
Po mnoho let přicházeli spotřebitelé do lékárny pro vlasovou kosmetiku hlavně proto, že potřebovali řešit problémy s výskytem vší, padáním vlasů, lupy a citlivou vlasovou pokožkou. V důsledku koronavirové pandemie ale došlo v kategorii vlasové kosmetiky k určitým přesunům.
Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 42/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.
Podobně jako u jiných kategorií také u vlasové kosmetiky v uplynulých měsících posilovala e-commerce. Například vedoucí pražské lékárny PharmGo Na Florenci PharmDr. Tomáš Arndt, Ph.D., na dotaz, jaké pozoruje u vlasové kosmetiky nákupní zvyklosti klientů, uvádí: „Řekl bych, že se zájem zákazníků přesouvá od vlasové kosmetiky spíše k doplňkům stravy na posílení růstu vlasů a jejich zpevnění. Přece jen značkovou dermokosmetiku už klienti shánějí především v e-shopech, což podpořila zejména koronavirová epidemie.“
Také Ing. Soňa Remová, produktová manažerka společnosti Vitar, upozorňuje, že se všeobecně zvedla poptávka po zboží v e-shopech, a Kateřina Schotliová, specialistka PR a marketingu společnosti Pilulka, popisuje: „V našem e-shopu patří mezi nejčastěji nakupované produkty z kategorie vlasové kosmetiky šampony, které pomáhají řešit nějaký zdravotní problém od seborey přes citlivou pokožku až po padání vlasů. Vzhledem k tomu, že naši nabídku rozšiřujeme také o profesionální vlasovou kosmetiku, zaznamenali jsme rovněž velký nárůst poptávky po šamponech, které se objevují v reklamách. Zákazníci začínají experimentovat a je zřejmé, že reklama funguje.“
Méně kontaktů, méně vší
Spektrum potíží s vlasy, kvůli nimž lidé míří do lékárny pro radu a vhodný přípravek, který jim je pomůže vyřešit, se ani v posledním roce nezměnilo. Jak ale lékárníci a s nimi i výrobci potvrzují, distanční výuka po většinu minulého školního roku způsobila, že se mezi dětmi tolik nevyskytovaly vši, takže se snížila poptávka po přípravcích na jejich likvidaci.
Výrazný pokles prodejů přípravků proti vším potvrzuje například Klára Badalová, DiS., z Magistra Lékárny U Polikliniky v pražských Modřanech. Také Mgr. Jitka Junová, vedoucí pražské Elie lékárny, poukazuje na to, že prodeje přípravků proti vším se v covidovém období dramaticky snížily.
Někteří lékárníci ale zkušenosti s výrazným opadnutím zájmu o jmenované přípravky nemají. „Přijde mi, že jsme v důsledku distanční výuky nijak výrazný propad v prodejích přípravků na vši nepocítili. Děti sice nechodily do školy, ale mateřské školy byly otevřené neustále. Maminky tedy přípravky proti vším i nadále nakupovaly. Zároveň se na začátku prázdnin otevřely příměstské tábory a sportovní soustředění, a možná i proto jsme pokles prodejů v tomto segmentu nezaznamenali,“ vysvětluje Mgr. Petr Mašát, marketingový ředitel řetězce Lékáren IPC.
Pokud jde o výrobce, snížený zájem o přípravky na likvidaci vší v uplynulém období potvrzují jednohlasně. „Napadení vší dětskou neboli pedikulóza je druhé nejčastější dětské onemocnění hned po nachlazení. V dětských kolektivech se vším prostě velmi daří. Covidová opatření a fakt, že děti během posledního školního roku do školy téměř nechodily, poznamenaly i osobní návštěvy lékáren, kam chodilo méně lidí. To mělo samozřejmě dopad i na prodeje výrobků Predator Parazit v sadě skládající se z funkčního séra, šamponu a hřebínku. V souvislosti s letními prázdninami a pobytem dětí na táborech lze samozřejmě předpokládat, že se výskyt vší v dětských kolektivech opět zvýšil, takže poptávka po přípravcích na jejich likvidaci v lékárnách postupně poroste,“ říká Soňa Remová.
Další postřehy připojuje Mgr. Magdaléna Bartková, senior brand manager společnosti Omega Pharma: „Dramatický propad trhu v důsledku různých restrikcí a zavření škol jsme zaznamenali již loni v březnu a v podstatě přetrvává dodnes. Prodeje přípravků na vši se tehdy propadly o 50 procent. Navzdory tomu, že letos na jaře už jsme prodeje srovnávali se stejným loňským obdobím, kdy už platila různá omezení, trh měl neustále klesající tendenci. Ne, že by se dostal vyloženě na nulu, protože toto infekční onemocnění se v populaci objevuje stále, ale kvůli omezeným kontaktům zejména v dětských kolektivech je šíření nákazy zpomalené. Největší propad je patrný v segmentu repelentních a preventivních přípravků.“
Magdaléna Bartková zároveň poukazuje na takzvané vyčištění kategorie: „V době před covidem-19 nabízely lékárny široký sortiment přípravků na likvidaci vší, ať už jde o jejich formy či značky. V době poklesu zájmu o tyto produkty je lékárny doprodávaly a následně je doplňují jen velmi opatrně.“
Padání vlasů takřka na denním pořádku
Zatímco lidí, kteří do lékárny přicházejí pro přípravky na likvidaci vší, v posledním roce ubylo, významně se naopak zvýšil počet těch, kteří po prodělaném onemocnění covid-19 trpí padáním vlasů. Lékárníci to pociťují dnes a denně.
„Vlasová kosmetika patřila v lékárně vždy k žádaným artiklům. V poslední době se zvýšil zájem zákazníků o přípravky, které mohou zlepšit potíže s vypadáváním vlasů coby déletrvajícím následkem prodělané covidové infekce,“ říká PharmDr. Jana Ulvrová, vedoucí Pilulka Lékárny na Senovážném náměstí v Praze, a zdůrazňuje, že každému klientovi s uvedeným problémem je třeba vysvětlit, že účinky přípravků na padání vlasů se projeví nejdříve za dva až tři měsíce.
I Petr Mašát při popisu, s jakými problémy se na ně zákazníci obracejí nejčastěji, zmiňuje stoupající počet klientů, které trápí padání vlasů: „V pandemickém období nastala změna. Po prodělané nemoci covid-19 se začaly objevovat následky v podobě padání vlasů. Lidé začali v hojném počtu navštěvovat lékárny, kde žádají radu, jak s tímto problémem bojovat a jakou léčbu zvolit.“
Rovněž Mgr. Vlastimil Kakrda, vedoucí Benu lékárny v Mariánských Lázních, zaznamenává hodně klientek, které si po prodělaném covidu-19 na padání vlasů stěžují. „Řešíme to několikrát za týden,“ podotýká.
Lékárníci sice registrují vyšší počet zákazníků s padáním vlasů, u ostatních problémů s vlasy, kvůli nimž lidé přicházejí do lékárny, je ovšem stav víceméně setrvalý. „Obracejí se na nás hlavně lidé, kteří mají problém s lupy a se suchou a přecitlivělou pokožkou,“ říká PharmDr. Zora Zoubková, vedoucí znojemské Alphega lékárny U Sv. Anny.
Také Jitka Junová se zmiňuje o tom, že s klienty řeší nejčastěji problémy s lupy, suchou či naopak mastnou pokožkou a samozřejmě padání vlasů. I Jana Ulvrová mezi častými problémy, které zákazníci řeší dlouhodobě, vyjmenovává nadměrnou tvorbu lupů, zvýšenou citlivost vlasové pokožky a další kožní onemocnění. „Jakmile se nějaký dyskomfort v souvislosti s vlasy objeví, lidé si přijdou pro radu právě do lékárny,“ dodává.
Na dotaz, zda do lékárny přicházejí i zákazníci, kteří nemají žádné problémy, ale chtějí si koupit kvalitní produkty určené k péči o vlasy, Tomáš Arndt odpovídá: „Takoví klienti jsou v menšině. Jedná se spíše o turisty nebo o cizince žijící dlouhodobě v Praze.“
Vlastimil Kakrda pak připojuje: „Do lékárny přicházejí především lidé s většími a dlouhodobějšími problémy s vlasy. Existuje ovšem i druhá skupina, v níž jsou zastoupeni ti, kteří hledají kvalitu a dobrou radu. Do lékárny jdou proto, že v drogerii jim nikdo neporadí.“
Novinky obohacují nejžádanější sortiment
V souvislosti se stoupajícím počtem lidí trpících padáním vlasů hlásí výrobci vlasové kosmetiky výrazný růst segmentu šamponů a dalších přípravků, které jsou na jmenovaný problém určeny. „Za nárůstem často stojí doplňky stravy, ale i séra a šampony slaví svůj úspěch,“ upozorňuje Zdeňka Hráčková, product manager Klorane společnosti Pierre Fabre Dermo – Cosmétique Tchequie.
Také Helena Pecková Vorlíčková zastupující značku Eucerin poukazuje na zvýšení prodejů jejich produktů ze segmentu přípravků na vypadávání vlasů a Bc. Aneta Plicková, produktová manažerka společnosti Apremeda, připojuje: „Kromě posílení segmentu výrobků na padání vlasů jsme během pandemie zaznamenali i nárůst prodejů šamponů a kondicionérů s pigmenty, které pomohly spotřebitelům překlenout období, kdy nebylo možné navštívit kadeřníka.“
Také většina novinek, které se v uplynulých měsících objevily na trhu, je určena na aktuální velmi frekventovaný problém. „Kromě tuhého šamponu Klorane s mangem pro suché vlasy, který mohou používat dospělí i děti od tří let, jsme na trh uvedli i Klorane Sérum proti vypadávání vlasů s chininem a bio protěží alpskou. Jde o sérum, které je z 98 procent tvořeno složkami přírodního původu a které je určeno na všechny typy vypadávání vlasů,“ objasňuje Zdeňka Hráčková.
Společnost Vitar má zase nachystanou novinku v podobě Revitalon Vlasového séra. „Jedná se o bezoplachovou péči určenou na podporu růstu vlasů a omezení jejich vypadávání,“ říká Soňa Remová.
Plantur 21 #longhair Booster je název novinky, která rozšířila známou řadu Plantur 21 pro podporu přirozeného růstu vlasů. „Toto sérum na pokožku hlavy s nutri-kofeinovým komplexem dodá energii vlasovým kořínkům i ve dny, kdy si nemyjete vlasy Plantur 21 #longhair Nutri-kofeinovým šamponem,“ vysvětluje Aneta Plicková a připojuje informace o další novince s názvem Alpecin Coffein Shampoo C1 Black Edition: „Jde o úspěšný produkt Alpecin Coffein Shampoo C1 v novém cool černém provedení a s novou vůní. Je navržen pro udržení vlasů po delší dobu. Při každém použití posiluje kořínky vlasů a pomáhá vlasy trvale zachovat. Dědičné vypadávání vlasů a vypadávání vlasů způsobené věkem se díky němu znatelně zpomalí. S přibývajícím věkem se kvalita vlasů snižuje. Kofein obsažený v šamponu Alpecin dokáže tento přirozený proces změnit a zajistit, že vlasy zůstanou zachovány déle.“
S novinkou přišla i společnost Omega Pharma. Zatímco loni uvedla na trh Paranit Extra Silný Sprej proti vším a hnidám, letos svůj sortiment rozšířila o Paranit Extra Silný šampon, o němž Magdaléna Bartková říká: „Stejně jako Paranit Extra Silný Sprej má i šampon klinicky prokázanou účinnost na vši do pěti minut. Je určený pro spotřebitele, kteří preferují šamponové formy přípravků na vši. Díky obsahu pěnicích složek se šampon po použití z vlasů jednoduše vymyje.“
Osvědčené přípravky hrají prim
Pokud jde o nákupní zvyklosti, má na ně vliv několik faktorů, ale každopádně platí, že osvědčené přípravky lidé nemění. Jak zdůrazňuje Helena Pecková Vorlíčková, mezi kritéria, podle nichž se spotřebitel při výběru vlasové kosmetiky rozhoduje, patří účinnost a spolehlivost přípravku: „Pokud je spotřebitel s přípravkem spokojen a ví, že ,funguje´, zůstává mu věrný.“
I když svou roli hraje například i reklama, stále platí, že většina spotřebitelů dá na odborné rady. „Je pravda, že reklama má velký vliv, vždy v lékárně poznáme ze zájmu lidí, že jsou konkrétní produkty aktivně promovány v reklamě,“ podotýká Zora Zoubková a připojuje: „Je ale také třeba říct, že zhruba před třemi čtyřmi roky do lékárny přicházeli zákazníci prakticky jen pro jeden konkrétní produkt, zatímco dnes už se přijdou poradit. Sdělí nám, co je trápí, a nechají si poradit, co by jim mohlo pomoci.“
I Vlastimil Kakrda připouští, že se spotřebitelé nechávají ovlivnit reklamou a také se ptají na kvalitu a cenu produktu. Zároveň uvádí: „Mám radost, že se zákazníci zastaví pro radu a rozebírají s námi složení přípravků. Leckdy mají totiž vyzkoušeno i několik produktů a jejich zkušenosti jsou pro nás dobrou zpětnou vazbou.“
Na stěžejní význam osvědčených produktů upozorňuje rovněž Klára Badalová: „Nejčastěji si zákazníci chodí pro již známé a osvědčené přípravky. Až ve chvíli, kdy daný přípravek přestane fungovat, jsou ochotni zkusit něco jiného.“ Jak dále uvádí, klienty nejvíce zajímá výsledek: „Jednoduše řečeno, jestli jim přípravek bude fungovat, či nikoliv. Většinou dají na doporučení lékaře, známých, ale i nás farmaceutů, občas se spolehnou i na reklamu.“
O svých zkušenostech s vlivem reklamy a odborného poradenství se zmiňuje i Petr Mašát: „Mnoho klientů dá na radu odborníka. Často přicházejí ovlivněni reklamou, ale jakmile popíší svůj problém, expedient obratem vysvětlí, jaký přípravek by byl nejvhodnější. Dá se tedy říct, že zákazníci pak nakonec zkoušejí třeba i nové a pro ně do té doby neznámé přípravky.“
Chemie je takříkajíc out
Jedním z faktorů, který má tu větší, tu menší vliv na výběr jakéhokoliv produktu, je jeho cena. Pochopitelně i v případě vlasové kosmetiky se o ni nakupující zajímají. Nelze ale říct, že by u všech produktů z této kategorie hrála stejnou roli. „U přípravků na vši spotřebitelé očekávají, že zaberou rychle a že jsou spolehlivé a jednoduše se aplikují. Samotná cena těchto produktů není důležitá. Potvrzuje to i skutečnost, že náš přípravek Paranit si upevňuje pozici na českém trhu, přestože je jeho cena nastavena výš,“ říká Magdaléna Bartková.
Také Vlastimil Kakrda poukazuje na to, že u přípravků na vši se nákupy neřídí primárně cenou: „Jde většinou o jednorázové a nutné nákupy, při nichž se zákazníci nerozmýšlejí a vezmou, co jim nabídneme. Snažíme se, aby náš výběr byl kvalitní a použitelný v praxi.“
Naopak pro celou kategorii vlasové kosmetiky platí, že roste popularita produktů na přírodní bázi. „Klienti se při nákupu zajímají, zda přípravky obsahují přírodní ingredience a nedráždí pokožku. U produktů na likvidaci vší je pro ně podstatné, zda se dají jednoduše aplikovat,“ vyjmenovává Petr Mašát a jeho slova potvrzuje Tomáš Arndt: „Stává se, že zákazníci vyloženě požadují přípravky ze segmentu přírodní kosmetiky, které už mnohdy ani nejsou součástí běžného sortimentu lékáren.“
Soňa Remová k trendům, které jsou u vlasové kosmetiky patrné čím dál víc, doplňuje: „Vlasová kosmetika se všeobecně zbavuje parabenů a silikonů, zaměřuje se na veganské produkty. Více se myslí na recyklaci, a tím i na snížení zbytkového odpadu, popřípadě druhotné využití prázdných obalů.“
Zdeňka Hráčková zase podotýká: „Značka Klorane sází na přírodní řešení problémů například s vypadáváním vlasů, nejen co se týká složení samotných přípravků, ale také pokud jde o obaly, které jsou šetrné vůči životnímu prostředí.“
O obalech mluví rovněž Helena Pecková Vorlíčková, když upozorňuje, že v souladu se strategií udržitelnosti a s odpovědností značky Eucerin jsou nyní šampony nově prodávány bez papírových obalů.
Sociální sítě upevňují svou pozici
Už nějaký ten pátek se poukazuje na to, že u vlasové kosmetiky podobně jako u dalších kosmetických kategorií jsou při prezentaci produktů čím dál víc využívány sociální sítě. V uplynulém období svou pozici rozhodně upevnily a využívá je většina výrobců. „Pro značky Alpecin a Plantur 39 dlouhodobě využíváme televizní kampaně. Produkty řady Plantur 21 však mají mladší cílovou skupinu, kterou jsme se rozhodli oslovit prostřednictvím sociální sítě Instagram a ve spolupráci s influencerkami,“ říká Aneta Plicková.
Také značka Klorane se během jarní dvouměsíční kampaně objevovala na sociálních sítích. „Naše kampaň na novinku proti vypadávání vlasů probíhala především prostřednictvím sociálních sítí, zapojili se do ní influenceři, ale samozřejmě jsme v jejím rámci pořádali například i prodejní akce v lékárnách,“ vyjmenovává Zdeňka Hráčková.
Využívány jsou ale rovněž tradiční způsoby prezentace, které neztrácejí na významu. „V případě vlasové kosmetiky nabízíme speciální cenově výhodná balení, využíváme i on-line komunikaci, PR podporu a podobně. Nyní se zaměřujeme právě na problém padání vlasů a nabízíme kombinaci Eucerin šamponu v balení s vlasovým tonikem,“ popisuje Helena Pecková Vorlíčková a Soňa Remová připojuje, že při uvádění produktů na trh se velmi osvědčuje sampling a z hlediska zvýšení prodejů nese své ovoce, pokud výrobce nabídne balení s určitým množstvím přípravku zdarma.
Markéta Grulichová
marketa.grulichova@atoz.cz





