
Internetové lékárny v České republice během letošního druhého čtvrtletí pokrývaly 13 % trhu s volně prodejnými léky a spotřebními produkty pro zdravotní péči. Ve srovnání s rokem 2019 celkové prodeje internetových lékáren stouply v prvním pololetí roku 2020 v této oblasti o rekordních 50 %. Na Slovensku prodeje během letošního prvního pololetí vzrostly dokonce o 68 %, celkový podíl internetových prodejů je však nižší, a to 6 % v druhém kvartálu 2020. Vyplývá to z údajů společnosti IQVIA, vedoucího poskytovatele služeb a řešení pro zdravotnický a biologický průmysl, v nově zveřejněné publikaci mapující vývoj e-commerce v oblasti lékárenství v České republice a na Slovensku.
Prodeje internetových lékáren v České republice rostou soustavně od poloviny roku 2017. Pandemie onemocnění covid-19 však tento růst výrazně zrychlila. V půlce března prodeje internetových lékáren vzrostly u nás o více než 100 % ve srovnáním se stejným obdobím minulého roku. V on-line prostředí došlo ke strmému propadu prodejů ve chvíli, kdy počet nakažených virem covid-19 začal rychle klesat. I přesto však během léta prodeje internetových lékáren zůstaly vysoko nad úrovní minulého roku a nyní opět výrazně stoupají. Například již v polovině září byly prodeje volně prodejných léků a spotřebních produktů pro zdravotní péči v českých on-line lékárnách o 52 % vyšší než v roce 2019, růstový trend tedy dále pokračuje.
„Částečné snížení on-line prodejů volně prodejných léků po ustálení pandemické situace v České republice lze vysvětlit především tím, že se spotřebitelé předzásobili během prvních týdnů pandemie covidu-19. Nicméně také méně cestování nebo dodržování rozestupů vede ke snížení šíření ostatních nemocí a celkově nižší spotřebě řady produktů,“ komentuje vývoj prodejů internetových lékáren Martin Šlégl, generální ředitel společnosti IQVIA pro Českou republiku a Slovensko.
Mezi nejpopulárnější kategorie českých internetových lékáren patří
- vitaminy, minerály a nutriční suplementy
- léky na bolest
- kojenecká výživa
- kosmetické produkty pro ženy
- léky na nachlazení, rýmu a kašel
- produkty v kategorii dýchací cesty
Nejvyšší nárůst on-line prodejů oproti minulému roku zaznamenaly produkty společností:
- Max (privátní značka)
- Sanofi
- L’Oréal
„Čeští spotřebitelé nakupují on-line převážně produkty preventivního charakteru, které užívají na pravidelné bázi. U produktů, jež jsou využívány pro okamžitou úlevu, drtivá většina zákazníků zamíří do tradiční lékárny. V této oblasti vidíme velký prostor pro další růst, například formou rychlého doručení léků přímo domů,“ dodává Ondřej Sýkora, innovations specialist ve společnosti IQVIA
Do budoucna lze očekávat další růst prodejů internetových lékáren. Tempo růstu může však do velké míry záviset na vývoji pandemie covidu-19 a také případném povolení prodeje léků na předpis on-line. „Většina velkých internetových lékáren je připravena na on-line prodej léků na předpis, nicméně vývoj legislativního procesu zůstává v tomto směru otevřený,“ dodává Martin Šlégl.





