Opalovací kosmetika na prahu další nejisté sezony

V jiných letech už touto dobou nabíraly prodeje opalovací kosmetiky na obrátkách. V loňském roce omezené cestování kvůli koronavirové nákaze se jmenovanou kategorií takříkajíc pořádně zacvičilo. Jak se vyvine letošní letní sezona a kolik Čechů nakonec vyrazí na dovolenou k moři, kvůli níž si ochranné opalovací prostředky hlavně pořizují, zatím příliš jasné není. Jisté ovšem je, že v rámci osvětových kampaní chtějí výrobci upozorňovat hlavně na to, že pokožku před negativními vlivy UV záření je třeba chránit nejen při pobytu u moře.

Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 40/2021. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.

Opalovací kosmetika je stále považována za kategorii výrazně sezonní. A to navzdory tomu, že v posledních letech mnoho našinců vyráželo na exotické dovolené mimo letní měsíce, takže si ji pořizovalo nejen v zavedené sezoně stejně jako ti, kteří jezdívali zejména během jarních prázdnin do tuzemských i zahraničních lyžařských středisek. Zatímco loni se ještě během prvních dvou měsíců běžně cestovalo a nejistota, zda bude možné vyrazit v létě k moři, přišla až poté, letos pobyty na horách s lyžováním i cesty za teplem do exotických krajin překazil lockdown. Za této situace pochopitelně na nákup opalovací kosmetiky nikdo ani nepomyslel. A jak moc ji spotřebitelé začnou nakupovat v nadcházejících měsících, je zatím dost nejisté.

 

Sezona startuje obvykle v dubnu

S ohledem na vývoj v minulém roce nepřekvapí, že na otázku, jak se vůbec loni solární kosmetika prodávala, zaznívá z lékárenského trhu lakonická odpověď: „Špatně.“ Výsledkem toho jsou kvanta neprodaných „opalováků“, které zůstaly v lékárnách ležet. „Opalovací kosmetika se začíná prodávat s prvními slunečními paprsky. Každý rok je to tedy v trochu jinou dobu, ale hlavní množství se prodá od dubna do půlky června. Loni bylo všechno jinak. Na skladě nám zůstalo velké množství zásob, protože byl lockdown a přes prázdniny se to už nedohnalo,“ popisuje PharmDr. Zora Zoubková, vedoucí znojemské Alphega lékárny U Svaté Anny.

Podobně se vyjadřuje i PharmDr. Zuzana Píšťková z Chytré lékárny na České v Brně: „Zájem o fotoprotekci začíná již v dubnu. Obecně se ovšem tento typ zboží nejvíce prodává v červnu a v červenci. V srpnu už nastává mírný pokles prodejů. V loňském roce se ve srovnání s předchozím obdobím prodalo fotoprotekce méně. Důvody jsou zřejmé, méně se cestovalo k moři.“

Podle další brněnské lékárnice, PharmDr. Kateřiny Nesejtové, se opalovací přípravky a přípravky spojené s péčí o pleť po slunění v době volného cestování, tedy v období před covidem-19, prodávaly prakticky celoročně. „V loňském roce jsme zaznamenali pokles prodejů kvůli omezeným možnostem trávit letní sezonu u moře a také v jiném termínu než v letních měsících,“ říká a rovněž potvrzuje, že nárůst prodejů opalovací kosmetiky v lékárnách registrují na jaře, v období, kdy se objeví první intenzivnější sluneční paprsky.

 

Stále je co zlepšovat

Kdyby se názory výrobců a farmaceutů na povědomí ohledně nutnosti chránit pokožku před negativními účinky UV záření zobecnily, dalo by se konstatovat, že čím dál víc Čechů je o ní díky osvětě informováno, což ale neznamená, že by nebylo v tomto směru co zlepšovat. Jasně to vyjadřuje Helena Pecková Vorlíčková zastupující značku Eucerin: „Zvyšovat u populace povědomí o potřebě fotoprotekce je bez přestání na místě, protože rakovina kůže je bohužel stále častěji diagnostikovaným onemocněním.“

Klára Habartová, MSc., product manager Eau Thermale Avène společnosti Pierre Fabre Dermo-Cosmétique Tchèquie, připouští, že u nás za poslední roky gramotnost ohledně působení slunečního záření malinko stoupla: „I v našich zeměpisných šířkách se tak začínají prosazovat ochranné přípravky s vyššími faktory. Stále je ale obrovské procento obyvatel, které místo prevence očekává, že se po nanesení opalovacího krému lépe opálí. S touto skupinou je třeba dále pracovat a vzdělávat ji.“

Také Mgr. Jana Kundratová, Ph.D., NAOS scientific manager Czech Republic & Slovakia, se vyjadřuje v tom smyslu, že informovanost veřejnosti ohledně samotné fotoprotekce a jednotlivých typů filtrů se každým rokem zlepšuje. Nicméně rezerv je v chování lidí ještě hodně, jak potvrzují leckteré názory. „Nejvíce opalovacích přípravků se tradičně prodává v letní sezoně. Ovšem stále platí, že jen minimum lidí je používá ve městě například při cestě do práce či na nákupy. Potvrdil to i loňský atypický rok. Opalovací přípravky se prodávaly jen minimálně, což bylo způsobeno tím, že se jen málo lidí vydalo na dovolenou k moři,“ říká PharmDr. Ivana Lánová, vedoucí lékárnice a odborná zástupkyně pražské Lékárny Benu v ulici K Pérovně.

Velmi skepticky vidí situaci vedoucí Alphega lékárny Medea v Hostomicích nad Bílinou Mgr. Leona Štěpková: „Mám pocit, že nemůže existovat nikdo, kdo by nebyl o negativních účincích slunečního záření a o potřebě se před ním chránit poučen, ale touha po hodně opálené pokožce zatím vyhrává. Možná přibývá matek, které lépe chrání své děti, ale jinak řečeno slovy klasika, ,je to marný, je to marný, je to marný´. Každoročně nastává stejná situace. S prvním jarním sluníčkem se nám klienti spálí a poté si přijdou koupit nějaký panthenol a levnější opalovací přípravek. Loni byl takový duben. Většina lidí byla doma na home office, tedy hodně na zahradě, takže byla opálená jako od moře.“

 

Zaostřeno na filtry

Jak lékárníci, tak výrobci poukazují na to, že při nákupu opalovacích přípravků lze vysledovat několik trendů. „Je patrné, že část spotřebitelů se začíná zajímat o vlastní fungování UV filtrů syntetických a přírodních, o míru a spektrum ochrany před ultrafialovým zářením. Zejména maminky s dětmi sahají raději po produktech přírodních, preferují minerální UV filtry a čisté složení,“ vyjmenovává Mgr. Andrea Vaníčková, PR & marketing director společnosti La Biorganica.

Také Zuzana Píšťková potvrzuje, že zájem o typ filtrů v solární kosmetice pozoruje zejména u přípravků určených pro děti. „Mezi velmi dobře informovanou skupinu zákazníků patří maminky s dětmi. Většina z nich také už zná rozdíly mezi minerálním a chemickým filtrem a uvědomuje si rizika, která sluneční paprsky dětské pleti přinášejí. V posledních letech je tedy snazší této skupině zákaznic doporučit kvalitní přípravek,“ popisuje Kateřina Nesejtová a připojuje: „Bohužel se zvyšuje počet zákazníků s alergií na používané solární filtry. Zvolit kvalitní přípravek pro tuto malou skupiny pacientů je někdy tvrdý oříšek.“

I podle Heleny Peckové Vorlíčkové se lidé čím dál víc zajímají o složení produktů, zejména o použité UV filtry. Zároveň uvádí, že u těchto přípravků jsou velmi důležité klinické studie, a dále vyzdvihuje, že tradičně nejvíce péče věnují spotřebitelé svým dětem. Jana Kundratová zase podotýká, že při výběru opalovací kosmetiky hraje stále velkou roli doporučení lékaře či farmaceuta, a doplňuje: „Informovanost veřejnosti ohledně jednotlivých typů filtrů a samotné fotoprotekce se každým rokem zlepšuje. Rozhodujícím prvkem je také fakt, pro koho daný produkt bude, zda pro dítě či dospělého.“

Podobně jako u mnoha jiných kategorií i u solární kosmetiky se čím dál víc projevují preference produktů s nulovým obsahem určitých látek a také zájem o přípravky, které jsou šetrné vůči přírodě. Například Zuzana Píšťková upozorňuje na to, že spotřebitelé stále častěji preferují ekologickou bezpečnost produktů. Podle ní nejsou výjimkou ani dotazy zákazníků na případný negativní vliv solárních prostředků na mořský život a podobně.

„V posledních letech spotřebitelé více kladou důraz na to, aby byl přípravek bez parabenů a dalších pro tělo škodlivých chemických látek, či dokonce bez mikroplastů. Samozřejmě i v kategorii opalovacích přípravků lze pozorovat rostoucí poptávku po přírodních a bio produktech,“ říká Ondřej Šereda, key account manager společnosti Mark Distri, a Andrea Vaníčková připojuje: „Řada zákazníků řeší například ekologické obaly, čistotu složení či biologickou rozložitelnost vlastního opalovacího krému.“

Na téma obalů pak ještě Helena Pecková Vorlíčková dodává: „Výrobci tradičních značek v této kategorii, a nejen v ní, kladou u obalů stále větší důraz na udržitelnost a odpovědnost vůči přírodě.“

 

Nejde jen o samotnou ochranu

V podstatě obecně platí, že spotřebitelé se při výběru opalovacích přípravků zajímají hlavně o výši ochranného faktoru. „Mezi nejdůležitější spotřebitelská kritéria při rozhodování o volbě opalovacího prostředku patří stupeň ochranného faktoru, voděodolnost výrobku a jeho textura,“ podotýká Ondřej Šereda. Také Ivana Lánová potvrzuje, že výše ochranného faktoru bývá významným kritériem, o které se zákazníci u opalovací kosmetiky primárně zajímají. Jak dále uvádí, pokud si klient kupuje přípravek na pobyt u vody, zajímá se, zda je voděodolný.

Zora Zoubková ještě poukazuje na to, že zákazníky s citlivou pokožkou zajímá i to, zda budou přípravek dobře snášet. „O snášenlivost se zajímají v podstatě všichni zákazníci, protože do lékárny si pro sluneční kosmetiku přicházejí ti, kteří od ní očekávají něco navíc,“ dodává.

Pokud jde o samotnou výši ochranného faktoru u kupovaných produktů, zkušenosti z trhu nejsou zcela jednotné. Například Vendula Krejčová, MA, product manager společnosti Stada Pharma CR, tvrdí: „Od minulého roku došlo k výraznému snížení poptávky po vysokých ochranných faktorech s výjimkou dětské opalovací kosmetiky.“

Kateřina Nesejtová na základě svých zkušeností zase popisuje: „Stále přibývá pacientů, zejména žen, které podstupují korektivní dermatologické zákroky, po nichž následně potřebují kvalitní ochrannou péči i mimo letní sezonu. Mimo sezonu se tedy nejvíce prodávají přípravky určené k ochraně pleti obličeje s ochranným faktorem 50.“

Nikoliv ojediněle zaznívají hlasy, že spotřebitelé od opalovací kosmetiky očekávají i něco víc než jen pouhou ochranu před účinky slunečního záření. „Ženy mají stále větší zájem o multifunkční produkty, kdy je součástí ochranného slunečního přípravku i hydratační, antipigmentační či jiná složka,“ říká Vendula Krejčová.

Další pohled nabízí Zuzana Píšťková: „Dnes lze vysledovat větší zájem o koupi dvou specifických produktů, a to zvlášť na obličej a na tělo. Narůstá i zájem o produkty určené k ošetření pigmentových skvrn.“ O pigmentových skvrnách se zmiňuje rovněž Zora Zoubková, podle níž si hlavně ženy již zvykly nakupovat opalovací přípravky i mimo takzvanou top sezonu, a to hlavně ty, které trpí jejich tvorbou.

Podle Leony Štěpkové jsou trendem posledních let BB krémy na obličej s UV filtrem. „Cílová skupina u jmenovaného segmentu je ale poměrně úzká. Jedná se o ženy středního věku či starší, které si uvědomují, jak důležitá je ochrana pokožky obličeje, a jsou ochotny do ní investovat,“ vysvětluje.

Portfolio kategorie solární kosmetiky ale netvoří pouze prostředky na opalování, nýbrž i přípravky určené k ošetření pokožky po opalování. Jak se ukazuje, jejich nákup a používání nejsou automatické. Například Leona Štěpková poukazuje na to, že ošetření pokožky po opalování lidé podceňují. Ivana Lánová zase říká, že hodně zákazníků si v případě, že se chystají na pobyt u moře, přípravky po opalování kupuje.

„O přípravky po opalování je zájem spíše tehdy, pokud jsou v balíčku s opalovacím prostředkem. A čím dál oblíbenější jsou malá cestovní balení, která si člověk může lehce vzít do kapsy na výlet nebo když jde sportovat,“ konstatuje na základě svých zkušeností Zuzana Píšťková.

Podobně se vyjadřuje i Kateřina Nesejtová: „Zákazníci vítají kompletní řady přípravků péče o pleť při a po slunění. Obvykle si na letní sezonu nakoupí ucelenou péči, tedy prostředky s ochranným faktorem, přípravky po slunění i přípravky, které pečují o pleť, která je nadměrným sluněním poškozena.“ Zároveň připojuje ještě jeden poznatek: „V menší míře se dnes prodávají přípravky s betakarotenem, a pokud ano, jsou doplněny o antioxidační komplex minerálů a vitaminů.“

 

Posílily on-line prodeje

Ti, kteří nakupují sluneční kosmetiku v lékárnách, vyžadují určitou kvalitu a vědí, že tomu bude odpovídat i cena, o niž se logicky také zajímají. „Důležitou roli při koupi hraje i cena a velikost balení,“ potvrzuje Zuzana Píšťková a Vendula Krejčová doplňuje: „Vzhledem ke specifické situaci vnímáme, že v posledním roce jsou zákazníci vůči ceně citlivější. Často přecházejí z luxusnějších spotřebitelských značek na stejně spolehlivé, leč cenově dostupnější alternativy.“

Když je řeč o cenách, jedna věc se rozhodně nemění. „Stejně jako v jiných kategoriích i v případě sluneční kosmetiky český spotřebitel takříkajíc velmi slyší na slevy,“ podotýká Ondřej Šereda.

A ještě jednu věc má uvedená kategorie shodnou s mnoha dalšími – poslední dobou posilují její prodeje v rámci e-commerce. „Lékárny jsou tradičním distribučním kanálem pro prodeje jmenované kategorie, ale s ohledem na opatření související s pandemií se část spotřebitelů přesunula na on-line platformy. A tak lze očekávat i růst prodejů opalovacích krémů právě v internetových obchodech, ať již se jedná o on-line lékárny či jiné e-shopy,“ popisuje Andrea Vaníčková.

Také Helena Pecková Vorlíčková se zmiňuje o tom, že v důsledku pandemie se z hlediska prodejů zvyšuje význam e-shopů. „Opalovací kosmetika je jako výrazně sezonní kategorie pandemií ovlivněna ještě výrazněji než zboží, které se prodává rovnoměrně celý rok,“ dodává.

A do on-line prostředí se také koncentruje řada marketingových aktivit producentů. „Tento rok plánujeme pouze slevové akce a on-line podporu produktů – zejména na sociálních sítích,“ uvádí Ondřej Šereda.

Velkou digitální kampaň zaměřenou na fakt, že solární kosmetiku je potřeba používat nejen u moře, ale i v našich končinách, plánuje společnost Pierre Fabre Dermo-Cosmétique Tchèquie. „Dále organizujeme outdoorovou kampaň pro děti na téma znečištění řek a důležitost solární protekce v našich krajích,“ říká Klára Habartová.

Plány společnosti Stada Pharma CR ohledně prezentace jejích produktů, u níž hrají nemalou roli sociální sítě, představuje Vendula Krejčová.: „Na léto jako každoročně připravujeme společné kampaně s lékárnami a e-shopy. Se spotřebiteli zároveň komunikujeme již druhým rokem přes sociální sítě, kde pořádáme i různé soutěže, které patří k nejoblíbenějším. V rámci osvěty poskytujeme zákazníkům při vybraných akcích edukační hračku pro děti v podobě samoopalovací kachničky. Po vystavení slunečním paprskům se hračka zbarví do červena. Jakmile dítě aplikuje ochranný krém, kachničce se vrátí původní barva. Takto se děti učí o důležitosti sluneční ochrany již od raného věku.“

I další firmy mají nachystané nejrůznější akce a kampaně. „Pro letošní sezonu jsme pro naše zákazníky a velkoobchodní partnery připravili atraktivní edukační materiál v podobě papírového leporela, kde je podrobně rozebrána problematika opalování a potřeby sluneční ochrany, dopadů opalovacích krémů na životní prostředí, a dále obsahuje i praktické tipy, jak se nespálit. Malý formát umožňuje nosit leporelo v kapse i jako jakéhosi průvodce při nákupu opalovacích krémů,“ objasňuje Andrea Vaníčková.

Řada aktivit výrobců má edukační charakter. Jak uvádí Helena Pecková Vorlíčková, pro produkty značky Eucerin mají naplánovanou podporu v nejrůznějších médiích a připravené POS materiály do míst prodeje. Pro kamenné i on-line lékárny chystají speciální promoční akce. „Vzhledem k novince, kterou jsme uvedli na trh, zaměříme komunikaci jak na odbornou, tak širokou veřejnost. A pochopitelně budeme pokračovat v edukaci zacílené opět na širokou i odbornou veřejnost,“ doplňuje.

Také Jana Kundratová vyzdvihuje edukaci a aktivitu na sociálních sítích: „Pořádáme i různě specializované on-line semináře zaměřené nejen na novinky, ale i na detailnější představení našich produktů. Aktivnější rovněž budeme na sociálních sítích. V rámci POS materiálů jsme připravili speciální edukační pacientský letáček, kde nechybějí ani praktické tipy ohledně vyšetření znamének, jaké množství sunscreenu je třeba aplikovat na pokožku a jak je důležité chránit pokožku i při pobytu na slunci v tuzemsku.“

Různé akce pravidelně pořádají i lékárny, často se také zapojují do celostátních populárních akcí spojených s kontrolou mateřských znamének, edukací ohledně ochrany pokožky před negativními účinky slunečních paprsků a s prodejem opalovacích přípravků obyčejně za zvýhodněnou cenu. Koronavirus ale již druhým rokem akcím, jako je Stan proti melanomu, Dny slunce či Skinchecker, vystavuje zatím stopku.

 

Novinky reflektují současné trendy

Přestože loňskou sezonu nelze označit za úspěšnou, výrobce to neodradilo a stejně jako v předchozích letech i letos přišli s řadou novinek, které zohledňují současné trendy. Nový filtr TriAsorBTM, který vyvinuli vědci v laboratořích Pierre Fabre, obsahuje přípravek Intense Protect Ultra voděodolný fluid SPF 50+. „Vývoj jmenovaného filtru byl inspirován přirozenou ochrannou schopností melaninu, takže kromě nezbytně nutné ochrany před UVA a UVB zářením poskytuje také ochranu před vysokoenergetickým viditelným modrým světlem (HEV blue light), které proniká nejhlouběji, až do hypodermis, a tvorbou volných radikálů poškozuje DNA buněk. Přípravek neobsahuje nanočástice, má výbornou oční i kožní snášenlivost, vstřebává se již za tři vteřiny, lehce se roztírá a nezanechává na kůži stopy,“ vysvětluje Klára Habartová a dodává, že je vhodný pro kojence od šesti měsíců a těhotné ženy.

Společnost Beiersdorf nedávno uvedla na trh Eucerin Actinic Control MD SPF 100, o kterém Helena Pecková Vorlíčková říká: „Jde o první zdravotnický prostředek v portfoliu solární péče, který je speciálně vyvinutý pro prevenci a doplňkovou léčbu aktinické keratózy a nemelanomových kožních karcinomů. Má vysoký stupeň ochrany, je vhodný pro citlivou pokožku, vyznačuje se lehkou a velmi rychle se vstřebávající texturou, je odolný vůči vodě a potu a je bez parfemace.“

Pro mastnou, aknózní pleť je vhodný nový produkt s názvem Bioderma Photoderm Cover Touch SPF 50+. „Jedná se o 100% minerální make-up, který je díky ,touch´ konceptu dokonale prodyšný a přitom krycí,“ vysvětluje Jana Kundratová.

Vendula Krejčová zase představuje novinku společnosti Stada Pharma CR: „Náš nový gel na ochranu proti slunci s antipigmentačním komplexem je koncipován na zesvětlení stařeckých skvrn, a navíc díky obsaženým antioxidantům napomáhá zamezit tvorbě vrásek.“

Novinku spojující v sobě ochranu i péči představuje značka La Roche-Posay. Její lehký fotoprotekční krém Anthelios Age Correct podle Ivety Kučerové, marketing services directora Divize aktivní kosmetika společnosti L’Oréal ČR, viditelně zmírňuje vrásky a tmavé skvrny.  Je nemastný a poskytuje 24hodinovou hydrataci a díky SPF 50 vysoký stupeň ochrany.

V ekologičtějším balení, tedy v tubě využívající karton, je nyní k dispozici Anthelios hydratační mléko. Do kartonovému obalu s biodesignem je baleno také nové Vichy Capital Soleil ochranné mléko SPF 50+, které obsahuje kyselinu hyaluronovou a termální vodu Vichy vulkanického původu. „Mléko je voděodolné, hypoalergenní a bylo testováno pod dermatologickou kontrolou na citlivé pokožce. Je vhodné pro obličej a tělo pro celou rodinu,“ popisuje Iveta Kučerová a upozorňuje ještě na novinku s názvem Vichy Capital Soleil UV-Age Daily 50+: „Poskytuje vysokou ochranu pokožky a díky aktivním anti-agingovým ingrediencím zároveň napomáhá bojovat proti stárnutí pleti a pigmentovým skvrnám.“

Markéta Grulichová

 marketa.grulichova@atoz.cz

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail