
Jak rychle to zabere, je jedna z nejčastějších otázek, kterou lékárníci od zákazníků při nákupu přípravků na nachlazení, kašel, rýmu a chřipku slýchají. Nemocní se v první řadě zajímají o jejich účinnost, ačkoli i způsob užívání, bezpečnost a v neposlední řadě také cena jsou pro ně podstatné. Zároveň výrobci i farmaceuti potvrzují, že čím dál větší oblibě se těší produkty s obsahem přírodních látek.
Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 32/2020. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.
V kategorii přípravků na nachlazení, chřipku, kašel a rýmu, která patří v lékárnách k nejsilnějším, se v posledním roce žádný zbrusu nový trend neobjevil. To ale neznamená, že by u ní nebyly patrné určité tendence. A stejně jako v předchozích letech i pro rok loňský platilo, že se nabídka v uvedené kategorii rozšířila o mnoho nových produktů.
Hlavně být rychle fit
Onemocnět párkrát do roka nachlazením není nic abnormálního. Většina nemocných tento zdravotní problém řeší obvykle samoléčbou. Jejich kroky – zejména na počátku onemocnění – tedy místo k lékaři vedou do lékárny. A jak lékárníci potvrzují, pacienti se při výběru přípravků, jimiž se chtějí léčit, zajímají především o jejich účinnost. Dotaz „jak rychle to zabere“ slýchají farmaceuti dnes a denně, přičemž mnoho pacientů má představu, že fit by měli být prakticky bezprostředně poté, co léčbu zahájí.
„O co se zákazníci při nákupu přípravků na léčbu nachlazení, chřipku a podobně zajímají? V první řadě určitě o účinnost. Všichni chtějí, aby lék zabral nejlépe ihned, aby stačily jedna dvě dávky a aby mohli chodit do práce a nijak neomezovat své další aktivity,“ potvrzuje Mgr. Leona Štěpková, vedoucí Alphega lékárny Medea v Hostomicích nad Bílinou. Také jednatelka a odborná zástupkyně lékáren Cyrmex Mgr. Markéta Debefová upozorňuje na to, že klienti se nejčastěji ptají na to, jak rychle jim daný přípravek zabere a za jak dlouho budou zase fit. „Pak se také zajímají o to, zda přípravky, které jsme jim doporučili, se dají kombinovat s léky, které běžně užívají.“
A právě skutečnost, že nemocní se chtějí uzdravit bleskurychle, je jedním z důvodů, proč jsou tolik žádané kombinované léčivé přípravky. „Největší zájem je o kombinované přípravky, které řeší několik symptomů najednou. Pacienti si však neuvědomují, že tyto přípravky mají svá omezení. Naším úkolem je hlídat možné interakce a kontraindikace, a tak se stává, že požadovaný přípravek nedoporučíme a zaměníme ho za více přípravků na různé symptomy chřipky a nachlazení tak, aby je dotyčný mohl bez obav užívat,“ popisuje PharmDr. Ivana Lánová, vedoucí lékárnice a odborná zástupkyně pražské Lékárny Benu v ulici K Pérovně, a její slova potvrzuje Markéta Debefová: „Klienti mají největší zájem o kombinované přípravky, protože si myslí, že jim rychleji zaberou. Ale ne vždy se pro ně tyto produkty hodí, takže pak musíme zasáhnout a doporučit jim jiný přípravek.“
Kašel je tvrdý oříšek
Kromě některých požadavků a přehnaných očekávání, která musejí lékárníci korigovat, zaznamenávají i pozitivní trendy. Například upozorňují na to, že už dost lidí si zvyklo při nachlazení a rýmě kupovat spreje s obsahem mořské vody. Současné trendy podrobněji popisuje Leona Štěpková: „Na nachlazení a potíže s tím spojené se prodávají přípravky se stále stejnými účinnými látkami, jen v různých se obměňujících variantách. Za poslední roky jsou více prodávané léky s několika složkami dohromady, dále prodáváme mnohem více sprejů s obsahem mořské vody a stále méně léčiv obsahujících kyselinu acetylsalicylovou.“ Mgr. Petr Mašát, marketingový ředitel řetězce Lékáren IPC, zase upozorňuje na snižující se prodeje jiných produktů: „Po legislativním zpřísnění výdeje před několika lety evidujeme nižší prodeje u přípravků s pseudoefedrinem.“
Co ale stále zůstává hodně tvrdým oříškem, je kašel. „Podle průzkumů, konkrétně Consumer market research, Portugal a Cough Consumer survey, Netherlands, nepozná 72 procent pacientů, jakým typem kašle trpí, a 57 procent nemocných má problém najít odpovídající léčbu,“ říká Ing. Martina Kremlová, brand manager společnosti Omega Pharma. Velmi často se tedy stává, že zákazník nedokáže lékárníkovi popsat, zda ho trápí suchý či vlhký kašel, což mimo jiné potvrzuje Ivana Lánová: „Když přijde zákazník, je naším úkolem se vždy dobře vyptat, jaké obtíže ho trápí, případně trápí toho, pro koho jdou lék koupit. Především léčba kašle má svá úskalí. Pacienti velmi často neumějí rozlišit typ kašle, žádají konkrétní přípravek a my jim pak nezřídka musíme jejich volbu rozmluvit a doporučit jim vhodnější produkt.“
Jak uvádí Martina Kremlová, právě pro situace, kdy nemocní nerozpoznají, jakým typem kašle trpí, je určena jejich novinka v podobě přípravku Tussirex. „Jde o sirup na všechny druhy kašle spojené s nachlazením. Zmírňuje suchý dráždivý i vlhký průduškový kašel. Tussirex obsahuje dvě účinné látky, a to proskurník lékařský a med. Kořen proskurníku lékařského s vysokým množstvím slizových látek vytváří na sliznici povlak zmírňující podráždění nervových zakončení v tusigenní zóně a tím tlumí suchý dráždivý kašel. Zároveň díky přítomnosti polysacharidů hydratuje sliznici a ředí hlen,“ vysvětluje.
Popularita přírodních produktů neustále stoupá
Jak výrobci, tak lékárníci potvrzují, že trend obliby přípravků s obsahem přírodních látek, který je patrný už několik let, i nadále posiluje. „Vnímáme nárůst prodejů přípravků na přírodní bázi, respektive segment přírodních produktů narůstá rychleji než ,standardní´ segment. Zvyšuje se povědomí spotřebitelů ohledně rizikovosti určitých látek používaných v klasickém segmentu, jako je například lidokain, oxymetazolin a další. Senzitivní k tomuto typu informací je například cílová skupina matek s dětmi. Ženy s malými dětmi často vyhledávají informace k možným vedlejším účinkům nejvíce nabízených léčiv a pátrají po přírodní alternativě. Dá se říci, že i u nás se projevuje globální trend příklonu k přírodním látkám a produktům,“ popisuje Ing. Kateřina Klancová, business unit manager společnosti Urgo Healthcare CZ.
Také Ing. Michaela Baštová, senior brand manager společnosti Walmark, poukazuje na to, že jedním z klíčových trendů je narůstající důležitost přírodního složení produktů. „Přírodní složky a šetrné, ale přitom účinné složení je v současnosti preferovanou formou,“ podotýká a PharmDr. Helena Svanovská, product manager společnosti Angelini Pharma ČR, doplňuje, že trend příklonu k přírodním produktům jde ruku v ruce se zájmem o to, zda produkt neobsahuje konzervační látky a aditiva a jaký je samotný základ sirupu.
Že největší zájem o šetrné produkty, o přípravky na přírodní bázi bez obsahu konzervačních látek a podobně, je mezi matkami s dětmi, zaznívá i od lékárníků. „Velmi oblíbené jsou přírodní a homeopatické přípravky, a to především bylinné sirupy na kašel a léčivé čaje. O přírodní produkty se zajímají nejvíce klientky, které mají malé děti,“ říká Ivana Lánová. PharmDr. Marcela Kaňková, obchodní ředitelka společnosti Dr. Müller Pharma, také poukazuje na oblibu přírodních přípravků, ale kromě toho upozorňuje i na to, že v poslední době lidé takříkajíc dobře slyší na české produkty.
Zajímavý postřeh ohledně výrobků s obsahem přírodních látek připojuje Petr Mašát: „Jedna věc je, že stoupá obliba přírodních produktů, ale za zmínku stojí hlavně to, že tento typ přípravků pacientům doporučuje stále více expedientů, což je asi největší rozdíl oproti minulým sezonám.“
V některých lékárnách mohou klienti vybírat nejen z tradičního, ale i z takzvaného alternativního sortimentu. „Hodně zákazníků je zvyklých na kombinované přípravky, které kromě hlavní účinné látky ze skupiny analgetik a antipyretik obsahují i další látky z různých farmakologických skupin. Pacienti si častěji přicházejí pro konkrétní přípravek, ale můžeme jim doporučit i jiné možnosti. Naše lékárna je otevřena alternativním směrům, všichni zákazníci mohou vyzkoušet například produkty tradiční čínské medicíny, medicinální houby, homeopatika nebo peruánské byliny,“ popisuje Mgr. Petra Nováková, vedoucí pražské lékárny Těšnov, a dodává, že lidé vysoce hodnotí fakt, že tyto přípravky neobsahují látky, které mohou zhoršovat využití aktivních složek či dokonce způsobovat nežádoucí účinky. „Další plus pro výrobky s přírodním složením spočívá v tom, že neobsahují látky, které zdraví neprospívají, jako je například cukr, kuchyňská sůl, umělá barviva, sloučeniny fosforu a další,“ říká a připojuje, že o cestě a směru v léčbě rozhoduje vždy stupeň onemocnění pacienta.
Dvě skupiny zákazníků
Prakticky nic se nemění na tom, že z pohledu nákupních zvyklostí existují dvě skupiny zákazníků. „Lze říct, že jde o dvě přibližně stejně početné skupiny. První požaduje ,něco´ na své potíže a dá na naši radu. Druhá skupina vyžaduje konkrétní přípravek, a to často i v případě, že na jejich momentální problémy není nejvhodnější,“ objasňuje Leona Štěpková a připojuje, že reklama při výběru produktu roli samozřejmě hraje, ale nijak zásadní: „Je ovšem pravda, že hodně pacientů si ale raději koupí produkt, o kterém už slyšeli, a to například i v reklamě.“ Pokud jde o vliv reklamy, Petra Nováková zase poukazuje na to, že zákazníci si informace v ní uváděné v lékárně ověřují. „Většina lidí je však konzervativních a vrací se spíš k osvědčeným produktům,“ dodává.
I Petr Mašát hodnotí zvyklosti klientů poměrem padesát na padesát a uvádí, že zhruba v polovině případů, kdy si lidé přijdou pro konkrétní přípravek, jsou ovlivněni doporučením lékaře, známého, internetem a reklamou. Ivana Lánová zase na základě svých zkušeností uvádí, že pokud jde o nákupní zvyklosti klientů, někdo si přijde pro osvědčený přípravek, který má vyzkoušený, někdy jsou zákazníci ovlivněni reklamou. A navíc dodává: „Co se týká výběru přípravku podle toho, pro koho je určen, velmi často se stává, že nám zákazníci tuto skutečnost sami nesdělují. Proto je naším úkolem se vždy dobře vyptat, pro koho má léčivý přípravek být a jaké obtíže dotyčného trápí.“
Lékárníci se ovšem každopádně shodují v tom, že větší zájem o konzultaci a doporučení mají rodiče, kteří nakupují pro své dítě. „Ti, kdo kupují přípravky pro děti, se určitě více radí a ujišťují o bezpečnosti léčby bez ohledu na typ léku, respektive doplňku stravy,“ říká Leona Štěpková a Markéta Debefová upřesňuje: „Více se zajímají o účinky daného přípravku, nechají si doporučit ještě i další podpůrné produkty, jako jsou přípravky na imunitu a bylinné čaje.“ Podobně se vyjadřuje i Petr Mašát: „V případě nákupu pro člena rodiny, obzvláště pak pro děti, se zákazníci radí důkladněji a obvykle dají na rady lékárníků. Zároveň také často nakoupí více produktů pro komplexní péči o zdraví své rodiny a maximalizaci účinku zvolené terapie.“
Pokud jde o faktory, které ovlivňují spotřebitelské rozhodování v uvedené kategorii, výrobci jmenují jak reklamu a informace z internetu, tak doporučení od známých, ale prakticky všichni poukazují na zásadní vliv odborníků, tedy lékárníků a lékařů. „Hlavní roli hraje doporučení lékárníka, reklama, popřípadě cena. Tato kritéria se příliš nezměnila. Samozřejmě nejlépe funguje osobní zkušenost s přípravkem či zkušenost někoho z nejbližšího okolí,“ podotýká Bc. Tereza Musialková, marketingová specialistka pro lékárny ze společnosti Boiron CZ. Ještě podrobnější popis připojuje Michaela Baštová: „Doporučení lékařů, lékárníků a také přátel či rodiny se dlouhodobě drží na horních příčkách kritérií, podle kterých se spotřebitel rozhoduje. Ruku v ruce jde samozřejmě i pozitivní osobní zkušenost s produkty. Spotřebitelé navíc berou čím dál víc zodpovědnost do svých rukou a rozhodují se také podle složení uvedeného na obalu. Přijatelná cena a znalost produktu z reklamy či jiných promočních akcí je rovněž významným nástrojem podporujícím rozhodnutí o koupi. Pokud bychom se zaměřili detailněji na produkty pro děti, v jejich případě se maminky velmi často radí s pediatry a dají na jejich rady.“
Akční ceny impulsem k nákupům do zásoby
Bez ohledu na to, o jakou kategorii se jedná, vždy se řeč stočí i na cenu produktů. Podle Ing. Zuzany Truhlářové, brand activation managera CZ/SK společnosti Johnson & Johnson, pacient vždy hledá takový přípravek, který mu rychle uleví od potíží a pomůže zlepšit kvalitu života. „Cena ve většině případů nehraje zásadní roli,“ podotýká. Michaela Baštová zase poukazuje na to, že pro spotřebitele je samozřejmě důležitý poměr ceny a výkonu.
Přestože jsou lidé ochotni kvůli účinnému a kvalitnímu přípravku sáhnout hlouběji do kapsy, cena na jejich chování vliv má, jak například popisuje Martina Kremlová: „Nemyslím si, že by se kritéria nákupního rozhodování Čechů nějak výrazně lišila od předchozích let. Samozřejmě záleží na ekonomické situaci. Nyní ve fázi hospodářského růstu se spotřeba tuzemských domácností zvyšuje. Více utrácíme díky tomu, že v lékárnách kupujeme více různých produktů, popřípadě i produkty dražší. To ale nic nemění na tom, že Češi jsou orientovaní na slevy, akční nabídky a výhodné nákupy.“ Podobně se vyjadřuje i Ivana Lánová, která sice připouští, že spotřebitelé se zajímají hlavně o účinnost přípravků, ale zároveň dodává: „I cena je pro některé důležitá, a tak když je produkt zrovna v akci, kupují si ho do zásoby.“
O nákupech do zásoby, i když v jiných souvislostech, se zmiňuje i Ing. Karel Klodner, výkonný ředitel Lékárna.cz, když popisuje, jak se v jejich e-shopu daří kategorii přípravků na nachlazení, kašel, rýmu a chřipku: „Doplňky stravy jsou dlouhodobě jedním z pilířů prodejů našeho e-shopu. Pozornosti zákazníků se těší celoročně. S léčivými přípravky na chřipku a nachlazení je to u nás tak trochu mimosezonní záležitost, protože si je naši zákazníci nakupují spíše do zásoby. Kvůli akutní potřebě přece jen raději jdou do kamenné lékárny. U nás v e-shopu se však předzásobují, protože si mohou vybrat v klidu a podle svých preferencí ze široké nabídky příslušných produktů. Aktuálně jsou prodeje těchto přípravků a doplňků stravy na špičce.“
I na příchuti záleží
Do výběru přípravků se vedle účinnosti, složení a ceny promítá mimo jiné i obliba určité formy léčiva nebo jeho příchuť. Jak uvádí Kristýna Zadáková, junior trade and brand marketing manager Strepsils & Gaviscon společnosti Reckitt Benckiser CR, v segmentu bolesti v krku patří mezi nejoblíbenější formu léčiva bezesporu pastilky, hned následované spreji do krku. „Pacientovi musí vyhovovat hlavně forma přípravku a v neposlední řadě i jeho příchuť,“ podotýká. Také PharmDr. Markéta Gregorová, product manager CZ&SK společnosti M. C. M. Klosterfrau Healthcare, zdůrazňuje význam příchutě: „V segmentu bolesti v krku nedochází k výrazným změnám ve smyslu velkého vzestupu přírodních preparátů pro dospělé. Nejpoužívanější přípravky, většinou na chemické bázi, zatím svoji pozici nemění. Může to být tím, že podle marketingových průzkumů očekávají dospělí pacienti od léků na bolest v krku především rychlou a účinnou úlevu. Z herbálních produktů jsou na vzestupu ty, jež obsahují lišejník islandský. Z hlediska forem jsou na trhu bolesti v krku nejoblíbenější pastilky. U dětí hraje navíc výraznou roli fakt, že jim pastilky nebo lízátka musejí i chutnat. Pokud tomu tak není, nevyužívají podle doporučení jednotlivé dávky celé, takže nedojde k takové úlevě, která je potřeba. Proto je velkou výhodou naší novinky v podobě lízátek Junior-angin, že dětem chutnají a neodmítají je, protože jim díky lízátkové formě nepřipomínají lék. A další jejich výhoda spočívá v tom, že jsou dobře kombinovatelná s většinou přípravků ze segmentu nachlazení.“ Jak ještě upozorňuje, obliba jednotlivých forem přípravků se může lišit i podle věku pacientů. „Z marketingových průzkumů vyplývá, že někteří lidé užívají i dvě formy přípravků zároveň. Střídají pastilky a sprej, starší generace pak roztok ke kloktání a bylinné přípravky,“ popisuje.
Na oblíbenost určité formy produktů v jiném segmentu upozorňuje Zuzana Truhlářová: „Velmi oblíbené jsou nosní spreje, které dokážou účinnou látku na rozdíl od tradičních kapek dostat okamžitě na místo, kde má působit a rovnoměrně ji tam rozprostřít. Trendem je i orientace na léčiva bez konzervačních látek a s přidanou další účinnou nebo pomocnou látkou, která pacientům zlepší kvalitu života během rýmy. Příkladem je dexpanthenol, který je vedle xylometazolinu druhou účinnou látkou použitou v naší novince Olynth® Plus. V přípravku Olynth® HA jsme pro změnu použili jako pomocnou látku kyselinu hyaluronovou, která zvlhčuje nosní sliznici.“
Převažují novinky s přírodním složením
Jak už bylo řečeno, kategorie s názvem Nachlazení, kašel, chřipka se každoročně rozšiřuje o celou řadu nových produktů, případně o přípravky s inovovanou recepturou a podobně. Leckdy jde o rozšíření stávajících řad přípravků například o větší balení či o další příchutě. K takovým případům patří letošní počin společnosti Reckitt Benckiser, která právě uvádí na trh přípravek Strepsils Med a Citron ve výhodném balení s 36 pastilkami. „Příchuť med a citron patří k nejoblíbenějším a větší balení ocení každý, kdo chce mít Strepsils doma pro případ bolesti a kdo chce bolest v krku zastavit hned na začátku. Šestatřicet pastilek pokryje šestidenní léčbu jednoho člověka nebo kratší onemocnění dvou lidí,“ vysvětluje Kristýna Zadáková.
Také společnost Urgo Healthcare má nový přípravek s příchutí medu a citronu, který obohacuje řadu s názvem Humer. Jde o zdravotnický prostředek ve formě pastilek s obsahem patentované látky Ectoin®, o které Kateřina Klancová říká: „Jde o molekulu přírodního původu, která je produkována mikroorganismy žijícími v nehostinných podmínkách. Díky Ectoinu® dochází k vytvoření ochranného filmu na povrchu sliznice krku, jenž působí jako ochranný štít proti vnějším vlivům. To má pozitivní vliv na zmírnění bolesti a dráždění v krku, zmírnění zánětu a snížení rizika vzniku bakteriální a virové infekce.“
Loni v září přírodní řadu Sinulan rozšířila o dvě novinky společnost Walmark. Jak uvádí Michaela Baštová, jde o Sinulan Forte Aroma Patch Junior, což jsou uklidňující bylinná aromata ve formě samolepicích náplastí. Je určen pro děti od 18 měsíců věku a usnadňuje dýchání během spánku až po dobu osmi hodin. „Sinulan Forte Express Junior, zdravotnický prostředek určený pro děti od tří let věku, je mírně hypertonický roztok ve formě spreje s uvolňujícím účinkem již po 30 sekundách, což potvrdila studie provedená na univerzitě v Münsteru. Rychle a efektivně odstraňuje hlen a je vhodný při rýmě, zánětech vedlejších nosních dutin a vysušení nosní sliznice,“ popisuje Michaela Baštová.
Obliba přírodních extraktů se promítla i v recepturách dalších novinek. Například společnost Dr. Müller Pharma ve svých dvou variantách pastilek vsadila mimo jiné na propolis. „O tomto přírodním produktu je známo, že má antimikrobiální účinky,“ vyzdvihuje Marcela Kaňková. Propolis obsahuje také letošní lednová novinka s názvem ErdoHerbal medový sirup od společnosti Angelini Pharma ČR, o kterém Helena Svanovská říká: „Tento doplněk stravy neobsahuje řepný cukr, konzervanty a jiná aditiva a účinné složky jsou v něm rozpuštěny v medu prověřené kvality. Obsahuje extrakty z proskurníku a tymiánu pro zdravé dýchací cesty, propolis a niacin pro normální stav sliznic.“
Společnost Boiron CZ sice na trh neuvedla ve jmenované kategorii žádný nový přípravek, ale jednu zásadní novinku přesto má: „Na trhu máme několik polykomponentních léčivých přípravků, u nichž nám Státní ústav pro kontrolu léčiv nově schválil indikaci, kterou tedy nyní můžeme uvádět i na krabičce a v příbalovém letáku tak, jak je to běžné v řadě zahraničních zemí. Týká se to mimo jiné také našeho nejznámějšího homeopatického léčivého přípravku Oscillococcinum, který je určen k prevenci a léčbě chřipkových stavů. Dále máme nově s indikací homeopatický léčivý přípravek Homeovox, tablety určené pro léčbu potíží s hlasem, a přípravek Coryzalia, jehož schválená indikace je rýma a nachlazení,“ popisuje Tereza Musialková.
Markéta Grulichová
marketa.grulichova@atoz.cz
VÝBĚR NOVINEK
Angelini Pharma ČR
ErdoHerbal medový sirup 140 ml – doplněk stravy s obsahem extraktů z proskurníku a tymiánu, s propolisem a niacinem, bez řepného cukru, alkoholu, konzervantů a jiných aditiv
Boiron CZ
Oscillococcinum, Homeovox a Coryzalia – SÚKL u těchto homeopatických přípravků nově schválil indikaci, kterou lze nyní uvádět na obalu, v SPC a v příbalovém letáku
Dr. Müller Pharma
Müllerovy pastilky s propolisem a aloe vera; Müllerovy pastilky s propolisem a zázvorem – doplňky stravy, které navíc obsahují i vitamin C
Johnson & Johnson
Olynth® Plus 1 mg/ml + 50 mg/ml – pro dospělé a děti od 6 let, obsahuje xylometazolin a dexpanthenol, bez konzervačních látek, výrobce deklaruje, že uvolňuje ucpaný nos, podporuje hojení nosní sliznice a chrání ji; Olynth® Plus 0,5 mg/ml + 50 mg/ml – pro děti od 2 do 6 let
Krka ČR
Herbion pastilky – volně prodejný registrovaný rostlinný léčivý přípravek, obsahuje extrakt z břečťanového listu, podle SPC se přípravek užívá jako expektorans při vlhkém (produktivním) kašli u dospělých, dospívajících a dětí od 6 let věku
M. C. M. Klosterfrau Healthcare
Junior-angin jahodová lízátka – určená speciálně na bolest v krku u dětí, s obsahem lišejníku islandského, pantotenátu a vitaminu C pro úlevu od bolesti v krku a pro zklidnění podrážděné sliznice v ústech a v krku
Omega Pharma
Tussirex – sirup na všechny druhy kašle spojené s nachlazením s obsahem proskurníku lékařského a medu, výrobce deklaruje, že zmírňuje suchý dráždivý i vlhký průduškový kašel
Reckitt Benckiser
Strepsils Med a Citron – pastilky určené k léčbě zánětů dutiny ústní a nosohltanu nově ve velkém balení o 36 kusech
URGO Healthcare CZ
Humer Faryngitida pastilky Med a Citron 20 ks – nový přípravek rozšiřující řadu produktů na bolest v krku, obsahuje patentovanou látku Ectoin®, je určen ke zmírnění příznaků běžného nachlazení (bolest v krku, bolest při polykání, zánět hltanu a zánět v krku), suchosti ústech a krku a chrapotu v důsledku přetížení hlasivek
Walmark
Sinulan Forte Aroma Patch Junior – uklidňující bylinná aromata pro klidný spánek dětí ve formě samolepicích náplastí, pro děti od 18 měsíců; Sinulan Forte Express Junior – zdravotnický prostředek pro děti od 3 let věku, mírně hypertonický roztok ve formě spreje s uvolňujícím účinkem, rychle a efektivně odstraňuje hlen a je vhodný při rýmě, zánětech vedlejších nosních dutin a vysušení nosní sliznice
Oblíbené jsou kombinované přípravky
„Většina našich klientů si pro přípravky na nachlazení, kašel a rýmu chodí až v době, kdy mají akutní potíže. Část zákazníků požaduje konkrétní přípravek, druhá část se pak přijde do lékárny poradit a výběr produktu nechá na nás. Největší zájem mají klienti o kombinované přípravky, protože si myslí, že jim rychleji zaberou. Ale ne vždy se pro ně tyto produkty hodí. Tehdy musíme zasáhnout a doporučit jim jiný přípravek.“
Mgr. Markéta Debefová, jednatelka a odborná zástupkyně, Lékárny Cyrmex





