
I nadále platí, že v kategorii přípravků na podporu imunity už tolik netáhnou multivitaminové přípravky. Většina spotřebitelů požaduje produkty na přírodní bázi, čím dál víc roste popularita přípravků například s obsahem betaglukanů či probiotika. A všichni se shodují, že v uvedené kategorii je vyloženou stálicí vitamin C.
Přinášíme vám článek z časopisu Pharma Profit 31/2019. Je to ochutnávka originálního obsahu, který najdete každé dva měsíce v tištěném vydání. Nechodí vám časopis? Registrujte se k odběru, abyste nezmeškali ani jedno vydání. Zasílání je pro majitele a vedoucí lékáren zdarma.
Ačkoliv nejefektivnější, jak zdůrazňuje PharmDr. Tomáš Lukš, ředitel EUC lékáren, je pečovat o svou obranyschopnost celoročně, většina lidí se o ni začne starat s nástupem chladnějších podzimních dnů. Projevuje se to jak v kamenných lékárnách, tak v lékárenských e-shopech.
V průzkumu vyšly nejlépe vitaminy a minerály
Z nového průzkumu společnosti Nielsen a Atoz Marketing Services, který byl realizován letos v září metodikou internetového dotazování v rámci Českého národního panelu, a to na vzorku reprezentativní internetové populace ve věku od 15 let, vyplynulo, že přípravky na podporu imunity alespoň někdy nakupuje 59 % osob. Častěji se jedná o ženy než muže (68 % vs. 51 %) a obecně o mladší a střední generaci (15–44 let). Nákup tohoto sortimentu roste s úrovní dosaženého vzdělání. Lidé si tyto přípravky pořizují spíše preventivně (71 %) než kvůli řešení urgentního problému (29 %). V tomto ohledu se jednotlivé demografické skupiny shodují.
A které přípravky na podporu imunity lidé preferují? „Jednoznačně nejčastěji v lékárnách nakupovaným segmentem jsou různé vitaminy, multivitaminy a minerály (91 %), které preferují všechny demografické skupiny osob. Oblibě se také těší různé bylinné produkty (47 %) a přípravky s obsahem laktobacilů (36 %). Častěji je nakupují ženy a osoby s vyšším vzděláním. Z dalších méně často zmiňovaných skupin produktů je možno jmenovat homeopatika (17 %, častěji uváděné osobami ve věku 35–44 let), přípravky na bázi léčivých hub (12 %), s obsahem betaglukanů (6 %), lyzátů a enzymů (4 %) či s obsahem kolostra (4 %),“ uvádí RNDr. Barbora Večerková, vedoucí zdravotnického výzkumu společnosti Nielsen.
Ačkoliv vitaminy, multivitaminy a minerály byly v průzkumu označeny za nejčastěji nakupovaný segment z kategorie s názvem Imunita, zkušenosti lékárníků ukazují, že popularita zejména multivitaminů přece jen klesá. „Ustupuje zájem o multivitaminové přípravky. Na imunitu klienti nejčastěji nakupují vitamin C, popřípadě komplex vitaminů B,“ podotýká Mgr. Eva Hammerová z brněnské Chytré lékárny na Slovákově. Také PharmDr. Zora Zoubková, vedoucí Alphega lékárny U Sv. Anny ve Znojmě, říká, že pozoruje mírný odklon od multivitaminů, a Tomáš Lukš ještě připojuje: „Na trhu jsou stálice, jako například vitamin C, ale v porovnání s jinými přípravky ho zákazníci požadují méně.“ Naopak PharmDr. Jaroslav Kušnír, vedoucí lékárník a e-commerce manager společnosti Benu ČR, si on-line prodeje přípravků s obsahem vitaminu C pochvaluje: „Prodej vitaminových přípravků startuje obvykle se začátkem chladnějších dnů a v období chřipek. Oproti minulému roku jsme zaznamenali stoprocentní nárůst obratu prodejů přípravků obsahujících vitamin C.“
Hlavně ať je to přírodní
U přípravků na podporu imunity i nadále sílí trend, který se objevil v minulých letech a spočívá v upřednostňování přípravků na přírodní bázi. „Zákazníci chtějí přírodní přípravky s obsahem echinacey nebo betaglukany. Často jsou žádané i přípravky s obsahem lyzátů,“ vyjmenovává Tomáš Lukš.
Na zvyšující se zájem o přírodní produkty poukazují i výrobci. „Spotřebitel sleduje, zda je na výrobku uvedeno pouze přírodní složení, nepoužívají se barviva, konzervační nebo další přídatné látky, které by mohly potenciálně způsobovat alergii či nežádoucí účinky,“ objasňuje Michal Krejčí, marketingový a obchodní ředitel společnosti Terezia Company. Také brand managerka společnosti Walmark Johana Radostová uvádí, že trend v podobě stoupajícího zájmu o přírodní složení produktů je nepřehlédnutelný. „Přírodní složky a šetrné složení jsou v současnosti určitě preferovanou formou a tomu se často přizpůsobují obaly, na nichž jsou viditelně uváděny informace, že přípravek je bez přidaných barviv a podobně,“ podotýká.
Ještě podrobněji popisuje spotřebitelské zvyklosti na příkladu čajů Ing. Miroslav Korábečný, výkonný ředitel společnosti Mediate: „Prodeje potvrzují pokračující trend a rostoucí oblibu čajů na přírodní bázi. U zákazníků hraje důležitou roli funkčnost čaje a složení jednotlivých směsí. Nakupující si tak stále více hlídají receptury, zastoupení konkrétních bylin, obsah účinných látek a jejich procentní podíl ve směsích. Spotřebitelé se také čím dál víc zabývají otázkou čistoty a ekologickou povahou produktu i obalu. Zvyšuje se postupně i zájem o výrobky v biokvalitě, a to zejména v kategorii dětských čajů.“
Na oblibu přírodních produktů poukazuje i Zuzana Rajčániová, obchodní ředitelka společnosti Benepharma CZ. Podle ní spotřebitelé čím dál víc důvěřují „zeleným“ vitaminům: „Lidé vysoce hodnotí fakt, že tyto přípravky neobsahují látky, které mohou zhoršovat využití aktivních složek či způsobovat alergické reakce. Za pozitivní také považují skutečnost, že výrobky s přírodním složením neobsahují látky, které zdraví neprospívají, jako je například cukr, kuchyňská sůl, umělá barviva, sloučeniny fosforu a další.“
Velké oblibě se těší hlíva ústřičná
Nabídka přípravků s obsahem nejrůznějších látek je v kategorii Imunita velmi široká. Navíc, jak upozorňuje Eva Broučková, country manager společnosti Generica Bohemia, se na podporu imunity začaly využívat účinné látky, které v této kategorii nebyly dříve tolik vidět. „Je to například vitamin D3, přírodní látky jako extrakty z bezu, aceroly a dalších či vysoce kvalitní probiotika,“ vyjmenovává.
Některé z látek, které se začaly používat poměrně nedávno, se na žebříčku popularity vyšplhaly už hodně vysoko. „Velké oblibě se v poslední době těší přípravky z hlívy ústřičné a produkty s obsahem betaglukanů, a to zejména u mladší generace a u maminek s dětmi,“ říká Mgr. Lucia Jánska z lékárny Cyrmex v Pohořelicích.
Také Ing. Karel Klodner, výkonný ředitel e-shopu Lékárna.cz, potvrzuje meziročně stoupající zájem o doplňky s hlívou ústřičnou. „Zákazníci ale mají ve stále větší oblibě také cordyceps a reishi, za prodejní stálice mezi doplňky stravy na podporu imunity můžeme právem považovat zázvor a echinaceu. Naproti tomu na popularitě lehce ztrácí rakytník. Mezi ostatními doplňky na posílení imunity vede extrakt z čagy, u něhož vidíme nárůst v obratu o desítky tisíc korun,“ vyjmenovává Karel Klodner.
I v e-shopu Benu.cz se produkty obsahující hlívu ústřičnou a echinaceu, dále laktobacily, nukleotidy a enzymy prodávají dobře. „Všechny tyto skupiny přípravků mají stoupající tendenci prodejů a nedá se říct, že by se některá skupina prodávala méně. Z hlediska obratu vedou enzymy, protože se jedná o dražší produkty, a laktobacily.“
Většina si nechá poradit
Podle Mgr. Vlastimila Kakrdy, vedoucího karlovarské Lázeňské lékárny, lidé pochopili, že kategorie přípravků na podporu imunity má své opodstatnění, a nebojí se do těchto produktů investovat. „Odborní pracovníci lékárny pak musí nabídku usměrnit a vybrat kvalitní přípravky,“ vyzdvihuje. Lucia Jánska zase upozorňuje na to, že při jejich nákupu stále převládá scénář, kdy do lékárny přichází člověk již nemocný, a až v té chvíli řeší, že by chtěl nějakým způsobem podpořit svůj imunitní systém. „I když lidí, kteří řeší podporu imunity preventivně, přibývá, děje se tak jen pozvolna. Nejvíce jsou v této skupině zastoupeny maminky, které nakupují přípravky pro své děti hlavně na začátku školní docházky nebo při nástupu dítěte do mateřské školy,“ vysvětluje.
Také další scénář znají v lékárnách velmi dobře. Jak potvrzuje Vlastimil Kakrda, často slyší větu „Dejte mi něco na imunitu.“. A dodává, že právě v takových situacích se musí naplno rozvinout komunikace lékárníka se zákazníkem, aby mu bylo možné vybrat přípravek odpovídající jeho stavu a potřebám.
Podobné zkušenosti má i Zora Zoubková: „Zákazníci přicházejí do lékárny s představou, že potřebují ,něco´ na imunitu. Obvykle si ale rádi nechají poradit. Každého se doptáme na jeho potřeby a očekávání a společně vybereme pravý přípravek, který mu bude vyhovovat. Někdo chce jednu tabletku, v níž je obsaženo vše, tedy třeba multivitamin, jindy se domluvíme na více přípravcích, například B-komplexu, vitaminu C a D. Někteří zákazníci přicházejí s informacemi načtenými z internetu, vždy se ale snažíme doptat na konkrétní potřeby. A někdy pak klient odchází s oním preparátem, jindy s úplně jiným.“
Že ale přece jen stoupá počet spotřebitelů, kteří do lékárny přijdou, aby se poradili o výběru vhodného přípravku, potvrzuje mimo jiné Lucia Jánska: „Lidé do naší lékárny čím dál častěji přicházejí pro radu. Sice stále určité procento zákazníků jde cíleně pro céčko, popřípadě komplexní multivitamin, ale roste počet těch, kteří se o své zdraví opravdu zajímají a zvažují dostupné možnosti. Jsou otevřeni diskusi a čím dál častěji jsou ochotni investovat do svého zdraví i větší finanční obnos.“
Také Eva Hammerová poukazuje na to, že někteří klienti mají již vyzkoušené své osvědčené přípravky, kterých se drží, chodí si vyloženě pouze pro ně a o radu většinou moc nestojí. „Odhadem 70 procent zákazníků ale přichází s prosbou o radu a doporučení. Mnohdy znají třeba z doslechu od známých nějaký konkrétní produkt a ptají se, zda by pro ně byl dobrý. Hodně lidí má také informace takříkajíc načtené z internetu, většinou ale stejně přicházejí s prosbou o radu a konzultaci,“ popisuje Eva Hammerová.
O nezastupitelné roli lékárníků na poli odborného poradenství mluví i doktor Lukš: „Pokud má zákazník nějaký produkt na imunitu ověřený, přijde s tím, že ho chce opakovaně. Na základě komunikace se ale mnohdy stane, že mu lékárník doporučí jiný přípravek, který dotyčný nezná a o němž ho přesvědčí, že je pro něj vhodný.“
Účinnost hraje při výběru stěžejní roli
Kritérií, jimiž se spotřebitelé při výběru přípravků na podporu imunity kromě doporučení odborníků řídí, je celá řada. Od lékárníků hlavně zaznívá, že se spotřebitelé zajímají, jak rychle a účinně bude přípravek fungovat. „Preferují často jednoduchost podání, která také obecně zvyšuje compliance a celkově pak vyšší efektivitu těchto přípravků,“ podotýká Tomáš Lukš a Lucia Jánska připojuje: „U klasických přípravků, jako jsou vitaminy a multivitaminy, klienti většinou řeší, kolik přípravek stojí, popřípadě zda se jedná o kvalitního výrobce. Zajímají se samozřejmě o to, zda přípravek funguje. Dost velkou roli při výběru hraje ale i chuť, vůně popřípadě i velikost tablet/tobolek daného produktu.“ Vlastimil Kakrda zase připomíná, že zákazníky při výběru zajímá poměr kvality a ceny, a dodává: „V Karlových Varech máme možnost sledovat i nákupní zvyklosti cizinců. Jsou podobné jako u nás.“
Podle Evy Broučkové zde stále existuje skupina zákazníků, která dává přednost nízké ceně bez toho, aby sledovala hlavně kvalitu, i když, jak upozorňuje, někdy nízká cena neznamená i nízkou kvalitu, ale jen způsob, jak se k zákazníkovi dostat. „Další sílící skupinou jsou zejména mladé ženy, které sledují obsah nejen účinných látek, ale hlavně jejich původ, obsah přídatných látek, alergenů, lepku a podobně. Podle mého mínění se tato čím dál početnější skupina ještě dělí na dvě podskupiny. První preferuje relevantní, podložené informace, druhá je hodně přístupná i různým spekulativním a ne vždy skutečně vědeckým či odborným informacím získaným například na internetu. Největší skupinou jsou lidé nad 50 roků, kteří sahají po produktech na základě svých zkušeností, vzdělání či ochoty zkusit nevyzkoušené,“ popisuje.
Pokud jde o cenu, její role se při výběru značně proměňuje a není pokaždé stěžejní. Johana Radostová dává přijatelnou cenu na jedno z prvních míst ovlivňujících výběr produktu: „Přestože zákazníci tvrdí, že preferují kvalitu a jsou ochotni si za ni připlatit, realita odběru často odpovídá právě aktivním promocím. Nicméně tomu tak není ve všech případech. U produktů na podporu imunity dětí se maminky často radí s pediatry a dají na jejich rady. Velký vliv má pak i doporučení rodiny či známých. Kritériem je určitě také složení výrobku, jeho kvalita a původ, přičemž přírodní složení často získává body.“ Také Ing. Soňa Remová, produktová manažerka společnosti Vitar, podotýká, že český spotřebitel velmi dobře reaguje na slevy a nízké ceny. Zároveň ale dodává, že sleduje i kvalitu produktů a dá také na doporučení lékárníka a svých známých plus vyhledává recenze na internetu.
Podle Mgr. Terezy Chaloupkové, která má ve společnosti Neuaraxpharm Bohemia na starosti OTC a Export registration, stále platí, že spotřebitel se při výběru rozhoduje hlavně na základě názoru odborníka, tedy lékaře či farmaceuta, ale také čím dál častěji sám vyhledává informace z jiných zdrojů. „Nerozhoduje se pouze na základě ceny, zajímá ho kvalita, ověřená účinnost, tradice značky, v neposlední řadě i komfort při užívání,“ vyjmenovává.
Ing. Kateřina Fialová z marketingu společnosti Kitl ještě upozorňuje na to, že vedle účinnosti, kvality a složení hraje u zákazníků při výběru určitou roli i to, zda má produkt bio certifikaci. A PharmDr. Marcela Kaňková, obchodní ředitelka společnosti Dr. Müller Pharma, zase poukazuje na to, že v případě produktů určených pro děti se uplatňují i specifická kritéria, jako jsou například tvary želatinových vitaminových bonbonů. „Na trhu jsou obvyklé tvary medvídků, my jsme u našich želatinových multivitaminků zvolili mořské tvary, a to hvězdice, rybičky a mořské koníky,“ říká a doplňuje, že u těchto přípravků je důležitý rovněž atraktivní obal, který bude pro děti přitažlivý.
Rozšiřuje se nabídka přípravků i jejich forem
S čím dál bohatší nabídkou myslí na spotřebitele jak prodejci, tak výrobci. „Našim zákazníkům na Lékárna.cz chceme dopřát široký výběr různých produktů, proto jsme meziročně rozšiřovali nabídku sortimentu v této kategorii o téměř 30 procent,“ vyzdvihuje Karel Klodner.
Nabídka je obecně bohatší i o řadu novinek, které výrobci každoročně uvádějí na trh, i když například předseda představenstva společnosti Rapeto Radek Sajvera tvrdí, že oproti minulým letům se uvádí na trh nových produktů celkově méně: „Je to dáno jednak tím, že je trh značně přesycený a úspěšné uvedení novinky stojí nemalé peníze. Jistou roli hrají i lékárenské řetězce se svou obchodní politikou a v neposlední řadě i platná legislativa, která značnou měrou omezuje možnosti reklamy a informovaní potencionálních zákazníků.“
Navzdory jejímu tvrzení ale výrobci intenzivně pracují na vývoji jednak zcela nových přípravků a jednak inovují produkty původní, navíc obohacují stávající řady například o nové příchutě či formy. Někteří novinku chystají i více let a při jejím vývoji spolupracují s renomovanými odborníky. „Loni jsme na trh uvedli jediný nový přípravek na podporu imunity, a to Kitl Eligin Bio. Vývoj našich produktů trvá obvykle velmi dlouho, novinky v podobě sirupů, s nimiž máme přece jen mnohaleté zkušenosti, připravujeme třeba rok. Doplněk stravy, jako je Kitl Eligin Bio, jsme vyvíjeli přibližně tři roky. Záleží nám na kvalitě a zachování maxima účinných látek. Jen výběr surovin u Eliginu trval měsíce, protože jsme si nechali dopravit biozázvory z různých koutů světa, posílali je do laboratoří na detailní rozbory a podle množství účinných látek vybírali ten, který budeme používat. Stejně mravenčí práce nás čekala při volbě technologie zpracování nebo výběru kapslí,“ popisuje Kateřina Fialová a dodává, že za zrodem kapslí Eligin stojí jedna z našich nejvýznamnějších imunoložek, profesorka Jiřina Bartůňková, s níž firma Kitl spolupracuje stejně jako s experty z Výzkumného ústavu potravinářského v Praze.
Společnost Neuraxpharm Bohemia se svými aktuálními novinkami, které rozšířily známou řadu Preventan, tentokrát cílila na sportovce a aktivní lidi. Na trh uvedla nejdříve Preventan® Sport s brusinkovou příchutí pro dospělé a posléze i Preventan® Junior Sport s upraveným složením tak, aby odpovídal zvýšeným nárokům a potřebám dětských sportovců. A pro děti je určená i další novinka s názvem Preventan® Junior Akut.
I další výrobce, a to společnost Terezia Company, který uvedla na trh hlívu ústřičnou v doplňku stravy již v roce 2004, a poté připojil i výrobky s rakytníkem, myslí na silnou zákaznickou skupinu v podobě rodin s dětmi. V poslední době proto na trh uvedla hned dvě novinky určené dětem. „O další dvě nové příchutě jsme obohatili řadu sirupů s hlívou a rakytníkem pod názvem Baby Imun. Jedná se v podstatě o sirupy Hlíváček, které jsme pouze rebrandovali, ale kvalitní složení ponechali. Sirupy jsou vhodné pro děti již od jednoho roku věku. Jejich pozitivní vliv na imunitu máme ověřený klinickým pozorováním na 153 dětech. Největší novinkou je veganské želé Rakytníček, které jsme dlouho vyvíjeli. Není však určeno pouze veganům, může si ho dopřát každý,“ objasňuje Michal Krejčí.
Pro děti je také určena novinka od společnosti Vitar, která řadu The Simpsons obohatila o produkty The Simpsons Multivitamin 100 želé a The Simpsons Multivitamin + kolostrum. „Oba tyto produkty jsou obohaceny o vitaminy D3, C, E a skupinu vitaminů B,“ dodává Soňa Remová.
Nabídku vitaminu D obohatil nový produkt od společnosti Generica Bohemia. Jde o Vitamin D3 400 I U kapky v balení o objemu 10 ml. „Obsahují čistý vitamin D3 značky Quali®-D bez alergenů a bez genetické modifikace. Jde o stejnou formu vitaminu D3, jakou tělo přirozeně produkuje v kůži vystavené slunečním paprskům. Vitamin D3 je v olivovém oleji, který nezatěžuje žaludek. Navíc mají jako jediné na trhu certifikované kapátko umožňující naprosto přesné dávkování a garantujeme obsah účinné látky v každé vyrobené šarži,“ popisuje Eva Broučková. Také společnost Benepharma CZ uvedla mimo jiné na trh novinku v podobě Baby-D vitaminu kapek, o nichž Zuzana Rajčániová uvádí: „Jedna kapka obsahuje 400 IU cholekalciferolu, mimořádně čistého vitaminu D3 získaného patentovanou technologií z lanolinu z ovčí vlny.“
K nejosvědčenějším formám prezentace patří osvěta
Mít skvělý výrobek ještě nutně neznamená vítězství. Pozornost je třeba věnovat i obalům a pak samozřejmě prezentaci produktů. „V současnosti se také k nám pomalu, ale jistě dostává trend takzvaných ekoobalů a produktů, které jsou recyklovatelné a šetrné vůči životnímu prostředí. V budoucnu tedy očekáváme nárůst nabídky i poptávky v této oblasti,“ říká Soňa Remová a doplňuje, že u obalů lékárenských produktů byl vždy kladen důraz na jednoduchost a čistotu: „V poslední době někteří výrobci u svých výrobků inklinují k výraznějším barvám obalů, které by tak snáze upoutaly vedle bílých krabiček pozornost.“
Že je důležité, aby obaly na první pohled zaujaly a bylo z nich patrné, k čemu přípravky slouží, vyzdvihuje i Johana Radostová: „Vzhledem k obrovské konkurenci na trhu je nejdůležitější, aby obal výrazně vystupoval. Nějakou dobu už se výrobci nebojí mít obaly barevnější a zajímavější oproti původnímu designu ve stylu klasických léků. Na obalech se tak už také používají různé efekty, parciální laky a embosy.“
Pokud jde o prezentaci produktů, výrobci sázejí na různé formy, i když některé patří všeobecně mezi stěžejní, jiné spíše k těm okrajovým. Řada výrobců sází na tradiční reklamu včetně té televizní. „Pokud jde o Pangamin přírodní B komplex, i pro příští rok ho plánujeme podpořit televizní reklamou, která se nám osvědčila,“ podotýká Martina Pupcsiková, marketingová ředitelka společnosti Rapeto, a dodává, že na mladé spotřebitele cílí prostřednictvím sociálních sítí a on-line prostředí.
Na to, jak na spotřebitele reklama působí, panují poněkud rozdílné názory. Například Michal Krejčí tvrdí, že stále převažují situace, kdy spotřebitel chce produkt, který je ve velkém promovaný v televizi. Naopak Lucia Jánska uvádí, že lidí ovlivněných reklamou kupodivu není tak velké procento: „Pokud k nám takový zákazník zavítá, většinou chce slyšet náš názor na konkrétní přípravek, kterého se reklama týkala, a obyčejně názoru lékárníka přikládá velkou váhu.“ Další názor připojuje Vlastimil Kakrda: „Reklama je pro mě spíše přítěž, nemám ji poslední dobou rád. Vesměs se pohybujeme v rovině doplňků stravy, takže reklama a propagační text nemají odbornou váhu.“
Zatímco televizní reklamu využívají jen někteří výrobci, na osvětu a prezentaci v místě prodeje sází většina. „Nám se asi nejvíce osvědčují prezentace na tematických webech o zdraví a webech pro ženy. Také prezentace na kongresech pro pediatry a imunology mají svůj význam,“ vyjmenovává Petr Galle ze společnosti Vegall Pharma.
I Soňa Remová se zmiňuje o prezentaci na kongresech: „Alespoň třikrát ročně se účastníme různých lékárenských kongresů, na kterých představujeme odborné veřejnosti novinky z našeho sortimentu. Děláme to proto, že český spotřebitel v případě vitaminových doplňků stravy často dá právě na doporučení lékárníka.“
Na osvětu v místě prodeje a u lékařů jako na nejdůležitější formu prezentace svých produktů sází společnosti Terezia Company. „Investovali jsme nemalé prostředky do klinických zkoušek a máme jasný důkaz, že naše výrobky fungují, což lékárníky a lékaře zajímá nejvíc,“ dodává ještě její obchodní a marketingový ředitel Krejčí.
Vedle on-line podpory a využití sociálních sítí při zavádění nových výrobků na trh se i společnost Mediate hojně zaměřuje na prezentační akce v místě prodeje, a to především během zimní sezony. „V oblasti B2B komunikace realizujeme aktivní sampling ve vybraných lékárnách, který často spojujeme s edukační návštěvou našich obchodních reprezentantů,“ říká Miroslav Korábečný.
Na přípravcích pro děti se nešetří
„Pokud se jedná o přípravek pro dítě, zákazníky téměř nezajímá cena, ale chtějí vědět, jestli funguje. Novinky spotřebitelé vyzkoušejí rádi, hlavně pokud jsou podpořeny dobrou reklamou v televizi. Ale ne každá novinka se nakonec ujme. Na některé si lidé už ani nevzpomenou, z některých se staly naše stálice. Vždy se snažíme zákazníkům doporučit přípravek, u kterého se můžeme opřít o zdravotní tvrzení a jehož účinek je podložen studiemi.“
PharmDr. Zora Zoubková, vedoucí Alphega lékárny U Sv. Anny, Znojmo
Nakupuje se hlavně v kamenných lékárnách
Jmenovaný průzkum společností Nielsen a Atoz Marketing Services také ukázal, že 82 % osob nakupuje produkty na podporu imunity v kamenných lékárnách, čtvrtina dotázaných pak prostřednictvím internetových lékáren (častěji lidé ve věku 35–44 let). Z dalších nákupních kanálů lze uvést drogerie (12 %, častěji osoby ve věku 15–34 let), supermarkety a hypermarkety (15 %, častěji lidé s nižším vzděláním) a různé internetové obchody (11 %, častěji obyvatelé menších a středně velkých měst).
VÝBĚR NOVINEK
Benepharma CZ
Jamieson Zinek + vitaminy C + D s příchutí citronu a máty; Baby-D vitamin kapky – jedna kapka obsahuje 400 IU cholekalciferolu; Železo 28 mg – na bázi diglycinátu železnatého, u něhož výrobce v porovnání s jinými železnatými solemi deklaruje vyšší šetrnost k trávicímu ústrojí
Dr. Müller Pharma
Müllerovy želatinové multivitaminky – doplněk stravy ve formě žvýkacích bonbonů pro děti, bez cukru, s vysokým obsahem vitaminů, s příchutí lesních plodů, pomeranče a citronu, doporučená denní dávka 3 bonbony, vhodné pro děti od 3 let věku
Generica Bohemia
Vitamin D3 400 IU – kapky v balení 10 ml s certifikovaným kapátkem, určené pro děti od dokončeného jednoho měsíce věku
Kitl
Kitl Eligin Bio – zázvorový doplněk stravy
Mediate
Bio Pohádkový čaj na imunitu s jahodníkem – zástupce nové řady Pohádkových čajů s motivy zvířátek, které jsou určeny pro děti již od 9. měsíce věku
Neuraxpharm Bohemia
Preventan®Sport s brusinkovou příchutí – určený pro dospělé, obsahuje originální patentovanou látku ProteQuine® (aminokyseliny, oligopeptidy, nukleotidy) a důležité vitaminy; Preventan® Junior Sport – vyvinutý speciálně pro podporu imunity malých sportovců, kromě aktivní látky ProteQuine® obsahuje jod, vápník a vitaminy C a D3, ve formě cucavých tablet s malinovou příchutí, slazený přírodním sladidlem ze stévie sladké; Preventan® Junior Akut – určený dětem pro akutní užití, obsahuje ProteQuine®, inulin, vitamin C a přídatnou látku betacyklodextrin
Rapeto
Pangamin přírodní B komplex – výrobce deklaruje, že díky moderní technologii řízené fermentace obsahuje 100% RHP všech vitaminů skupiny B v přirozeně biologicky aktivní formě, a to v pouhých 4 tabletách, určen dospělým a dětem od 3 let věku
Terezia company
Baby Imun sirup s hlívou a rakytníkem – dvě nové příchutě malina a višeň rebrandovaného sirupu Hlíváček, vhodný pro děti od 1 roku věku; Čaga s reishi a rakytníkem – doplněk stravy pro dospělé s obsahem enzymu superoxiddismutázy a vitaminu E; Rakytníček veganské želé – s vysokým obsahem vitaminu C a další 190 biologicky aktivních látek, v příchutích maracuja a divoké ovoce
Vegall Pharma
Immun44 v dárkovém provedení – skládá se z krabičky doplňku stravy Imunn44 po 60 kapslích, omalovánek, pastelek, vše zabalené ve svačinovém boxu od českého výrobce; Immun44 – nově v 30kapslovém balení
Vitar
Revital Vitamin C 500 mg s rakytníkem – doplněk stravy, výrobce deklaruje, že díky moderní technologii výroby se vitamin C může uvolňovat postupně; The Simpsons Multivitamin želé a The Simpsons Multivitamin + kolostrum – oba doplňky stravy jsou obohaceny o vitamin D3, C, E a skupinu vitaminu B
Markéta Grulichová
marketa.grulichova@atoz.cz





