
Phoenix lékárenský velkoobchod vykázal za finanční rok 2020 tržby převyšující 26 miliard Kč. Obrat jeho dceřiné společnosti Benu vzrostl meziročně o 22 % – z 6,2 na 7,6 miliardy korun. Vyplývá to z výročních zpráv odkazujících na fiskální období 1. února 2020 až 31. ledna 2021.
Lékárenský velkoobchod Phoenix vykazuje navzdory pandemické situaci pozitivní výsledky hospodaření. Jeho obrat dosáhl za účetní období více než 26 miliard Kč. „Přes všechny překážky a nouzové stavy se nám podařilo zajistit nepřerušený provoz všech našich distribučních center a lékáren, čímž jsme nemalou měrou přispěli k dostupnosti zdravotní péče a potvrdili tak naši nezastupitelnou roli ve zdravotním systému,“ říká Petr Doležal, generální ředitel společností Phoenix lékárenský velkoobchod a lékáren Benu.
Phoenix jako velkodistributor léčiv zajišťuje na českém trhu zásobování téměř 4 000 lékáren, nemocnic, výdejen zdravotnických potřeb a dalších zákazníků, kterým nabízí téměř 25 000 sortimentních položek. Podporuje také nezávislé lékárny, provozuje a rozvíjí virtuální sdružení 226 partnerských lékáren Pharmapoint. Společnost dokončila na podzim výstavbu moderního distribučního skladu léčiv v ČR, který uvede do provozu v polovině letošního roku.
Benu lékárny
V roce 2020 otevřelo Benu 20 nových lékáren, celkem jich nyní provozuje 200 vlastních a 70 franšízových. Společnost zapsala do výsledků i historické tržby 7,6 miliardy Kč, o pětinu více než v roce 2019. V loňském roce společnost Benu otevřela nová Alzheimer konzultační centra v Ostravě, Brně, Hradci Králové, Plzni a již druhé centrum Praze. „Prioritou je pro nás vždy zdraví zákazníků, proto jsme vzhledem ke komplikované situaci přistoupili k přerušení našich odborných preventivních programů. Jakmile to situace umožní, opět všechny naše preventivní programy spustíme a nabídneme našim zákazníkům kvalitní služby, na které jsou v našich lékárnách zvyklí,“ uvádí Petr Doležal.
Internetový prodej
K celkovému pozitivnímu výsledku skupiny pomohly také on-line prodeje, které vlivem pandemie zaznamenaly nárůst o 93 % a dosáhly jedné miliardy korun. Letos bude spuštěno moderní distribuční centrum v pražské Hostivaři, jehož součástí bude i internetová lékárna. Pražským zákazníkům tak umožní mimo jiné objednat zboží s doručením v ten samý den. Současně Benu otevře již druhou internetovou lékárnu v distribučním centru v Brně, která pokryje rychlejší doručení pro zákazníky na Moravě.
V souvislosti s pandemií a nouzovým stavem se chování zákazníků změnilo. Klienti začali nakupovat na internetu kromě dosud převažující dermokosmetiky, dětského sortimentu a doplňků stravy i volně prodejné léky. V roce 2020 vyexpedovaly Benu lékárny celkem 1,9 milionu objednávek, aktuálně mají v sortimentu 12,5 tisíce položek. I nadále však zákazníci nejčastěji (více než z 80 %) preferují převzetí objednávky přímo v lékárně, kde mohou osobně zkonzultovat vše potřebné s lékárníkem.
„I nadále chceme zlepšovat naše služby v on-line prostředí, a proto jsme v uplynulém roce umožnili rezervaci léků na předpis prostřednictvím vlastní mobilní aplikace i samostatného webu Benunapredpis.cz. Kromě toho plánujeme rozšiřovat služby poskytované v rámci odborného poradenství, prevence a zdravého životního stylu,“ dodává Petr Doležal.
Vloni otevřela lékárenská síť Benu také dvě další internetové lékárny spolupracující s Rohlik.cz, a to v Brně a Horních Počernicích.





