Odborníci z Fyzikálního ústavu Akademie věd ČR spolu s pražským dopravním podnikem (DPP) zahájili odběr vzorků na zjištění covidu-19 v prostředcích MHD. První odběr pomocí speciálních biosenzorů a systémů na odběr vzduchu se uskutečnil v tramvajích na smyčce Březiněveská v Kobylisích. V dubnu odeberou odborníci z autobusů, tramvají, vlakových souprav i ve stanicích metra přibližně 500 vzorků z povrchů i ze vzduchu uvnitř dopravních prostředků.
DPP v boji proti covidu v uplynulém roce zintenzivnil úklid vozů, které například čistí ozónem či dezinfikuje. V pražské MHD také platí upravené jízdní řády, lidé musí mít respirátory nebo nanoroušky a zakázaný je u tramvají a autobusů nástup prvními dveřmi.
„Existuje řada zahraničních studií, které ukazují, že MHD není zdrojem covidu. Bohužel taková studie, kterou by v ČR provedla renomovaná lékařská autorita, neexistuje. Často se setkáváme s názory, že MHD je místo, kde se může cestujících nakazit. Proto jsme se rozhodli ji provést. My jsme přesvědčeni, že MHD je bezpečná,“ uvedl vedoucí odboru komunikace DPP Daniel Šabík.
Přítomnost viru budou odborníci zjišťovat stěry z tyčí, madel, sedadel, ovládacích tlačítek či terminálů na jízdenky. Ve stanicích metra pak z ovládacích tlačítek, výtahů, madel eskalátorů a ze schodů nebo laviček a infopanelů na nástupištích. „Pro nás je to zajímavá příležitost otestovat zařízení, které vyvíjíme, v polních podmínkách. Měření má velkou přesnost a je schopné zachytit i zbytky mrtvého viru,“ řekl ČTK místopředseda akademie Jan Řídký.
Odebrané vzorky budou odborníci kontrolovat prostřednictvím PCR testů a následně výsledky porovnají s těmi z přístrojů. „Metodou PCR se virus pomnoží, takže se zjistí, kdy to byl živý virus. I ten mrtvý virus detekujeme,“ sdělil J. Řídký.
Vývoj přístroje začal již v době před pandemií covidu. Jeho autorka Hana Lísalová z Akademie věd ČR přístroj původně koncipovala podle Řídkého pro výzkum salmonely a dalších patogenních organizmů. Po začátku pandemie autorka přístroje podle něho však zjistila, že úpravou čipu přístroje lze detekovat covid.
Vědci odeberou tzv. stěry 150 vzorků v autobusech, stejný počet v tramvajích a stovku ve vlacích. Nejméně, padesátku, pak v metru. Kromě toho provedou také 50 odběrů ze vzduchu jak v dopravních prostředcích, tak v prostoru metra. Odběry vzduchu budou provedeny za plného provozu s cestujícími, stěry ihned po odstavení vozidla.
DPP pro odběry vybral linky a stanice metra poblíž velkých pražských nemocnic. Jedním z nich bude například obratiště Březiněveská. Tady končí tramvaje číslo 3 a 24, které jezdí okolo Fakultní nemocnice Na Bulovce a Všeobecné fakultní nemocnice na Karlově náměstí. Pro autobusy bude jedním z odběrových míst terminál Želivského. Vlakové soupravy se budou testovat v depech Kačerov a Hostivař a odběry ve vestibulech a nástupištích jsou naplánované například na Karlově náměstí, na Budějovické nebo Kačerově.