Tržby z volně prodejných léků v 2. čtvrtletí nejen u nás klesly

Mimořádně silné 1. čtvrtletí a značné ochlazení v čtvrtletí druhém, tak by se dal charakterizovat letošní trh s registrovanými volně prodejnými léčivými přípravky. Podle dat společnosti IQVIA o prodejích v českých lékárnách propadl mezikvartálně o 36 % a meziročně o 12 % na 3,5 miliardy korun.

Volně prodejný sortiment celkem, tedy kromě registrovaných volně prodejných léčivých přípravků také hygienické produkty, zdravotnické prostředky, doplňky stravy a dětská výživa prodávaná v lékárnách, vykázal jen mírně pozitivnější výsledek – prodeje za 4,6 miliardy korun, což představuje propad o 31 % oproti prvnímu čtvrtletí 2020 a o 10 % oproti druhému čtvrtletí 2019. Podle generálního ředitele společnosti IQVIA pro Českou republiku a Slovensko Martina Šlégla jsou podobné trendy viditelné i v globálním měřítku: „V západní Evropě a severní Americe vidíme podobné výkyvy prodejů, které vedly k výrazným meziročním nárůstům v prvním čtvrtletí roku 2020 a následnému ochlazení ve druhém čtvrtletí. Výjimku z tohoto obecného trendu však představuje Čína, kde již v prvním čtvrtletí došlo k meziročnímu poklesu prodejů, stejně tak jako v Japonsku.“

Martin Šlégl dále přibližuje důvody pozorovaných trendů: „Podíváme-li se na česká data za druhé čtvrtletí v detailu, vidíme, že měsíční tržby z volně prodejných léků v lékárnách celé čtvrtletí stagnovaly na úrovni kolem 1,2 miliardy korun, tedy zhruba 12 procent pod úrovní roku 2019. Lze konstatovat, že se trh po turbulentním prvním čtvrtletí stabilizoval, ale nikoliv zotavil.“

Z hlediska tržních segmentů největší propady nastaly v kategoriích, které v minulém čtvrtletí nejvíce přispěly k mimořádně silnému výsledku, a to především segment volně prodejných léku proti chřipce a nachlazení  – produkty proti kašli a dalším respiračním potížím (propad o 1,1 miliardy korun, resp. o 74 %, oproti prvnímu kvartálu 2020), léky proti bolesti (propad o 310 milionů korun, resp. o 32 %, oproti prvnímu kvartálu 2020) a vitaminy (propad o 192 milionů korun, resp. o 22 %, oproti prvnímu kvartálu 2020). „Prodejní čísla z druhého kvartálu veskrze potvrzují naši hypotézu, že se lidé v panice z nečekané pandemie covid-19 předzásobili léky proti chřipce a nachlazení. Poptávka se však pouze koncentrovala v čase, nikoliv trvale zvýšila a vzhledem ke zvýšeným hygienickým standardům se dá na úrovni celoročních prodejů očekávat spíše pokles, jelikož tato opatření přispívají k nižšímu výskytu všech infekčních respiračních onemocnění,“ doplňuje analytik společnosti IQVIA Jan Habětínek.

Negativní trend ovšem není tak výrazný na celém farmaceutickém trhu. Při pohledu na vývoj tržeb lékárenských e-shopů v případě registrovaných volně prodejných léčivých přípravků, je sice znát pokles oproti bezprecedentnímu prvnímu čtvrtletí roku 2020 o zhruba 20 % na 383 milionů korun, což ale stále představuje druhý nejlepší kvartální výsledek v historii a meziroční nárůst o více než 56 %. Kvůli ztíženým bysnysovým podmínkám tradičních kamenných lékáren dosáhly e-shopy historicky nejvyššího podílu na celkových tržbách za registrované volně prodejné léčivé přípravky, a to téměř 11 %.

„Přesun prodejů z kamenných lékáren do e-commerce pozorujeme dlouhodobě, nicméně současná epidemiologická situace tento trend, zdá se, akcelerovala. Zatímco v roce 2017 se podíl e-shopů na trhu pohyboval pod čtyřmi procenty a koncem roku 2019 se dostal k sedmi procentům, již v první polovině roku 2020 atakoval hranici jedenácti procent. Za šest měsíců tedy vzrostl o stejný počet procentních bodů jako za předchozí dva roky dohromady,“ komentuje trendy v e-commerce Martin Šlégl.

 

 

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail