Přestože se v poptávce po zdravotnických potřebách skokanem roku zjevně staly roušky, respirátory, dezinfekce a jiné anticovidové prostředky, zájem o další volně prodejné produkty v lékárnách nijak neopadl. V mnoha případech naopak ještě posílil. Nárůst, zcela logicky, zaznamenal především prodej teploměrů, dobře se ale dařilo i tlakoměrům a propad nezaznamenal ani odbyt dalších přístrojů a pomůcek, které se současnou pandemií nijak nesouvisejí.
Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 37/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.
U českých spotřebitelů se už několik let projevuje snaha mít své zdraví více pod kontrolou a letošní epidemie tento trend ještě zdůraznila. „V poslední době mají zákazníci zájem zvláště o přístroje, které pomáhají zjišťovat jejich fyzický stav. Příkladem mohou být třeba teploměry, ale i u jiných přístrojů je trend dlouhodobě stoupající, protože lidé se celkově o svůj zdravotní stav více zajímají,“ konstatuje PharmDr. Tomáš Lukš, ředitel EUC Lékáren. Podobné zkušenosti má i Michal Kinter, account manager společnosti Borgy CZ, který říká, že zájem lidí o vlastní zdraví celkově stoupá a spolu s ním vzrůstá i zájem vybavit se odpovídajícími monitorovacími zařízeními pro domácí použití. Roste tak podle něj poptávka zákazníků po kvalitních produktech, které umějí komunikovat se smartphony a využívají aplikace, kde lze vývoj osobního zdraví dlouhodobě sledovat.
Covid-19 vystřelil vzhůru zájem o teploměry a inhalátory
Pokud jde o zdravotnickou techniku, stálici v poptávce představují tonometry a teploměry. Všichni oslovení lékárníci se shodli, že v souvislosti se situací kolem covidu-19 byly letos hlavně teploměry mnohem žádanější než obvykle, a to jak v kamenných lékárnách, tak v lékárenských e-shopech. „Teploměry všech druhů (skleněné, digitální a bezkontaktní infračervené teploměry) byly v první vlně epidemie beznadějně vyprodané. Dnes máme v nabídce infračervené bezkontaktní teploměry a také jsme do sortimentu doplnili klasické skleněné lékařské teploměry, ale v omezeném množství, protože naše skladové zásoby doplnilo pouze několik výrobců. Dodávky ale postupně obnovujeme,“ říká Mgr. Ľubica Sobčáková, web content manager společnosti Benu ČR – e-shop, a Michal Kinter dodává, že v souvislosti s covidem-19 stoupá nyní i prodej některých dalších přístrojů, například oxymetrů nebo inhalátorů. Právě inhalátory se při nejrůznějších respiračních chorobách velmi osvědčují a mohou ulevit i u některých příznaků covidu. „Inhalováním se zvlhčí dýchací cesty, které jsou následně odolnější, hlen se stává řidším a lehčeji se vykašlává. Zároveň se hltan a ústní dutina dezinfikují a člověku se lépe dýchá. Inhalace je tak vynikající nejen pro alergiky a astmatiky, ale i jako účinná prevence před onemocněním dýchacích cest u zdravých lidí. Organismu přináší výraznou úlevu a pomáhá posílit jeho imunitu,“ vysvětluje Zuzana Rajčániová, obchodní ředitelka společnosti Benepharma CZ, která do České republiky dováží mimo jiné inhalátory microlife využívající špičkových švýcarských technologií na posilnění obranyschopnosti horních i dolních dýchacích cest. Z nabídky této firmy je v současné době zajímavý například microlife inhalátor NEB PRO Professional 2 v 1, který se dá využít i jako nosní sprcha. „Několikaminutové jemné rozprašování léčivé vody, například Vincentky, pomáhá šetrným způsobem odstranit otoky sliznic, rozpustit přebytečné hleny a uvolnit tak nosní dutiny. Škodlivé látky proud vody spláchne, přičemž se sliznice horních dýchacích cest mírně ochladí a následně se zklidní,“ vysvětluje výhody nosní sprchy Zuzana Rajčániová a dodává, že při využití tohoto přístroje pro klasickou inhalační terapii léčivá voda pronikne i do nejnepřístupnějších míst sliznic středních a dolních dýchacích cest, dostane se i do plicních laloků a díky dvěma možnostem nastavení intenzity rozprašování aerosolu se přizpůsobí pacientovu specifickému onemocnění. „Takováto inhalace pozitivně ovlivňuje léčbu přetrvávajícího kašle. Pomáhá zlepšit vykašlávání i zkrátit délku onemocnění a zároveň pomáhá zabránit jeho přechodu do chronického stadia. Účinnou pomoc přitom poskytuje nejen při běžných respiračních chorobách, ale i při léčbě astmatu, chronické bronchitidy nebo cystické fibrózy,“ zdůrazňuje Zuzana Rajčániová.
Oblíbené zůstávají chůvičky
Zájem spotřebitelů si ale nadále udržely i takové produkty z kategorie zdravotnické techniky, které se současnou pandemií nijak nesouvisejí. Podle Ľubici Sobčákové stále patří v e-shopu Benu mezi nejprodávanější a nejoblíbenější zboží dětské chůvičky (Trulife videochůvička) a vůbec všechny přístroje, které souvisí s péčí o dítě – odsávačky, ohřívačky láhví a další pomůcky pro přípravu dětského jídla. „Velký boom zažily i sonické a rotační zubní kartáčky, jejichž prodej je aktuálně ustálený, a protože je s Benu lékárnami spojený také selfmonitoring glykemie, obracejí se i na náš e-shop lidé s dotazy na měření glykemie a cholesterolu a s tím související doplňkový sortiment, tedy na proužky, lancety nebo pera,“ doplňuje ještě Ľubica Sobčáková.
Ohlas přitom v některých lékárnách našly i některé novinky z kategorií, které se v nich dříve nenabízely. „Chtěli jsme s kolegy rozšířit náš sortiment o něco, co bude pro klienty nové a atraktivní a zároveň bude souviset se zdravým životním stylem, proto jsme se rozhodli pro zavedení fitness náramků značky Honor a Xiaomi a osobních vah značky Huawei. Očekávali jsme, že tento sortiment přivede do našich lékáren mladší klientelu, a to se nám potvrdilo,“ říká Mgr. Markéta Debefová, jednatelka a odborná zástupkyně Lékáren Cyrmex.
Tonometry představují osvědčený dárek
Jako obvykle se také letos po celý rok dobře prodávaly tonometry, i když hlavní sezona pro ně zřejmě teprve teď přichází.
„Tonometry nepatří k nejlevnějšímu sortimentu, který lékárny nabízejí, a tak s jejich pořízením klienti více váhají. Předvánoční období je pak zjevně pro nákup těchto zařízení vhodným časem. Lidé jsou ochotni utratit větší finanční částku, ale motivací může být i blížící se příchod nového roku a s ním spojené předsevzetí zdravějšího životního stylu,“ vysvětluje PharmDr. Aleš Matula, vedoucí lékárník Alphega lékárny Pod Strání v Hradci Králové, a dodává, že otázka zdravého životního stylu už opravdu není klientům cizí. „Mladší ročníky využívají mnohé mobilní aplikace, které jsou spojeny s náramky, hodinkami či prsteny. Starší generace pak využije zejména tonometrů, jejichž obsluha je opravdu jednoduchá,“ sděluje své zkušenosti Aleš Matula.
Také Markéta Debefová uvádí, že zájem o tonometry je mezi zákazníky lékáren Cyrmex sice celoroční, ale nejvyšší prodeje se realizují vždy před Vánocemi, kdy je lidé často nakupují jako dárek svým blízkým. „Každý rok proto vkládáme do našeho vánočního letáku upoutávku právě i na tonometry,“ říká a připojuje, že zájem o tonometry roste rovněž v souvislosti s konzultační akademií Kardiodny, během nichž měří pracovníci lékáren Cyrmex lidem krevní tlak tonometrem, který zrovna mají v prodeji. Zvýšený předvánoční zájem o tonometry pak potvrzuje i Mgr. Kateřina Jelínková, vedoucí lékárnice Alphega lékárny Herba v Hradci Králové, i když v této menší lékárně jsou podle ní jejich prodeje spíše ojedinělé. „Bohužel stále více pacientů volí internetovou cenu, přestože pak často neprovádějí měření správně,“ konstatuje. To, že jsou tonometry také v e-shopu standardně oblíbené, potvrzuje i Ľubica Sobčáková, nemyslí si však, že by lidé při nákupech na internetu kvalitu těchto přístrojů nějak zanedbávali. „Zajímá je především přesnost měření a hodně řeší velikost manžety,“ uvádí své zkušenosti.
Nové typy testů zatím moc netáhnou
Vedle teploměrů a tonometrů patří nadále k nejprodávanějším produktům zdravotnických potřeb i těhotenské testy. O ostatní testy už takový zájem není, i když právě v testovací oblasti se v posledních pár letech objevila celá řada nových možností.
„Z tohoto segmentu se lidé nejčastěji zajímají o těhotenské testy, méně o ovulační či CRP testy na zjištění bakteriální infekce,“ uvádí PharmDr. Eva Hibšová z brněnské Chytré lékárny na Slovákově. Také v již zmiňované Alphega lékárně Herba v Hradci Králové, která patří k menším lékárnám, a v nabídce zdravotnických potřeb se proto zaměřuje především na oblast testovací, zákazníci z těchto produktů požadují nejčastěji těhotenské testy. Kateřina Jelínková o tom říká: „Nejčastěji se nakupují těhotenské testy. Dříve byl zájem i o testy ovulační, v posledních dvou letech však dost poklesl. Občas se ale objeví i žádost o testy na detekci hladiny alkoholu nebo na přítomnost drog – nejčastěji THC. Zájem o CRP testy, tedy testy na zjištění, zda člověk právě prodělává bakteriální infekci, je menší, většinou opadne po zjištění ceny jednorázového testu.“ Podobné zkušenosti s prodejem nejrůznějších testů má i Markéta Debefová – jediné testy, které se v lékárnách Cyrmex prodávají celoročně, jsou těhotenské testy a testy ovulační, které chodí kupovat jak ženy, tak muži. „Občas pak klienti mají ještě zájem o test okultního krvácení ve stolici a test na přítomnost drog v moči,“ dodává Markéta Debefová.
Také Aleš Matula konstatuje, že v segmentu domácích testů lékárníci stále evidují poměrně nízkou poptávku, řádově v jednotkách až desítkách kusů ročně, a ani Tomáš Lukš žádný pohyb vzhůru u prodeje tohoto sortimentu nepozoruje. Zvyšuje se ale podle něj zájem spotřebitelů o možnost zakoupit si voucher na test, který provádějí EUC Laboratoře. „V EUC Laboratořích je možné i zakoupení určitého druhu balíčku vyšetření, jako je například balíček Zdraví sportovce, který je určen pro každého, kdo se chce začít věnovat nějaké sportovní aktivitě,“ vysvětluje Tomáš Lukš.
I bandáže mají sezonu
Tradičním sortimentem jsou v lékárnách i všelijaké bandáže, ortopedické vložky a různé další prostředky pro ochranu nohou – zájem o ně je jak ve velkých, tak i menších lékárnách.
„Kategorie ortopedických vložek, stélek a všech dalších pomůcek pro nohy, jako jsou podpatěnky, srdíčka, korektory nebo chrániče prstů a kloubů, se v našich lékárnách těší velké oblibě. V zimě k nim přidáváme také nesmeky, pomůcky, které nás chrání před uklouznutím na ledu, a zimní stélky. Nejširší sortiment v této oblasti má firma Svorto, s níž úzce spolupracujeme. Její obchodní zástupce nás vždy informuje o novinkách, které následně zavádíme do našeho skladu, a kromě toho pro nás pořádá minisemináře, na kterých máme možnost zeptat se na všechno, co nás v této oblasti zajímá,“ ukazuje Markéta Debefová na význam tohoto drobnějšího sortimentu. Dalším velmi vyhledávaným segmentem jsou podle ní v lékárnách také nejrůznější bandáže na kotníky, kolena, záda a ruce, hlavně sportovní. „Jejich široký sortiment vede firma Futuro, s níž rovněž spolupracujeme. Stejně jako ortopedické pomůcky máme i tento segment vystavený v oficínách našich lékáren, aby byl našim klientům co nejpřístupnější. Pokud s nimi mají již nějakou vlastní zkušenost, berou si pomůcky sami, ale velmi často k nám přistupují s dotazy, jakou pomůcku bychom jim na daný problém doporučili.“
Zájem o oba výše probírané segmenty potvrzuje i Kateřina Jelínková, podle níž jsou bandáže používané na různé části těla, případně tejpovací pásky, dalším sortimentem, o který mají klienti lékáren velký zájem. Eva Hibšová s ní souhlasí, připomíná však, že v prodejnosti těchto dvou segmentů jsou přece jen rozdíly, a to podle ročního období. „Protože jsme lékárna se sortimentem zdravotnických potřeb, je u nás zájem také o bandáže, ortézy a ortopedické vložky do obuvi. O vložky do obuvi je zájem celoročně a víceméně se nemění, u bandáží se většinou poptávka proměňuje se sezonou. Nejvíce jich prodáváme v letních měsících, kdy se lidé více věnují venkovním aktivitám, a tradičně také v lednu a únoru, kdy stoupá počet úrazů na lyžích,“ říká.
Cenu na úkor kvality zákazníci moc neberou
Ve všech kategoriích se samozřejmě průběžně objevují různé novinky a vylepšení – v bandážích jsou například podle Ing. Jana Stárkové, brand managera značky Avicenum společnosti Aries, časté inovace pásek nebo dlah – vnitřních výztuh. Ve zdravotnické technice jde zase především o nové, modernější technologie. Podle Milana Černého z marketingu společnosti Celimed je například u tlakoměrů současným trendem bluetooth konektivita zdravotnických prostředků Omron k android/iOs pomocí aplikace Omron Connect v mobilních zařízeních jako telefon nebo tablet a odklon od USB připojení k PC. „ O to vše dnes mají zákazníci zájem – stejně jako o výbavu tlakoměrů technologiemi, které znemožňují udělat chybu při měření. K nim patří například Intelli manžeta, při jejímž umístění na paži nelze udělat chybu,“ uvádí Milan Černý. Aleš Matula ovšem připomíná, že tento příklon k novinkám se týká především mladších klientů, senioři jsou obvykle konzervativnější. S tím souhlasí i Eva Hibšová, podle jejíž zkušenosti bývají novinky dobře vnímané hlavně mladšími generacemi. Všichni oslovení se pak shodují, že zájemci o zdravotnickou techniku obecně od kupovaného produktu vyžadují především kvalitu a spolehlivost, i když v jejich závěrečném rozhodnutí svou roli hraje samozřejmě i cena. Eva Hibšová k tomu říká: „U zdravotnických přístrojů, například u tonometrů, naše klienty samozřejmě zajímá poměr ceny a výkonu. A v případě bandáží, ortéz a ortopedických vložek také funkčnost, proto je většinou potřeba, aby si dané výrobky vyzkoušeli. Pokud se přesvědčí, že daný výrobek jim při řešení jejich problému dělá dobře, cena nehraje příliš velkou roli. Zároveň klienti velmi dají na osobní zkušenost a zpětnou vazbu od těch, kteří si daný produkt již zakoupili.“ Její slova odpovídají i zkušenostem Jany Stárkové, podle níž v tomto sortimentu vždy rozhoduje, jak pacientovi bandáž nebo ortéza vyhovuje, teprve pak přichází na řadu jejich cena, případně úhrada pojišťovnou. Zároveň se přitom podle ní pacienti hodně zajímají o kvalitu materiálu a jeho zpracování a dobře slyší na českou výrobu.
Nižší cena přitom nemusí být vždy na úkor kvality, a to ani u složitější zdravotnické techniky. „U našich výrobků, které jsou všechny kvalitní, se zákazník rozhoduje podle výše ceny, kterou je ochoten za produkt zaplatit. Naše portfolio je velmi široké, takže si zájemce může vybrat od základních modelů až po modely vysoce sofistikované s aplikací a připojením k PC nebo telefonu,“ tvrdí Michal Kinter. Důležitost širokého portfolia tonometrů, v němž si každý pacient může vybrat ten nejvhodnější podle svého onemocnění, účelu použití i své peněženky, potvrzuje i Milan Černý. Zdůrazňuje přitom, že kritéria pro výběr těchto přístrojů se nijak zásadně nemění. „Požadována je zejména klinicky ověřená přesnost a kvalita, kterou u firmy Celimed podporuje pětiletá záruka. Je to pochopitelné, protože pouze klinicky ověřená přesnost měření tlaku je akceptovatelná pro konzultaci naměřených hodnot s lékaři,“ říká.
Kvalitu před cenou pak většinou upřednostňují zákazníci i při nákupu baterií do zdravotnických přístrojů. „Nejdůležitější je důvěra ve značku a kvalitu výrobků této značky. Do náročnějšího zařízení si spotřebitel nerad kupuje neznačkové a neověřené baterie, které by mohly přístroj poškodit,“ říká David Kania, generální ředitel společnosti Tesla Batteries. To ale podle něj neznamená, že by u tohoto typu baterií nehrál roli výhodný nákup. „Český spotřebitel dobře reaguje na akce typu 2 + 1 výrobek zdarma, případně přibalení baterií k výrobku v jeho ceně,“ zmiňuje David Kania významnou část podpory prodeje v této oblasti.
Zajímavý postřeh o významu ceny u zdravotnických výrobků pak má Markéta Debefová, která v tomto směru zaznamenala rozdíl mezi muži a ženami. „Například u těhotenských testů, když doporučíme muži pro ženu těhotenský test komfortnější, ale mnohdy dražší, dá na naše doporučení a vezme test, který doporučujeme. Žena zvolí test levnější. U chytrých náramků je to ale jinak. Ženy zaujme hezčí design či jednoduché ovládání a kvůli těmto aspektům jsou ochotné si připlatit,“ tvrdí.
Důležitá je jednoduchost a spolehlivost
Nepříliš složité ovládání hraje významnou roli i při výběru jiných zdravotnických přístrojů, nejen chytrých náramků. Pokud si takový produkt lidé přijdou koupit do lékárny, chtějí hlavně vysvětlit a předvést, jak se používá. „Často se s pacienty domlouváme, že v případě jakéhokoliv dotazu či problému při použití nás mohou osobně znovu navštívit,“ zdůrazňuje Kateřina Jelínková. Zuzana Rajčániová pak to, co zákazníci při výběru produktů z tohoto segmentu akcentují, shrnuje následovně: „U českých spotřebitelů je při výběru zdravotnické techniky důležitým kritériem jednoduché ovládání přístrojů, přesnost, spolehlivost, uživatelský komfort, lehká údržba, ergonomické faktory i atraktivní design. Češi se také často zajímají o prodlouženou záruku na používání přístrojů a jejich důvěru si stále více získávají přístroje s integrovanými moderními technologiemi.“
Markéta Grulichová
marketa.grulichova@atoz.cz