
Ve čtvrtek 8. listopadu se hosté slavnostního galavečera už 4. ročníku marketingového programu Důvěryhodné značky dozvěděli, které značky jsou pro české spotřebitele v roce 2018 nejdůvěryhodnější. Slavnostní vyhlášení výsledků se opět konalo v prostorách Pražské křižovatky – kostele sv. Anny. Role moderátora a průvodce večerem se přitom nově ujal Ladislav Špaček, lektor společenské etikety a bývalý mluvčí prezidenta Václava Havla.
Do jedné z nejrozsáhlejších nezávislých anket zaměřených na spotřebitelskou důvěru u nás, vedené agenturou Nielsen, se ve druhé polovině září zapojilo 4000 respondentů, kteří tvořili reprezentativní vzorek českých spotřebitelů. Prostřednictvím on-line dotazníků hodnotili téměř 600 značek v 60 skupinách. Přestože počet kategorií zůstal stejný jako v minulých letech, došlo k obměně některých z nich – nově se tak objevilo i několik dalších odvětví, ve kterých hraje důvěra stěžejní roli. Vedle tradičních kategorií (např. banky, prodejci elektra, dodavatelé energie, dermokosmetika, pivo, stavebniny) měli spotřebitelé poprvé možnost hodnotit značky i v kategoriích, jako jsou poskytovatelé autofinancování, prodejci knih, prodejci letenek, oční kliniky, volně prodejné léky na chřipku a nachlazení či zdravotní pojišťovny. Hlavním parametrem pro zařazení jednotlivých značek do hodnocení byly jejich prodeje.
Když důvěřuje Čech
Už minulé ročníky programu ukázaly, že čeští spotřebitelé jsou v otázce důvěry poměrně stálí a věrní. Nebylo tedy moc velkým překvapením, že u téměř dvou třetin kategorií nedošlo k výraznější obměně vítězů, prvenství jich letos z celkového počtu obhájilo devětatřicet. I letos se přitom potvrdilo, že Češi dávají přednost tradičním českým značkám, a to ve více než polovině případů. Mezi tuzemské značky, které každoročně porážejí mezinárodní giganty, se tak opět zařadily například Božkov, Kofola či Savo.
Přesto se pár zajímavých novinek objevilo. Nejdůvěryhodnější značku z minulých let nově nahradila v kategorii balených vod Magnesia. Překvapením pak byla i změna v kategorii privátních značek, kde několikanásobného předchozího vítěze vystřídala značka Globus. Podobně na tom byla kategorie krmiv pro psy, kde se na první příčku prvně vyšplhala značka Brit. Opětovná změna nastala i v kategorii velkých spotřebičů, kde se na první místo vrátila značka Whirlpool. Jak se zdá, proměnlivým trendům naopak velmi podléhá kategorie tabákových výrobků, kterou letos ovládla značka Marlboro.
V nových kategoriích se mezi vítěze zařadily např. značky ČSOB Leasing za kategorii poskytovatelé autofinancování, Paralen Grip v kategorii volně prodejných léků na chřipku a nachlazení nebo Focus Optik za kategorii oční optiky.
Jen tři značky letos získaly v rámci průzkumu více než 2000 hlasů ze 4000 možných. Své role favoritů zde opět potvrdily značky Dr. Max a absolutní vítěz celé ankety – Jar. Tento rok se k nim však nad hranicí 2000 hlasů přidal i nováček v podobě značky Student Agency, která zabodovala v kategorii prodejců letenek a obsadila v celkovém hodnocení třetí příčku.
Využití ocenění a podpora vítězů
Vyhlášením výsledků však program nekončí. To hlavní na jeho vítěze totiž teprve čeká. Opět je pro ně přichystána rozsáhlá mediální kampaň, která bude i tentokrát podpořena inzercí v titulech vydavatelství Bauer Media. Vybrané vítězné značky se tak opět objeví v titulech, jako jsou Claudia, Chvilka pro tebe, Napsáno životem, Rytmus života, Tina a další, uvedené tituly mají zásah 1,5 mil. čtenářů a souhrnný tištěný náklad skoro 850 000 výtisků. Navíc bude pokračovat i podpora z předchozích let, která proběhne jak na internetu a sociálních sítích, tak na reklamních obrazovkách v MHD či v čekárnách lékařských ordinací.
Sami vítězové mohou ocenění nasadit ve své marketingové komunikaci. Logo Nejdůvěryhodnější značka se tak už dříve objevilo nejen na obalech produktů (GS Condro), ale bylo k vidění i na televizních obrazovkách (reklamy Head & Shoulders, GS Condro) nebo přímo v prodejnách oceněných obchodníků (ETA). Výjimkou nebylo ani použití v letácích či akčních nabídkách (Mountfield, dm drogerie) nebo v rámci on-line marketingu (Tesco, Lidl). Novinkou pro tento rok je možnost využít kombinované složené logo programu, na kterém je možné ukázat počet vítězných ročníků, a které je tedy určeno hlavně pro již tradiční výherce.





