
Při podnikání na internetu se hodně lidí chybně domnívá, že si je zákazníci najdou. Provozovatel si tak založí e-shop napojený na XML feed od dodavatele, koupí doménu a myslí si, že mají hotovo.
Další skupinou začínajících e-shopařů jsou ti, kteří hned na začátku podnikání vyčerpají budget tvorbou e-shopu na míru. „Mají sice perfektní internetový obchod s moderním webdesignem, ale nezůstane jim už ani koruna na propagaci na internetu. Pokud začnete s hotovým e-shopovým řešením, dokážete každý rok ušetřit obrovské sumy, které můžete několikanásobně zhodnotit třeba v PPC,“ naznačuje Peter Polakovič, CEO společnosti ByznysWeb.cz. Při podnikání na internetu se lze také dost často setkat s tím, že si prodejce vybere špatný druh zboží, kdy se pustí do vysoce konkurenčního segmentu, nebo se snaží prodávat zboží, kterému moc nerozumí. Zároveň se zaleknou, že toho na začátku musí dělat tolik a že to nejde tak rychle, jak by si přáli. „Je důležité nevzdávat se svých snů, se kterými jste podnikat začali. Vše jde, když je chuť,“ inspiruje Daniel Lupinski, marketing and sales manager ve společnosti NetDirect.
Také finance v tomto druhu podnikání hrají velkou roli: „Bohužel už jsem slyšel několik příběhů, kdy majitelé e-shop museli zavřít z důvodu, že jim nevydělával, a své finance investovali do zbytečností nebo do špatného kanálu. Například si nechali udělat drahé logo a brandovou strategii pro e-shop s nářadím, kde by dávalo mnohem větší smysl se zaměřit na PPC nebo SEO. Další velice častá chyba je, že se zaměřují na design e-shopu, a nikoliv na jeho výkon. Chtějí krásný designový e-shop a kolikrát jim je jedno, že se na e-shopu návštěvník ztrácí, nedokáže rychle najít produkty, které potřebuje nebo že vůbec neví, které prvky jsou aktivní a které nikoli. Často porušují základní pravidla použitelnosti a poté se sami diví, že na e-shop přivedou hodně relevantních návštěvníků, kteří ale nenakupují,“ shrnuje časté chyby Jan Kvasnička, UX designér a on-line marketér.
Pokud obchodník spouští e-shop, určitě je rozumné zakomponovat platební bránu. „V průzkumu nám 99 procent našich obchodníků řeklo, že jejich zákazníci vítají možnost využít platbu kartou. To je výhodné i pro obchodníka – peníze má na účtu rychle, navíc pokud má zákazník za zboží již zaplaceno, neodmítne jeho převzetí a nezruší objednávku. Majitelé e-shopů dnes navíc mnohem častěji doplňují svoje fyzické výdejny nebo svoje řidiče o platebními terminály pro ty zákazníky, kteří preferují platbu kartou až při dodání,“ poukazuje Jozef Ryšavý marketingový manažer společnosti KB SmartPay.
Pavel Gregor
pavel.gregor@atoz.cz
Článek o trendech v e-commerce najdete v časopisu Pharma Profit 22/2018.





