S probíhající koronavirovou epidemií a nárůstem nemocných pacientů sílí tlak na ordinace praktických lékařů. Roste jak počet pacientů vyžadující zdravotní péči, tak počet požadavků o vydání receptu a dotazů na příznaky onemocnění covid-19. Práce praktických lékařů a jejich sester se proto v posledních měsících a týdnech dostává na hranici zvladatelnosti. Technologická firma Cogvio Medical se proto rozhodla spustit zdarma první část telemedicínské aplikace Medevio, konkrétně webový systém s mobilní aplikací My Medevio, který za pomoci automatizované komunikace pomáhá praktikům odbavovat požadavky pacientů i nabízí možnost rychlé odpovědi pacientovi pomocí SMS zprávy.
„Počet požadavků na praktické lékaře se v poslední době zdesetinásobil, průměrná ordinace vyřizuje vyšší desítky telefonátů denně, většina z nich je přitom administrativní nebo velmi rutinní povahy. V době, kdy potřebujeme jejich odbornost nejvíce, tráví sestřička a doktor hodiny denně na telefonu řešením většinou administrativních a stále se opakujících požadavků. Naší technologií jim chceme ulehčit, práci s požadavky automatizovat, prioritizovat, komu zavolat nejdříve či co lze vyřídit pomocí SMS zprávy,” říká MUDr. Tomáš Doležal, spoluzakladatel a CEO firmy Cogvio Medical, která telemedicínskou aplikaci My Medevio vyvinula.
My Medevio v tuto chvíli nabízí praktickým lékařům zadarmo jednoduchý webový systém, který zaznamenává, třídí a prioritizuje požadavky pacientů, typicky otázky na covid-19, nahlášení akutních potíží, vystavení různých potvrzení nebo žádostí o recept, rezervace či změnu termínu návštěvy. Pacient se v systému identifikuje, odpoví na jednoduchou sérii otázek a má hotovo. „Aplikace My Medevio mi umožňuje novou úroveň komunikace s mými klienty, která je výhodná pro obě strany. Její pomocí získám potřebné informace od pacienta předem, z pohodlí jeho domova,“ podotýká MUDr. Petra Pelikánová, praktická lékařka pro děti a dorost z Nového Knína, která My Medevio využívá v rámci testovacího provozu aplikace.
Praktický lékař si přitom aplikaci nemusí instalovat – vytvořit si v prohlížeči zabezpečený profil a spustit vlastní pacientský web, na který může své pacienty odkázat, mu zabere deset minut. MUDr. David Halata, praktik a člen výkonné rady Evropské společnosti venkovského lékařství, a další z lékařů, kteří aplikaci My Medevio používali v rámci zkušebního provozu, říká: „Největší benefit vidím v tom, že lékař nemusí reagovat na dotazy či telefonáty pacientů hned v daném čase. Pacientský požadavek se zaznamenává, třídí a prioritizuje dle akutnosti. Lékař tak není neustále vyrušován od své práce, naopak může potřeby svých pacientů řešit mnohem efektivněji a s větší péčí.” Zkušenosti ze zahraničí jeho slova potvrzují, podobné systémy zvýšily ve Švédsku, které je pro celou Evropu vzorem aplikace telemedicíny do praxe, kapacitu ordinací v průměru o 20 %.
Právě čeští praktici přitom i před počátkem pandemie patřili mezi svými evropskými kolegy mezi ty nejvíce vytížené. Přestože má Česká republika srovnatelný počet lékařů na hlavu se zeměmi OECD, studie ukazují, že čeští pacienti navštěvují lékaře dvakrát častěji, zejména kvůli chronickým onemocněním.
„Věříme, že vztah doktora a pacienta je nenahraditelný, aplikace My Medevio jej má upevnit. Našim cílem je ulehčit lékařům a sestrám činnosti, které se dají digitalizovat, a dát jim prostor věnovat svou péči cíleně tam, kde je opravdu třeba, webová aplikace My Medevio je jen prvním krokem. Spouštíme ji již nyní, protože jsme si ověřili, že i tohle základní řešení umí lékařům významně ulehčit za současné situace, kdy jsou zavaleni požadavky pacientů, z velké části také dotazy na onemocnění koronavirem,” říká MUDr. Tomáš Doležal.
Cogvio před nedávnem spustilo s cílem ulehčit lékařům také chatbot jménem Covid-bot, který pomáhá na základě základních otázek posoudit míru rizika nákazy koronavirem a doporučuje další postup. Firma ve vývoji aplikace My Medevio usilovně pokračuje, pod jednoduchým webovým rozhraním je robustní zabezpečená platforma na zadání požadavků a informací od pacienta. Lékařům nabízí i možnost poslat pacientovi SMS zprávu rovnou z webové aplikace. SMS zprávy zakladatelé Medevia považují za rychlejší a bezpečnější komunikaci mezi lékařem a pacientem. Zpráva se dostane ke každému včetně těch pacientů, kteří nemají chytrý telefon. V uzavřené betě totiž již My Medevio testuje i mobilní aplikaci, která umožňuje oboustrannou komunikaci lékaře s pacientem i například sdílení dokumentů. Mobilní aplikace pacientům výrazně ulehčí zadávání požadavků na svého praktického lékaře či specialistu.
V následujících týdnech v aplikaci přibyde přímé napojení na eRecept a lékový záznam, do konce roku také další funkce pro chronicky nemocné pacienty. Medevio se soustředí zejména na tzv. asynchronní komunikaci, kdy pacient nemusí sedět tváří tvář s lékařem v ordinaci nebo přes videohovor. „Pouze videohovory nejsou pro ordinace řešením současné situace. Jestli pacient dorazí do ordinace, nebo lékaři volá – ať s videem či bez něj – zabere lékaři stejné množství času. Náš cíl je lékaři ulehčit práci tím, co lze automatizovat a některé otázky odbavit pomocí jednoduchého chatbota či díky speciální automatizaci, kterou jsme obohatili o naše medicínské znalosti,” dodává Petr Bartoš, CTO Cogvio Medical.