
Tuzemský trh v oblasti s e-commerce v roce 2017 vykázal skvělou formu. Češi na internetu utratili 115 miliard korun, což znamená 18% meziroční nárůst, a letos se očekává, že to bude 140 miliard korun. Počet e-shopů dále roste, přičemž ty větší startují změny vedoucí k dalšímu posílení svých pozic na trhu a zpříjemnění nakupování spotřebitelům.
Podle Asociace pro elektronickou komerci dosáhl on-line prodej v loňském roce 10,5% podílu na celém českém maloobchodě. Zažívá tak roky hojnosti a mnoho společností se v roce 2017 mohlo pochlubit rekordními výsledky. Letošní rok nebude jiný. Optimistické odhady odborníků na e-commerce hovoří o tom, že rok 2018 bude obratově atakovat hranici 140 miliard korun.
Jízda ani zdaleka nekončí
V Česku podle společnosti Shoptet existují více než čtyři desítky tisíc on-line obchodů. Denně vzniká několik nových, zároveň však některé svoji činnost pro neúspěch ukončují. I tak se jejich počet kontinuálně zvyšuje. V loňském roce jich bylo oněch zhruba 40 tisíc, na konci toho letošního by jich mohlo být už 42 tisíc. Jak dokládá průzkum NMS Market Research pro Raiffeisenbank, nakupuje na internetu 9 z 10 Čechů, častěji jde o ženy. Zájem o koupi zboží touto cestou tak roste, proto se e-shopům daří. Z průzkumu dále vyplývá, že 91 % Čechů již má s tímto způsobem nakupování zkušenost, přičemž před dvěma roky šlo o 85 %. Ženy (93 %) jsou v tomto směru aktivnější než muži (88 %).
Skladba e-shopů z důvodu saturace se mění
E-commerce trh už dávno není jen o e-shopech s černou, bílou či výpočetní technikou. Češi objevují i nové kategorie zboží, které je dříve nechávaly chladnými anebo je koupit nemohli, protože je e-commerce trh nenabízel. Zatímco dříve nejrychleji rostoucí kategorie elektro či IT výrazně zpomalila růst, v desítkách procent stále rostou například hudební nástroje, stavebniny, auto-moto, sport a potraviny. To deklaruje i Jan Penkala, CEO společnosti Acomware: „Snižuje se počet e-shopů z původních internetových kategorií, IT, bílá, černá a kosmetika a rostou nové kategorie, hobby a sport.“ Z hlediska podílu je však segment elektroniky nebo bílého zboží ten, který nabízí největší počet internetových obchodů. Zároveň je zde jedna z nejmenších marží, 3–5 %, i proto se očekává další konsolidace trhu a snižovaní počtu e-shopů.
Největší růst zaznamenaly meziročně kategorie jídla a nápojů, oblečení a módy, ale třeba i kosmetiky a drogerie. „Jídlo je fenoménem posledních let a trend neustále roste. E-shopy s potravinami rozšiřují svoji působnost a nákup potravin na internetu už není vnímán jako známka přepychu,“ popisuje Tomáš Braverman, CEO Heureka.cz/sk. Totéž platí o nákupu oblečení nebo třeba kosmetiky a drogerie. „Příkladně kosmetika a obecně drogerie je ten druh sortimentu, který je pro on-line nákup jako dělaný. Nechcete se tahat s velkými kusy zboží, a víte, co přesně chcete – a tak jednoduše a rychle nakoupíte on-line,“ vysvětluje Tomáš Braverman.





