Nákupní chování v době koronavirové krize

Společnost Nielsen realizovala na počátku dubna globální syndikovanou studii s názvem Dopad nákazy covid-19 na chování nakupujících. Průzkum proběhl ve více než 70 zemích celého světa, a to buď metodikou internetového, nebo telefonického dotazování. V České republice byl dotázán reprezentativní vzorek 1000 respondentů ve věku od 18 do 65 let.

Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 34/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.

Lidé po celém světě museli téměř den ze dne změnit svoje chování a návyky a přizpůsobit se nové situaci. Nakupují nejen produkty nezbytné v době nákazy, jako jsou dezinfekční a ochranné prostředky a pomůcky, ale i zboží do zásoby, jako jsou trvanlivé potraviny.

Studie mapuje současné tržní prostředí a postoje spojené s vypuknutím pandemie. Pokrývá kategorie potravin a nápojů, drogerie, osobní péče, péče o domácnost a zdraví, a to jak z pohledu změny uživatelského chování, tak i nákupních kanálů.

 

Co se v době pandemie například změnilo?

Pokud měli lidé vybrat návyky, které v souvislosti s nákazou covid-19 nejvíce ovlivnily jejich chování, většina z nich uvedla nošení roušky nebo respirátoru a gumových rukavic (89 %, častěji uváděno ženami a osobami ve věku od 55 do 65 let).

  • Čtyři pětiny osob potvrdily, že se v současné době méně stýkají s ostatními (častěji ženy).
  • Tři čtvrtiny osob pak zvažují zůstat doma, jak dlouho to bude možné. Tento postoj zastávají častěji ženy a lidé ve věku 55–65 let.
  • O něco více než polovina respondentů, častěji ženy, se vyhýbá nebo se snaží vyhýbat prostředkům hromadné dopravy.
  • 81 % dotázaných si více umývá ruce. Jedná se častěji o ženy a osoby ve věku 54 – 65 let. 41 % osob si pak častěji omývá i obličej a obecně se častěji koupe. 49 % osob, častěji ženy, deklarovalo, že se v současné době méně často dotýkají obličeje.
  • Dvě třetiny osob používají pro svoji ochranu dezinfekční prostředky, častěji osoby ve věku 45–54 let. 29 % dotázaných pak začalo i odlišně prát a přidávat do praní dezinfekční přípravky. Dvě pětiny respondentů, častěji ženy, začaly více a zevrubněji doma uklízet.
  • 45 % osob konzumuje v době pandemie více vitaminů a různých doplňků stravy.
  • 8 % osob uvedlo, že v současně době se zvýšil jejich nákup antipyretik, 7 % respondentů poté nakupuje více léků na bolest a desetina na chřipku a nachlazení. 10 % osob deklarovalo zvýšený zájem o přípravky s obsahem paracetamolu a 7 % dotázaných naopak menší poptávku po přípravcích s obsahem ibuprofenu. V obou těchto případech se jedná častěji o nejmladší generaci ve věku 18–24 let.
  • 7 % osob uvedlo zvýšený zájem o očkování proti sezonní chřipce, 4 % poté zájem o očkování proti pneumokokovým infekcím (častěji lidé ve věku 18–34 let).
  • Začalo se také obecně měnit nákupní chování Čechů. 26 % z nich nyní deklaruje, že nakupuje potraviny a drogistické zboží přes internet mnohem více než dříve. Právě on-line prodej potravin a drogerie v současnosti zažívá velký boom. Zároveň 44 % Čechů omezilo frekvenci nákupů v super- a hypermarketech.

Chcete-li získat více informací o studii, kontaktujte konzultantku společnosti Nielsen Lindu Strakovou (linda.strakova@nielsen.com).

RNDr. Barbora Večerková

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail