Jeden z posledních průzkumů agentury Nielsen Admosphere se zaměřil na návyky lidí v oblasti péče o pleť a tělo. Data například ukazují, že nejpoužívanějším kosmetickým produktem je mezi Čechy krém na ruce. Kosmetiku nejčastěji nakupujeme v drogerii a při výběru produktů se rozhodujeme hlavně na základě předchozí zkušenosti s produktem. Přírodní kosmetiku většina respondentů vítá, ale určitě to není tak, že by žádnou jinou nekupovali. Odborná ošetření pleti v salonech v Česku nejsou příliš využívána, jen 5 % na ně chodí pravidelně.
Výzkum realizovala agentura Nielsen Admosphere metodou on-line sběru dat na vzorku pěti set respondentů starších 15 let, kteří jsou součástí Českého národního panelu.
Z kosmetických produktů pro péči o pleť a tělo používá nejvíce Čechů alespoň několikrát týdně krém na ruce (43 %), 39 % se neobejde bez použití pleťového krému a 31 % bez čisticího gelu, pěny nebo mýdla na obličej. Krém na obličej je na prvním místě také u žen – aspoň několikrát za týden ho používá 68 % z nich. Z mužů naopak sáhne vícekrát za týden po kosmetice málokdo: nejčastěji zmiňovaný je krém na ruce, ale reálně ho v této frekvenci používá jen 24 % mužů.
Krém na ruce je také celkově nejvyužívanějším kosmetickým produktem v Česku (myšleno bez ohledu na frekvenci používání). Aspoň někdy po něm sáhne 84 % dotázaných. Druhým nejpoužívanějším přípravkem je balzám na rty (aspoň někdy – 70 %), třetím pak krém na nohy (aspoň někdy – 63 %).
K nejméně používaným, resp. těm, jež vysoké procento lidí nepoužívá vůbec, patří v seznamu produktů pro péči o pleť a tělo pleťový olej, pleťové sérum a oční krém. Všechny tři přípravky vynechává okolo 65 % dotázaných.
Platí také, že mladší ročníky mají větší tendenci používat kosmetické produkty než respondenti starší.
Není překvapivé, že nákupy pleťové a tělové kosmetiky nejčastěji řešíme v drogerii (73 %). Nezanedbatelné procento ji však nakupuje v supermarketu (42 %) a už čtvrtina dnes pořizuje kosmetiku on-line.
Zajímavostí je, že ačkoli dvě první možnosti vedou žebříček u mužů i žen, třetí místo u žen patří internetovým nákupům a těsné čtvrté kosmetickým katalogům (jako Oriflame nebo Avon), zatímco muži na třetím místě nakupují kosmetiku v lékárně a na čtvrtém on-line. Muži také ve větší míře nenakupují kosmetiku vůbec (12 % vs. 2 % žen).
Co se týká kritérií při nákupu kosmetiky, nejvíce rozhoduje předchozí zkušenost s produktem (62 %), na druhém místě cena (55 %) a na třetím vhodnost k typu či stavu pleti (40 %). Jednotlivé parametry obecně více řeší ženy – například vhodnost k typu/stavu pleti nebo složení produktů jsou pro ně navíc mnohem důležitějšími kritérii než pro muže.
A kolik peněz měsíčně za kosmetiku utratíme? Opět zde panují výrazné rozdíly mezi muži a ženami: zatímco polovina žen nakoupí kosmetiku pro péči o pleť a tělo v průměrné hodnotě nad 300 korun za měsíc, 70 % mužů hodnotu 300 korun nepřekročí. Větší tendenci utrácet více peněz znovu vidíme i u mladších respondentů.
Velkým tématem je v současné době také přírodní kosmetika. Jaký k ní ale mají vztah Češi a Češky? Podle výzkumu Nielsen Admosphere ji cíleně vyhledává a pravidelně používá jen 14 % respondentů (nad tímto průměrem se pohybují opět ženy, z nichž ji využívá 19 %, a respondenti do 34 let – 21 %). Naprostá většina dotázaných (70 %) je radši, když je kosmetika přírodní, ale nijak zvlášť to neřeší. Zbylých 16 % tento druh kosmetiky nevyhledává vůbec, nebo neví, co to je. Tuto možnost častěji označovali muži (25 % vs. 8 % žen).
Poslední otázka ve výzkumu se zaměřila na odborná ošetření pleti, například v kosmetických salonech. Pravidelně na takové procedury chodí 5 % dotázaných (z řad žen je to 9 %, z řad mužů 1 %). Největší část dotázaných (43 %) tato ošetření nevyužívá a ani neuvažuje o tom, že by s nimi začala, 36 % (54 % žen a 15 % mužů) v minulosti nějakou kosmetickou proceduru absolvovalo, ale nechodí na ně pravidelně. Dále pak 16 % sice v současnosti nechodí, ale uvažuje o tom do budoucna.
Kosmetika v reklamě
Na oblast kosmetiky jsme se zaměřili také v rámci reklamy. Přehled o inzertních objemech jednotlivých zadavatelů přináší monitoring reklamy Ad Intel společnosti Nielsen Admosphere. Podle něj byl v Česku nejsilnějším zadavatelem v kosmetickém segmentu od začátku roku koncern Beiersdorf, pod nějž spadají značky jako Nivea, Eucerin nebo Labello. Druhé místo patřilo firmě L’Oréal Česká republika a třetí pak české společnosti Astrid.