
Ačkoli popularita e-shopů včetně těch lékárenských neustále stoupá, průzkumy naznačují, že pokud jde o přípravky na alergii a na suchou a ekzematickou pokožku, lidé pro ně míří převážně do kamenných lékáren. Preferují je hlavně kvůli možnosti se v nich s farmaceuty poradit o svých problémech a výběru vhodného produktu.
Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 33/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.
Výskyt alergie celosvětově stoupá. Podle veřejně přístupných zdrojů postihují alergie 30 až 35 % populace. Obdobné je to i v případě atopického ekzému, jímž trpí 15–30 % dětí a 2–10 % dospělé populace. To se samozřejmě projevuje nejen v ordinacích lékařů, ale i v lékárnách. „Alergici tvoří velkou skupinu našich klientů. Čím dál častěji se setkáváme s pacienty, pro které je návštěva lékárny při řešení jejich alergických potíží první volbou. Jsou to v mnoha případech lidé, kteří se setkali s alergií poprvé v životě, či tací, kteří nepomýšlejí na to, že by jejich potíže mohly být alergického původu,“ říká PharmDr. Zdeňka Močárková, vedoucí Lékárny Chrastava.
Jana Kolářová, brand manager společnosti Bayer, s ohledem na zvyšující se počty alergiků a ekzematiků zase podotýká: „Vzhledem k rostoucí incidenci ekzému v populaci roste i trh.“ Její slova potvrzuje i Markéta Kejdušová, DiS., hlavní dermokoordinátorka lékáren dr. Max: „Pokud bych měla v souvislosti s alergickými a ekzematickými potížemi uvést nějakou změnu, kterou v lékárně v posledních letech pozorujeme, pak je to určitě nárůst počtu klientů, kteří se s uvedenými potížemi potýkají.“
Benefit v podobě odborné konzultace
Z nového průzkumu společností Nielsen a Atoz Marketing Services, který byl realizován letos v lednu, vyplývá, že 24 % populace starší 14 let nakupuje alespoň někdy přípravky na alergie. Častěji se jedná o ženy a osoby s vyšším vzděláním. Nákup těchto přípravků klesá se zvyšujícím se věkem. Jednačtyřicet procent osob kupuje produkty na suchou nebo citlivou pleť. I v tomto případě jsou častějšími nakupujícími ženy a nejmladší lidé do 34 let. A 14 % respondentů pak uvedlo nákup výrobků na ekzematickou pokožku. Obdobně jako u přípravků na alergie je tento sortiment častěji nakupován ženami a mladšími věkovými kategoriemi.
Průzkum také ukázal, že nejčastějším nákupním kanálem pro sortiment přípravků na alergie, suchou, citlivou a ekzematickou pokožku jsou kamenné lékárny. Jsou využívány dvěma třetinami populace, nejčastěji pak osobami ve věku 45 až 54 let. Internetové lékárny v této souvislosti uvedla více než pětina dotázaných (22 %). Kromě lékáren jsou uvedené produkty nakupovány především v drogeriích (46 %). Tento nákupní kanál je častěji využíván zejména nejmladšími respondenty a také obyvateli největších měst. Pětina osob nakupuje daný sortiment v supermarketech nebo hypermarketech (častěji muži a nejmladší věkové kategorie) a 15 % poté v různých internetových obchodech (častěji lidé do 44 let).
„Lidé v kamenných lékárnách nakupují různé výrobky ze sortimentu přípravků na alergie, suchou a ekzematickou pleť zejména pro možnost odborně se poradit o svých problémech i výběru nejvhodnějšího produktu na konkrétní zdravotní potíže. Výběr kamenné lékárny je ovlivněn i určitým zvykem nákupu sortimentu v tomto nákupním kanálu, ale také vlastnictvím věrnostních kartiček jednotlivých lékáren nebo lékárenských řetězců,“ objasňuje RNDr. Barbora Večerková, vedoucí zdravotnického výzkumu společnosti Nielsen. Kromě těchto tří hlavních důvodů je možné uvést i vhodné umístění lékárny v blízkosti bydliště či zaměstnání nebo spojení nákupu tohoto sortimentu se zakoupením jiných produktů či vyzvednutí léku na předpis. Téměř čtvrtina nakupujících pokládá přípravky zakoupené v lékárně za kvalitnější. Zákazníky motivuje i široká nabídka různých produktů, jejich dobré ceny, různé bonusové a slevové akce, unikátnost značek prodávaných v lékárně, ale také doporučení dermatologa (14 %) nebo alergologa (9 %).
Přihlédneme-li k demografickému profilu nakupujících v kamenných lékárnách, pak lze říci, že muži o něco častěji respektují doporučení lékařů, ale také častěji využívají lékárny ze zvyku a vnímaného širokého portfolia produktů. Naopak ženy častěji spojují nákup daného sortimentu s pořízením i jiných výrobků v lékárně. Je pro ně i více motivující možná odborná konzultace a vyšší vnímaná kvalita zboží a také skutečnost, že požadovaný sortiment je dostupný jen v lékárnách. Lidé nad 45 let navštěvují lékárny mimo jiné častěji z důvodu vlastnictví věrnostní kartičky, osoby starší 55 let pak také na doporučení lékařů. Naopak mladší skupiny nakupujících do 44 let využívají nákup v lékárnách zejména pro potřeby svých dětí.
Není alergik jako alergik
Že lidé s alergickými či ekzematickými potížemi mají návštěvu kamenné lékárny spojenou s možností odborného poradenství, neukazuje pouze průzkum, ale koresponduje to i s vyjádřením samotných lékárníků. V případě volně prodejných přípravků poukazují v podstatě na dva typy klientů, z nichž jeden lékárnu navštěvuje hlavně za účelem konzultace. „Setkáváme se se zákazníky, kteří už znají to své a jdou takříkajíc najisto a kupují si klasické produkty. V naší lékárně, kde je dostatek prostoru i času na konzultaci, si ale mnozí rádi nechají poradit, zejména když se například klasika nezdá dostatečně účinná. Respektují naše doporučení a rozhodně takzvaně slyší na to, když jim řekneme, že určitý přípravek sami používáme nebo že mu důvěřujeme,“ vysvětluje Mgr. Jitka Junová, vedoucí Elie Lékárny v Praze.
Také Markéta Kejdušová se zmiňuje o dvou základních typech zákazníků: „Nákupní zvyklosti pacientů se liší podle toho, zda řeší obtíže chronické nebo akutní. Pokud se jedná o zákazníka, který se dlouhodobě potýká s potížemi, velmi zřídka experimentuje a rozhodující je pro něj cena přípravku. Nerad investuje do přípravků, které nemá vyzkoušené nebo k nim není vzorek na vyzkoušení. Naopak klienti, kteří řeší akutní potíže, jsou často ochotni koupit novinku na doporučení expedienta a cena pro ně není obvykle rozhodující.“ Jak dále uvádí, lze pozorovat, že zákazníci s alergickými a ekzematickými problémy čím dál víc důvěřují pomoci z lékárny.
Ještě podrobnější rozčlenění klientely nabízí Mgr. Vlastimil Kakrda, vedoucí Lázeňské lékárny v Karlových Varech: „Situace u kategorie alergie je v podstatě stabilní. Část pacientů je zvyklá na svoje přípravky, druhá část neustále zkouší různé produkty a snaží se najít rychlé řešení svých potíží, které ale neexistuje. A část pacientů si při výběru produktů vyslechne radu lékárníka.“ Zároveň uvádí, že je na lékárně a odborných znalostech jejích pracovníků, jaký sortiment budou nabízet a jak budou poptávku pacientů regulovat s tím, že dobře fungují také doporučení od lékařů.
Kdo a při jaké příležitosti si v lékárně nechává poradit, se zjišťovalo i v uvedeném průzkumu. Ukázalo se, že více než tři pětiny osob si alespoň občas nechávají v kamenné lékárně poradit ohledně výběru přípravků na alergie, na suchou a citlivou či ekzematickou pleť. Jedná se častěji o zákazníky ve věku 35 až 44 let, ale i o osoby starší 55 let a vysokoškoláky. Pravidelnou či častou konzultaci ohledně výběru správných přípravků využívá 28 % oslovených. V tomto případě jde častěji o ženy, nejmladší respondenty do 34 let a osoby s nižším vzděláním. A pouze 8 % dotázaných uvedlo, že možnou konzultaci v lékárně nevyužívá.
Strašák jménem kortikoidy
Podobně jako v jiných kategoriích i u přípravků pro alergiky a jedince s atopickým ekzémem a suchou a citlivou pokožkou je znát stoupající zájem o jejich složení a příklon k produktům s nulovým obsahem určitých látek. Lékárníci také potvrzují, že neustále narážejí na obavy lidí z kortikoidní terapie. Například Zdeňka Močárková připouští, že zejména v případě dětských atopiků se v lékárně setkávají s přehnanou obavou rodičů z kortikoidní léčby, kterou nastavil lékař: „Snažíme se vyvrátit nesprávné domněnky o závažných nežádoucích účincích správně nastavené kortikoidní terapie. A protože maminky žádají dostupné alternativy kortikoidní léčby, snažíme se s výběrem pomoci a doporučit spíše vhodné emolientní krémy a promazávadla. Samozřejmě vždy zdůrazňujeme nezbytnou trpělivost a kázeň v léčbě a nutnost trvalé péče o kůži ekzematika.“
Vlastimil Kakrda k uvedené problematice připojuje: „Myslím, že je třeba najít ideální kompromis mezi vyšetřením u lékaře, tradiční dermatologií, možnostmi volně prodejného sortimentu v lékárně a přírodními prostředky. Použití hormonálních preparátů bych se nebál. Lékař by si měl ale uvědomit, že je třeba s pacientem více komunikovat a kontrolovat ho, nejen mu napsat mast s kortikosteroidem a okamžitě do čekárny poslat pro dalšího nemocného.“
Svůj postřeh připojuje i vedoucí lékárny Dr. Max v obchodním centru v Praze-Letňanech Mgr. Daniela Vondráčková: „Zákazníci se v případě dermokosmetiky zajímají nejen o konzistenci a rychlost vstřebávání přípravku a o velikost balení a typ obalu, ale sledují hlavně jeho složení, tedy zda obsahuje konzervanty a podobně. Klienti také vyhledávají alternativní metody léčby a ustupují od léčby pomocí kortikoidů.“ Zároveň uvádí, že pozoruje zájem o homeopatii, čínskou medicínu či bylinnou terapii a že mnoho pacientů se své problémy snaží řešit komplexně, tedy i případnou úpravou jídelníčku a podobně.
I Vlastimil Kakrda připouští rostoucí zájem o určité typy léčby a přípravků: „Homeopatie v souvislosti v uvedenými potížemi není poptávána, ale pacienti se spíše snaží nahradit hormonální přípravky přírodní léčbou. Hledají různé koupele, přírodní krémy bez konzervačních látek a podobně. V tomto ohledu je vidět velký vliv internetu, diskusních fór, mimibazarů a podobných laických serverů.“
Své zkušenosti má i Mgr. Petra Nováková, vedoucí pražské lékárny Těšnov, která říká, že pokud jde o nákupní zvyklosti pacientů s alergií či ekzémem, většinou se řídí radami lékaře, ale také kupříkladu využívají doma vyráběné konopné masti. Pokud jde o homeopatii, zájem o ni pozoruje, protože v jejich lékárně se na ni zaměřují, a zákazníkům mohou nabídnout širokou škálu homeopatik na nejrůznější alergické potíže.
O tom, jak si mnoho zákazníků hlídá složení přípravků, se zmiňuje PharmDr. Kateřina Nesejtová, vedoucí Lékárny Pilulka Brno-Cejl: „Pacienti s vážnějším typem alergie zejména na některé složky kosmetických přípravků, jako je třeba laurylsíran sodný, vědí, co je trápí, a bedlivě sledují složení jednotlivých kupovaných produktů. Když jim pomáháte sestavit kosmetiku pro celkovou a celodenní péči, zjistíte, jak málo přípravků mohou používat.“
Rovněž od výrobců zaznívá, že složení přípravků se dostává do popředí zájmu mnoha lidí. „V posledních letech lidé s citlivou, suchou nebo atopickou pokožkou daleko více sledují složení přípravků, které používají. Stále více zákazníků vyžaduje přírodní, bezpečné a zejména účinné složení těchto produktů,“ říká Ing. Michaela Davidová, product manager A-Derma ve společnosti Pierre Fabre Dermo-Cosmétique Tchèquie. Podle Mgr. Jany Kundratové, Ph.D., NAOS Scientific Manager Czech Republic & Slovakia, stále platí, že při výběru přípravků hraje velkou roli doporučení lékaře či farmaceuta, ale lidé velmi často volí určitý produkt na základě jeho složení. „Cílí na přípravky, které neobsahují parabeny, detergenty či sulfáty.“
Další pohled na současné trendy nabízí Mgr. Andrea Vaníčková, PR & marketing director společnosti La Biorganica: „Celkově vnímáme příklon k čistým přírodním značkám, a to nejen s ohledem na jejich lepší fungování, ale také s ohledem na negativní dopady syntetické kosmetiky na životní prostředí.“ Současně upozorňuje na to, že čím dál víc lidí si uvědomuje, že ekzém není jen problém kůže, ale může mít řadu příčin: potravinové intolerance, stres, reakce na nevhodnou kosmetiku a podobně.
Sezonní záležitost? Ne tak docela
Široká veřejnost má alergii většinou zaškatulkovanou jako sezonní záležitost. To samozřejmě platí hlavně u pylových alergií. Nicméně lze říct, že v lékárnách, jakkoliv tam pociťují v jarních měsících zvýšený příliv alergiků, se se zájmem o přípravky z kategorie alergie setkávají prakticky po celý rok. „Pylové alergie mají svoji top sezonu v brzkých jarních měsících. Letní alergické potíže zahrnují nejčastěji oční potíže a čím dál více přibývá alergických reakcí na bodnutí hmyzem a sluneční ekzém. S potravinovou alergií se setkáváme u dětských pacientů celoročně, rovněž suchý kašel alergického původu již není pouze podzimní záležitost. Vlivem klimatických změn propukají alergie kdykoliv během roku, a tak ani pacienti užívající antihistaminika celoročně nebývají vzácností,“ popisuje Zdeňka Močárková.
Její slova potvrzuje i Daniela Vondráčková, která sice říká, že u prodejů zaznamenávají sezonní výkyvy a antihistaminika jdou na odbyt hlavně na jaře a v létě, ale v poslední době i mnohem víc v průběhu celého roku. „Problémy zákazníků s atopickou pokožkou řešíme celoročně. A co je znát, že rychle roste počet kojenců a malých dětí s ekzémem,“ doplňuje.
Také Jitka Junová poukazuje na to, že o alergiích nelze mluvit jako o výhradně sezonní záležitosti: „Sezona alergických potíží se vzhledem k proměnám klimatu velmi rozšířila, a také narůstá počet alergií, které nesouvisejí s přírodou. Přípravky na alergické potíže v podstatě nyní prodáváme celoročně, zjara a v létě ale prodeje pochopitelně zřetelně rostou.“
Naopak PharmDr. Libor Číhal z Lékárny Pilulka v Břeclavi říká, že u nich je prodej uvedených přípravků především sezonní záležitost. „Hlavní sezona je určitě na jaře a zájem kulminuje v létě. Nicméně i v dalších částech roku držíme zásobu produktů na alergii. Tyto přípravky do lékárny zkrátka patří po celý rok.“
Když je řeč o léčivých přípravcích na alergie, Zdeňka Močárková popisuje: „Zákazníci s nelibostí přijímají fakt, že svá osvědčená antihistaminika většinou mohou zakoupit jen v balení s malým počtem tablet, větší balení jsou dostupná pouze na lékařský předpis. Letos již jsou na trhu dostupná antihistaminika o velikosti balení 40, 50 a 90 tablet, takže předpokládám, že o něj budou mít pacienti velký zájem.“
Nové přípravky i obaly
Každoročně přicházejí na trh novinky, které se netýkají pouze samotných přípravků, ale také jejich obalů. Například společnost Bayer rozšířila řadu produktů značky Bepanthen o krém Sensidaily s prebiotiky pro intenzivní hydrataci celého těla. „Jedná se o každodenní emolient obohacený o panthenol, přírodní oleje a extrakt z plodu rakytníku,“ popisuje Jana Kolářová.
Dva produkty k péči o citlivou dětskou pokožku uvedla na trh společnost La Biorganica. Jde o Bio dětský tělový olej Inlight a Bio dětský koupelový olej Inlight, u nichž Andrea Vaníčková poukazuje na to, že jejich složení reflektuje specifické vlastnosti dětské pokožky: „Jsou zcela bez syntetických látek, vyrobené pouze z rostlinných olejů a bylin, které jsou pro tělo šetrné a přirozené. Toto výjimečné složení takříkajíc nezanáší organismus syntetickými látkami. Kromě jiného pomáhá chránit nezralou dětskou pokožku a pečuje o ni tím nejšetrnějším způsobem.“
V případě novinky Atoderm Intensive Eye upozorňuje Jana Kundratová nejen na samotný přípravek, ale také na jeho obal: „Naše novinka představuje unikátní řešení pro podrážděná oční víčka, ať už důvodu atopické dermatitidy či podráždění vyvolaného různými alergeny či iritanty. Zklidňuje, obnovuje kožní bariéru a zároveň jemně odstraňuje make-up. Zajišťuje tedy jak hygienu, tak i péči a tím snižuje zatížení už tak křehké a citlivé pokožky. Přípravek lze použít v období klidu i ve fázi vzplanutí potíží. Zároveň má naše novinka inovativní balení Tubeairless™, které brání zpětnému nasávání vzduchu a udržuje tak produkt neustále sterilní.“
Nový produkt, který zklidňuje svědění, pnutí nebo pálení kůže, se objevil na trhu letos v březnu. Jde o A-Derma Cutalgan Ultra-zklidňující sprej, který má okamžitý chladivý efekt, jenž vydrží až po dobu šesti hodin. „Je vhodný jako doplněk péče pro pacienty trpící bolestivou dermatózou,“ podotýká Michaela Davidová.
Také společnost Beiersdorf zařadila do svého portfolia trojici novinek, z nichž jedna je určena na eliminaci svědění pokožky. „Jedná se o Eucerin AtopiControl Acute krém, AtopiControl sprej proti svědění a AtpopiControl Lehkou tělovou emulzi (250 a 400 ml). Zejména sprej proti svědění je inovativní aplikací pro zklidnění svědící pokožky a dlouhotrvající zmírnění svědění až na šest hodin,“ říká Helena Pecková Vorlíčková zastupující značku Eucerin.
V souvislosti s uvedením novinek na trh mají výrobci nachystané různé formy jejich prezentace, mezi nimiž vévodí podpora na sociálních sítích. Využívané jsou i televizní kampaně a také promoční akce v lékárnách, na jejichž důležitost poukazuje i Libor Číhal: „Prezentační akce výrobce a vzorky na vyzkoušení jsou velmi přínosné.“
Jako velmi důležitá je ovšem označována i edukace. „Pravidelným školením získává farmaceut přehled o portfoliu a o konkrétních benefitech produktů, což pak předává svým klientům. Velmi osvědčenou formou prezentace produktů jsou promoční akce v lékárnách. Rovněž se nám osvědčily i semináře konané přímo pro koncové spotřebitele,“ vyjmenovává Jana Kundratová. Také Helena Pecková Vorlíčková se zmiňuje o tom, že jejich komunikace na podporu produktů je vedena jak směrem k odborníkům, tak vůči veřejnosti i novinářům.
Markéta Grulichová
Cena jako překážka nákupů v kamenných lékárnách
V rámci zmiňovaného průzkumu společností Nielsen a Atoz Marketing Services se také zjišťovalo, proč lidé daný sortiment v kamenných lékárnách nenakupují. „Jsou to jednak vnímané vyšší ceny výrobků prodávaných v lékárnách (51 %), jednak určitý zvyk kupovat dané produkty přes jiné nákupní kanály (38 %). Pro část zákazníků představuje určitou bariéru i umístění lékárny daleko od bydliště či zaměstnání, nemožnost si výrobky prohlédnout či užší výběr daného sortimentu. Více než pětina osob považuje nákup těchto výrobků v lékárně za zbytečný a necelá desetina oslovených netuší, že je možné dané produkty v lékárně vůbec zakoupit,“ vyjmenovává Barbora Večerková.
VÝBĚR NOVINEK
Bayer
Bepanthen Sensidaily – krém s prebiotiky pro intenzivní hydrataci celého těla, obohacený o panthenol, přírodní oleje a extrakt z plodu rakytníku
Beiersdorf
Eucerin AtopiControl Acute krém 100 ml, AtopiControl sprej proti svědění a AtopiControl Lehká tělová emulze (250 a 400 ml) – přípravky na intenzivní péči o atopickou pokožku, zmírňuje svědění
Benepharma CZ
Inhalátor Microlife Neb Professional 2 v 1 s nosní sprchou – inhalátor s jemným rozprašováním, u něhož lze nastavit dva stupně intenzity, díky čemuž léčivý aerosol pronikne až hluboko do plic, nosní sprcha účinně smývá alergeny z nosní sliznice a při alergické rýmě je vhodné ji použít před inhalací, součástí přístroje je inhalační maska pro dospělé i děti, náustek a náhradní filtry
La Biorganica
Bio dětský tělový olej Inlight a Bio dětský koupelový olej Inlight – pro péči o dětskou pokožku, neobsahuje syntetické oleje, vyrobeno z rostlinných olejů a bylin
Laboratoire Bioderma
Atoderm Intensive Eye – přípravek na podrážděná víčka při atopické dermatitidě i podráždění vyvolaném alergeny, zklidňuje, obnovuje kožní bariéru a zároveň jemně odstraňuje make-up
Pierre Fabre Dermo-Cosmétique Tchèquie
A-Derma Cutalgan Ultra zklidňující sprej – zklidňuje svědění, pálení nebo pnutí kůže, s okamžitým chladivým efektem trvajícím až šest hodin; A-Derma Emolienční sprej Exomega Control – koncem roku 2020 bude řada péče o pokožku se sklonem k atopii rozšířena o emolienční sprej s rychlou absorpcí, vhodný pro děti již od narození
Rodiče mají velkou obavu z kortikoidní léčby
„V případě dětských atopiků se setkáváme s přehnanou obavou rodičů z kortikoidní léčby nastavené lékařem. Maminky žádají dostupné alternativy kortikoidní terapie a jsou ochotné vynaložit nemalé finanční částky za nákup těchto přípravků. I v tomto případě se snažíme s výběrem pomoci, vyvrátit nesprávné domněnky o závažných nežádoucích účincích správně nastavené kortikoidní léčby a doporučit spíše vhodné emolientní krémy a promazávadla. Mezi oblíbené a doporučované značky patří krémy a mléka s obsahem kalcia a vitaminů. Na akutnější fázi ekzému se osvědčil Bepanthen Sensiderm. Zdůrazňujeme vždy nutnou trpělivost a kázeň v léčbě a nutnost trvalé péče o ekzematickou kůži.“
PharmDr. Zdeňka Močárková, Lékárna Chrastava





