
Z údajů společnosti Nielsen vyplývá, že poptávka po opalovací kosmetice z roku na rok roste. Na jedné straně se zvyšuje povědomí spotřebitelů o ochraně před slunečním zářením, na straně druhé ovšem spotřebu do velké míry ovlivňuje rostoucí počet zájezdů za sluncem k moři a do exotických krajin.
Z dostupných loňských statistik je znát výrazný nárůst obliby českých turistů strávit dovolenou v nejpopulárnějších destinacích Chorvatska, Itálie, Řecka, Španělska i afrických zemí. Tento trend se spolu s příznivými ekonomickými ukazateli, rostoucími příjmy, ale i poklesem ceny přípravků na opalování o 7 %, promítl do nárůstu prodeje opalovací kosmetiky v maloobchodních prodejnách a drogeriích. Za posledních 12 měsíců (bráno v období 3/18 – 4/17) se v těchto prodejnách prodalo více než 2,85 milionu kusů opalovací kosmetiky, která zahrnuje přípravky na opalování, po opalování i samoopalovací produkty. Spotřeba tak zaznamenala meziroční nárůst o 18 % a z hlediska tržeb sledujeme podobný nárůst o 16 % na roční tržby ve výši 306 milionů korun. Prodej opalovací kosmetiky se těmito dvojcifernými nárůsty v objemech i v tržbách výrazně odlišuje od celého drogistického koše, který meziročně zaznamenal objemový růst jen o 1,3 % a v maloobchodních tržbách o 2,4 %.
Pro opalovací kosmetiku je sezonně nejsilnější měsíc roku červen, ale i květen se spolu s červencem řadí do tří nejsilnějších měsíců roku. V předprázdninovém měsíci červnu se prodá až jedna třetina celoročních nákupů. Zajímavostí je však i rostoucí trend nákupu v sezonně slabých měsících listopad a prosinec – před třemi lety tvořila spotřeba během těchto dvou měsíců jen 2 % z celoroční spotřeby, před dvěma lety 4,6 % a v roce 2017 to bylo až 6,4 %. Svědčí to o tom, že i podzimní a zimní zájezdy do exotických slunných krajin si získávají u českých turistů stále větší oblibu.
Z pohledu hlavních segmentů dominují přípravky na opalování, které tvoří více než 80 % z tržeb celé kategorie opalovací kosmetiky. Jejich tržby rostly o 16 %, avšak nejrychleji rostoucím segmentem byly přípravky po opalování – čeští spotřebitelé za ně meziročně utratili o 21 % více. Naopak nejmenší segment samoopalovacích přípravků, jejichž tržby tvoří jen 5 % z koláče opalovací kosmetiky, rostl nejpomaleji v porovnání se dvěma většími segmenty (+ 7 %).
Nejpreferovanější ochranný faktor v produktech na opalování je faktor 30, v TOP 3 ho následují faktory 20 a 50. A právě třetí nejprodávanější faktor 50 stejně jako i faktor 50+ dokázaly jako jediné skupiny v rámci přípravků na opalování meziročně růst až dvojciferně.





