Tuzemský farmaceutický trh loni rostl v OTC i Rx segmentu

Z dat společnosti IQVIA vyplývá, že v roce 2020 dosáhly celkové prodeje léků na předpis v českých lékárnách a nemocnicích hodnoty 71 mld. Kč, což představuje roční nárůst o 7 %. Kategorie volně prodejných léků (registrované OTC produkty a doplňky stravy) a produktů pro zdravotní péči vzrostla v roce 2020 o 5,5 % na hodnotu 26 mld. Kč.

Prodeje originálních léčiv na předpis stouply o 9 % na 49 mld. Kč, z čehož inovativní léčiva s aktivní patentovou ochranou tvoří 56 %. Kategorie inovativních léčiv s aktivní patentovou ochranou se tak zvýšila oproti předchozímu roku o 26 % na 27 mld. Kč. Nárůst tohoto segmentu byl z velké části způsoben zvýšenými prodeji biologických léků. Prodej originálních léků, u nichž patentová ochrana již vypršela, se snížil z 18 mld. na 17 mld. Kč, což bylo o 5 % méně než za rok 2019. Téměř beze změny zůstala kategorie léčiv na předpis bez patentové ochrany, která se stejně jako v roce 2019 drží na hodnotě 21 mld. Kč. Tyto léky představují 30 % hodnoty a 74 % objemu celého českého trhu s léky na předpis. Veškeré uvedené hodnoty prodejů léků na předpis jsou uvedeny v cenách výrobce bez DPH.

„Celková hodnota prodávaných léčiv v celé ČR v posledních letech roste zejména díky inovacím, které do systému vstupují. Podíl generických a biosimilárních léků na trhu již několik let stagnuje. Velký potenciál navýšení podílu na trhu skýtají zejména biosimilární léky, neboť u řady indikací v nejbližších letech uplyne patentová ochrana,“ uvádí Mgr. Filip Vrubel, výkonný ředitel České asociace farmaceutických firem.

Kategorie volně prodejných léků (registrované OTC produkty a doplňky stravy) a produktů pro zdravotní péči vzrostla v roce 2020 o 5,5 % na hodnotu 26 mld. Kč. Mezi nejprodávanější výrobky se řadí produkty z kategorie vitaminy, minerály a nutriční suplementy, jenž dosáhly celkových prodejů v hodnotě 3,5 mld. Kč, což představuje roční nárůst o 41 %. Naopak tradičně silná kategorie léků na nachlazení, kašel a respirační potíže i přes počáteční zvýšený zájem v prvním čtvrtletí roku 2020, kdy se lidé chtěli těmito produkty předzásobit, v meziročním srovnání klesla o 11 % ze čtyř na 3,5 mld. Kč. Prodeje léků na bolest se meziročně zvýšily o 8 % a dosáhly hodnoty 3,5 mld. Kč.

„Český farmaceutický trh v roce 2020 prošel velmi turbulentním vývojem vzhledem k důsledkům pandemie covidu-19, jež měla na trh s léky největší dopad ve druhém a čtvrtém kvartálu. Ve druhém kvartálu jsme pozorovali efekt předzásobení volně prodejnými léky a díky tomu také rekordní prodeje. U některých volně prodejných produktů krátkodobě poptávka vzrostla i o stovky procent. Nicméně poté přišlo výrazné ochlazení prodejů v tomto segmentu, kdy protipandemická opatření měla dopad například i na poptávku po přípravcích na kašel a nachlazení,“ uvádí Ing. Martin Šlégl, generální ředitel IQVIA pro Českou republiku a Slovensko.

„Prodeje léků na předpis měly podobný vývoj s tím rozdílem, že krátkodobý propad byl způsoben oddálením návštěvy lékaře či jejím úplným zrušením během první vlny pandemie. S nástupem druhé vlny měl čtvrtý kvartál roku 2020 podobný vývoj, ale již s menšími propady prodejů. Velmi pozitivní roli hrála elektronická preskripce, která pomohla systém udržet,“ dodává Martin Šlégl.

Výrazné zvýšení prodejů však proběhlo v internetových lékárnách, jelikož český lékárenský e-commerce kanál během pandemie covidu-19 silně posílil. Meziroční nárůst e-lékáren o 54 % na 3,2 mld. Kč za rok 2020 potvrzuje zájem spotřebitelů nakupovat volně prodejné léky a produkty pro zdravotní péči on-line.

„Během pandemie také došlo k poměrně značnému nárůstu využívání telemedicíny a zvýšení internetových prodejů volně prodejných léků a produktů pro zdravotní péči. Do budoucna očekáváme, že tento trend bude pokračovat. Míra růstu však z velké části závisí na dalším vývoji pandemie,“ komentuje vývoj e-commerce kanálu Ondřej Sýkora, Innovations Specialist ve společnosti IQVIA.

Mezi nejsilnější kategorie on-line patří vitaminy, minerály a nutriční suplementy s on-line prodeji v hodnotě 550 mil. Kč (roční nárůst o 106 %), léky na bolest s prodeji 314 mil. Kč (roční nárůst o 47 %) a produkty v kategorii kosmetické výrobky pro ženy s prodeji 214 mil. Kč (roční nárůst o 41 %). Vůbec nejvyšší nárůst on-line prodejů poté proběhl v kategorii léků na nachlazení, kašel a respirační potíže, jež vzrostla o 109 % na 209 mil. Kč. Veškeré uvedené hodnoty prodejů v kategorii volně prodejné léky a produkty pro zdravotní péči jsou měřeny v koncových cenách včetně DPH.

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail