
Hledat slova, která by co nejvýstižněji charakterizovala Mgr. Alenu Uhlířovou, specialistku pro komunikaci ve společnosti Alliance Healthcare, není příliš obtížné. Stačí ji poslouchat a člověk si je po chvíli jistý, že je především všestranná, činorodá a navrch věčně usměvavá.
Všestrannost je jí vlastní od dětství. Již ve čtyřech letech začala navštěvovat výtvarný kroužek, kam chodila až do svých šestnácti. Osm let se věnovala klasickému a později modernímu baletu. Vyzkoušela i country tance, salsu či hiphop. K hudbě se zase dostala díky kamarádce, která v rámci léčby průduškového astmatu začala hrát na flétnu. Jak se smíchem doplňuje, nemohla si to nechat ujít a začala na hodiny flétny docházet s ní. Po čtyřech letech, kdy základní kurz skončil, ve hře na dechový nástroj pokračovala. Vybrala si klarinet, na který dodnes hraje v Hasičském dechovém orchestru Lysá nad Labem.
Psát články rozhodně nechtěla
I ve škole se projevovala všestranně a nic jí nedělalo problémy. Záhy věděla, že chce jít na gymnázium, protože toužila studovat na vysoké škole. Která by to měla být, se postupně měnilo. „Nejdřív jsem tíhla k historii, protože jsem zbožňovala egyptologii. Pak jsem se chtěla věnovat forenzní psychologii, takže po maturitě jsem udělala přijímací zkoušky na policejní akademii. Přijali mě, ale nakonec jsem ke studiu nenastoupila, protože abych se dostala k vytoužené forenzní psychologii, musela bych dělat i klasickou policejní práci, což jsem nechtěla. Nakonec jsem se rozhodla pro obor jazyková a literární kultura na Univerzitě Hradec Králové,“ popisuje.
Když bakalářské studium na hradecké univerzitě končila, měla jasno, že určitě nechce být novinářkou a nechce psát články. Na magisterské studium se přihlásila na Univerzitu Karlovu na obor elektronická kultura a sémiotika. „Ve škole jsem potřebovala praxi. Domluvila jsem se v jednom internetovém lifestylovém magazínu, že pro ně napíšu 10 článků do hudební rubriky, za které od nich potvrzení o absolvování praxe dostanu,“ vzpomíná. Ačkoliv původně prohlašovala, že psát nebude, nakonec již během studia zjistila, že být redaktorem hudební rubriky je přesně činnost pro ni. „Všechno se krásně pospojovalo a redakční práce v hudební rubrice se mi již během studií zalíbila,“ objasňuje. Nakonec s kolegy z redakce založili vlastní hudební magazín s názvem musicweb.cz, který stále funguje a patří mezi renomované. „Působila jsem tam v letech 2011 až 2013 a vedla jsem redakci o 20 lidech a mnoha fotografech,“ upřesňuje.
Pracovat v noci se nedá věčně
Nezastírá, že musicweb.cz byla její láska: „Dostala jsem se na úžasná místa, dělala rozhovory s vynikajícími hudebníky, navštěvovala jsem báječné koncerty. Nikdy nezapomenu, jak jsem jela do Maďarska dělat rozhovor s členy legendární skupiny Gipsy Kings. Byla jsem jediná novinářka, které tehdy rozhovor poskytli. Ale celé to mělo jeden háček. Koncerty byly večer, po nich jsem sedla k počítači, napsala reportáž, kterou jsem musela ihned vydat, a spát jsem šla třeba až ve čtyři hodiny ráno,“ popisuje. Noční život ji začal unavovat: „Cítila jsem, že potřebuji změnu, a proto jsem začala hledat jinou práci.“
V Alliance Healthcare tehdy hledali člověka, který umí psát, protože bude mít za úkol vydávat lifestylový Alphega magazín pro veřejnost a časopis Sortiment určený pro farmaceuty. To splňovala. „Byla to pro mě výzva, protože na univerzitě nám říkali, že raději nemáme dělat PR a reklamu pro společnosti, které vyrábějí alkohol, cigarety či působí ve farmaceutickém průmyslu. Ale já mám ráda překážky, a tak jsem si řekla, proč to nezkusit, byť Alliance Healthcare není klasická výrobní farmaceutická firma,“ říká. V červenci 2013 tedy do firmy na pozici marketingové specialistky nastoupila. Kromě časopisů byla zodpovědná za všechny texty, které společnost vydává, podílela se na tvorbě letáků, spravovala webové stránky, věnovala se tiskové produkci a jazykovým korekturám.
Pomáhá jí touha učit se
Přesun z hudby do lékárenství nebyl úplně jednoduchý. „Nejdůležitější pro mě v začátcích bylo poznání farmaceutického trhu, který je v mnoha ohledech velmi specifický. Neméně podstatné bylo dokonale proniknout do struktury celé společnosti. Následovalo osvojení lékárenské terminologie, bez které bych se neobešla. Tenkrát jsem si opět uvědomila, jak různorodá je komunikace pro odlišné příjemce. Neformální jazyk umělců se s tím farmaceutickým nedá vůbec srovnávat, přesto jsou mi oba tyto jazyky velmi blízké,“ vyjmenovává.
Ještě na pozici marketingové specialistky se začala věnovat také reklamě, nákupu inzerce i její přípravě. Její náplň práce se ale postupně začala překlápět výhradně do komunikace a public relations, a tak se změnila i její pozice na specialistku pro komunikaci. „Připravuji komunikační a mediální strategii. Jsem v každodenním kontaktu s novináři a zástupci vydavatelských domů. Buduji povědomí o společnosti v oblasti distribuce a logistiky a zároveň se věnuji komunikaci značky Alphega lékárna. Alphega lékárny letos oslavily 10 let na českém trhu a já je provázím světem komunikace celou polovinu jejich pomyslného života,“ zdůrazňuje.
Časopis Alphega magazín se za jejího působení velmi proměnil: „Když jsem ho převzala, měl asi 20 stran a tiskl se v nákladu 12 tisíc kusů. Dnes je průměrný počet jeho stran 48 a každé vydání tiskneme v šedesátitisícovém nákladu. Změnila jsem ho také po obsahové stránce. Na tvorbě textů spolupracuji s lékárníky a lékaři, tedy skutečnými mistry v oboru zdravotnictví, díky čemuž jsou články nejen zajímavé, ale rovněž přinášejí čtenářům záruku odborné správnosti. Zavedla jsem nové rubriky a každé léto vydávám oblíbený křížovkový soutěžní speciál.“
Velký posun nastal v on-line aktivitách. V době jejího nástupu se využívala především tisková reklama, vývoj médií si ale žádal změnu. „V průběhu let jsme se dostali do fáze, kdy získala on-line reklama větší sílu než ta tisková. On-line nám totiž umožňuje reklamu zacílit na publikum, které se o danou problematiku zajímá, a můžeme si vybrat i lokální zacílení. Díky němu podporujeme lékárny přímo v jejich městech či okresech, což se propojuje s naší dlouhodobou strategií roznosu personifikovaných letáků do spádových oblastí lékáren,“ vyzdvihuje. On-line svět se rychle mění, ale jak dodává, má v sobě touhu učit se a nikdy nic nevzdává, takže i se světem technologií drží krok.
Svět komunikace a public relations ji naplňuje a chce se mu věnovat i v budoucnu. „Naše společnost je globální, jsme členem Walgreens Boots Alliance, která funguje ve 25 zemích světa, a já si velmi cením toho, že můžu být její součástí. Každý měsíc mluvím v rámci marketingových telekonferencí s kolegy z různých koutů světa, což je velmi inspirativní. Sdílíme spolu své zkušenosti a vyvíjíme nové projekty,“ hodnotí.
Slunce, teplo, moře
Stejně akční, jako je v práci, je i ve volném čase, jehož největší část zabere orchestr. „Kromě ledna máme po celý rok každou středu zkoušky, od dubna do října koncertujeme. Každou neděli ráno hraji squash, ve čtvrtek odpoledne se zase věnuji fitboxu. Občas si zajdu i na kardiobox nebo jumping. Potřebuji dynamickou činnost, abych ze sebe dostala veškerý stres,“ říká. Kromě toho ale miluje také relaxaci v sauně a masáže. K jejím zálibám patří četba. V kabelce vždy nosí knížku, aby mohla číst, kdykoliv je k tomu příležitost. A nejraději má thrillery, u nichž si báječně odpočine.
Při dotazu na dovolenou reaguje okamžitě: „Miluji teplo, slunce a krásné počasí a potřebuji vidět a slyšet moře. Vyloženě mě to táhne na jih, nejčastěji se vracím do Španělska, ale nikdy ne na stejné místo, to by byla nuda.“
Markéta Grulichová
marketa.grulichova@atoz.cz
Článek v plném znění najdete v časopisu Pharma Profit 23/2018.





