
Prodeje volně prodejných léčiv a produktů pro zdravotní péči se v České republice v období od července 2020 do června 2021 zvýšily o pět procent a celý trh dosáhl hodnoty 27 mld. Kč.
Vedoucí kategorií produktů trhu s volně prodejnými léky byly v tomto období vitaminy a výživové doplňky, jejichž prodeje vzrostly o 32 % na hodnotu 3,9 mld. Kč, zatímco hodnota prodejů léků na bolest se stabilně drží na 3,4 mld. Kč. I přes propad, který oproti minulému roku činil 24 %, si svou silnou pozici částečně udržují léky na nachlazení s prodeji v hodnotě 3 mld. Kč. Skupinu nejprodávanějších kategorií i přes mírný pokles uzavírají produkty podporující zažívání s tržbami dosahujícími 2,3 mld. Kč.
„V první polovině roku 2020 došlo ke skokovému zvýšení prodejů léků proti nachlazení a respiračním potížím, když se spotřebitelé předzásobili kvůli obavám z covidu-19. V současnosti mají lidé doma dosud nespotřebované zásoby, což se projevuje propadem v této kategorii v letošním meziročním srovnání i číslech za celý rok 2021. Daný vývoj je ale spíše logickým návratem do normálního stavu než reálným propadem z pohledu nákupního chování,“ popisuje Dominik Herman, produktový ředitel společnosti IQVIA pro Českou republiku a Slovensko.
Dynamická situace přetrvává na internetovém trhu s volně prodejnými léky a produkty pro zdravotní péči, který meziročně vzrostl o 41 % a jeho podíl na celkových tržbách volně prodejných léků se zvýšil z 10 % na 14 %. Češi v internetových lékárnách nakupují především vitaminy a výživové doplňky, jejichž prodeje se zvýšily o 75 % na 640 mil. Kč, dále také léky na bolest, kosmetické doplňky pro ženy a dětskou stravu. Významně se zvedla také poptávka po kosmetických produktech, a to o 53 % na hodnotu 200 mil. Kč.
„Mezi volně prodejné produkty patří také kategorie nástrojů pro testování a měření zdravotního stavu, pod kterou spadají i antigenní testy, proto jsme v této kategorii zaznamenali neobvyklý nárůst o 92 procent, a v internetových lékárnách dokonce o 220 procent. Důvodem pro tento aditivní obrat bylo nařízení vlády pro firmy testovat své zaměstnance na covid-19. Zaměstnavatelé tak v jistou dobu prakticky vykoupili zásoby testů na koronavirus. Vývoj v oblasti internetových prodejů tedy zůstává velmi dynamický, ale silný růstový trend podpořený pandemií pokračuje,“ dodává Ondřej Sýkora, produktový manažer společnosti IQVIA pro Českou republiku a Slovensko.
Veškeré uvedené hodnoty prodejů v kategorii volně prodejných léků a produktů pro zdravotní péči jsou měřeny v koncových cenách včetně DPH.





