupině 30 až 39 let, na mateřské dovolené či s malými dětmi. Zájem o využívání karet klesá až od 50 let věku, slabý je také u domácností s nejnižšími příjmy. Jako přidanou hodnotu vnímá věrnostní programy 82 % Čechů, 73 % ovlivňují i při jejich volbě nákupního místa či poskytovatele služeb.
Nejvíce jsou využívány výhody věrnostního programu u nákupů potravin (74 %, z toho 42 % při každém nákupu), drogerie (63 %), odívání/obuvi/ sportovního sortimentu (52 %), elektra (47 %) a také v lékárnách.
Komplexní výzkum společnosti Incomind „Věrnostní programy a zákaznické portály 2021“ se věnoval i jednotlivým konkrétním zákaznickým programům. Nejznámějším věrnostním programem v ČR je Tesco Clubcard (spontánně jej jmenovalo 52 % a podpořeně dokonce 95 % respondentů), nejvyužívanějším Dr. Max Club. V případě klientských portálů vede ve znalosti Lidl, v segmentu utilit ČEZ.
My Air je nejen nejznámějším mezi bankovními věrnostními programy, ale i nejdoporučovanějším programem napříč všem sledovanými segmenty. U klientských portálů nejvíce bodovaly Moravské naftové doly.
Při využívání sice celkově stále převažují fyzické (zpravidla plastové) karty (preferuje je 58 %), ovšem roste význam aplikací (u osob do 30 let už jsou jasně ve vedení). Využití samostatné aplikace v mobilu již dominuje u gastro segmentu a internetových obchodů. Pětačtyřicet procent Čechů také využívá mobilní aplikace sdružující věrnostní karty (nejčastěji Stocard).