Při nákupu repelentů se na cenu příliš nehledí

Repelenty se stejně jako náplasti, dezinfekce či přípravky proti průjmu staly běžnou výbavou cestovních lékárniček. Zájem o ně stoupá od chvíle, kdy je ohlášena aktivita klíšťat v přírodě, a trvá celou sezonu. Při jejich nákupu spotřebitelé na cenu příliš nehledí, stěžejní je pro ně účinnost. A totéž platí například také u hojivých náplastí, jejichž obliba roste.

Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 41/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.

Před prázdninami coby hlavním obdobím, kdy lidé vyrážejí na dovolené, se téma cestovních lékárniček dostává častěji na přetřes. Do lékáren přicházejí zákazníci nejen kvůli tomu, aby si svou lékárničku doplnili osvědčenými přípravky, ale jak potvrzují farmaceuti, přicházejí se také poradit, jaké produkty by v ní neměly chybět. A právě ve zmíněném období se snaží lékárníci maximálně zapojit do osvěty, jejímž cílem je upozornit na to, že by na výlety a na dovolenou neměli lidé odjíždět bez patřičného vybavení, které jim pomůže zvládnout případné zdravotní nepříjemnosti.

„I banální zdravotní potíže mohou zkazit dovolenou a na lékárničku na cesty se rozhodně vyplatí myslet včas. Mezi položky, za které je zbytečné v zahraničí utrácet, patří například medikamenty. Vážnou komplikaci může představovat také jazyková bariéra. Špatně popsané nebo pochopené symptomy se mohou promítnout do výdeje a užívání nevhodného léku, navíc v zahraničí přes veškerou globalizaci nemusejí být k dispozici tytéž přípravky jako na českém trhu. Když není po ruce správný lék, ať už je to tím, že ho v případě potřeby nemá člověk u sebe, anebo zvolí kvůli nedorozumění špatnou léčbu, může to zkazit nejen okamžiky, na které se těšil celý rok, ale případné komplikace si může nést i po zbytek života. Jedeme-li na dovolenou nevybaveni základními léky, je to v jistém smyslu zanedbaná prevence,“ zdůrazňuje MUDr. Gabriel Pallay, šéf odborného rozvoje lékáren Dr. Max, a doplňuje, jakou službu ohledně cestovní lékárničky nabízejí: „Farmaceutičtí odborníci v naší internetové poradně pomohou s doporučeními pro nejrůznější dovolenkové destinace. Nedávno odpovídali třeba na dotaz týkající se Egypta. A je pak na klientovi, jestli bude pokračovat dál do e-shopu, nebo ne.“

Na téma správné výbavy cestovní lékárny se zaměřila také Česká lékárnická komora (ČLnK). Podle jejích představitelů univerzální recept na její obsah neexistuje. „Jinak bude ,první pomoc sbalená na cesty´ vypadat, pokud pojedete v tuzemsku s dětmi na týden na chalupu, jinak pokud se chystáte na expedici v tropické oblasti mimo civilizaci, a jinak máte-li v plánu cyklistickou dovolenou. Pokud si nejste jisti, čím se na konkrétní cestu vybavit, je vhodné se informovat v lékárně. Lékárníci pacientům doporučí nejen ideální obsah lékárničky, ale poskytnou i radu, jak případná poranění správně ošetřit,“ vysvětluje Mgr. Aleš Krebs, Ph.D., prezident ČLnK.

 

Ohlédnutí za nezvyklou loňskou sezonou

V minulém roce kvůli covidu-19 bylo do jisté míry cestování omezeno, a tak ne každý, kdo to plánoval, odcestoval na dovolenou do zahraničí. Poznamenala tato atypická sezona prodeje produktů, které si spotřebitelé do cestovní lékárničky pořizují? Ano i ne.

Rozhodně nepolevil zájem o repelenty, ba naopak. A rovněž u náplastí a obvazového materiálu nejsou z trhu hlášeny propady prodejů. „Prodeje repelentů proti komárům, klíšťatům a ostatní produkty na klíšťata, jako jsou pinzety nebo samoodstraňovací spreje, ovlivněny z mého pohledu nebyly. Sice se méně vyjíždělo na dovolenou do zahraničí, ale po České republice lidé cestovali, takže pro tyto účely se repelenty hodily,“ říká Mgr. Petr Mašát, marketingový ředitel řetězce Lékáren IPC, a doplňuje, že zákazníci nakupovali i náplasti a obvazový materiál, takže zásadní propady prodejů oproti předchozímu roku ve svých lékárnách nepozorovali.

Také PharmDr. Eva Hibšová z Chytré lékárny na Slovákově v Brně se vyjadřuje v tom smyslu, že konkrétně v segmentu repelentů a náplastí nezaznamenali vlivem pandemie výkyv v prodejích: „Naopak, lidé tráví více času v přírodě, takže minimálně repelenty a potažmo i další vybavení lékárničky potřebují stejně, ne-li o něco více než před pandemií.“

Ani covid-19 tedy nic nezměnil na tom, že se repelenty řadí k dlouhodobě rostoucím kategoriím. „Mezi spotřebiteli obecně stoupá povědomí o potřebě používání repelentů při pobytu v přírodě. V loňském roce vzrostla meziročně velikost kategorie repelentů co do hodnoty o 19 procent (zdroj: AC Nielsen, Total Retail Market). Dá se předpokládat, že tento růst byl částečně ovlivněný jiným způsobem trávení letní dovolené. Tím, že většina lidí ji trávila v tuzemsku a mimo jiné v přírodě, pravděpodobně to ve srovnání s předešlými roky poptávku po repelentech zvýšilo,“ popisuje Ing. David Glogar, associate manager společnosti SC Johnson.

Ačkoli se repelenty i náplasti hojně prodávaly i loni, koronavirus tento sortiment v určitém ohledu přece jen zasáhl. „Covidová opatření a obavy z šíření viru poznamenaly nejen cestování, ale i osobní návštěvy lékáren, kam chodilo méně lidí. To mělo na počátku loňské sezony samozřejmě dopad i na prodeje repelentů Predator přímo v kamenných lékárnách. Nemožnost cestovat do zahraničí se pak podepsala na snížené poptávce po repelentech určených zejména pro použití v exotických destinacích, jako je Predator Aloha nebo Maxx. Do hry v tomto segmentu vstupuje i počasí, které určuje, jestli lidé chodí častěji ven. Situace s prodejem repelentů Predator se značně změnila v červenci, kdy počasí přálo výletům do přírody a covidová opatření se zmírnila,“ vysvětluje Ing. Iveta Čechová, produktová manažerka společnosti Vitar, a zároveň dodává, že za loňský rok paradoxně dosáhli nejvyšší tržby za dobu existence značky Predator v lékárenském segmentu v ČR.

Podobně jako řadě dalších produktů se jmenovanému sortimentu enormně dařilo v rámci e-commerce. Podle Mgr. Romany Žatecké, ředitelky komunikace společnosti Pears Health Cyber, která provozuje e-shop Lékárna.cz, ať se cestuje naplno, nebo je cestování omezeno, o přípravky vhodné do cestovní lékárničky mají zákazníci stále zájem. „Endiaron, Paralen, probiotika či repelenty vykazují meziročně růst prodejů. Kategorie přípravků na trávení například loni v porovnání s rokem 2019 vyrostla o 22 procent v hodnotě, náplasti pak o 15 procent,“ upozorňuje.

Také PharmDr. Jaroslav Kušnír, e-commerce manager společnosti Benu ČR, poukazuje na stoupající loňské prodeje v jejich e-shopu: „Pokud bychom vzali celou kategorii cestovní lékárničky, zaznamenala loni v době letních prázdnin v porovnání s předchozím rokem nárůst obratu kolem 80 procent. Zahrnuty jsou do toho přípravky na žaludeční a střevní potíže, repelenty, sluneční kosmetika a produkty na první pomoc. Největší nárůst měl v roce 2020 segment repelentů, a to téměř 200procentní, následovaly produkty na první pomoc s nárůstem zhruba 100 procent.“

Kategorií, na které se podle vyjádření Ing. Jany Herotové, product managera společnosti PharmaSwiss Česká republika, koronavirus negativně podepsal, jsou přípravky na střevní a zažívací potíže: „Trh nyní hodnotově klesá o více než 30 procent. Jde o důsledek pandemie covidu-19. Lidé se totiž méně stýkají a více dbají na hygienu.“

 

Stoupá obliba repelentních náramků

V segmentu repelentů lze pozorovat několik trendů. Spotřebitele zajímá především jejich účinnost, zatímco cenu při nákupu obyčejně vůbec neřeší. Čím dál víc roste zájem o repelenty na přírodní bázi a o repelentní náramky. „V uplynulém roce byly velkým hitem repelentní náramky a rozmach jsem pozoroval také u přírodních bylinných biorepelentů, které zákazníkům příjemně voní a zároveň celkem spolehlivě ochrání,“ říká Petr Mašát.

O repelentních náramcích se zmiňuje také vedoucí Lékárny Chrastava PharmDr. Zdeňka Močárková: „Vzpomínám si, jak jsem byla před pár lety překvapena, kolik barevných repelentních náramků se v sezoně prodalo. Klienti je žádali pro děti na tábory, maminky je vozily na kočárcích, lidé je chtěli na kempování.“

Rovněž Eva Hibšová má zkušenost, že oblíbené jsou, a to hlavně pro děti, repelentní náramky s obsahem silic. „Vzrůstá také obliba biorepelentů na bázi rostlinných silic. Cena u tohoto sortimentu většinou hraje až poslední roli,“ vyzdvihuje a Romana Žatecká potvrzuje: „Pokud jde o nabídku repelentů, pozorujeme, že zákazníci začínají preferovat ty přírodní.“

Další postřeh připojuje Veronika Píchová, vedoucí obchodních zástupců společnosti Aveflor: „Zaznamenali jsme trend výroby domácích repelentů, které vycházejí z tradičních receptur. Je to dáno i tím, že čím dál víc lidí trpí různými formami alergie a snaží se hledat přípravky na přírodní bázi. U zcela přírodních produktů je potřeba být ale shovívavý k jejich účinnosti. Většinou je nutné domácí či přírodní repelent aplikovat častěji. Nám jsou přírodní produkty blízké, proto máme v nabídce ArpalitÒ Bio repelent, který obsahuje biopesticidní účinnou látku IR3535, neobsahuje DEET a je šetrný ke zdraví člověka i k přírodě. Je také vhodný pro děti již od jednoho roku věku. Proti komárům i klíšťatům účinkuje až osm hodin. Na přírodní produkty se chceme soustředit i v budoucnosti.“

O zvyšující se poptávce po přípravcích s obsahem přírodních látek se zmiňuje i Bohumil Klement, obchodní ředitel společnosti Team4You, která již 14 let na lékárenském trhu zastupuje švýcarskou společnost Herbamedicus: „Před zhruba dvěma lety jsme zaznamenali poptávku zákazníků po přírodních odpuzovačích hmyzu, tedy těch bez obsahu DEET, které by byly účinné, a zároveň se mohly bezpečně aplikovat například na dětskou pokožku, (legislativně od tří let). Proto jsme vyvinuli přípravek KomárStop® v balení o objemu 50 ml, a pro nebývalý zájem hlavně maminek, týkající se přírodního složení produktů pro děti, ale také kvůli obecnému odklonu od ,chemie´, jsme hned rok poté přidali přípravek KlíštěStop® a zvětšili objem balení na 100 ml. Počáteční prodeje hodnotíme jako velmi úspěšné a moc nás zájem spotřebitelů o tyto produkty těší.“

 

O účinnost jde především

Lékárníci jednohlasně potvrzují, že při nákupu repelentů se zákazníci v první řadě zajímají o jejich účinnost. „U repelentů zákazníky zajímá jejich účinnost, možnost použít je u různých věkových kategorií a to, zda se dají aplikovat jak na kůži, tak na oděv,“ vyjmenovává Eva Hibšová a doplňuje, že cena většinou patří u tohoto sortimentu mezi faktory, které nehrají nijak zásadní roli.

Rovněž Zdeňka Močárková poukazuje na to, že zákazníci při nákupu repelentů kladou důraz na kvalitu, účinnost a dobrou snášenlivost. „Zejména pokud se jedná o ochranu dětí, jsou ochotni zaplatit nemalé částky za účinnou ochranu proti hmyzu. A za zmínku stojí určitě i fakt, že v posledních letech výrazně stoupá také zájem o sady pro snadnější a bezpečné odstranění klíšťat,“ popisuje.

Vedoucí pražské lékárny PharmGo Na Florenci PharmDr. Tomáš Arndt, Ph.D., na základě svých zkušeností uvádí: „Při výběru repelentu se často zohledňuje, zda je vhodný pro děti, na citlivou kůži nebo příhodný do exotických oblastí.“

Také výrobci vyzdvihují, že u repelentů je zásadní spolehlivost a doba, po kterou přípravek dokáže působit. „Uživatelé preferují spolehlivý výrobek v praktickém obalu za odpovídající cenu. To naše repelenty splňují, proto jsou podle IMS dat roku 2020 dlouhodobě nejprodávanější na českém lékárenském trhu.  Spotřebitel má v současnosti možnost vybrat si z široké škály výrobků určených jak pro malé děti, osoby s citlivou pokožkou, tak z repelentů na přírodní bázi nebo repelentů s extrémní účinností, určených do oblastí s výskytem nebezpečných nákaz přenosných bodnutím hmyzem. Ucelená řada Predator zahrnuje několik typů repelentů od lehkých až po ty, které obstojí při maximální zátěži například v tropech,“ říká Iveta Čechová.

Svůj postřeh připojuje i David Glogar: „Obecně platí, že spotřebitelé jsou daleko zvídavější než dříve, a zjišťují si o výrobcích maximum dostupných informací. Zvláště u přípravků, které se aplikují na pokožku. V souvislosti s repelenty spotřebitelé vyhledávají především informace o druhu účinné látky a její koncentraci, případně proti jakému druhu hmyzu působí a jak dlouho proti němu účinkuje.“

Podle Veroniky Píchové spotřebitelé také čím dál víc řeší nejen to, zda je repelent šetrný vůči lidskému zdraví, ale i to, jak je šetrný k přírodě. „Naprostou samozřejmostí je pro ně dlouhá doba účinku. Začínají se také zajímat, zda mohou po aplikaci repelentu na sluníčko, aniž by hrozila alergická reakce. Zákazníci často chtějí jeden repelent, který je vhodný pro celou rodinu, tedy i pro malé děti,“ vyjmenovává.

 

Populární pomocník slaví stovku

Zatímco u repelentů se na prodejích projevuje výrazný vliv sezony, náplasti a obvazový materiál se prodávají celoročně. Ale i u nich platí, že s nástupem jara a hlavně pak léta si řada spotřebitelů potřebuje zásoby v cestovní lékárničce doplnit, aby pro případ potřeby měla okamžitě po ruce vhodný typ náplasti. Jak potvrzuje Zdeňka Močárková, sortiment náplastí je velmi široký, ale spotřebitelé jsou spíše konzervativní a volí takříkajíc klasiku ve stylu ,aby doma něco měli´. Velké oblibě se proto těší klasické polštářkové náplasti, které letos slaví své výročí – začaly se totiž vyrábět právě před sto lety. „Kromě polštářkových náplastí v metráži jsou mezi zákazníky oblíbené i textilní náplasti na cívce a takzvané papírové náplasti.  Rovněž klasická obinadla jsou preferovanou volbou domácích lékárniček,“ vyjmenovává doktorka Močárková a připojuje: „Pokud však klienti přijdou s konkrétním zdravotním problémem, nechávají výběr náplasti na nás nebo sami žádají nějakou specialitu. Nabídky výrobců jsou každý rok inovovány, a tak je z čeho vybírat. Nabízíme různé hydrogelové náplasti na puchýře a popáleniny, náplasti na kuří oka, motýlkové náplasti, leukostehy, elastické náplasti na prsty a klouby a fixační náplasti. A za zmínku stojí také fakt, že se stále zvyšuje zájem o tejpovací pásky.“

Co do obliby jsou samostatnou kapitolou dětské obrázkové náplasti. „Novinky v segmentu náplastí zákazníci přímo milují. Děti jsou nadšené, pokud najdou obrázkové náplasti se svým hrdinou,“ podotýká Zdeňka Močárková a Petr Mašát připojuje: „Pokud jde o náplasti a obvazový materiál, máme vypozorováno, že nejčastěji zákazníky zajímá, jestli je obvaz sterilní, jak je pružný, nebo jestli je samodržicí. U náplastí se nejvíce zajímají o pružnost, voděodolnost, většinou chtějí přesný typ náplasti na dané zranění. U dětských náplastí je zajímá barevnost, obrázky, a hlavně jak dlouho náplast vydrží na prstu.“

 

Hlavně aby dobře držela     

Kdyby se hledal nejfrekventovanější požadavek spotřebitelů ohledně vlastností náplastí, vítěz bude jasný. Aby dobře držela, slyší lékárníci v souvislosti s jejich výběrem nejčastěji. Nicméně vlastností, o které se nakupující zajímají, je široká škála. „Zákazníci se často ptají na to, zda jsou náplasti voděodolné, vhodné pro senzitivní pokožku a mají určitou velikost. Výrobce a značka nehrají při výběru takovou roli. Tradičně oblíbená je Spofaplast. Velký zájem je o různé náplasti na puchýře nebo také na opary,“ shrnuje Tomáš Arndt.

Zdeňka Močárková potvrzuje, že se klienti především dotazují na to, jestli náplast dobře drží a jak je voděodolná. „Zajímají se dále o to, jak dlouho mohou náplast na poranění nechat, jak často ji měnit, zda je nepřilnavá. Podobné otázky řešíme při prodeji nejrůznějších krytí na rány, lidé žádají antiseptická nepřilnavá krytí. Musím podotknout, že v případě tohoto sortimentu neřeší cenu, ale požadují hlavně kvalitu,“ vysvětluje.

O ceně se zmiňuje rovněž Eva Hibšová: „U náplastí a obvazového materiálu řeší klienti cenu spíše tehdy, když produkty kupují do zásoby, u dezinfekcí je někdy zajímá také doba exspirace, obligátní otázkou je, jestli náplast dobře drží. Přijde-li zákazník a potřebuje řešit ošetření akutního poranění, cena produktu je při rozhodování o koupi většinou na jednom z posledních míst.“

Výrobci i lékárníci potvrzují, že čím dál oblíbenější jsou náplasti hojivé a ty, které jsou určené na specifický zdravotní problém. „V poslední době si spotřebitelé velmi oblíbili léčivé hydrokolidní náplasti, které dokážou vytvořit optimální podmínky pro hojení rány. Hydrokoloidní technologie ulevuje od bolesti a podporuje hojení poranění. Náplast se chová jako druhá kůže. Spotřebitelé, kteří takové náplasti vyzkoušejí a jsou spokojeni s jejich účinností, pak hydrokoloidní náplasti zařazují do svých cestovních lékárniček,“ říká Ing. Petra Buřičová, product manager společnosti Urgo Healthcare CZ.

Jak uvádí Zdeňka Močárková, rozšiřující se sortiment v segmentu hojení ran v lékárně vítají: „Zákazníci žádají různé tekuté obvazy, hydrogelové spreje na rány, krytí a spreje se stříbrem, s antiseptickou látkou či takzvané zastavovače krvácení. Velmi dobře se prodávají také všechny filmogely od firmy Urgo.“

V souvislosti s požadavky spotřebitelů ohledně náplastí a obvazového materiálu upozorňuje Ing. Marie Votrubová, brand manager společnosti Hartmann-Rico, ještě na pár dalších trendů: „U obalů je důležitá především jednoduchost, aby spotřebitel co nejrychleji poznal, jaký produkt momentálně drží v ruce a jak ho co nejjednodušeji použije. Obecně můžeme říct, že je i vyšší poptávka po baleních s méně kusy.“ Dále ještě poukazuje na to, že zvyšující se důraz na kvalitu výrobků se projevuje mimo jiné tím, že spotřebitelé chtějí obvazový materiál bez obsahu latexu. „To je v případě našich obinadel a bandáží samozřejmost, materiály, z nichž tyto produkty vyrábíme, procházejí pravidelně inovací,“ podotýká.

Náplasti jsou jaksi automaticky brány jako základ každé lékárničky na ošetření ran, puchýřů, odřenin a podobně. Tuto základní výbavu si ale spotřebitelé doplňují i dalšími produkty, které se jim u jmenovaných problémů mohou hodit. Některé, jako například Panthenol Spray, který má široké spektrum využití při poranění kůže, patří ke stálicím na trhu, jiné jsou takříkajíc nováčky. K těm se počítá například Zitenax® Active, o němž Mgr. Marek Hochmann, lékárník společnosti Next Force, říká: „Vyvinuli ho tuzemští lékárníci a tento přípravek je určený pro aktivní a sportující děti a dospělé na ochranu pokožky v místech, kde je enormně namáhána, tedy například na chodidlech, v tříslech, podpaží a podobně. Ošetřená místa chrání před kožními mikrotraumaty a napomáhá rychlejší regeneraci pokožky.“

 

Osvědčené přípravky se kupují pravidelně

Nezbytnou součástí cestovních lékárniček jsou také produkty na zažívací a střevní potíže. Je otázkou diskuse, v jaké míře se loňské omezené cestování do zahraničí na této kategorii podepsalo, protože právě na zahraniční dovolené, kde člověk ochutná nejednu specialitu tamní kuchyně, je riziko vzniku uvedených potíží velké. Nicméně například i doma po grilování se mohou dostavit zažívací a střevní problémy.

Každopádně platí, že pokud se spotřebiteli nějaký přípravek z této kategorie osvědčil, obvykle si ho kupuje pravidelně. Připouští to i Tomáš Arndt: „Je dost znát, že někteří zákazníci mají své oblíbené léky, které kupují pravidelně.“ Také Jana Herotová upozorňuje, že nejdůležitějším kritériem výběru uvedených přípravků je předchozí zkušenost.

Když přijde řeč na jednotlivé sortimentní skupiny, Tomáš Arndt uvádí: „Tradičně jsou v oblibě volně prodejné léky proti překyselení žaludku a refluxu, a to i u zahraničních turistů, kteří si rovněž rádi kupují trávicí enzymy. Žádané jsou léky proti průjmu a zácpě, v létě samozřejmě hlavně stoupá zájem opět o léky proti průjmu, dále o adsorpční uhlí a podobně.“

Jak upozorňuje Michaela Baštová, senior brand manager společnosti Stada Pharma, v souvislosti s trávením se u laické veřejnosti zvyšuje povědomí o prospěšných účincích probiotik, která jsou doporučována pro podporu obnovy přirozené rovnováhy střevní mikrobioty. „Naše společnost výrazný pokles v kategorii probiotik v minulé letní sezoně nezaznamenala. Vzhledem k letnímu rozvolnění i přes menší objem zahraničních dovolených cestovali lidé lokálně, grilovali, pořádali rodinné výlety, jezdili na vodu a podobně. Doplnění probiotik tedy bylo a stále zůstává velmi důležité“ objasňuje Michaela Baštová.

 

Rady odborníků mají velkou váhu

Jak už bylo řečeno, mnoho spotřebitelů se při nákupu uvedeného sortimentu řídí svou zkušeností a nakupuje produkty, které se jim osvědčily. Pokud jde o novinky na trhu, zákazníci je podle Evy Hibšové přijímají většinou pozitivně: „Samozřejmě je zajímá hlavně účinnost a nejlépe nějaké zkušenosti s danými produkty, ať už nás lékárníků, nebo ostatních klientů.“

Také Petr Mašát připouští, že novinky v segmentu náplastí, obvazů a repelentů zákazníci celkem vítají: „Rádi vyzkoušejí něco nového, když jim expedient detailně vysvětlí a popíše výhody novinky na trhu. Výjimkou jsou produkty na odstraňování klíšťat, v jejich případě se přiklánějí k osvědčeným produktům, s nimiž mají dobré zkušenosti.“

A do jaké míry má na spotřebitele vliv reklama? „Pokud jde o klasické náplasti, v televizních reklamách příliš nebývají, takže na jejich základě klienti novinky nevyžadují. U přípravků na střevní a zažívací potíže podle mého názoru reklama masivní roli nehraje, ale je pravda, že pokud se v televizi objeví na nějaký produkt z tohoto sortimentu reklamní šot, zájem o takový přípravek stoupne,“ popisuje Tomáš Arndt.

Podobně jako u jiných kategorií i u uvedeného sortimentu platí, že důležitou roli při výběru produktů hrají rady lékárníků. „Doporučení lékařů, lékárníků a rovněž přátel či rodiny se dlouhodobě drží na horních příčkách kritérií, podle nichž se spotřebitel rozhoduje,“ podotýká Michaela Baštová.

V podobném duchu se vyjadřuje i Petra Buřičová, podle níž klade český spotřebitel při výběru náplastí důraz na informace od lékárníka nebo jiného spotřebitele a zkušenosti, které s daným produktem mají. „Snažíme se proto o správnou edukaci, aby všichni dobře porozuměli, na jaké poranění je konkrétní náplast vhodná a jak se používá,“ říká.

Lékárníci i výrobci se shodují, že nezanedbatelnou roli hraje vystavení produktů. „Naše lékárna hodně využívá akce výrobců, ale snažíme se mít nabídku náplastí přehlednou a srozumitelnou. Využijeme vždy produkty tak od dvou tří firem a bohatě pokryjeme žádaný sortiment. Pro zvýšení prodejů se v tomto segmentu výborně uplatňuje jednoduché zviditelnění – impulzní nákup podporujeme vystavením přímo na táře,“ popisuje Zdeňka Močárková a na její slova navazuje Ing. Jana Hraběová, brand manager společnosti Hartmann – Rico: „Pro sortiment náplastí vyrábíme nejrůznější stojany, které jsou praktické pro lékárnu, zaujmou zákazníka a ulehčí mu orientaci v sortimentu, čímž se přímo podpoří prodej. Český spotřebitel slyší sice na kvalitu, ale důležitá je samozřejmě i cenová pobídka. Pravidelně tedy pro naše zákazníky připravujeme nejrůznější akce.“

 

Když kampaň, tak on-line

On-line média se pro prezentaci produktů využívala již dříve, ale od loňského roku kvůli nejrůznějším pandemickým omezením nebývale posílila. Málokdo s nimi ve svých kampaních nepočítá. „Letos jsme již realizovali kampaň ve spolupráci s jedním celostátním deníkem. A nově jsme v letošním roce začali výrobky OFF! prezentovat formou on-line aktivit, především na Facebooku,“ vyjmenovává David Glogar.

Také společnost Hartmann-Rico se v případě hydrokoloidních náplastí Cosmos rozhodla kromě médií tištěných využít i ta on-line. „Jejich prostřednictvím se zákazníkům snažíme vysvětlit, jak si díky těmto náplastem mohou výrazně zkrátit délku léčby puchýřů, oparů nebo kuřích ok,“ říká Marie Votrubová.

Jak uvádí Iveta Čechová, jejich společnost počítá s marketingovou kampaní v televizi, v tištěných i on-line médiích: „Zaměřená bude na nejúspěšnější druhy repelentů Predator Forte, Junior a nově také Bio. Zájem o posledně jmenovaný přípravek stále roste, proto se ho chystáme podpořit podobně jako naše dvě stálice.“

Také Veronika Píchová poukazuje na to, že se letos jejich společnost zaměřila na prezentaci prostřednictvím sociálních sítí. „Naše produkty je v průběhu léta také možné vidět v několika vybraných televizních pořadech. Nadále samozřejmě spolupracujeme s on-line i kamennými lékárnami v celé České republice,“ připojuje.

O tom, že svou novinku chtějí podpořit prostřednictvím on-line médií, se zmiňuje Petra Buřičová: „Pravidelně aktualizujeme naše webové stránky urgo.cz a dále jsme aktivní na sociálních sítích.“

Na televizní kampaň stejně jako loni vsadila společnost Stada Pharma. „Od června jsme spustili kampaň na Biopron® Forte,“ podotýká Michaela Baštová.

Markéta Grulichová

marketa.grulichova@atoz.cz

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail