Prosinec ve znamení čaje, piva, kávy

Vánoční svátky a oslava příchodu nového roku se podepisují i na skladbě nákupních košíků tuzemských spotřebitelů. Stoupají prodeje některých očekávaných i méně očekávaných potravin a nápojů.

 

Z údajů společnosti Nielsen z obchodů s potravinami a smíšeným zbožím v ČR, bez Makra, které se vztahují na prodeje v prosinci 2017, vyplývá, že až 27 % z celoročních maloobchodních tržeb sektů a šumivých vín i vermutů se realizuje v posledním měsíci roku. Jednoznačným favoritem jsou bílé sekty, které tvoří téměř 90 % z celkových tržeb.Navzdory oblíbenosti sektů a různých druhů vín je nejprodávanějším alkoholickým nápojem prosince pivo, jehož tržby meziročně narostly o více než 10 % – před dvěma lety, v prosinci 2016, jsme utratili za alkoholické pivo 1,41 miliardy korun a minulý rok to bylo téměř 1,56 miliardy korun. Z oblíbeného stolního vína si nejraději dopřejeme víno bílé, které tvoří až polovinu z celkových tržeb. Čtyřiačtyřicet 44 ze 100 utracených korun putuje na červené víno a jen šest ze 100 korun utratíme v prosinci za růžové víno.

Nejprodávanějším typem čokoládových cukrovinek z hlediska tržeb jsou před svátky čokoládové dezerty: z koláče celkových tržeb si ukrajují až 40 %, zatímco v průběhu roku jsou jedničkou tabulkové čokolády.

Také kávy kupujeme nejvíce v posledním měsíci roku. Tržby jsou o přibližně 10 % vyšší, než je měsíční průměr během zbytku roku. Nejvíce utratíme za mletou (42 %), instantní (37 %) a zrnkovou kávu (10 %).

Během zimy celkově roste poptávka po čaji, avšak právě prosinec je obvykle dominantním měsícem roku z pohledu tržeb – nejvíce utratíme za ovocné čaje (32 %), které jsou nejprodávanějším typem i v průběhu roku, a černý čaj (23 %).

Sezona zmrzliny sice přichází s teplejším počasím, ale prosinec je měsícem, kdy její spotřeba v rodinných baleních, tedy ve vaničce anebo v dóze, překonává nejoblíbenější jednoporcové zmrzliny. I přes chladnější počasí se minulý rok prodalo více než 800 tisíc litrů zmrzliny v rodinných baleních, což je o 100 tisíc více než v prosinci 2016.

Nejvíce mražených ryb a mražených polotovarů z ryb se nakupuje v průběhu prosince (10 % z celoročního obratu), avšak sledujeme jejich meziroční pokles. Téměř tři čtvrtiny tržeb mražených ryb a polotovarů tvoří rybí filé, 22 % polotovary z ryb, jako například obalované rybí výrobky, a celé ryby tvoří jen 4 %. Z hlediska typu ryby bývá před svátky při koupi rybího filé nejčastější volbou aljašská treska a mořská štika, které spolu tvoří téměř dvě třetiny tržeb filé. U mražených polotovarů dominují produkty z aljašské tresky (necelých 50 % z polotovarů). V případě koupě celých mražených ryb je v prosinci nejvíce oblíbený pstruh duhový (48 %) a za ním následuje makrela (23 %), která si mimo vánoční sezony udržuje mezi celými mraženými rybami prvenství.

 

Facebooktwitterredditpinterestlinkedinmail