
Její příběh je důkazem, že kdykoliv v životě může člověk skončit s tím, co ho nenaplňuje uspokojením a radostí, a udělat zásadní profesní změnu. Mgr. Andrea Vaníčková, zakladatelka, spolumajitelka a PR & marketing director společnosti La BiOrganica, se k tomu odhodlala a svého kroku nelituje.
Jako malá si přála být spisovatelkou. Pak tíhla k novinařině, proto šla k přijímacím zkouškám na Filozofickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně. „Neměla jsem ale moc dobrý všeobecný politický přehled, takže jsem u zkoušek neuspěla a bylo mi jasné, že tudy cesta nepovede,“ vzpomíná rodačka z Plzně a dodává, že pak vlastně jaksi omylem vystudovala právnickou fakultu.
Stres na denním pořádku
V jejím životě hrál také důležitou roli sport. V útlém dětství začala s krasobruslením, později se úspěšně věnovala lehké atletice, v níž to na trati 800 m „dotáhla“ až do reprezentace. Jak sama zdůrazňuje, sport ji hodně ovlivnil mimo jiné tím, že se díky němu naučila zvládat stres, což se jí hodilo v její budoucí profesi. Svým způsobem to ale sehrálo i negativní roli.
Když dostudovala, nastoupila do prestižní advokátní kanceláře. „Byla jsem vždycky dříč a zodpovědná a pokaždé jsem se snažila vše dotáhnout do konce. Za kauzu bych div nepoložila život. Prožívala jsem velký stres, který jsem ale uměla díky sportu zvládat. Svou profesi jsem dělala dobře, ale bylo to i na úkor mých potřeb. Vnitřně jsem nebyla spokojená a šťastná. Po pěti letech po jedné velké arbitráži jsem si uvědomila, že sice skončila úspěšně, ale že mě čekají další a s nimi spojený stejný tlak a stres,“ popisuje.
V té době začala chodit se svým budoucím manželem a říkala si, že se vztah nemusí rozvinout, pokud bude stále ve stejném zápřahu. V té době přistoupila k první změně: „Odešla jsem z advokátní kanceláře a s kolegy, kteří udělali totéž, jsme založili svou vlastní advokátní firmu.“
S těhotenstvím přišla zásadní změna
Když po nějaké době čekala svou první dceru, začala se na těhotenském kurzu kamarádit se dvěma nastávajícími maminkami. „Společně jsme řešily vše kolem těhotenství a dětí. Pochopitelně jsme se zajímaly i o to, jaká kosmetika by byla pro dítě vhodná, a začaly jsme sledovat složení kosmetických produktů. Jsem člověk dost analyticky uvažující a zjišťovala jsem, z čeho se který produkt vyrábí. Používala jsem v té době nejrůznější luxusní krémy, byla jsem schopná na sebe napatlat plno přípravků a byla jsem překvapená, že tyhle syntetické zázraky zase tak super nejsou,“ vypráví.
Pak její kamarádka přijela z veletrhu Biofach v Norimberku a nadšeně mluvila o biokosmetice značky Inlight, která ji nadchla. Andrea si tak proto pár přípravků z Velké Británie objednala a začala je používat. „Najednou jsem začala zjišťovat, že se postupně vytrácely problémy, které jsem měla, a pleť se mi začala měnit. Kolegyni zmizela těžká forma akné a pigmentové skvrny, které do té doby nevyřešila žádná kosmetika ani léčba. Tehdy jsme si řekly, že tady žádná podobná kosmetika není a že ji sem zkusíme dovézt. Byl v tom kus naivity, ale jsme svým založením workoholičky, tak jsme to chtěly zkusit,“ vzpomíná na začátky nového podnikání.
Než se tak stalo, ještě se rozjely do Británie do hrabství Cornwall, kde se kosmetika Inlight vyrábí. „Šlo o moc zajímavé setkání s velmi charismatickými lidmi. Viděla jsem na vlastní oči, jak se vše vyrábí z bylin, jak přípravky vznikají. Velmi to na mě zapůsobilo. S majiteli firmy jsme si takříkajíc sedli, což rozhodlo,“ vysvětluje.
Velmi rychle pochopily, že má-li být firma životaschopná, nelze stavět na jedné značce. Proto hledaly ve světě další, které by byly ideálně 100% přírodní a bio. Nakonec objevily dekorativní kosmetiku Zuii, kterou začaly dovážet, protože je stejně jako produkty Inlight nadchla. A navíc si říkaly, že není úplně vhodné na pleť ošetřenou přírodními přípravky dávat dekorativní kosmetiku se syntetickým složením, takže uvítaly, že mohou nabízet i dekorativku z květin. Časem do portfolia jejich firmy přibyla i 100% přírodní opalovací kosmetika Butterbean Organic s fyzikálními filtry a deodoranty, šampony, kondicionéry a sprchový gel z čerstvých bylin a gelu aloe vera značky Naturalis Better.
Cestou pokusu a omylu
Co zpočátku vypadalo jako hobby projekt maminek na mateřské, se zanedlouho pořádně rozjelo. „Brzy jsem pochopila, že musíme dělat marketing a být na sociálních sítích, ke kterým jsem do té doby neměla žádný vztah. Chodily jsme na kurzy on-line marketingu a podobně. A pak jsme v praxi postupovaly formou pokus-omyl. Vydaly jsme se na sociálních sítích cestou edukace, která začala fungovat. Nejdřív jsme se zaměřily hlavně na Facebook, před pár lety i na Instagram. Obojí jsem vnímala jako nástroj k budování brandu a nikoliv k tomu, že to přitáhne zákazníka. A paradoxně to je nyní primárně nástroj k jeho oslovení. Děláme videa, kde popisujeme bylinky a jejich účinky, což je platforma, která umožňuje se dostat k širšímu okruhu lidí, aniž bychom musely vydávat velké peníze na reklamu. Instagram je dnes pro nás nejdůležitější nástroj,“ popisuje.
Jejich podnikání stojí na dvou pilířích – na vlastním e-shopu a síti obchodů, kde se jejich produkty prodávají. „Od počátku jsme dodávaly naše přípravky do lékáren. Jde hlavně o lékárny, které se rozhodly na trhu nějak odlišit. Počet těch, do nichž zboží dodáváme, neustále roste,“ podotýká.
Rozvoj firmy ovšem přinesl i své problémy. „Postupně nás to s kolegyní tak vtáhlo, až jsme se skoro zlikvidovaly. Pracovaly jsme po nocích a neměly jsme skoro čas na rodinu. Musely jsme si říct, že nejde o život. A protože nás práce baví, musely jsme ji korigovat, abychom ji nedělaly na úkor dětí,“ říká.
Nechat věci víc plynout
Když se jí zeptáte, jaké zásady v řízení firmy, v níž v současnosti působí 12 lidí, uplatňuje, a co se musela naučit, neváhá: „S kolegyní jsme schopné dělat různé věci relativně efektivně, rychle, a to, na co mají jiné firmy celé týmy, jsme schopné udělat samy. To je výhoda i nevýhoda a člověk se v určité chvíli musí naučit některé činnosti s důvěrou delegovat na někoho jiného. Naučila jsem se už v advokacii, že ne vše musí vypadat tak, jak chci já, a když to splní určitý rámec a cíl, je to v pořádku. Velký rozdíl oproti advokacii ovšem pociťuji v tom, že o některých věcech se nerozhoduji vyloženě racionálně. Jednám pocitově, což se mi osvědčilo.“
Dále zdůrazňuje, že ve firmě nechtějí mít manýry korporátních společností: „S narůstajícím počtem pracovníků člověk chtě nechtě musí řešit i personální záležitosti. Každopádně chceme firmu vést eticky, aby se kolegové, když mají problémy, nebáli přijít a řešit je. Kolikrát přijmeme člověka, ale časem se ukáže, že by se hodil a chtěl dělat trochu odlišnou činnost, a tak se snažíme to vyřešit, protože práce je ve firmě plno a vše se stále rozvíjí. Důležité je také to, jestli si lidé v týmu rozumějí, na tom nám záleží především,“ popisuje.
Důležité jsou pro ni také dobré vztahy s výrobci produktů. „Nosnou značkou jsou pro nás přípravky Inlight, ale hledáme ve světě i další zajímavé značky. Vždy se u přípravků díváme nejen na jejich složení, ale jsou pro nás důležití i lidé, kteří za nimi stojí,“ říká a zároveň poukazuje na to, že na téhle práci ji baví i to, že ji přivádí k pozoruhodným lidem realizujícím zajímavé projekty.
Cesty za teplem
Na prvním místě sice má děti, ale v posledních letech začala chápat, že svým způsobem musí být na prvním místě ona, aby mohla pro děti dobře fungovat. „Člověk si musí vyboxovat prostor pro sebe. Hodně mi pomáhá jóga, kterou cvičím, moc ráda čtu, i když u toho večer občas usínám. Také se mi líbí tanec, ale na ten zatím při třech ratolestech nevychází čas. Moc ráda chodím do divadla, a to i na představení s dětmi,“ říká.
Pokud jde o dovolené, miluje teplo a moře. „Dříve jsem jezdila do luxusních hotelů, dnes mě láká spíš dovolená pod stanem, která je pro děti větším dobrodružstvím. Uvažujeme například o tom, že bychom v létě vyrazili na dovolenou v pojízdném karavanu,“ plánuje.
Markéta Grulichová
marketa.grulichova@atoz.cz
Článek v plném znění najdete v časopisu Pharma Profit 28/2019.





