Představitelé lékárenského e-shopu Lékárna.cz hlásí spokojenost s loňskými ekonomickými výsledky. Po období rozsáhlých investic nastartovala svůj růst v roce 2019 a tempo dosud nezvolnila. Covidový rok ji přinutil rozvíjet se rychleji, než původně plánovala.
„Díky téměř celoročnímu spolužití s koronavirem a obavám lidí o zdraví jsme dokázali zareagovat na prudce rostoucí poptávku po on-line lékárenské péči a potvrdili si, že jsme schopni vyjít vstříc i individuálním potřebám zákazníků a pacientů, oslovit zákazníky-nováčky v internetovém prostředí a udržet si je. Odpracovávali jsme si ale ten rozvoj rychlými inovacemi a investicemi doslova za běhu už v průběhu roku 2020 a letos budeme ladit. Ten loňský rok byl velmi náročný – na jedné straně adrenalin z toho, že vás nějaký vnější impuls žene vpřed místy až šílenou rychlostí, na druhé straně ale uvědomění si, že lidé přicházející i do internetové lékárny stále potřebují lidskou službu, a tu sebepromyšlenější robot nenahradí,“ komentuje meziroční vývoj výkonný ředitel Ing. Karel Klodner.
Investiční plány tedy letos míří v Lékárna.cz k výrazné odbornosti a nasazení automatizací v logistice s cílem odbavit více objednávek a zefektivnit stávající kapacitu skladu. „Rychlé, plynulé a bezchybné odbavení objednávek, to zákazníci ocení,“ dodává K. Klodner.
Podle APEK rostla česká e-commerce meziročně o 26 %, Lékárna.cz si udržela pozici v TOP3 lékáren na českém trhu s volně prodejnými léčivými přípravky, doplňky stravy a dermokosmetikou.
Covidovou příležitost podle K. Klodnera Lékárna.cz nepromarnila, protože investovala průběžně do potřebných změn, například do zavedení vícesměnného provozu, zvětšení skladových prostor a optimalizace logistických procesů, do náboru vysoce kvalifikovaných odborníků z IT, logistiky i lékárenství. „Když jsme se loni na jaře otřepali z prvních střetů s covidovou realitou na trhu, řekli jsme si: Takhle už nikdy! Ta odvaha rozhodovat a investovat za běhu nás vynesla dál, než bychom očekávali – zákazníkům dnes nabízíme jistotu dodání do 24 hodin u zboží skladem, rychlé řešení změn v objednávkách i vysoký standard komunikace se zákazníky. Neplánovaně jsme tak za loňský rok vystavěli pevné základy, na kterých letos budeme dál stavět: jsme připraveni dodávat léky až domů v určitém prostoru, distribuovat léky na předpis, poskytovat bohatý odborný lékárenský servis. Optimalizace skladových prostor v Píšťovech umožnila zvýšit skladové zásoby a vyhovět zákazníkům do 24 hodin, a to postupem času i u sortimentu, který v covidovém roce patřil k nejvíc žádanému v souvislosti s obavami z nákazy i mimořádnými opatřeními (léky na chřipku a bolest, zdravotnický materiál aj.). V tomto trendu budeme pokračovat dále, což bude vyžadovat další investice,“ dodává ředitel Klodner.
Podle zakladatele Lékárna.cz PharmDr. Vladimíra Finsterleho je moderní lékárenství nejen o prodeji krabiček s léky, ale především o službě lidem. Proto v Lékárna.cz dala odbornosti zelenou už loni, personálně už druhý rok posiluje tým lékárníků a provozuje on-line poradenství. „Lékárníky na chatu máme deset hodin denně, jejich služba má vysokou přidanou hodnotu: poradí s výběrem při určitých obtížích, připomenou režimová opatření, nabídnou třeba i přírodní či jiná řešení – pacient v lékárně na internetu dostane obsáhlejší servis než v kamenné lékárně s frontou za zády. Až stonásobný vzestup zájmu o kontakt a poradu s lékárníkem ukazuje, že i když zákazníci chtějí rychle nakoupit, dobře si vybrat a ušetřit, potřebují i odbornou radu lékárníka. V letošním roce jim tu odbornou službu ještě víc usnadníme: připravujeme odborný servis pro určité přípravky, který přiblíží účinné látky, formy či zvláštní situace i bez osobní účasti lékárníka na chatu,“ avizuje V. Finsterle.
Lékárna.cz má na počátku letošního roku 86 zaměstnanců, z toho 70 % žen, což je o 48 % úvazků víc než loni. Patří k největším zaměstnavatelům na Chrudimsku, kde sídlí.
Skokanem v prodejích jsou v covidovém roce zdravotnické pomůcky, antibakteriální gely a dezinfekce, přípravky na podporu imunity. Například roušek se prodalo v roce 2019 celkem jen 132 ks a loni téměř 700 tisíc kusů, antibakteriálních gelů 30 tisíc kusů v roce 2019 a téměř 3 miliony kusů v roce loňském. Obrat v prodejích přípravků na podporu imunity meziročně vzrostl o 145 %.